Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Först ett stort tack till Elvis för hans perfekta värdskap. Tilltugg och allt fanns på plats samt röjning efteråt gjordes av värden själv, så TACK.

På plats var Andreas , Mesnil , Elvis samt inbjuden hangaround. NonPlusUltra valde istället att prova lite tunga spanska och grekiska mousserande vad jag förstår men smaken är ju olika ;D

Som vanligt körde vi allt blint, den djupa kunskapen och erfarenheten i gruppen visade sig tydligt med kvalificerade gissningar som för vissa enskilda viner omfattade alla producenter i Champagne, tunga uttalanden som ”ren chardonnay” för Bollinger RD 96 (just 96an är väldigt unik då den har ca 1% mer pinot än någon annan RD gjord på 90-talet, tack till Andreas för den djupa insikten ::) ) och andra djuplodade kommentarer.

Generellt levererade alla vinerna förutom Clos des Goisses extremt bra. Årgångar som 82,90 och 96 kan ibland ge besvikelser men denna kväll var alla perfekta inklusive den otroligt välbevarade Dom Perignon 88.
Tack, nu känns det mycket bättre... Not.

:) Skämt åsido, låter som en helskön kväll – kul att allt levererade så bra!

shorepower skrev:
Dom Perignon 2002
Intressant nog är de flesta inne på 90-tal vilket jag faktiskt inte förstod (nu satt jag med facit). Vinet är otroligt ungt på näsan, mineraler, citrus, naturligt sötma med honung. En del rostade toner som man gillar eller inte gillar, dock inte dominerande, kan kanske öka med tiden. Smaken är kanske lite spretig men vinet är väldigt förföriskt. Som vinnörd så ska man ju rynka lite på näsan åt DP men det här är ett riktigt bra vin (och som 88an visade, klarar lång lagring om lagrat på rätt sätt). Är man intresserade av vin ska man köpa det här (med reservation för de av er som enbart gillar små odlare utan dosage). Personligen är jag mer åt odlarhållet men kan bara kapitulera för det här vinet. I jämförelse med Cristal 02 (som väl en av de få andra tillgängliga 02-prestige från de större champagnehusen) så håller jag just nu det här vinet som bättre. Över tiden får vi se vad som händer.
Små odlare utan dosage är onekligen min melodi, men även jag har tvingats kapitulera för DP 2002:s storhet, och inhandlat ett gäng. Dock ännu inte hunnit provsmaka, men jämförelsen med Cristal 2002 låter ju lockande.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Trevlig sammanfattning, shorepower! Gissningarna var inte så bra igår, nej... Jag var helt övertygad om att Dompa 02 var en blanc de blancs och jag trodde att RD 96:an var en bra odlarchampagne från 2003. ::)

Det var trist med Clos des Goisses 97:an. Shorepower och jag drack den på Eriks vinbar i våras och blev så imponerade att vi köpte en låda från Frankrike för ett par veckor sedan. Förhoppningsvis var det flaskvariation. Jag har lovat shorepower att prova en av mina tre snart för att få en fingervisning.

Dom Perignon 1988 var helt grym och det är underbart när man får smaka en så perfekt lagrad 80-talare. Och som sagt, säga vad man vill om att det produceras många flaskor Dompa - det är imponerande vilken kvalitet det ändå är. Dompa 2002 var den bästa unga Dompa jag druckit. Jag har köpt två lådor redan men det kommer att bli mer.

Jag är inte särskilt imponerad av Louis XV, varken vita (drack 1995:an på Champagnedagen i våras) eller den här rosén från 2002. De spretar, är bråkiga och jag har svårt att känna potentialen. Det är lättare att ana potentialen i en sluten champagne, t.ex. en ung Comtes eller Salon. Jag kommer inte att köpa några Louis XV själv men om jag råkar få en i present någon gång så hamnar den i källaren för långtidslagring.

Bollinger RD 1996 var riktigt bra men jag kan inte säga att jag kände igen stilen. Jag har druckit både RD 96 och GA 96 förut men ingen har varit så här. Väldigt ung och bra.
 
