Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Det låter väldigt lovande. Tittade efter den nu i helgen när jag var i Berlin men hittade bara -00 tyvärr. Verkar som det har byt årgång på SS men är det någon som kan bekräfta detta? Skulle gärna vilja testa en flaska efter att läst era anteckningar.

Låter också väldigt lovande. Har inte varit speciellt imponerad de gånger jag provat RD -96 och bland de som varit med när jag gjort det har alla varit enade om att det är lagring som gäller men nu kanske de börjar öppna upp sig? Har bara 1 kvar men med tanke på hur bra ni tyckte den var så kan det nog bli svårt att låta den vara.

Gissar att det var Mesnil som slängde ur sig det? Har nog aldrig varit på en provning med honom utan att han säger det.
DP 2002 var inköpt på SS så de har bytt årgång. Tyckte det var intressant att prova så där direkt. Skulle vara kul att höra vad du tycker.

Jag har sju RD96 så låt oss prova nästa gång du är uppe i estockholmo och då kan du spara din enpetare :).

Vad gäller Mesnil, det var faktiskt ingen som sa något om gåslever men eftersom han var med på provningen så var det en passande passning :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Gissar att det var Mesnil som slängde ur sig det? Har nog aldrig varit på en provning med honom utan att han säger det.
Nu tycker jag att du var lite orättvis när du felciterar Mesnil :(

Han säger alltid följande efter att ha smakat en halvdöd skumpa:
Åååhhhhhhhhhhhh, skulle vara perfekt till anklever!
 
SV: Idag dricker vi


Du kan också få prova RD, vet ju om din stora fäbless för det vinet (har annars en GA96 som nån halvfull dåre förlorade till mig pga ett vad kring tunga eller inte tunga om jag kom ihåg det korrekt ;D )
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Låter också väldigt lovande. Har inte varit speciellt imponerad de gånger jag provat RD -96 och bland de som varit med när jag gjort det har alla varit enade om att det är lagring som gäller men nu kanske de börjar öppna upp sig? Har bara 1 kvar men med tanke på hur bra ni tyckte den var så kan det nog bli svårt att låta den vara.

Låt den ligga, är mitt tips. Det tipset kan givetvis kombineras med att dricka någon/några av shorepowers.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Jag har sju RD96 så låt oss prova nästa gång du är uppe i estockholmo och då kan du spara din enpetare :).

Taget!

Krug88 skrev:
Nu tycker jag att du var lite orättvis när du felciterar Mesnil :(

Han säger alltid följande efter att ha smakat en halvdöd skumpa:
Åååhhhhhhhhhhhh, skulle vara perfekt till anklever!


Ja jäklar, anklever är det han säger.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Du kan också få prova RD, vet ju om din stora fäbless för det vinet (har annars en GA96 som nån halvfull dåre förlorade till mig pga ett vad kring tunga eller inte tunga om jag kom ihåg det korrekt ;D )
Hahaha, det hade jag glömt!!!
88 mot 85 var det väl vi slog vad om.

Är gärna med på en GA96, men du får nog sitta på den ett tag då...
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Hahaha, det hade jag glömt!!!
88 mot 85 var det väl vi slog vad om.

Är gärna med på en GA96, men du får nog sitta på den ett tag då...
Lagt undan den med ditt namn på. Vi får se om den knäcks i Svedala eller annorstädes.

88 mot 85 Salon var det, dock var den initiala insatsen betydligt högre än en simpel GA eller RD96
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Det blev ingen champagne igår kväll. Tyckte inte att
det fanns något att fira.
Ikväll blir det Cocillana-Etyfin och Rīgas Melnais balzams.
Hoppas att jag inte får en andningsdepression inatt.
4750021101281.jpg
 

zaar

Medlem
SV: Idag dricker vi

Riga Balzams är riktigt giftigt! Gäller att inte spilla något för då går det fan inte att tvätta bort...
 

zaar

Medlem
SV: Idag dricker vi

Får ta mitt ansvar och vara lite aktiv på forumet!

Ikväll blev det en Kevin Arnold Shiraz 06, ett vin vi fått av några vänner.
Både doft och smak dominerades av fat och bär men även lite tobak fanns där. Jag tyckte vinet var något kort och lite "tamt", funkade att dricka för sig självt framför tvn.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

zaar skrev:
Får ta mitt ansvar och vara lite aktiv på forumet!

Ikväll blev det en Kevin Arnold Shiraz 06, ett vin vi fått av några vänner.
Både doft och smak dominerades av fat och bär men även lite tobak fanns där. Jag tyckte vinet var något kort och lite "tamt", funkade att dricka för sig självt framför tvn.

Ahh, Kevin arnold! Det var länge sen. Undra om jag har några kvar i gömmorna. Minns den som härlig, men tror nog det var 03:an jag hade samlat på mig.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det en Chasse-Spleen 04.
I regel förmodligen inget speciellt, men då jag knappt känt doften av en Bordeaux på drygt 7 månader så är det rena himlen.

Analyserade inte - bara njöt!
 
SV: Idag dricker vi

Felton Road och 2003 Barolo Bricco Delle Viole på Eriks vinbar. Båda väldigt bra men Barolo är det bättre vinet den här kvällen med lite mer struktur, tyngd och sköna tanniner. Antecknade inte årgång på Felton Road.

Lärde mig för övrigt att biodynamiska champagneodlare inte tillsätter jäst för den andra jäsningen samt att tonen av banan som jag ibland känner hos dessa champagner endast finns i mitt huvud, vilka kunskaper kan man inte få i en bar :)
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

12 olika Sine Qua Non, Lillian 04 & 05, Ojai White Hawk 05, Antica Terra Botanica 08, Torbeck Run Rig 01 och The Armagh 06.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Lärde mig för övrigt att biodynamiska champagneodlare inte tillsätter jäst för den andra jäsningen samt att tonen av banan som jag ibland känner hos dessa champagner endast finns i mitt huvud, vilka kunskaper kan man inte få i en bar :)
Vad använder dom istället ???
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
12 olika Sine Qua Non, Lillian 04 & 05, Ojai White Hawk 05, Antica Terra Botanica 08, Torbeck Run Rig 01 och The Armagh 06.

Du måste väll ha mer att säga om alla de vinerna eller har du inte hunnit smälta allt än?
 
Toppen