Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

tobbe81

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sitter för stunden med ett glas förträffligt Montirius Gigondas terre des Aines 2005 som jag korkade upp till min Lammrostbiff med potatis å palsternacks pure, samt ört och vitlökssmör. Ett förträffligt bra vin med bra kraft från tanniner och fina djupa skohsfrukter. samt en heldel tobak och läder på slutet.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
jag, frugan och ungarna var i cph och träffade Thomas och hans trevliga familj i somras, tivoli och middag... vi har kontakt nån gång nästan varje vecka.
Aha, minns att han skrev om det besöket på bloggen... :)
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Clarendon Hills Brookman Merlot -06.
GetFile.aspx

Maffigt ungt vin i Aussie-stil men utan tung alkoholgardin.
Inte speciellt Merlot-typisk men seriöst bra och välgjord och med lite mintiga toner i doften och följer sedan upp med massivt tät frukt, unga lite bråkiga tanniner, balanserad alkohol och bra tryck i eftersmaken.

Köper nog några till och lägger på rygg i källaren några år.

Skall nog ta och prova Clarendon Hills Grenache (Onkaparinga) och Syrah (Liandra) också.



Drack förra helgen Onkaparinga. Ett helt fantastisk vin. Fullt med frukt, välbalanserat, elegant.
Ett av årets bästa vinupplevelser. Stark Rekomendation
Har ni ngt som matchar det här Jimmy ?
 
SV: Idag dricker vi

Blev lite skumpa igår,. Först hemma följt av lite enklare mat på Grodan tillsammans med ett glas Bollinger och sedan var planen ett glas eller så på Eriks (de har fått in ett gäng nydegade Henriot från 64 och framåt) Kvällen blev lite längre än planerad och jag tvingade tydligen Elvis att stänga av mobilen :eek: när han tröttnade på SMS från mig (ursäkta Elvis :-[ ).

1996 Henriot Brut Millésimé Köpt direkt från Frankrike. Väldigt trevlig doft, friskt, mineraler. Som en del andra Henriot 96or, för mycket syra i förhållande till en nästan obefintligt frukt eller sötma. Extrem flaskvariation på Henriot 96orna. Tråkigt då en del är helt fantastiska

1981 Henriot Brut Millésimé Degad April 2010. Korken var dock misstänkt rak. Frisk lukt med tydlig brödighet (brioche), sherrytoner, honung, lite kryddighet (kanel?). Vinet är extremt friskt, gyllengult med en bra balans. Fin, lite krämig mousse som balanseras av en bra syra. Naturligt sötma i vinet och det känns som att dosagen inte är allt för hög.Finns lfrukt kvar i form av mycket mogna röda äpplen men sherry, kaffe och kola dominerar. Det här är ett sådant vin som man kan sitta länge och lukta på och i detta fall följer smaken upp. Vinet håller länge i glaset. För konsumption nu

1990 Henriot Cuvée des Enchanteleurs Degad April 2010. Magnum som dekanterades. Direkt efter Henriot 81an och två helt olika viner. Där 81an (naturligtvis lite enklare druvmaterial) är mogen är 90an ung,. Trots sin ungdon en komplex doft med kiwi,lime, mineraler, flinta och röda bär. Brödigheten finns där och en antydan , men bara antydan till lite rostade toner. Smaken är balanserad med kraft i mellansegementet och följs upp av en lång eftersmak. Det här kan ligga många år till. Magnum och lagrad i producentens källare, ett sådant vin som de säkert kan plocka fram om en 30 år

1996 Perrier-Jouët Belle Epoque Initialt lite artificiell blomdoft, nästan lite parfymerad av typen parfym för 12-13 åriga flickor men den försvinner snabbt.En första tanke är om det verkligen var champagne. Ersätts av citrus och lite nötter. Smaken är en besvikelse. Som med alla Belle Epoque en ganska lätt ansats men det passar inte 96an just nu. Det här kanske är ett stort vin och jag har inte tillräcklig erfarenhet av årgångar som 1914 :) men det finns ingen balans i det här vinet. Syran tar totalt överhanden, finns inger mellansegment och eftersmaken blir lidande. Sälj, lagra i minst 5-7 år och hoppas jag har fel, eller prova själv och ge mig lite kommentarer :D