SV: Idag dricker vi

Stefan Erikssons matstudio, som alltid en bra upplevelse, nyskördade grönsaker, engagemang och avslappnad stämmning kombinerad med stor skicklighet. Till maten dracks

Selosse V.O degad April 2006
1996 Philipponnat Clos des Goisses

Sedan The Lounge, GÄÄÄSP,

NV Brice Aÿ
2004 Larmandier-Bernier Vieilles Vignes Cramant

Kvällen avslutas på Eriks vinbar med bland annat en 1999 Pol Roger Winston Churchill

Fyller på med lite anteckningar senare men helt klart kvällens vin var Clos des Goisses, enormt bra.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Domaine de la Janasse ,Côtes du Rhône Villages "Terre d'Argile" -06.
Mycket mörkt purpuraktig färg. Väldigt knuten doft i minst 1 timma för att sedan öppna sig lite men det ger aldrig riktigt med sig.
Typiska CdR drag med mörka körsbär, svarta vinbär, jordighet och en rejäl dos med peppriga kryddor.
Förvånansvärt mjuka tanniner men med sagolikt fina fruktsyror och bra längd.
Får nog ligga till sig minst 2 år till för att komma helt till sin rätt men trots det en av de bättre standard CdR jag smakat.
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Vad är "the lounge" för nåt ställe?

Gissningsvis The Lobby - dvs "Julles" fredagsbar, som ju ligger lagom långt från Stefan Erikssons Matstudio. Även jag o S hade hittat till Stefan igår, btw - och jag kan bara hålla med Shorepower om att allt var precis lika fantastiskt som alltid hos denne man... Inspirationen var på topp, och det kändes definitivt som om Stefan körde ringar runt solklara jämförelsen Saison och Erwin Lauterbach. Fantastiskt.

Hur var V.O:n, Shorepower? Skönt att CdG 1996:an var på topp efter den mer tveksamma 1997:an härom kvällen..

Till skillnad från Shorepower så drack vi f.ö. snällt från dryckesmenyn, och fick då bl.a. njuta av Larmandier-Bernier Terre de Vertus 2005, Jérôme Prévost La Closerie les Beguines 2006, Dr Bürkling Wolg Gaisböhl G.C Riesling 2001 (underbart rökig och halmdoftande) och Domaine Tempier Bandol Rouge 2006 (mourvèdre och lite grenache, elegant och rustik på en och samma gång).

Efter denna njutningsstund så kände även vi att kvällen inte riktigt var slut än, och styrde därför våra steg till Esperantos sköna stora vita soffa, där jag slog mig ner tillsammans med S och en annan skönhet - en av deras allra sista flaskor Selosse Contraste (deg 08)! Vilket fantastiskt vin det här är - jag blir allt mer förtjust i det för varje gång jag dricker det! Dessutom härligt mogen redan nu, och även om smaken kommer att förtätas ytterligare ett snäpp så tror jag lite av den fantastiska syran kommer att mattas... Att priset är löjligt låga 1495 kr - Mesnil grämer sig fortfarande - gör ju inte precis saken sämre...

Måste dessutom säga några ord om hur fantastiskt väl vi blev omhändertagna på Esperanto... Vi bad om en liten brödbit - skönt med något neutralt att tugga på något - och strax materaliserade sig varsin ljuvlig chef's sandwich sprängfylld med kantareller tillsammans med kommentaren ”äsch, kantareller gifter sig så bra med Contraste’n att ni bara måste pröva – och räkningen får jag väl skicka till Stefan (Eriksson) när ni måste komma hit för att bli riktigt mätta... ” ;)

Schysst – eller hur?
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Inspirationen var på topp, och det kändes definitivt som om Stefan körde ringar runt solklara jämförelsen Saison och Erwin Lauterbach. Fantastiskt.
Måste bara understryka det du skriver, otroligt trevlig kväll

Som sagt vi fortsatte också och det var till The Lobby vi gick, ganska lamt, mycket attityd och inte så avslappnad känsla. Med Stefan Eriksson som start och Eriks vinbar som avslutning vilka båda bjuder på just en sådan känsla, engagemang och intresse som jag gillar så blev det ett kort mellanspel.

