Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Firade min födelsedag igår med lite champagne i hemmet följt av ett så kallat ettglas besök på Eriks vinbar (allt från Cedric intogts där ;D ). Lite korta anteckningar som jag får fylla på senare (ligger långt efter att skriva rent mina anteckningar efter resan till champagne)

André Clouet , 1911 Bra startvin men lite kluven till denna generellt, känns som den spretar och börjar falla isär. De olika årgångarna håller inte ihop längre och övermoget blandas med vass 96 syra. Kanske var flaskan

2008 Roses de Jeanne, Inflorescence Côte de Val Vilaine Cédric Bouchard. Otroligt bra. Det här kan lätt bli min husskumpa.

1981, Henriot, Cuvée des Enchanteleurs , nydegad. (det visade sig som jag misstänkte att den 81a Henriot jag drack tidigare inte var nydegad men väl såld som en sådan, fy på sig Henriot). Denna var det dock ingen tvekan om. Som att gå in i ett bageri.

2004, Mandois Blanc de Blanc, Börjar trevligt men blir efter ett tag lite grov. Bra men inget stort vin.

1989 Billecart-Salmon Grande Cuvée. WOW, helt klart kvällens vin och en av de bättre champagner jag druckit. Jag satt lyckligt och smekte den snygga flaskan.

1990 Pol Roger Winston Churchill En av de viner som visar att 90 är en stor årgång. Tydlig syra som bådar för långt liv balanseras upp av frukt och fina aromer.

Vilken flight, kul att se att du inledde med två starka Blanc de Noir:er - kan bara instämma i lovsången över Inflorence, Cedric Bouchard är just nu en av de absolut intressantaste odlarna! 1911 var en 97/96/95:a eller?

Cedrics Bolorée är också underbar - 100% Pinot Blanc! - för att inte tala om Ursules som är min absoluta favorit BdN för tillfället... T.o.m Robert Parker har vaknat och provade Bouchard för knappt ett år sedan: http://www.imperatrice.com.hk/press/ros ... parker.pdf

Blir däremot lite orolig över dina äventyr med normaldeg vs nydeg Henriot Enchanteleurs 1981 - undrar hur mina mår?
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Vilken flight, kul att se att du inledde med två starka Blanc de Noir:er - kan bara instämma i lovsången över Inflorence, Cedric Bouchard är just nu en av de absolut intressantaste odlarna! 1911 var en 97/96/95:a eller?

Cedrics Bolorée är också underbar - 100% Pinot Blanc! - för att inte tala om Ursules som är min absoluta favorit BdN för tillfället... T.o.m Robert Parker har vaknat och provade Bouchard för knappt ett år sedan: http://www.imperatrice.com.hk/press/ros ... parker.pdf

Blir däremot lite orolig över dina äventyr med normaldeg vs nydeg Henriot Enchanteleurs 1981 - undrar hur mina mår?
1911an var en 97/96/95:a. inte så imponerad men kan ha varit flaskan.

Vad gäller Cedric Bouchard, vi får hoppas att Parker somnar om :) , vill ju inte ha för mycket uppmärksamhet där.



Intressant att du har 1981 Enchanteleurs. Det är är ett väldigt ovanligt vin, var fick du tag på dem? Den 81 Henriot jag drack tidigare var en vanlig årgång. Den skulle enligt uppgift varit degad 2010 men vinet var lite för oxiderat för det och korken var misstänkt rakt. Efter kontrol visade det sig att degdatum var 2006.

Om du har tidigt degade Enchanteleurs från 1981 skulle jag nog öppna iallafall en nu. Svår årgång och det går nog snabbt utför.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Vi blev sugna på lite bubbel i fredags. Ur förrådet
plockades en Bollinger Special Cuvée Brut, som
hade legat där 1½ år (eller 2½, jag minns inte så noga).
Bättre än jag kan komma ihåg att den någonsin smakat.
Det är ingen dum idé att lagra standardcuvéer.

Lördag firade vi lite mer med gös och en flaska Paul
Déthune Cuvée À L'Ancienne degorgerad november 2009.
Borde alltså vara årgång 2002. Underbart fräsch, min fru
tyckte att det var en av de bästa hon har smakat.
Önskar bara att jag hade köpt fler, nu har jag bara 5 kvar.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Rotade runt bland inköpen från Bordeaux-resan och hittade en glad överraskning i form av Ch. La Rose Vosel, Lalande-de-Pomerol 2005. Lädur!!

Måste kolla om den finns på SS!
 
SV: Idag dricker vi

Blivit lite smått och gott sedan senast. korta anteckningar

Lanson NV. Sabrerade den för sköjs skulls, inget att skriva hem om
2004 Legras & Haas magnum. Trrevlig som vanligt. Den är faktiskt lite bättre än 2002an
1995 Duval Leroy Femme magnum. riktigt riktigt bra, Kan ligga men levererar nu.
2004 David Leclapart L'Apotre. Så otroligt bra nu, förföriskt smörig med blommig doft som stnnar kvar länge, länge,
2002 Pierre Peters Cuvée Special Faktiskt rätt tillgänglig nu, påminner lite om hur en del BdB 88 var i tidiga år. Doften är nivåer bättre än smaken som spretar lite. Måste köpas och bör lagras.
2002 Michel Arnould Carte d'Or. Bra, men inte i klass med Mémoire de Vignes. lite kort i smaken och inte så fokuserad

Sedan är jag glad att Finewines är uppe igen ;D
 

sunqan

Vinös
SV: Idag dricker vi

provade clarendon hills grenache onkaparinga 2006 i lördags. efter att ha läst lite blandat om den var jag orolig för att den skulle vara ett monster som krävde sisådär 10 års dekantering innan man drack den :) Men efter en timme i öppnad flaska kunde jag konstatera att... herre je, varför köpte jag bara 2.... har ärligt inte fallit så pladask för ett vin sedan jag provade PX första gången... Tur att det fanns några flskor kvar på bolaget i alla fall.

