Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Clarendon Hills Brookman Merlot -06.
GetFile.aspx

Maffigt ungt vin i Aussie-stil men utan tung alkoholgardin.
Inte speciellt Merlot-typisk men seriöst bra och välgjord och med lite mintiga toner i doften och följer sedan upp med massivt tät frukt, unga lite bråkiga tanniner, balanserad alkohol och bra tryck i eftersmaken.

Köper nog några till och lägger på rygg i källaren några år.

Skall nog ta och prova Clarendon Hills Grenache (Onkaparinga) och Syrah (Liandra) också.

Har ni ngt som matchar det här Jimmy ?
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Billecart Salmon Grand Cuvee 96.
För mig är detta en benchmark prestige champagne, allt är på plats i oerhörd mängd och i perfekt harmoni.
Frukten och syran kan endast kännas igen i ultra prestige vinerna vi pimplar då och då.
Jag skulle inte jämföra med Krug96 men ändå lätt byta rakt av mot BS GC 96.

Satan vad bra.


Andreas
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Billecart Salmon Grand Cuvee 96.
För mig är detta en benchmark prestige champagne, allt är på plats i oerhörd mängd och i perfekt harmoni.
Frukten och syran kan endast kännas igen i ultra prestige vinerna vi pimplar då och då.
Jag skulle inte jämföra med Krug96 men ändå lätt byta rakt av mot BS GC 96.

Hmm, jag byter gärna några flaskor, om du vill? :)

Kul att höra att BS 96:an levererar så bra - jag tror dessutom den är betydligt öppnare idag än t.ex. Krug 1996:an...
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

skulle inte säga att den är öppnare, kanske lite lättare i stilen men fortfarande sluten. På ett skönt sätt dock. Jag är rätt torsk på 96orna just nu. De bästa 96orna kommer säkert att hålla tills vi är jordgubbar men en hel del dricker riktigt bra nu. Sylvass syra som frukten balanserar mkt bra emot. Ung rostning som är underbar.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Billecart Salmon Grand Cuvee 96.
För mig är detta en benchmark prestige champagne, allt är på plats i oerhörd mängd och i perfekt harmoni.
Frukten och syran kan endast kännas igen i ultra prestige vinerna vi pimplar då och då.
Jag skulle inte jämföra med Krug96 men ändå lätt byta rakt av mot BS GC 96.
Satan vad bra.

Andreas
Jag minns någon som sa att han inte var impad av Billecart alls efter att vi provat NFB 96 och BS BdB 96.
Kan du minnas vem det var Andreas? ::)
Kul att GC 96 är lika fantastisk som jag minns den...
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Jag minns någon som sa att han inte var impad av Billecart alls efter att vi provat NFB 96 och BS BdB 96.
Kan du minnas vem det var Andreas? ::)
Kul att GC 96 är lika fantastisk som jag minns den...
Både GC och BdB 96 är riktigt bra, kan inte tänka mig att någon som är så eftertänksam som Andreas skulle kunna uttala sig så kategoriskt ;D
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Både GC och BdB 96 är riktigt bra, kan inte tänka mig att någon som är så eftertänksam som Andreas skulle kunna uttala sig så kategoriskt ;D
Kul att GC'n börjar leverera. Undrar hur det ligger till Clos Saint Hilaire 96:eek:rna. Har inte vågat knäcka några ännu.. Någon som provat nyligen?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Kul att GC'n börjar leverera. Undrar hur det ligger till Clos Saint Hilaire 96:eek:rna. Har inte vågat knäcka några ännu.. Någon som provat nyligen?
Möjligr att jag är liiiite onykter men jag är mest glad för att el burro har vaknat till!!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Möjligr att jag är liiiite onykter men jag är mest glad för att el burro har vaknat till!!

Ja lite onykter är du men långt från Jimmys imponerande nivå

Jimmy Forsman skrev:
Jag gråter.


>>>>> Det här är inget skämt, utan 100%ig sanning,


Libet är är
orärtvist, men å anjdra sidan...

>>>>>>>>>>>'r livet blått.
 
SV: Idag dricker vi

Igår blev det ännu en Larmandier-Bernier Terre de Vertus till maten - en ytterst välsmakande guldmakrill nere på Aquavit. Det gläder mig verkligen att så många krögare i Sth börjar få upp ögonen för denna utmärkta NV!

Väl hemkomna avnjöts en Prévost La Closerie fac-simile Rosé 2007 - jag är ju ingen utpräglad rosé-älskare (bortsett från l'Alchimiste då, förstås... :)) men Jeromes skapelse är svår att inte tycka om. Den är riktigt torr - ett måste för mig när det gäller rosé -men redan relativt öppen, speciellt efter att ha blivit några grader varmare än normalt. PM (100%) har ju rykte om sig att mogna lite snabbare, och redan nu kan man skönja lite skönt oxiderade mörka körsbär och i botten de allra svagaste tanniner (men de finns där, och det tycker vi om!). Glad att det inte var sista flaskan.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Jag minns någon som sa att han inte var impad av Billecart alls efter att vi provat NFB 96 och BS BdB 96.
Kan du minnas vem det var Andreas? ::)
Kul att GC 96 är lika fantastisk som jag minns den...

tror att det var en av våra första "dater"... du hade inte riktigt hajjat att jag "inte gillade dig på DET viset..."
jag tror jag sa något i stil med: "härligt att du öppnar fina flaskor och försöker, men även med fint bubbel blir det inget..."

Faaan, Man jag saknar dig när du är där på andra sidan jorden... skönt att du hittat rätt.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag har inte ens provat Billecart-Salmon GC 1996...:( Såg att 1998:an just släppts på Fine&Rare - någon som provat den?

För egen del blev det en Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chétillons 2000 på magnum igår - den var lika bra som vanligt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag har inte ens provat Billecart-Salmon GC 1996...:( Såg att 1998:an just släppts på Fine&Rare - någon som provat den?

För egen del blev det en Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chétillons 2000 på magnum igår - den var lika bra som vanligt.
Skall du till Champagne nästa vecka, PP har så smått börja släppa 2002, klart en av de bästa dom gjort ;D

Ikväll Salon 1990 pigg och fräsch för en S 90 men ingen stor Champagne :( och Pichon Baron 1990 fortfarande i karaff med lovar gott.
 
SV: Idag dricker vi

Provar Pierre Bouzereaus Meursault från 2007 idag...någon som provat den? Har bara druckit gammal Meursault förut, men jag är svag för en massa banal rostad ek ibland...

Men först engelska chips och Nils Oscar God Lager...måste ju förbereda sig för rostningen! ;D
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag har inte ens provat Billecart-Salmon GC 1996...:( Såg att 1998:an just släppts på Fine&Rare - någon som provat den?

För egen del blev det en Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chétillons 2000 på magnum igår - den var lika bra som vanligt.

jo det har du väl... på grappe när min danska polare Thomas med bloggen var där... visst var du med då?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
jo det har du väl... på grappe när min danska polare Thomas med bloggen var där... visst var du med då?

Nej, jag var inbjuden men kunde inte av någon anledning.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Aha, Andreas - så du känner också Thomas? Där ser man... :)

jag, frugan och ungarna var i cph och träffade Thomas och hans trevliga familj i somras, tivoli och middag... vi har kontakt nån gång nästan varje vecka.
 
Toppen