Under kvällen drack vi:

Selosse V.O Deg April 2006. Öppnar som alla Selosse med blommor, den lite besynerliga sötman som magiskt kommer i Anselmes viner. Fina mineraler , betydligt mer komplexitet än i initiale. Det här vinet är på alla punkter något bättre än Initiale och med lite tid efter deg så har smakerna gift ihop sig på ett trevligt sätt.Bra syra och fin eftersmak. Hänger kvar länge i munnen. Servera inte allt för kallt, var som bäst då det kom lite mer värme i glaset. Som enskilt vin fantastiskt men den här kvällen får det stå i skuggan av Clos des Goisses.

1996 Philipponnat Clos des Goisses Oj, vilket vin är tanken som slår en direkt. Massor med olika nötter, solmogna frukter och choklad blandat med mineraler och under alla dessa dofter, kryddor och örter. Väldigt hög syra men inte på något sätt nåt som vinet inte klarar av, citrus förstås men också äpplen och choklad. Fin struktur och lång, lång eftersmak. Drick nu och ha en spännande flirt , lagra och drick om 10 år och du får gå hela vägen. Valet är ert. Stort tack till Stefan för att han släppte det här vinet och till det priset.

NV, Brice Aÿ Tydliga fruktig pinot, lite söt och gnska fyllig smak Trevligt men inte så mycket mer.

2004 Larmandier-Bernier Vieilles Vignes Cramant Väldigt, väldigt ung men verkligen lovande, Lite åt bourgognehållet, lite ”fet” och smörig som känns både i doft och smak. Fina mineraler , gula äpplen och lite persika. Känns som låg dosage, kanske inte helt harmoniskt ännu. Lagra

NV, De Venoge Blanc de Noirs. Trevlig doft men kanske lite enkel. Mycket frukt, röda bär och brödighet, Ganska mjuk,smörig smak. Något kort. Känns inte helt färdig och spretar i smaken.

1999 Pol Roger Winston Churchill Väldigt ung, dracks I bourgogneglas, Oförlöst tror jag en vinnörd kanske skulle ha sagt. Tar ett tag innan doften öppnar sig. Röda bär, honung och lite rök. Finns också någon gummiton eller björnklister som de med lite bättre näsor än mig säger. Även om den är ung så finns balansen redan dår. Idag är 98an bättre och det tror jag även framåt men det är betydligt mindre skillnad mellan Winston 98 och 99 än säg Comtes. Bra vin som jag ser fram emot att dricka om några år.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tack för dina provningsanteckningar, shorepower. Det glädjer mig att Winston Churchill 99 var så bra (du vet varför ;)). När jag provade den på Champagnedagen tyckte jag mest att den var väldigt sluten, men på en sådan provning hinner man inte ge champagnerna tillräckligt med tid.
 
SV: Idag dricker vi

Drack Fontanafreddas Barolo från 2004 idag som legat på lagring hemma hos mig i knappt ett år. Slår till viss del den Luciano Sandrone (2003) jag drack för ett år sedan (vars stil jag ändå gillar), levde lääänge under kvällen med fina toner av svart te, leverpastej och tjära som sig bör. Det är roligt med en flaska på sex timmar. :)
 
