Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nonplusultra: Tack för en bra sammanfattning. Man önskar att man kunde varit där men jag är ju geografiskthandikappad som pajkastaren så fint säger.

Elvis: Härligt att det var en så bra flaska men jag hade nog hellre sett att jag fick smaka på den än läsa om den.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Selosse 1995, ek, rå frukt, obalanserad, efter en dryg halvtimme är dock allt på plats (hade behövt dekantering). En soft och mindre kraftfull vintage

Selosse Rose deg. 2004/05. Helt otroligt bra med en sagolik (svårbeskriven) doft.

l'Arrosse 1986 magnum, mogen att dricka nu, silkeslen frukt, fyllig smak av röda & svarta körsbär. Full av charm
Hörde att du ska till Sverige och hälsa på min brorsa i helgen.
Vad blir det för roliga flaskor då?
Vet att han inte handlat nåt spännande på ett tag, men han har nog kvar lite kul i källaren tror jag...
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag köpte den av dig så den var i alla fall perfekt lagrad. ;)

Och ja, den var helt grym! Det är alltid lite pirrigt när man öppnar flaskor på den här nivån men så fort jag stoppade ner näsan i glaset skingrades all oro. Så helt underbar och när jag fått första klunken i munnen fick jag rysningar över hela kroppen av välbehag. Min fru tyckte att det var det bästa hon någonsin druckit.

Typisk komplex Krug-doft, jag tänker på krondill men det är mycket mer än så, i munnen är det massor av frukt (bl.a. mandariner, mogna päron), mineraler och sköna mognadstoner men helt befriad från knäck/bränt socker som äldre champagner kan få. Eftersmaken är låååååång. Det som imponerar mest är nog den perfekta balansen. Och ja, den här flaskan var verkligen på topp!

Det där låter helt underbart - bara att gratulera! :) Krug 1988 på gott humör är onekligen något av det bästa man kan dricka just nu - och just krondill (spot on!) är något som jag tycker man ofta hittar i bra, lite äldre PN-dominerade skumpor...
 
SV: Idag dricker vi

Lite grillvin inhandlades för en utflykt till ytterskärgården. 2006 Catena Alta Malbec.
Mörk lila/blåröd färg. Svarta vinbär , plommon , kryddor och lite violer på näsan som följs upp med smaker av choklad, svart peppar och vanilj. Tydliga men ganska mjuka tanniner för åldern. Lång eftersmak. Funkade perfekt till det grillade köttet.. Kan nog ligga ett antal år till men jag gillade det nu.
 
SV: Idag dricker vi

Lite gott o blandat på Eriks vinbar. Elvis deltog på delar av intaget så han får gärna fylla på. Lite noteringar i morgon

2007 Prévost La Closerie fac-simile rosé
1982 Quenardel
2002 André Jacquart BdB
1993 Deutz
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

När shorepower började prata om att ta in Jacquart så kändes det som ett bra tillfälle att vandra hemåt. ;)

Prévost La Closerie fac-simile rosé 2007 tyckte jag var riktigt bra. 2007 är ingen årgång som föregås av gott rykte, men Prévost har lyckats fantastiskt bra med både vita och rosén. Den här var knastertorr och lite sluten men öppnade upp sig rätt snabbt och växte under kvällen. Trevlig.

Shorepower och jag ville prova något vi inte druckit förut och då fanns det i princip bara Quenardel 1982 att välja på. Jag hade aldrig hört talas om Quenardel förut men det är tydligen en odlare från Verzenay. Lätt oxiderad på näsan och lite stjälkig med grapefruktskal i munnen och en lång besk eftersmak. Snarare märklig och udda än bra. Med luft och högre temperatur dök det upp lite mer frukt men jag tyckte aldrig att den blev bra.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hur var de andra två champagnerna, shorepower? Trots min ironiska kommentar om Andre Jacquart har jag faktiskt inte druckit den överhuvudtaget.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kväll blev det en Bouchard Vosne Romanée 04.
Helt ok men saknade lite av frukten i munnen, var nog roligare för 2 år sedan.
Kostade humana VND 1 060 000(runt 400kr). Svårt att hitta roliga flaskor för vettiga pengar här tyvärr...

