Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

mnjae. Rent tekniskt så finns det ju naturlig jäst på druvskalen som mer än nog räcker till att starta jäsningen. Biodynamiska odlare (trollformler, kosmisk strålning och en akut rädsla för räta vinklar till trots) har jag för mig använder sig av naturlig eller spontan jäsning.

Jämför exempelvis med de belgiska spontanjästa ölen där man pytsar ned vörten i stora kar och sen öppnar fönstren.

Å andra sidan går det ju lika bra med att lägga en härlig loska i karet för att kicka igång jäsningen.

Anledningen till att man tar dör på den naturliga jästen (med tillsats av svavel) är att man kan kontrollera processen och smaker bättre med odlad jäst. Många som vill göra exempelvis bordeauxliknande viner utanför Bx använder sig av Bx jäst.

Fast det här vet ni säkert redan.

Puss

//J
 
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
mnjae. Rent tekniskt så finns det ju naturlig jäst på druvskalen som mer än nog räcker till att starta jäsningen. Biodynamiska odlare (trollformler, kosmisk strålning och en akut rädsla för räta vinklar till trots) har jag för mig använder sig av naturlig eller spontan jäsning.

Jämför exempelvis med de belgiska spontanjästa ölen där man pytsar ned vörten i stora kar och sen öppnar fönstren.

Å andra sidan går det ju lika bra med att lägga en härlig loska i karet för att kicka igång jäsningen.

Anledningen till att man tar dör på den naturliga jästen (med tillsats av svavel) är att man kan kontrollera processen och smaker bättre med odlad jäst. Många som vill göra exempelvis bordeauxliknande viner utanför Bx använder sig av Bx jäst.

Fast det här vet ni säkert redan.

Puss

//J

Det har jag koll på men jästen i druvskalet har redan förbrukats i den första jäsningen och mig veterligen har ingen odlare skalen med i andra jäsningen på flaska.

Spontanjäsning kan ju alltid uppstå med jästrester men jag är rätt övertygad att jäst tillsätts för den andra jäsningen på flaska. Tar gärna emot synpunkter här, jag kan ju ha fel.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Det har jag koll på men jästen i druvskalet har redan förbrukats i den första jäsningen och mig veterligen har ingen odlare har skalen med i andra jäsningen på flaska.

Spontanjäsning kan ju alltid uppstå med jästrester men jag är rätt övertygad att jäst tillsätts för den andra jäsningen på flaska. Tar gärna emot synpunkter här, jag kan ju ha fel.

Aaaahhhh...

Jag tänkte naturligtvis på basvinet.

Dum Jimmy.

Hur löser de det problemet måste man fråga sig? Isolerade jäststammar från egna vingården? Starta andrajäsningen med druvskal? Göra assemblage på icke helt utjästa och ofiltrerade basviner?

Fjågor, fjågor, aldrig får man några svar!
 
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
Aaaahhhh...

Jag tänkte naturligtvis på basvinet.

Dum Jimmy.

Hur löser de det problemet måste man fråga sig? Isolerade jäststammar från egna vingården? Starta andrajäsningen med druvskal? Göra assemblage på icke helt utjästa och ofiltrerade basviner?

Fjågor, fjågor, aldrig får man några svar!
JastRodFarsk.jpg
;D

Om inte annat en fråga jag får kolla på plats nästa gång jag är nere i Champagne. Tror väl mest på köpt jäst alternativt jäststammar från den egna vingården. Kanske någon på forumet har stenkoll här.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Återkommer ikväll! Just nu är jag trött efter matteklass kl 8, samt håller på att plugga Game Theory! :-\

Har du äntligen insett att du behöver hjälp att plocka flickor?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
Aaaahhhh...

Jag tänkte naturligtvis på basvinet.

Dum Jimmy.

Hur löser de det problemet måste man fråga sig? Isolerade jäststammar från egna vingården? Starta andrajäsningen med druvskal? Göra assemblage på icke helt utjästa och ofiltrerade basviner?

Fjågor, fjågor, aldrig får man några svar!

Äh... Klart de använder jäst till andrajäsningen. De kör väl med vildjäst istället för konstgjord/odlad däremot.
 
SV: Idag dricker vi

Krasnojarsk skrev:
Får en Larmandier-Bernier Terre de Vertus ikväll. Hur var det nu med årgångsmärkningen på dem, eller är de NV?
Nja, den har förvisso lagrats lite för kort tid för att få årgångsmärkas, men är egentligen 2005 (om det är en flaska från SB:s senaste batch)... En angenäm bekantskap, det måste man säga.
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Nja, den har förvisso lagrats lite för kort tid för att få årgångsmärkas, men är egentligen 2005 (om det är en flaska från SB:s senaste batch)... En angenäm bekantskap, det måste man säga.

Ahh OK, tack för det! Den luktar mycket intressant, med en massa noter som hoppar ur glaset, men än så länge är jag inte så jätteimponerad av smaken...lite kort och nästan övertorr? Får se hur den utvecklas i glaset.
 
SV: Idag dricker vi

Krasnojarsk skrev:
Ahh OK, tack för det! Den luktar mycket intressant, med en massa noter som hoppar ur glaset, men än så länge är jag inte så jätteimponerad av smaken...lite kort och nästan övertorr? Får se hur den utvecklas i glaset.

Om du gillar stilen men vill har lite mer frukt och längd i smaken så rekommenderas L-B Crámant Grand Cru Vieilles Vignes 2004 - kostar endast en hundring till på SB (och finns fortfarande kvar) men är trots detta att betrakta som mer prisvärd...
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Om du gillar stilen men vill har lite mer frukt och längd i smaken så rekommenderas L-B Crámant Grand Cru Vieilles Vignes 2004 - kostar endast en hundring till på SB (och finns fortfarande kvar) men är trots detta att betrakta som mer prisvärd...

Jag stod och valde mellan dessa idag, tänkte prova denna först eftersom det var den jag haft ögonen på längst, men nästa gång blir det nog 2004:an. Tack för tipset!
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Om du gillar stilen men vill har lite mer frukt och längd i smaken så rekommenderas L-B Crámant Grand Cru Vieilles Vignes 2004 - kostar endast en hundring till på SB (och finns fortfarande kvar) men är trots detta att betrakta som mer prisvärd...
Absolut, väldigt trevlig, har på ca ett år växit en hel del. Drack den nyligen. Lite anteckningar här

Bubblaren skrev:
Lycka är att få dricka Diebolt Vallois FP 2004 som AW.

Tack Shorepower för inspirationen!!
Eriks räknar jag med. FP som AW är inte helt fel, sätter en i rätt stämmning för helgen
 
Toppen