Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

I fredags blev det 2 Ripasso: Villa Monteleones 2004 samt Vivianis 2005. Funkade bra till lammetrostbiffen och rostade rotfrukter.

Igår blev det Brunello di Montalcino Campogiovanni 2004, Las Flors 2007, Allegrinis Amarone 2003.
Helt olika men ändå så goda. Ska jag välja en blir det Las Flors men jag gillar ju fruktbomber som är välbalanserade och eleganta!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Fick dessutom lämna tillbaka 96an på bolis utan problem. 1895:- ;D
1895:- i lågkonjukturen, utan klubbningsavgifter och övrigt skit är jävligt bra.

Antar att dessa pengar raskt återinvesterades? ;)
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite skoj blev det den här veckan. I måndags var det i vanlig ordning BYO på Carlton. Jag hade plockat ut en 2006 Seña, Chile (vi hade 98 på Vinferno I) och arbetskollega hade sedan förra sittningen en österrikare i form av 2003 Grande Cuvée (Weingut Salzl Seewinkelhof), Burgenland ståendes på Carlton. Seña innehåller Cabernet Sauvignon, Merlot, Carmenère, Cabernet Franc, Petit Verdot och Malbec och är helt klart den förföriska av de två till att börja med. Bra balans och primärfrukt. Salzl känns lite grovbarkad med sin mix av Zweigelt, Cab, Merlot och Blaufränkisch. Dock kan man konstatera att efter cirka en timme börja Seña känna sig trött och går hem och lägger sig samtidigt som luften har slipat Salzl till att bli en rund och mäktig upplevelse.

I torsdags hade jag bestämt mig för att avnjuta en flaska skumpa i spaet (vad fan är bestämd form av spa?). Detta krävde lite planering i form av att jag packade med en ishink och glas hemifrån. Väl framme vid gymmet stack jag in om Coop och fiskade upp en Laurent-Perrier Brut för cirkus 315 spänn (bra pris). Efter avslutad tortyrsession på spinningcykeln med den sedvanliga technodyngan och den numera lika sedvanliga tyck-synd-om-mig-själv-ölen mitt under passet var det dags att rigga det hela.
Is hämtade ur isbrunnen i spat och blandades med vatten och flaska i hinken. Därefter en dusch i maklig takt. Konstaterar därefter att champagnen fortfarande inte är tillräckligt kyld så mer is fixas hämtas som får jobba på temperaturen medan jag tar ett pass i bastun. Väl utkommen därifrån var tempen perfekt och bubblet rann ner fint. Vill påstå att L-P har en frukt som påminner om Taittinger men drar lite mer åt det minerliga hållet.

I fredags för det bjudöl från agenturen som placerat mig här i Zürich så det blev som det blev. Eller inte...
Efter att ha fått i mig tre Mass och en Montechristo (nr 2 vill jag minnas att det var) tyckte jag att det var dags att dricka lite bättre saker. Frågar servitören vad det finns för bubbel och han återkommer med Feuillatte. Nja... Jag undrar vad han har mer. Krug GC och Dompa 2000 för 250 franc. Jag tittar lite förstrött i listan och blicken landar på 1988 Ch Leoville-Las Cases. Blicken landar sedan på priset. 184,50 franc vilket motsvarar drygt 1350 riksdaler!!! Som Per Bill skulle uttryckt det: +++++++++++++++++++++++++++++. Jag har kollat och det är bara korvören som skiljer priset på restaurangen från IB-priset hos FRW.
Och hur var vinet? Om man betänker tre liter öl och en fet Kubagarre innan vinkonsumtion och man fortfarande inte har några problem att smaka och dofta vilken högklassig dryck man har i glaset så ger det en vink... WS slänger in 95 pinnar, jag är benägen att hålla med om häradet.
Och sedan tänker man på Larsson som var så glad för att ha hittat 2001 Lafleur för 2000 spänn på Djuret (http://www.finewines.se/http://www.fine ... 789#p32789). Jag tror den mannen behöver komma ut i världen lite mer... ;D
Fast ok, titta man på FRW så äskar man solida 327 euro för en flaska så Djuret säljer flaskorna med "förlust". Men det säger ju en del om hur sjuk vinmarknaden är. Ett vin som är 13 år yngre är 250% dyrare, och troligen bara för att det är ett "modeslott", poängen från Parker den samma för de båda, 92.
Det som dock är trevligt är dels att stället har fler flaskor, dels ligger i samma byggnad som kneget. Jag ska se om jag kan övertyga nördkollegan om nödvändigheten av en vinös lunch.
 
