Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Nej den har jag tänkt att njuta av själv eller i sällskap av några få som uppskattar gammal Comtes. Till släkten och vänner har jag en Henriot -90 jero istället.

En Henriot -90 jero säger du... Hmm, skall verkligen dessa underbara droppar etc... ;)

CH skrev:
Vi körde en vertikal förra året men jag skulle inte tacka nej till ytterligare en. Vi kanske skulle köra en sittning med Comtes som tema? Tyvärr har jag bara enstaka flaskor från 90-talet hemma förutom nämnda 81 då.

Blir riktigt sugen nu faktiskt och kommer kanske upp så snart som i oktober annars är jag garanterat där uppe strax efter nyår när det är dags. Elvis var ju vänlig nog att öppna en Krug Collection -81 förra året dagen innan jag fyllde år.
Skulle du vara väldigt ivrig på att öppna din flaska så sitter annars både Elvis och shorepower på Comtes -81 från samma lott (köpta från Bruun) och jag hoppas innerligt att den flaskan jag öppnade var den ända som var dålig.

Jag är alltid ivrig, men visst kan jag vänta ett tag till... :)

Och med tanke på fjolårets vertikal (som ju lät fantastisk) så kanske vi skall ta något annat nästa gång, ja - det blir säkert plats för Comtes i vilket fall!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
En Henriot -90 jero säger du... Hmm, skall verkligen dessa underbara droppar etc... ;)

Exakt min tanke. CH, du får skaffa en NV jero i stället! ;)

NonPlusUltra skrev:
Och med tanke på fjolårets vertikal (som ju lät fantastisk)

CH är kung på att arrangera vertikalprovningar. CH arrangerade även en Krugvertikal i november 2008 och en Dompavertikal i juni i år. Jag tror att jag och CH är de enda som varit med på alla tre.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Exakt min tanke. CH, du får skaffa en NV jero i stället! ;)

Så jag kan öppna Henriot -90 med er menar du?

Elvis skrev:
CH är kung på att arrangera vertikalprovningar.

Man tackar för de orden men tvingas nog erkänna att de är aningen överdrivna.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Så jag kan öppna Henriot -90 med er menar du?

Du sa det själv. ;)

CH skrev:
Man tackar för de orden men tvingas nog erkänna att de är aningen överdrivna.

Icke då. När du arrangerar Bolly-, Cristal- och Salonvertikalerna vill jag att de ska vara i samma stil! ;D
 
SV: Idag dricker vi

Slank förbi Eriks Vinbar igår för lite uppfriskningar

2002 Pierre Peters L'Esprit Initial doft av mandelmassa, mineraler och citrus, smaken följer upp med persika, vita päron och citrus, Perfekt syra med krisp torr avslutning. Verkligen bra.

1990 Moët & Chandon Grand Vintage Collection Serverad blind. Tanken Dom Pérignon flyger faktiskt genom huvudet. Moget men som de flesta viner som legat länge i producentens källare, verkligen vitalt. Ganska intensiv lukt, lite oxidativ ton som försvinner med lite luft. Winerbröd, kaffe och choklad på näsan. Bra men inte dominerande syra, lång komplex eftersmak med lager av frukt, lite sherry och citrus. Så här i efterhand lite lik den 1990 Dom Pérignon Oenothèque jag drack för några år sedan. Moët är inte min favorit men deras vintage kan vara väl så bra. Det här vinet är ett av dem som inte gör ont att dricka ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Launois 2002
Den här tillhör, tillsammans med några Palmer 2002 som jag har i källaren, kategorin champagneinköp jag inte skulle göra idag, men jag korkade upp den när svärföräldrarna var på besök i fredags. Det är en hygglig blanc de blancs och funkar helt ok som aperitif.

Domaine Des Baumard Coteaux du Layon 1990
Passade utmärkt till en ostbricka. Jag har mycket liten erfarenhet av bättre söta vita viner, men det här var en trevlig bekantskap. Kändes väldigt ung för sin ålder.