Så här direkt tycker jag Perrier-Jouët Grand Brut 1996 var betydligt bättre

N.V. Henriot Blanc de Blancs Brut Gröna äpplen, mandlar, lite rostad på näsan, ganska bra smak med mer nötter, citrus och någon ton av bakpulver som stör lite. Bra syra och balans. Trevligt vin som jag inte kan komma ihåg jag druckit förut

1999 de Venoge Millésimé Cordon Bleu Trevlig näsa, väldigt söt eller fyllig doft, trodde det var 97 av någon anledning (första som dök upp i huvudet), lite rökig doft, inte alls otrevlig men smaken är spretig, kort eftersmak, bråkar runt lite i munnen och min direkta kommentar är att det här är inte min stil. Att det är en De Venoge som döljs förvånar mig inte, min smak går helt enkelt inte ihop med De Venoge.

2002 Deutz Brut Trevligt,ay-pinot, med aprikoser, mineraler och lite krutrök. Fin frukt som kommer fram med lite värme i glaset. Kom rätt sent på kvällen så inte allt för tydliga synpunkter men garanterat någon som man kan köpa och lägga i källaren. 2002or är generellt så bra just nu och ett antal år framåt i tiden

Kan ha missat något men tror jag fick med alla
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Några sms kan jag stå ut med - det kommer att bli värre för CH när vi sms:ar från Champagne. ;D

Som alltid trevliga och bra provningsanteckningar, shorepower.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Några sms kan jag stå ut med - det kommer att bli värre för CH när vi sms:ar från Champagne. ;D

Antagligen för ni kommer ju trigga varandra hela tiden. Får se hur länge jag står ut innan jag spärrar era nummer.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Nah, vi kommer bara skicka positiva tillrop. Små anekdoter för att glädja dig lite ;D

Säkert. Det kommer vara någon form av tävling om vem som bäst kan beskriva hur bra ni har det. Blir ju inte bättre för min del av att Andreas och Mesnil står där bak och hejar på.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack Onkaparinga Grenache -06 i lördags och jag får hålla med jcj49 fullt ut om dess kvaliteter. Skulle nog piska många Châteauneuf:er i nuläget. Tyvärr inga kvar på SS här i Göteborg. Får hålla till godo med Syrah och Merlot så länge.

Först på kvällen vart det dock en Diebolt-Vallois Bdb -04 (levererar fin-fint just nu) och sist ut var en Château La Tour Blanche -97 som denna gång inte var så väldigt mogen men med mkt bra botrytis och torkad frukt i doften (aprikos, ananas, papya, carambol). Inte så mycket nektar-toner som de tidigare flaskorna har haft (har nog skrivit om den några gånger förut).
13920.jpg
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Drack Onkaparinga Grenache -06 i lördags och jag får hålla med jcj49 fullt ut om dess kvaliteter. Skulle nog piska många Châteauneuf:er i nuläget. Tyvärr inga kvar på SS här i Göteborg. Får hålla till godo med Syrah och Merlot så länge.

Jag hann till Nordstan i förra veckan och komplettera mina inköp av Onkaparinga Genache 2006. Jag har nu 5 kvar i källaren.
Niklas J, winepunkarn och Frankofilen skriver alla om detta vin samtliga verkar vara lika hänförda som jag.
Därmed töms Systembolaget på detta vin.

JC

Tidigare kallade jag mig jcj49 men fick problem med användarnamn och lösenord. Trots mail till ansvariga för forumet fick jag ingen hjälp så det var bara att skaffa ny identitet
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Oops, inget svar på mail? Det kan bara jag ta ansvar för. Har haft strul med/varit usel på att kolla av mail på sistone.

Jag kollar upp ditt gamla konto om du vill, vad var det du hade problem med? Dra ett pm så kollar jag.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Drack Onkaparinga Grenache -06 i lördags och jag får hålla med jcj49 fullt ut om dess kvaliteter.

