Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

efter 3 dagars svår abstinens kapitulerar jag...
Perfekt mogna äpplen, mintchoklad i massor, orange citrusfrukt på näsan.
Svulstig syra och sötsyrlig frukt. Mineral och underbar sälta. LÅNG eftersmak med tydlig mineralfinish.

KRUG GC Guldetikett, spikrak kork, minst 10-15 efter deg.

Andreas
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
efter 3 dagars svår abstinens kapitulerar jag...
Perfekt mogna äpplen, mintchoklad i massor, orange citrusfrukt på näsan.
Svulstig syra och sötsyrlig frukt. Mineral och underbar sälta. LÅNG eftersmak med tydlig mineralfinish.

KRUG GC Guldetikett, spikrak kork, minst 10-15 efter deg.

Andreas

Underbart! Fast för att riktigt begripa GC:n så måste man först börja med CdM och vintage, glöm inte det... :)

Eller som det också heter - we are Krug. resistance is futile. you will be assimilated.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Underbart! Fast för att riktigt begripa GC:n så måste man först börja med CdM och vintage, glöm inte det... :)

Eller som det också heter - we are Krug. resistance is futile. you will be assimilated.


det sjuka i det resonemanget är att det stämmer. Man fattar hur bra den är först efter vintagevinerna.
 

zaar

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en skvätt sherry igår kväll!
En Royal Corregidor 20y Oloroso Sherry från Sandeman som jag köpte för ett par veckor sen. Har inte druckit mycket sherry innan (mest whisky som huserat i gamla sherryfat)

Tyckte det var ett trevligt vin med massa torkad frukt bla aprikoser, analyserade det inte mycket mer än så.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Förra måndagen blev det en 2005 Merlot Unfiltered (Newton Vineyard), Napa Valley. Förväntningarna var uppskruvade då jag för en tid sedan hinkade 2007 Chardonnay Unfiltered (Newton Vineyard), Napa Valley som var riktigt läcker. Ack så besviken jag blev. Den absolut första sniffen ger en härlig frukt men fem sekunder senare är den permanent borta. Återstår gör en rejäl alkoholbomb. 15,5% enligt etiketten men jag ställer mig undrande till om det är med sanningen överensstämmande. Det var som att dricka en whiskey, rejäl eldighet hela vägen ner i magen. För CHF 75 förväntar jag mig något som är i betydligt bättre balans.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Glömde nämna 2006 Pinot Noir Marion's Vineyard (Schubert Wines), Wairarapa, Nya Zeeland som var en riktigt bra representant för Pinot. Att den dessutom endast betingade CHF 36 gjorde ju inte situationen sämre. Det blev bunkring. Och återigen slås jag hur brutalt överprissatt Bourgogne är.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har gått och sneglat på mina Barolo Riserva "Granbussia" -99 från Aldo Conterno ett tag och förra helgen blev suget för stort. Har medvetet väntat ett tag och i stället smakat av "Colonnello", "Cicala" och "Bussia" från 2001 som varit väsentligt mer tillgängliga än Riservan.

00000142.jpg


När jag provade alla vinerna första gången på plats 2006 så var Riservan en stor besvikelse direkt efter att flaskan öppnats. Efter en lång guidad rundtur av Giacomo Conterno så kom vi tillbaka till provrummet och provade av alla vinerna igen och då spred sig ett leende över mina läppar när jag kom till Riservan. Den hade då transformerats från lite murrigt instängd till öppet fruktig och mycket koncentrerat rökig och körsbärsaktig ton. Dessutom en ljuvligt elegant koncentration i smaken och massor med kryddor och unga syror.

Häromdagen så ville jag slippa den inledande fasen och dekanterade nästan 4 timmar före middagen. Den instängda tonen var borta men trots alla timmarna i karaff så ville den inte vara med riktigt i början ändå. Dom intressanta doftena började först att visa sig efter ytterligare en timma och då med alla klassiska attribut av rosor, körsbär, gamla fat och en del rökighet. Den här Barolon är en märklig mix av elegans och kraft och mest då pga av mycket livliga fruktsyror, täta och ganska häftiga tanniner men ändå inget överdåd av fruktkoncentration och detta trots en alltmer tydlig torkad fruktton i doften i takt med att vinet får mer luftkontakt.

Har faktiskt riktigt svårt att få till en bra beskrivning hur jag upplever det här vinet men jag blev mer och mer förtjust ju längre jag hade det i glaset den kvällen. Dom resterande 3 flaskor jag har kvar får nog vänta några år till innan det blir dags för påseende igen.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bytte till mig en flaska från Cornas igår i vinkällaren. Missade att notera vilken dock men den var helt ok. Blev även en Tarlant Cuvee Louis senare på kvällen och Tarlant är riktigt bra. Som vanligt ångrar man att man inte köpte fler flaskor.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Bytte till mig en flaska från Cornas igår i vinkällaren. Missade att notera vilken dock men den var helt ok. Blev även en Tarlant Cuvee Louis senare på kvällen och Tarlant är riktigt bra. Som vanligt ångrar man att man inte köpte fler flaskor.