Thierry Perrion Brut Tradition
Pinotdominerad (Verzenay) NV. Fick den på bröllop som fördrink, var inte helt övertygad om att det var champagne förrän jag såg flaskan, dvs inte särskilt imponerande. Mycket mogna äpplen i munnen men kändes som lite låg kvalitet på frukten (att det står "grand cru" på etiketten är ofta ett varningstecken i Champagne ;)). Thierry Perrion är gift med en svenska och kanske är det därför den känns lite överprisad (295 kr) i Sverige... Är det någon som provat deras Cuvée Prestige?
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Launois 2002
Den här tillhör, tillsammans med några Palmer 2002 som jag har i källaren, kategorin champagneinköp jag inte skulle göra idag, men jag korkade upp den när svärföräldrarna var på besök i fredags. Det är en hygglig blanc de blancs och funkar helt ok som aperitif.
Vi får göra Buck's fizz på nästa vininferno, jag har ju ett gäng flaskor också som du vet
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Launois 2002

Men ack så bra deras 96:a var! Minns hur jag for runt på alla SS-bolag i Stockholm och rotade i hyllorna för att se om det doldes ngr 96:eek:r bland 97:eek:rna när SS bytt årgång - det gjorde det minsann! Har för mig de bara kostade 296kr, vilket var ett underpris i förhållande till leverans i smak. :D
Dessvärre har jag ingen kvar. Är det ngn här som har?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Springfield Estate, Méthode Ancienne Chardonnay, 2006
Har druckit det här vinet för några år sedan och var då väldigt positivt överraskad. Denna gången levererade det dock inte speciellt bra. Inte dåligt men med en störande kärnig/stjälkig ton i doften som ihop med viss lätt äppleoxidation inte övertygade. Smakmässigt mycket bättre och fortfarande med ungdomlig syra och hyfsad längd.

Châteauneuf-du-Pape,Clos du Mont Olivet, La Cuvée du Papet, 2004
Stort vin med absolut lysande elegant doft av hallon, körsbär och lätt lakritston. Börjar att mogna så smått men det finns inga kantiga syror, tanniner eller alkoholbomber att störa sig på så det är bara att dricka redan nu. En domän som växer varje gång jag dricker deras viner.

Château Grand-Puy-Ducasse, 1995
Ganska mogen mycket mörk Pauillac. Doften ganska stor från början med cigarrlådan och svarta vinbär som dominerande intryck. I början också en lätt dammig ton som dock lämnade glas och karaff ganska snabbt. Senare började mer kryddiga och söta (plommon/sviskon) dofter blomma ut och det höll i sig i många timmar. Smakmässigt ett i stort sett moget vin med mjuka sandiga tanniner, mjuka syror och som gifte sig utmärkt med hårdostarna som vi hade det till.
 
SV: Idag dricker vi

chateauangelus.jpg


Hade egentligen inte tänkt skriva om den här tillställningen, men då jag tycks ha varit ende medlem på plats så får man ju ta sitt ansvar och krafsa ner några rader trots allt. Dock med brasklappen att allt är ur minnet då vi avnjöt kvällen tillsammans med goda (och icke fullt så vinnördiga) vänner... :)

Det hela handlar alltså om den vertikala Angelus middag som Franskabolaget (Jannes nya bolag, ni vet) ordnade hos Stefan Eriksson på Stefans Matsstudio i torsdags. Château Angelus är som bekant ett av St Emilions mest omtalade slott på sistone – inte minst efter deras oväntade produktplacering i senaste Bond-rullen där Daniel Craig får sitta och läppja på dessa ädla droppar.

Kvällen värd – tillsammans med Jan o Franska Bolaget – var en underbar liten fransman vid namn Jean-Bernard Grenié som är svärson till en av ägarna och idag ansvarig för marketing o ekonomi... Hade han legat bakom Casion Royale-kuppen frågade vi? Bien sûr, sa vår lille fransos och lyste upp som en sol – ”worth every penny”... :)

Menyn såg ut som följer – och de av er som har varit på besök hos Stefan Eriksson vet att han håller absolut toppklass – och den här kvällen var definitivt inget undantag!

Champagne Legras & Haas 2002
Champagne Camille Savès 2002
Champagnetilltugg
*
Château Daugay 2006
Château Daugay 1996
Rökt & varsamt bakad anka från Hagby med gräddstekta små palsternackor, frasig kål
*
Château Angelus 2007
Château Angelus 2006
Château Angelus 2003
Tartar på rådjur, körvel och valnötsolja från Perigord, septembers första grönsaker & sensommartryffel
*
Château Angelus 1996
Château Angelus 1994, magnum
Hängmörad biff 5+ från Mälardalen sakta brynt & bakad i smör med svenska gula kantareller, oxmärg, vinäger & steksky

*
Château Cantegril 2003
Gotländska hallon, sorbet & crème, bakad vanilj & gräddfil

Inledningsvis två av Jan:s Champagner som synes, och även om båda är alldeles utmärkta som aperitifer så tycker jag nog att Camille Savés är snäppet vassare i sammanhanget. L&H 2002 är av någon anledning inte alls lika intressant som L&H 2004 – jag saknar framförallt en underbar kalk/mineralton som är så tydlig i 2004:an... Kanske är 2002 dessutom lite för toasted (och detta från mig, som älskar ek :)) för att lagras mycket längre... Savés’n domineras av härliga pinot-toner och även om stilen (om än inte dosage’n) kan bli lite för ”söt” i längden så fungerade det oerhört bra på stående fot till snittar...