SV: Idag dricker vi

Det har varit en bra vecka.
Vi börjar med Comte de Champagne 2000 på magnum. Ungt och inte alls redo egentligen, men den klassiska comptekaraktären är där. Givetvis jättegott, men 98:eek:rna som klämdes något senare är betyligt vassare nu. Det är lite svårt att bedöma 2000 hur den kommer utvecklas då den känns nåogt glesare i frukten än 98:an idag.
Sedan blev det ett par dompa 96, som just då var riktigt bra. Klassisk dompakaraktär, viss utveckling och den där sköna 96 syran på det. Dompa är i min värld långt ifrån en riktigt stor prestige men denna presterar över genomsnittet.
Sedan var det dags för en av de bästa champagner jag drucket på mycket länge. Framför mig står en flaska Salon 96. Jag är fullt övertygad om att detta är för tok på ungt och barnarov tänker jag omedelbart innan jag intagit första klunken.
Sedan... herregud vliken dryck. Initialt massor av citrus, blodapelsin, grape och mineraler med en enorm längd. Ungt, javisst, men så galet gott. Efter ett en timme eller så blir mineralerna ännu tydligare, musselskalen och den lite leriga tonen som man också hittar i Clos de Goissies blir tydligare och adderar ytterligare lager till drycken. Salon är lite knepigt när det kommer till ålder, för gammal blir den ofta bara oxiderad och för ung är syran så påtaglig att det inte smakar så mycket mer än grape. Fan vet när 96:an är perfekt, men redan nu är den himmelsk.
Så blev det en Seloss VO deggad oktober 07 också, mer avrundad en sist och inte lika spretig. Bra, lång klassisk seloss karaktär. Bra nu och säkerligen många år framöver. Jag gillar Selossen bättre efter efter några år i flaskan när de initiala liljekonvaljtonerna har tonats ner.
Sedan vart det en massa rött och vitt och sött och gott, men det är en annan historia.
 
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Det har varit en bra vecka.
Vi börjar med Comte de Champagne 2000 på magnum. Ungt och inte alls redo egentligen, men den klassiska comptekaraktären är där. Givetvis jättegott, men 98:eek:rna som klämdes något senare är betyligt vassare nu. Det är lite svårt att bedöma 2000 hur den kommer utvecklas då den känns nåogt glesare i frukten än 98:an idag.
Sedan blev det ett par dompa 96, som just då var riktigt bra. Klassisk dompakaraktär, viss utveckling och den där sköna 96 syran på det. Dompa är i min värld långt ifrån en riktigt stor prestige men denna presterar över genomsnittet.
Sedan var det dags för en av de bästa champagner jag drucket på mycket länge. Framför mig står en flaska Salon 96. Jag är fullt övertygad om att detta är för tok på ungt och barnarov tänker jag omedelbart innan jag intagit första klunken.
Sedan... herregud vliken dryck. Initialt massor av citrus, blodapelsin, grape och mineraler med en enorm längd. Ungt, javisst, men så galet gott. Efter ett en timme eller så blir mineralerna ännu tydligare, musselskalen och den lite leriga tonen som man också hittar i Clos de Goissies blir tydligare och adderar ytterligare lager till drycken. Salon är lite knepigt när det kommer till ålder, för gammal blir den ofta bara oxiderad och för ung är syran så påtaglig att det inte smakar så mycket mer än grape. Fan vet när 96:an är perfekt, men redan nu är den himmelsk.
Så blev det en Seloss VO deggad oktober 07 också, mer avrundad en sist och inte lika spretig. Bra, lång klassisk seloss karaktär. Bra nu och säkerligen många år framöver. Jag gillar Selossen bättre efter efter några år i flaskan när de initiala liljekonvaljtonerna har tonats ner.
Sedan vart det en massa rött och vitt och sött och gott, men det är en annan historia.
Tack El Burro

Kanonuppställning, Comtes 2000 på magnum känns som ett riktigt barnarov, har ni redan börjat få dem?

Vad drack ni för rött och vitt och drack ni allt detta på en kväll? Max 5 personer eller så då ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

El Burro Grande, jag är gärna med nästa gång du öppnar Comtes på magnum, oberoende av årgång! ;D

Kul att det släpps en Comtes 2000 - jag kan tänka mig att den kommer att vara mogen långt före 1999:an.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Har haft nån infektion de senaste 2 månaderna och knappt varit sugen på nåt.