SV: Idag dricker vi

2004 Louis Roederer Rosé. Verkligen bra. Röda bär, nötter och fina mineraler. Perfekt mousse, bra men inte dominerande syra, lite kola och honung i smaken tillsammans med citrus. Fin balans. Louis Roederer vintage är ett måste i varje välsorterad källare.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite spridda flaskor från de senaste dagarna:

2002 Bernard Hatté Special Club (Verzenay, 60%PN/40%Ch)
N/V Voirin-Jumel, BdB Grand Crû (Cramant, Oger, Chouilly)
N/V Marie-Noëlle Ledru, Grand Crû (Ambonnay, 80%PN/20%Ch)
2003 Weingut Wegeler, Bernkasteler Graben, Riesling Spätlese
2008 Nederburg, Ingenuity White
2000 Château Sociando-Mallet
2005 Baga de Touriga, Gouvyas Vinas Velhas (Douro/Portugal)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
2002 Bernard Hatté Special Club (Verzenay, 60%PN/40%Ch)
N/V Voirin-Jumel, BdB Grand Crû (Cramant, Oger, Chouilly)
N/V Marie-Noëlle Ledru, Grand Crû (Ambonnay, 80%PN/20%Ch)

Gissar att de är några av alla som du ville ha lite feedback på?
 
SV: Idag dricker vi

Var inne på Eriks vinbar i lördags och drack lite trevliga saker:

Pierre Peters Les Chétillons 2000 vilken var riktigt god, har varit nyfiken på den ett längre tag.
Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 2008, också den ett kap bland de Puligny-Montrachet jag druckit på sistone.
F X Pichler Loibner Oberhauser Riesling Smaragd 2009 som nog ändå var kvällens bästa.
Andrea Oberto Barolo Vigneto Rocche 2004 som var mycket god som avbräck mot de vita vinerna, med sköna tanniner och härliga tjärtoner.
Wenzel Kleiner Wald Pinot Noir 2006 som visar att österrikiska pinotter kan vara riktigt goda.

Och så en Montecristo no 4 för hemvägen! ;D

All in all, en riktigt trevlig kväll.
 
SV: Idag dricker vi

Krasnojarsk skrev:
Var inne på Eriks vinbar i lördags och drack lite trevliga saker:

Pierre Peters Les Chétillons 2000 vilken var riktigt god, har varit nyfiken på den ett längre tag.
Andrea Oberto Barolo Vigneto Rocche 2004 som var mycket god som avbräck mot de vita vinerna, med sköna tanniner och härliga tjärtoner.
Wenzel Kleiner Wald Pinot Noir 2006 som visar att österrikiska pinotter kan vara riktigt goda.

All in all, en riktigt trevlig kväll.
Fick vi båda i oss under veckan(se tidigare inlägg), bra viner
 

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi

C9DP-provningen på Finewine Society ikväll

Domaine des Peres se L'Eglise Calice de St Pierre 2008 (vitt)
Tardieu-Laurent VV Cuvée Speciale 2004
Tardieu-Laurent VV Cuvée Speciale 2005
Domaine Usseglio Cuvée Tradition 2008
Domaine Paul Autard Côte Ronde 2008
Domaine de la Janasse Vielle Viegnes 2008

Minnesanteckningarna är inte de bästa, men förutom att falla pladask för det vita så var det i min bok dött lopp mellan T-L 2005 och Côte Ronde som båda gav ett ganska elegant intryck i min bok.