Om så många kännare går i spinn över ett så relativt överkomligt
vin så måste jag bara beställa några flaskor. Kan inget om röda viner
men nu är det kanske dags att börja lära sig.


Edit: Kan egentligen inte mycket om vin överhuvudtaget.
Men är ständigt nyfiken på nya smakupplevelser.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på Djuret igår och avnjöt älgkalv i olika former. Till det drack vi Guigal Hermitage Rouge 2003 för 695 kr/flaska (!). Jag gillar Hermitage-viner och den här var riktigt bra. Den var en aning sluten hela kvällen men potentialen gick inte att ta miste på. Väldigt koncenterad med mycket mörka frukter och bär, jordig.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fick under gårdagen en hel del sms och mms från Elvis & shorepower som glatt berättade om allt gott de små svinen dricker nere i Champagne just nu. Kan säga att ångesten jag hade tidigare för att jag inte kunde åka med är mycket värre just nu. För att råda bot på denna så provade jag igår 6 st för mig tidigare okända champagner. Hade visserligen hört talas om Bernard Hatte men aldrig provat hans alster tidigare.
Glömde som vanligt mina anteckningar så jag får återkomma med dem om någon önskar det.

Bagnost Père et Fils Cuvée de Reserve
Bernard Hatte Cuvée Tradition
Bernard Hatte Special Club -02
Marie-Noëlle Ledru Grand Cru Brut NV
Marie-Noëlle Ledru Grand Cru Brut -05
Marie-Noëlle Ledru Cuvée du Goulté -06

Sedan så blev det 2 bonusflaskor under tiden som vi summerade kvällen
Gosset Grande Reserve
Bollinger Special Cuvée (inköpt april 2008)


Bernard Hattes skumpor var riktigt bra och rekommenderas verkligen. Marie-Noëlle var också bra och framför allt Grand Cru Brut NV. Konstigt nog hade jag riktigt svårt för Grand Cru Brut -05 som övriga verkade gilla.
Stort tack till Chambertin som stod för champagnen. Uppskattades verkligen.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det här inlägget borde ligga under "idag dricker de" istället.

Grabbarna ringde just från en liten by utanför Reims och berättade vad de hade i glaset :'(

Efter 3 besök under dagen(de får berätta när de kommer hem) så har de klippt en Cristal 94, Lanson 79 magnum, Krug 82 och smuttade just på en perfekt flaska Krug CdM 79 när de ringde.
De skvätte lite på Iphonen så att jag också fick vara med, den var helt magisk...

Nästa flaska, som bara Janne vet om än så länge, är Salon 76 på magnum...
Har druckit den en gång för 4 år sedan, helt sjuk!

Satan vad de har det bra... ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Om man har tid att plocka upp telefonen har man det inte tillräckligt bra. ;)
Satt jag med en CdM hade jag haft telefonförbud. Å andra sidan är delad glädje dubbel.

Har efter att bacillerna hittade mig, och höll mig i sitt grepp i två månader, haft lite svårt att hitta tillbaka på "rätt" spår.
Positivt är att man gick ner tvåsiffrigt. :p

Ikväll delade jag iaf en halva Bollinger med städerskan :D och sen blev det en grillad T-Bone med bea och pompa till en C9dP Bosquet des Papes 2001.
Dem var ju inte dålig, men har smakat bättre för halva pengarna. Sträv som papper.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Det här inlägget borde ligga under "idag dricker de" istället.

Grabbarna ringde just från en liten by utanför Reims och berättade vad de hade i glaset :'(

Efter 3 besök under dagen(de får berätta när de kommer hem) så har de klippt en Cristal 94, Lanson 79 magnum, Krug 82 och smuttade just på en perfekt flaska Krug CdM 79 när de ringde.
De skvätte lite på Iphonen så att jag också fick vara med, den var helt magisk...

Nästa flaska, som bara Janne vet om än så länge, är Salon 76 på magnum...
Har druckit den en gång för 4 år sedan, helt sjuk!

Satan vad de har det bra... ;D

dör
 
Toppen