Har om och om laddat med skumpa, men inte känt mig sugen alls så det har varit 2 nästan vita månader.

Men så i helgen släppte det, så det blev Bollinger SC i fredags och Duval-Leroy 1996 igår. DL är fin nu :)

Stoppade in en flarra till för ikväll, en 1990 kommer inte på namnet nu bara, hoppas valresultatet blir som jag önskar ;)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Har haft nån infektion de senaste 2 månaderna och knappt varit sugen på nåt.

Har också fått den värst förkylningen på de senaste 10 åren eller så.
Avhöll mig inte från att dela en Pol Roger 1999 igår med hustrun.
Fin mousse och mycket tropisk frukt (mango) i doften. Också mycket
frukt i smaken, typiskt Pinot-driven champagne. Ändå underbart frisk
syra. En riktigt god champagne till bra pris.

SUPRA skrev:
Stoppade in en flarra till för ikväll, en 1990 kommer inte på namnet nu bara, hoppas valresultatet blir som jag önskar ;)

Gjorde likadant och la en Cuvée William Deutz 1996 på kylning.

(I ärlighetens namn mera för att jag är sugen på att smaka än för att fira)
 

tobbe81

Medlem
SV: Idag dricker vi

Delade en flaska Champange napoleon 1996 med 2 goda vänner i lördags, helt klart en väldigt annorlunda skumpa väldigt små bubblor och en starkt drag av massa nougat och exotisk frukt. Men på något sätt så gillade jag den väldigt mycket, tur att man har 6flaskor kvar i sin källare nu då.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Dom Perignon 2002
Intressant nog är de flesta inne på 90-tal vilket jag faktiskt inte förstod (nu satt jag med facit). Vinet är otroligt ungt på näsan, mineraler, citrus, naturligt sötma med honung. En del rostade toner som man gillar eller inte gillar, dock inte dominerande, kan kanske öka med tiden. Smaken är kanske lite spretig men vinet är väldigt förföriskt. Som vinnörd så ska man ju rynka lite på näsan åt DP men det här är ett riktigt bra vin (och som 88an visade, klarar lång lagring om lagrat på rätt sätt). Är man intresserade av vin ska man köpa det här (med reservation för de av er som enbart gillar små odlare utan dosage). Personligen är jag mer åt odlarhållet men kan bara kapitulera för det här vinet. I jämförelse med Cristal 02 (som väl en av de få andra tillgängliga 02-prestige från de större champagnehusen) så håller jag just nu det här vinet som bättre. Över tiden får vi se vad som händer.

Det låter väldigt lovande. Tittade efter den nu i helgen när jag var i Berlin men hittade bara -00 tyvärr. Verkar som det har byt årgång på SS men är det någon som kan bekräfta detta? Skulle gärna vilja testa en flaska efter att läst era anteckningar.

shorepower skrev:
Bollinger RD 1996 (deg juni 07)
Vi är alla inne på en non-dosage , ren chardonnay, odlare samt 2000-tal. Vissa gissningar på Billecart-Salmon efter ett tag. Mineraler, lime, kanske med facit i handen lite av den brödighet som RD ska ha. Tillsammans med Dom Perignon 1988 kvällens vin. Frisk syra som är i perfekt balans med frukten. En av de 96or som visar på årgångens storhet. Lever hela kvällen i glaset. Den stora frågan är, dricka allt nu eller lagra. Vinet är så bra

Låter också väldigt lovande. Har inte varit speciellt imponerad de gånger jag provat RD -96 och bland de som varit med när jag gjort det har alla varit enade om att det är lagring som gäller men nu kanske de börjar öppna upp sig? Har bara 1 kvar men med tanke på hur bra ni tyckte den var så kan det nog bli svårt att låta den vara.

shorepower skrev:
Jacquinot & Fils Symphonie Brut 1982
……….Ett bra vin till exempelvis gåslever

Gissar att det var Mesnil som slängde ur sig det? Har nog aldrig varit på en provning med honom utan att han säger det.
 
Toppen