Väldigt trevlig kväll som slutade i en sambeställning på en 12'a av vardera Calice de St Pierre och Côte Ronde som blev den röda vinnaren med tanke på framtida potential.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Avslutade just en champagnekväll i goda vänners lag som innehöll:

Clos des Goisses 1997
Dom Perignon 1988
Charles Heidsieck 1990
de Venoge Louis XV Rosé 2002
Dom Perignon 2002
Bollinger RD 1996 (deg juni 07)
Jacquinot & Fils Symphonie Brut 1982

En trevlig kväll, som ni kan förstå. Clos des Goisses var inte på topp men i övrigt riktigt bra flaskor. Återkommer med anteckningar i morgon.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Avslutade just en champagnekväll i goda vänners lag som innehöll:

Clos des Goisses 1997
Dom Perignon 1988
Charles Heidsieck 1990
de Venoge Louis XV Rosé 2002
Dom Perignon 2002
Bollinger RD 1996 (deg juni 07)
Jacquinot & Fils Symphonie Brut 1982

En trevlig kväll, som ni kan förstå. Clos des Goisses var inte på topp men i övrigt riktigt bra flaskor. Återkommer med anteckningar i morgon.
Låter helt fantastiskt! :'(
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Avslutade just en champagnekväll i goda vänners lag som innehöll:

Clos des Goisses 1997
Dom Perignon 1988
Charles Heidsieck 1990
de Venoge Louis XV Rosé 2002
Dom Perignon 2002
Bollinger RD 1996 (deg juni 07)
Jacquinot & Fils Symphonie Brut 1982

En trevlig kväll, som ni kan förstå. Clos des Goisses var inte på topp men i övrigt riktigt bra flaskor. Återkommer med anteckningar i morgon.
Smärtsam läsning. :) Min kväll blev som befarat lite för sen för ett besök...
 
SV: Idag dricker vi

Först ett stort tack till Elvis för hans perfekta värdskap. Tilltugg och allt fanns på plats samt röjning efteråt gjordes av värden själv, så TACK.

På plats var Andreas , Mesnil , Elvis samt inbjuden hangaround. NonPlusUltra valde istället att prova lite tunga spanska och grekiska mousserande vad jag förstår men smaken är ju olika ;D

Som vanligt körde vi allt blint, den djupa kunskapen och erfarenheten i gruppen visade sig tydligt med kvalificerade gissningar som för vissa enskilda viner omfattade alla producenter i Champagne, tunga uttalanden som ”ren chardonnay” för Bollinger RD 96 (just 96an är väldigt unik då den har ca 1% mer pinot än någon annan RD gjord på 90-talet, tack till Andreas för den djupa insikten ::) ) och andra djuplodade kommentarer.

Generellt levererade alla vinerna förutom Clos des Goisses extremt bra. Årgångar som 82,90 och 96 kan ibland ge besvikelser men denna kväll var alla perfekta inklusive den otroligt välbevarade Dom Perignon 88.

Ni som var med , fyll gärna på med kommentarer.

Clos des Goisses 1997
Börjar riktigt bra, exotiska frukter, kryddor och mineraler, nästan som en marknad i Vietnam som Mesnil så vältaligt uttryckte sig då vi sörjde lite över vår förlorade dryckesbroder Krug88 (eller Bia Hoi 10 som jag förstår är hans nya pseudonym). Smaken följer inte upp , tunt och kort smak, vinet dör väldigt snabbt i glaset, besvikelse, andra 97orna varit så bra. Från en annan batch så vi får se hur det utvecklas. Kan varit i en tunnel eller så var det en dåligt flaska helt enkelt.

Dom Perignon 1988
Ren, frisk, viss rökighet, extremt ljus färg, otroligt att det är en 88a. En av de mer pigga 88or jag druckit de senaste åren (med undantag för rena vinotheque viner). Det finns en del rostade toner men inte alls så dominerade som Dom Perignon kan visa upp. Syran och sötma är väl integrerade och det finns en hel del frukt i smaken. Bra mousse och lång eftersmak. Vinet håller sig väldigt bra i glaset.