Till flaskan blev det en Australiensisk Black Angus ribeye med tomat och rödlökssallad.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Hur var de andra två champagnerna, shorepower? Trots min ironiska kommentar om Andre Jacquart har jag faktiskt inte druckit den överhuvudtaget.
Bättre sent än aldrig

2002 André Jacquart BdB Har druckit denna förut. Riktigt trevlig doft , komplex med många undertoner, honung, kola, kryddor, Söta frukter, torkad aprikos med en fin syra i munnen. Bra slut som hänger kvar. Rekommenderas och en odlare att hålla ögonen på

Deutz 1993. Var en vinotheque, dock ej nydegad utan en som lagrats i leverantörens källare. Kom kanske lite sent på kvällen. Rätt blommig, ganska tydliga mognadstendenser och en klar pinot-ton. Någon kände blodapelsin i doften vilket jag inte lyckade plocka upp. För året bra syra och bra komplex smak. Som de flesta vinotheque är vinet så bra som det bara kan vara. Kanske inte en storhet men en mycket trevlig flaska, tack Tolvan för smakprovet.

Håller med om Prévost men inte helt om Quenardel. Den växte lite med kvällen och bjöd på lite sötmandel, kaffe när det släppt den första oxidationstoners, lite sherry kunde också skönjas. Smaken lyfte också med kvällen med lite grädde och nötter. Den behövde dock en hel del luft.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

VC Rare Vintage 88, topexemplar. Jävlar vad bra standard vintager blir med lite ålder.
Till detta en Torskrygg med smörstekt karl-johan, parma chips och vit risotto.
Vände ner 4 msk vispad grädde i risotton när den var klar... Shorepower tips... blev fluffig och gayig. Men god. Tack för tipset!

Nu en De Venoge BDN ren 02:a... återkommer med kommentarer.

Andreas
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Protos Seleccion 05
Ek, vanilj, rätt stram, bra frukt. Ingen överaskning mao.. gott.

Andreas skrev:
VC Rare Vintage 88, topexemplar. Jävlar vad bra standard vintager blir med lite ålder.
Till detta en Torskrygg med smörstekt karl-johan, parma chips och vit risotto.
Vände ner 4 msk vispad grädde i risotton när den var klar... Shorepower tips... blev fluffig och gayig. Men god. Tack för tipset!

Nu en De Venoge BDN ren 02:a... återkommer med kommentarer.

Andreas

Underskatta inte gayig risotto ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

2000 Poderi Aldo Conterno Barolo Riserva Gran Bussia till en bra entrecote och mandelpotatispuré med tryffel.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Lite gott o blandat på Eriks vinbar. Elvis deltog på delar av intaget så han får gärna fylla på. Lite noteringar i morgon

2007 Prévost La Closerie fac-simile rosé
1982 Quenardel
2002 André Jacquart BdB
1993 Deutz

Jag drack tydligen även en 2000 Pierre Peters Les Chétillons kvällen ovan och jag tyckte den var god. Bra när resturangen håller koll på en ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Jag drack tydligen även en 2000 Pierre Peters Les Chétillons kvällen ovan och jag tyckte den var god. Bra när resturangen håller koll på en ;D

Visst är det! Har varit med om det både på Eriks vinbar samt på Pontus b t Sea när Jon jobbade där, han var grym på att ha koll på vad jag druckit tidigare hos honom.
F ö allt för länge sedan jag var på vinbaren, måste korrigeras och det innan julborden startar och baren blir hopplös att besöka *morr*
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Visst är det! Har varit med om det både på Eriks vinbar samt på Pontus b t Sea när Jon jobbade där, han var grym på att ha koll på vad jag druckit tidigare hos honom.
Absolut, värre är dock att jag inte kommer ihåg det ;D För att chocka kroppen efter det avslöjandet så höll jag mig ifrån champagne hela kvällen och provade lite olika viner på glas

2004 Andrea Oberto Vigneto Rocche Min typ av rödvon, Ganska ljust, frisk doft med inslag av gröna ängar, följer upp med kryddor, köttighet och l tjära. Mycket frukt i smaken och bra med tanniner, stramt och en lång TORR eftersmak. Torrheten känns länge och dövar min önskan om champagne, kanske inget för Parker men definitivt min smak,

2006 Wenzel’s Kleiner Wald Pinot Noir Ambitionen från vinmakaren är att göra ett ”old world” vin och det har de lyckats med. Tydlig pinotfrukt, lite sötma ,fin stram struktur och mineraler. Lite kort eftersmak men vinet är ungt. Kanske inte i klass med bättre Bourgogne men bra och ett vin jag gärna dricker igen.