Mmm, det är sällan jag ångrar de köp jag gjort men det är ganska ofta jag ångrar de jag inte gjort eller att jag inte köpte mer...
 
SV: Idag dricker vi

526605


Igår blev det en Perrier-Jouet Belle Epoque 2002 - lite ungt jmf med förra veckans djupdykning bland gamla prestiger nere i Champagne, men ungdomlig fräschör har ju också sina kvalitéer, som Shorepower skulle sagt... ;)

Till saken hör att jag älskar Art Noveau och den Gallé-inspirerade ikoniska flaskan är i mitt tycke en av Champagnevärldens absolut vackraste...

Desto tråkigare då att innehållet inte är lika vackert - i alla fall inte än. Det är ytterst sällan jag och S har svårt att avsluta en flaska på en kväll, men gårdagen hörde tyvärr till dessa tillfällen. Uppslagen i glaset såg allt bra ut - lagom små bubblor ringlade upp genom det lätt grönskimrande vinet. Näsan är frisk och ren - det doftar mest citroner - men kanske lite väl försynt med tanke på året. Första munnen påminner lustigt nog om Bolly Special Cuvée (även om den är mer PN-dominerad) - men dosagen känns betydligt högre (i verkligheten skiljer det max några gr)... Snart domineras smaken dock av en olyckligt frän chardonnay-ton som tyvärr inte balanseras upp av de svaga blom- och mineraltonerna - och detta är något som jag har hittat hos fler 2002:eek:r (jmf t.ex. legraas-haas BdB från 2002 och 2004), men aldrig med lika oangenämt resultat... Smaken kantrar allt mer under kvällen.

Vad göra? Ja... jag kommer sannolikt inte återvända till resterande flaskor på 2-3 år i alla fall -och förväntar mig (tyvärr) inga storverk.

Men flaskan är som sagt fantastisk - så är det någon Champagne som man skulle vaska så är det kanske den här? ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Trist med Belle Epoque 2002:an. Jag provade den på Champagnedagen och tyckte att den var lovande, men ännu bättre var rosén.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade den också på Champagnedagarna i våras och var inte imponerad av den heller. Tyckte dock att den var snäppet bättre än Rosén.
 
SV: Idag dricker vi

Firade min födelsedag igår med lite champagne i hemmet följt av ett så kallat ettglas besök på Eriks vinbar (allt från Cedric intogts där ;D ). Lite korta anteckningar som jag får fylla på senare (ligger långt efter att skriva rent mina anteckningar efter resan till champagne)

André Clouet , 1911 Bra startvin men lite kluven till denna generellt, känns som den spretar och börjar falla isär. De olika årgångarna håller inte ihop längre och övermoget blandas med vass 96 syra. Kanske var flaskan

2008 Roses de Jeanne, Inflorescence Côte de Val Vilaine Cédric Bouchard. Otroligt bra. Det här kan lätt bli min husskumpa.

1981, Henriot, Cuvée des Enchanteleurs , nydegad. (det visade sig som jag misstänkte att den 81a Henriot jag drack tidigare inte var nydegad men väl såld som en sådan, fy på sig Henriot). Denna var det dock ingen tvekan om. Som att gå in i ett bageri.

2004, Mandois Blanc de Blanc, Börjar trevligt men blir efter ett tag lite grov. Bra men inget stort vin.

1989 Billecart-Salmon Grande Cuvée. WOW, helt klart kvällens vin och en av de bättre champagner jag druckit. Jag satt lyckligt och smekte den snygga flaskan.

1990 Pol Roger Winston Churchill En av de viner som visar att 90 är en stor årgång. Tydlig syra som bådar för långt liv balanseras upp av frukt och fina aromer.
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Igår blev det en Perrier-Jouet Belle Epoque 2002 - lite ungt jmf med förra veckans djupdykning bland gamla prestiger nere i Champagne, men ungdomlig fräschör har ju också sina kvalitéer, som Shorepower skulle sagt... ;)

Till saken hör att jag älskar Art Noveau och den Gallé-inspirerade ikoniska flaskan är i mitt tycke en av Champagnevärldens absolut vackraste...

Desto tråkigare då att innehållet inte är lika vackert - i alla fall inte än. Det är ytterst sällan jag och S har svårt att avsluta en flaska på en kväll, men gårdagen hörde tyvärr till dessa tillfällen. Uppslagen i glaset såg allt bra ut - lagom små bubblor ringlade upp genom det lätt grönskimrande vinet. Näsan är frisk och ren - det doftar mest citroner - men kanske lite väl försynt med tanke på året. Första munnen påminner lustigt nog om Bolly Special Cuvée (även om den är mer PN-dominerad) - men dosagen känns betydligt högre (i verkligheten skiljer det max några gr)... Snart domineras smaken dock av en olyckligt frän chardonnay-ton som tyvärr inte balanseras upp av de svaga blom- och mineraltonerna - och detta är något som jag har hittat hos fler 2002:eek:r (jmf t.ex. legraas-haas BdB från 2002 och 2004), men aldrig med lika oangenämt resultat... Smaken kantrar allt mer under kvällen.