Château Daugay ägs av samma familj som Angelus – och sålde länge sina druvor till Angelus - och här ställdes 1996:an - gjord under Jean-Bernard:s svärfars ledning – mot 2006:an som var första årgång ihopsnickrad av hans fru Helene. J-B berättade att man nu har stora planer för Daugay och försöker att använda samma metoder i vinifieringen som på Angelus – vilket märktes direkt, då 2006:an var mycket lovande och faktiskt snäppet bättre. Daugay är lättare än Angelus i stilen – det mesta är lättare :) - och bjuder på klassisk rik Merlot-dominerad St Emilion blandning, med Cab Franc o Cab Sauv i botten. Tillsammans med Stefans anka – som hör till de bättre jag avnjutit; saftig, mör och med *mycket* smak – så fungerade faktiskt 2006:an bättre, mycket tack vare sina mörka röda bär.... Kan sannolikt bli riktigt trevlig om några år när den har öppnat upp ordentligt – och är defintivt värd de 234 kr som Franskabolaget vill ha för både den och 1996:an.

Så, till kvällen klo – eller snarare klor – för nu var det dags för djupdykning ner i Angelus vertikalen. Till rådjurstartar – ännu en gång fantastiskt tillagad, faktiskt i mitt tycke lite för bra, då mat på den här nivån lätt stjäl hela showen :) – bjöds vi på 2007, 2006 och 2003, följt av vidunderliga hängmörade biffar (perfekt rare, förstås – vilket inte är så lätt till 36 kuvert serverade samtidigt) tillsammans med 1996 och 1994 på magnum.

Här börjar mina virtuella anteckningar bli än mer suddiga – möjligen av förklarliga skäl – men Angelus är ett av dessa viner som har en mycket distinkt och förhållandevis lättigenkänd grundton (precis som, säg, Sassicaia – utan några andra jmf) där åren med mera Cab Franc oftast är bättre än de Merlot dominerade. Även ett ”dåligt” år som 2007 lyckas man göra ett riktigt bra vin, och det är ju ofta tecken på väl fungerande vinifiering. 2006 var kanske den minst utvecklade av de första tre – och alltför mjuk och ofokuserad för att riktigt göra slottet rättvisa. 2003:an var fantastisk och den av dessa tre som bäst lyckades parera viltsmaken i tartaren. Går att lagra länge till...

1996:an doftade underbart av läder och peppar som sig bör, men levererade kanske inte riktigt hela vägen. Om detta beror på att året som sagt bjöd på tuffa förhållanden eller om Angelus faktiskt gör bättre och bättre viner, vilket många hävdar – ja, därom kan man bara gissa. 1994:an var i vilket fall snäppet bättre men nådde nog inte heller upp till 2003:an suveräna tanninbalans – och det kändes att det börjar bli dags att dricka dessa årgångar nu.

Kvällen avslutade med ännu en suverän (efter)rätt av Stefan – kanske kvällen bästa, enligt många – med en lite lagom trevlig Sauternes till.

Summa summarum – en vidunderlig kväll i alla avseenden, och, hoppas jag, en av många dylika som skall avnjutas hos Stefans Matstudio! :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lät som en härlig kväll och jag kan varmt instämma i rekommendationen av Stefan Erikssons Matstudio.

För egen ser jag fram emot att ikväll korka upp en Krug 1988 tillsammans med min fru. Ska bara se till att sonen somnar först - ja, vilka bekymmer! :D
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Lät som en härlig kväll och jag kan varmt instämma i rekommendationen av Stefan Erikssons Matstudio.

För egen ser jag fram emot att ikväll korka upp en Krug 1988 tillsammans med min fru. Ska bara se till att sonen somnar först - ja, vilka bekymmer! :D

Chores, chores... :)

Lycka till med 88:an - hoppas den är på sitt allra soligaste humör!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Piper-Heidsieck Brut
Och varför dricker man det här undrar ni ? Ja det undrar jag också. Trist champagne på supermarché-nivå. Lätt bitter/kärnig i enkel äpplig ung stil och väldigt kort i smaken. Känns som alltför mycket pressvin och chaptalisering.