2007 Pazo de Señorans Albariño Sägs vara ett vin som ska drickas väldigt ungt och inte lagras men uppenbart håller ändå ett par år. Provades blint och jag var inne på Sauvignon Blanc blandat med lite Riesling (ny kombo ;D) Väldigt aromatisk doft , fruktigt, aprikoser. Ganska hög alkohol som tonade av lite efter ett tag. Smaken följde inte riktigt upp och där kanske ett yngre år varit bättre. Svårt att bedömma men kul att prova.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Absolut, värre är dock att jag inte kommer ihåg det ;D För att chocka kroppen efter det avslöjandet så höll jag mig ifrån champagne hela kvällen och provade lite olika viner på glas

Hålla sig ifrån Champagne så där en hel kväll - kan det vara bra, tro? Högst tveksamt... :)


shorepower skrev:
2004 Andrea Oberto Vigneto Rocche Min typ av rödvon, Ganska ljust, frisk doft med inslag av gröna ängar, följer upp med kryddor, köttighet och l tjära. Mycket frukt i smaken och bra med tanniner, stramt och en lång TORR eftersmak. Torrheten känns länge och dövar min önskan om champagne, kanske inget för Parker men definitivt min smak,

Aha, det där är en gammal bekant... Hälsade på hos far och son Obero för några år sedan nere i Barolo, och de gjorda klara anspråk på att vara Italiens trevligast vinbönder - ett besök rekommenderas definitivt om man är i krokarna. Att de dessutom gör utmärkta Barolo-viner gör ju inte saken sämre - vi provade bl.a. 2003:an av både deras "vanliga" Barolo och av Vigneto Rocche, och även om de fortfarande var alldeles för unga så minns jag framför allt den sistnämnda som en mycket löftesrik Barolo.

Parker är f.ö. rätt förtjust i Obero – och har flera gånger tilldelat dem mid-nineties poäng... :)
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Aha, det där är en gammal bekant... Hälsade på hos far och son Obero för några år sedan nere i Barolo, och de gjorda klara anspråk på att vara Italiens trevligast vinbönder - ett besök rekommenderas definitivt om man är i krokarna. Att de dessutom gör utmärkta Barolo-viner gör ju inte saken sämre - vi provade bl.a. 2003:an av både deras "vanliga" Barolo och av Vigneto Rocche, och även om de fortfarande var alldeles för unga så minns jag framför allt den sistnämnda som en mycket löftesrik Barolo.

Parker är f.ö. rätt förtjust i Obero – och har flera gånger tilldelat dem mid-nineties poäng... :)
Trevligt, Barolo ligger på min lista över områden som måste besökas. Du får berätta lite mer när vi träffas nästa gång.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
VC Rare Vintage 88, topexemplar. Jävlar vad bra standard vintager blir med lite ålder.
Till detta en Torskrygg med smörstekt karl-johan, parma chips och vit risotto.
Vände ner 4 msk vispad grädde i risotton när den var klar... Shorepower tips... blev fluffig och gayig. Men god. Tack för tipset!

Nu en De Venoge BDN ren 02:a... återkommer med kommentarer.

Andreas

;D. Bra där.

Hur var De Venogen?
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
;D. Bra där.

Hur var De Venogen?
inte en perfekt flaska... konstigt smutsig, kändes som mina slattar från provningarna som går till risotton.
Lät den stå i kylen och drack resten igår kväll, nu helt ok och faktiskt god, så jävla märkligt alltså.
Att nåt som känns ungt och omoget blir bra efter en dag i kylen är inte så konstigt, men detta var helt klart skumt.

Den vinner på lång lagring och kanske även dekantering om man ska dricka nu.

Fick dessutom lämna tillbaka 96an på bolis utan problem. 1895:- ;D
1895:- i lågkonjukturen, utan klubbningsavgifter och övrigt skit är jävligt bra.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
inte en perfekt flaska... konstigt smutsig, kändes som mina slattar från provningarna som går till risotton.
Fick dessutom lämna tillbaka 96an på bolis utan problem. 1895:- ;D
1895:- i lågkonjukturen, utan klubbningsavgifter och övrigt skit är jävligt bra.
Jag är ingen fan av De Venoge (gillar smutsigt men mer åt Krug88s böjelser då ;D ) så inte så förvånad.

Bra att du fick lämna tillbaka Krug 96an, riktigt sur flaska, vi får öppna en till snart :)
 
Toppen