Vad göra? Ja... jag kommer sannolikt inte återvända till resterande flaskor på 2-3 år i alla fall -och förväntar mig (tyvärr) inga storverk.

Men flaskan är som sagt fantastisk - så är det någon Champagne som man skulle vaska så är det kanske den här? ;)

Tyvärr känns det som att Belle Epoque tappat de senaste 10 åren, 70 och 80-talare kan vara fantastiskt. Håller med dig om flaskan, i magnum är den ännu vackrare.

Ps. ungdomlig fräschör är aldrig fel men med ålder kommer ju lite komplexitet också ;D

Krug88 skrev:
Jäklar vad du dricker mycket gott numera Shorepower!

Gratulerar på födelsedagen.

Tack, det har blivit en del trevligt på sistone. Men du får gärna komma hem så vi får tillfälle att toppa det lite
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hamilton-Russel Chardonnay 2007 Nästan mogen riktigt bra och komplex Chardonnay från RSA. Mycket flinta, rök/rostat och mineralig stramhet och bra ekbalans. Fick blandat 2007 och 2009 när jag beställde den här från BS förra veckan.

Côte-Rôtie Brune&Blonde, 2001 (Guigal) Fin lite parfymerad Côte-Rôtie näsa i början som senare utvecklades fint mot mer björnbär, krossad sten, charkbutik och lite garrigues. Många år kvar till den når sin toppen doftmässigt men smaken är fullt ut färdig nu och ack så gott att dricka. Bättre än dom Château d'Ampuis -96 jag druckit några av förut.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Firade min födelsedag igår med lite champagne i hemmet.

Gratulerar!
Ett gott föredöme för alla medlemmar på forumet.
Vi lär väl alla fylla år i år.
Själv gör jag det ganska ofta.

Alltid lika trevligt att läsa dina smaknoteringar.

Har lite blygsammare champagnekonsumtion.
Började veckan med att öppna en flaska Krug -88
för att fira ett nyfött barnbarn.
Fick också i veckan en oemotståelig lust att prova
Cuvée William Deutz 1996.
Om jag inte minns fel så har du tidigare i det här forumet i
frågasatt lagringsdugligheten hos en del av -96:eek:rnas .
Det gäller nog en del enklare champagner. Denna var
mycket ungdomlig med tydlig Pinotkaraktär och fantastiskt
fräsch och fin syra. Tål nog decenniers lagring. Jag kommer
dock inte att kunna vänta så länge med resterande, som
jag har kvar.
Stack emellan en kväll med att prova en Kals stout från
Dugges
i Göteborg. Lite överhumlad, som så ofta när
det gäller öl från våra i och för sig trevliga mikrobryggerier.
De vill så gärna sticka ut och tar i lite för mycket enligt min
mening. Men ändå en klart rekommendabel stout.
Avslutade veckan med Mailly Rosé till stekt marulk.
En saignée champagne med en doft, som är bättre än smaken.
Funkar till stekt fisk men blev bättre efter att ha luftats en dag.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Gratulerar!
Ett gott föredöme för alla medlemmar på forumet.
Vi lär väl alla fylla år i år.
Själv gör jag det ganska ofta.

Alltid lika trevligt att läsa dina smaknoteringar.

Har lite blygsammare champagnekonsumtion.
Började veckan med att öppna en flaska Krug -88
för att fira ett nyfött barnbarn.
Fick också i veckan en oemotståelig lust att prova
Cuvée William Deutz 1996.
Om jag inte minns fel så har du tidigare i det här forumet i
frågasatt lagringsdugligheten hos en del av -96:eek:rnas .
Det gäller nog en del enklare champagner. Denna var
mycket ungdomlig med tydlig Pinotkaraktär och fantastiskt
fräsch och fin syra. Tål nog decenniers lagring. Jag kommer
dock inte att kunna vänta så länge med resterande, som
jag har kvar.
Stack emellan en kväll med att prova en Kals stout från
Dugges
i Göteborg. Lite överhumlad, som så ofta när
det gäller öl från våra i och för sig trevliga mikrobryggerier.
De vill så gärna sticka ut och tar i lite för mycket enligt min
mening. Men ändå en klart rekommendabel stout.
Avslutade veckan med Mailly Rosé till stekt marulk.
En saignée champagne med en doft, som är bättre än smaken.
Funkar till stekt fisk men blev bättre efter att ha luftats en dag.

Tack och tack,

Så blygsamt var väl din konsumption inte, Krug 1988 (gäller att vara tydlig där ;D) är väl ett av de mest fantastiska vinerna jag druckit. Bra val att fira med .-)

Vad gäller 96or så tror jag fortsatt på att många 96or går en snabb död till mötes, dock vad gäller lite mer kvalité som William Deutz så kommer de nog få ett långt och fantastiskt liv.
 
Toppen