Charles Heidsieck 1990
Presterar riktigt bra, i sällskapet med i princip bara prestigeviner så visar det här hur en bra lagrad standardvintage från ett bra år kan leverera. Lite rostat, röda äpplen, begynnande mognadssötma. Bra balans med en intregrerad syra som hela tiden ligger i bakgrunden men inte dominerar. Många 90or är konstiga då de är ganska intesägande men det här vinet har karaktär som lyser igenom. Bra eftersmak men dog kanske lite i glaset efter ett tag. Drick nu.

de Venoge Louis XV Rosé 2002
Väldigt fin doft med lite örter, bär (hallon, smultron), mineraler. Tydligt ungt med pinotanslag. Smaken är lite spretig men visar på lång lagringspotential. Vi är lite oeniga kring vinet och om det är en ful ankunge eller svan(men eniga kring hur ful flaskan är :eek: ) Citrus och röd lite sötare grapefrukt i smaken, bra mousse. Låg dosage så vinet kommer fram på ett tydligt sätt. Om ni har detta vin, lägg långt in i källaren och låt ligga 10 år till. Idag kommer inte vinet till sin fulla rätt. Tydligt att de Venoge har ambitioner med vinet men flaskan skrämmer nog bort många entusiaster.

Dom Perignon 2002
Intressant nog är de flesta inne på 90-tal vilket jag faktiskt inte förstod (nu satt jag med facit). Vinet är otroligt ungt på näsan, mineraler, citrus, naturligt sötma med honung. En del rostade toner som man gillar eller inte gillar, dock inte dominerande, kan kanske öka med tiden. Smaken är kanske lite spretig men vinet är väldigt förföriskt. Som vinnörd så ska man ju rynka lite på näsan åt DP men det här är ett riktigt bra vin (och som 88an visade, klarar lång lagring om lagrat på rätt sätt). Är man intresserade av vin ska man köpa det här (med reservation för de av er som enbart gillar små odlare utan dosage). Personligen är jag mer åt odlarhållet men kan bara kapitulera för det här vinet. I jämförelse med Cristal 02 (som väl en av de få andra tillgängliga 02-prestige från de större champagnehusen) så håller jag just nu det här vinet som bättre. Över tiden får vi se vad som händer.

Bollinger RD 1996 (deg juni 07)
Vi är alla inne på en non-dosage , ren chardonnay, odlare samt 2000-tal. Vissa gissningar på Billecart-Salmon efter ett tag. Mineraler, lime, kanske med facit i handen lite av den brödighet som RD ska ha. Tillsammans med Dom Perignon 1988 kvällens vin. Frisk syra som är i perfekt balans med frukten. En av de 96or som visar på årgångens storhet. Lever hela kvällen i glaset. Den stora frågan är, dricka allt nu eller lagra. Vinet är så bra

Jacquinot & Fils Symphonie Brut 1982
Lite spritiga toner (en av våra mer erfarna provare av exklusiva spritvarianter får lite postiv t-sprit känsla 8) ) , pappas barskåp är en annan kommentar. Över toppen och ett vin man blir mätt av. Förutom sherry/whiskey så finns det aromer av choklad, lite trä, kanske lite kaffe. Mörk färg , känns kanske till och med lite äldre än 82 men ingen otrevlig upplevelse, Mäktig smak som fyller munnen. Ett bra vin till exempelvis gåslever
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lät helt magiskt!

Måste nog kuta ner till min lokala langare och snabbt inhandla en Henriot enchentaleur 95(det roligaste han har på bubbelfronten) bara för att få en liten aning om hur er kväll igår var... :-\

Så bara småbarnsföräldrar och du alltså...(för din flickvän är väl yngre än dottern va?)
Visste bara om rosé 02 innan, Mesnil skickade ett sms på väg till Grappe.

Önskar jag varit med.
Kram på er.
 
Toppen