Ruchottes-Chambertin 1993, Armand Rousseau
Fingrade på den här flaskan förra helgen men kände att den inte matchade maten riktigt bra då. Så med en färsk lammstek idag som hade varit sina 4 timmar i ungnen till 63-64 grader så kändes en bra Bourgogne som en bra matchning. Och så den levererade !
För mig är Ruchottes-Chambertin Rousseaus bästa vin efter dom tre stora (Chambertin, Clos de Bèze och Clos St.Jacques). I ett bra år som 1993 så får man vänta ett tag innan vinerna blommar ut för fullt och visar sina bästa sidor och för det här vinet så verkar det vara en bra tid nu. Dekanterade ganska kort tid (30 min) eftersom jag vet att Rousseaus viner ofta har en ljuvlig initial ljus röd frukt precis efter öppnandet och som sedan inte kommer tillbaka och jag vill inte missa den fasen. Precis så var det ikväll också och efter det så kom det massor av animaliska toner, lingon och lite rotfrukter. Smaken var intensiv och lång med helt mogna och mjuka fruktsyror och extremt njutbar på ett sensuellt sätt som bara bra röd Bourgogne kan vara.

Château de Myrat 1998 (1/2-rör)
Inte så mycket att säga om den här förutom att Myrats rika, knäckiga eller lite brända och snabbt mognande Sauternes inte riktigt är min stil. Föredrar mer den stilen där botrytisen spelar mer ihop med exotiska frukter och torkat frukt än Myrats "mandel-stil".
Gräver dock inga djupa hål i plånboken så gillar man stilen och vill ha viner som mognar snabbt så är det defintitivt ett vin att rekommendera.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra - tack för en härlig berättelse, lät helt fantastiskt!

Måste såklart instämma om Stefan, har varit god vän med honom sedan 11-12 år då vi arbetade ihop första gången på Laroy.
Har naturligtvis ätit hans mat konstant genom åren, både hemma hos honom och på krogen.
Genomgående världsklass! Det är en kräsen jävel...

Han brukade tillaga röding med krossad färskpotatis och löjrom till mig på jobbet, medan jag pratade Champagne med honom under tiden.
Det var jag som övertalade honom att köpa sina första flaskor lagringsskumpa. Tror att det var Pierre Peters Cuvee Special 96 och Guy Charlemagne Mesnillisime 96.
Numera har han en mindre men jäkligt trevlig samling bubbel, tyvärr dricker han nästan aldrig av dem...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
För egen ser jag fram emot att ikväll korka upp en Krug 1988 tillsammans med min fru. Ska bara se till att sonen somnar först - ja, vilka bekymmer! :D
Herrejävlar vad gott Elvis!
Hoppas att den flaskan är på topp trots att du korkar upp den utan mig :'(

Nästa gång jag får dricka något liknande blir väl i jul då eventuellt Andreas och Netterberg kommer och hälsar på...
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Lät som en härlig kväll och jag kan varmt instämma i rekommendationen av Stefan Erikssons Matstudio.

För egen ser jag fram emot att ikväll korka upp en Krug 1988 tillsammans med min fru. Ska bara se till att sonen somnar först - ja, vilka bekymmer! :D

Faan Elvis, när du dricker Krug 88 gör du bäst att se till att även frugan sover. Flimmerporr och Krug är grym kombo.

Andreas
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Selosse 1995, ek, rå frukt, obalanserad, efter en dryg halvtimme är dock allt på plats (hade behövt dekantering). En soft och mindre kraftfull vintage

Selosse Rose deg. 2004/05. Helt otroligt bra med en sagolik (svårbeskriven) doft.

l'Arrosse 1986 magnum, mogen att dricka nu, silkeslen frukt, fyllig smak av röda & svarta körsbär. Full av charm
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Herrejävlar vad gott Elvis!
Hoppas att den flaskan är på topp trots att du korkar upp den utan mig :'(

Jag köpte den av dig så den var i alla fall perfekt lagrad. ;)

Och ja, den var helt grym! Det är alltid lite pirrigt när man öppnar flaskor på den här nivån men så fort jag stoppade ner näsan i glaset skingrades all oro. Så helt underbar och när jag fått första klunken i munnen fick jag rysningar över hela kroppen av välbehag. Min fru tyckte att det var det bästa hon någonsin druckit.

Typisk komplex Krug-doft, jag tänker på krondill men det är mycket mer än så, i munnen är det massor av frukt (bl.a. mandariner, mogna päron), mineraler och sköna mognadstoner men helt befriad från knäck/bränt socker som äldre champagner kan få. Eftersmaken är låååååång. Det som imponerar mest är nog den perfekta balansen. Och ja, den här flaskan var verkligen på topp!
 
Toppen