-anders
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Lördag firade vi lite mer med gös och en flaska Paul
Déthune Cuvée À L'Ancienne degorgerad november 2009.
Borde alltså vara årgång 2002. Underbart fräsch, min fru
tyckte att det var en av de bästa hon har smakat.
Önskar bara att jag hade köpt fler, nu har jag bara 5 kvar.
Jag vet känslan, själv har jag tyvärr bara två kvar av denna. De är otroligt trevliga
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Korkade upp en Grande Dame 1990 i lördags. Grande Dame är inte någon favoritchampagne men just 1990:eek:rna är riktigt bra nu.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

I torsdags så drabbades jag av ett våldsamt vinsug för första gången på länge. Det har varit en skitsommar och skithöst så här långt, men ett vinsug är ett tecken på att det börjar ordna upp sig! För att göra en lång historia kort så greppade jag första, bästa person som råkade bli det senaste tillskottet till de anställdas skara på arbetsplatsen och kippade ned på Grappe.

Uppställningen blev följande:

Dog Point Section 94 Sauvignon blanc, kanske den skönaste SB från Nya Zeeland som man kan få tag på just nu, jäst på små ekfat, elegant, utvecklad och nyansrik.

Grange 1997, lite av ett mellanår men den levererade väl i alla fall till lite skön chark och tryffelpeccorino.

Ch de Fezles 1997, min näst sista flaska och lika sagolik som de tidigare 16. Ett bevis på att vin inte behöver kosta multum för att leverera. 278 spänn halvflaskan tror jag den kostade på SS.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en del udda pavor sist. Dock en grymt bra nv-skumpa som jag ska ta reda på namnet på. Masi Costasera -00 på Magnum var ingen höjdare men en Rieussec -82 satt som en smäck till efterrätten.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

En stilla kväll på Eriks vinbar tillsammans med shorepower. Det blev:

2008 Cedric Bouchard Inflorescence lieu-dit "Côte de Val Vilaine" bdn 2008
1998 Cuvée William Deutz

Och ett glas rött (!):
2006 Evenstad Reserve Pinot Noir, Domaine Serene

Trevliga viner, alla tre. William Deutz var ett bra exempel på en 1998 som öppnat sig tidigt. Massor av äpplen och skön brödighet. Riktigt bra.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
En stilla kväll på Eriks vinbar tillsammans med shorepower. Det blev:

2008 Cedric Bouchard Inflorescence lieu-dit "Côte de Val Vilaine" bdn 2008
1998 Cuvée William Deutz

Och ett glas rött (!):
2006 Evenstad Reserve Pinot Noir, Domaine Serene

Trevliga viner, alla tre. William Deutz var ett bra exempel på en 1998 som öppnat sig tidigt. Massor av äpplen och skön brödighet. Riktigt bra.

Satt på formosa och sneglade över slussen och funderade på ett besök. Skulle ha greppat sällskapet och traskat över!
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
En stilla kväll på Eriks vinbar tillsammans med shorepower. Det blev:

2008 Cedric Bouchard Inflorescence lieu-dit "Côte de Val Vilaine" bdn 2008
1998 Cuvée William Deutz

Och ett glas rött (!):
2006 Evenstad Reserve Pinot Noir, Domaine Serene

Trevliga viner, alla tre. William Deutz var ett bra exempel på en 1998 som öppnat sig tidigt. Massor av äpplen och skön brödighet. Riktigt bra.

Fortsatte lite längre.

Blev en 2005 Nuits St Georges Cru Rue De Chaux, Henrio et Gilles Remoriquet
samt en 2007 Langhe Nebbiolo Robert Voerzio i tillägg.

Båda väldigt bra, mer struktur i bourgognen men jag gillar nog mer kraften och tanninerna i nebbiolon. Som en ung Barolo. Perfekt avslutning på kvällen. Elvis gick som vanligt hem tidigt ;D, men han kan nog lära sig med tiden
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

VCP Rare 88, startade som en nästan korkad, källarunket vin. Efter 1 timme med luft och kyla, ett underbart marsipan och pomeranspacka vin, massor av österländska kryddor. Doften är fortfarande lätt avloppig i det stillastående glaset, men med en lätt blåsning är det borta och kvar finns en massa mogna mineral och stendofter, blöt kartong med äpplen i.

Gott!!!


Andreas
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
VCP Rare 88, startade som en nästan korkad, källarunket vin. Efter 1 timme med luft och kyla, ett underbart marsipan och pomeranspacka vin, massor av österländska kryddor. Doften är fortfarande lätt avloppig i det stillastående glaset, men med en lätt blåsning är det borta och kvar finns en massa mogna mineral och stendofter, blöt kartong med äpplen i.

Gott!!!


Andreas

Kul att den hämtade sig, ibland får man ge vinet konstgjord andning för att få tillbaka dem i livet. Har bara en flaska kvar av VCP 88, dags att öppna den verkar det som
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Du menar ta med och bjuda CH på vid nästa sittning?

Nu är allt är tillbaka som det brukar så undrar man hur man klarade sig utan fw?
Elvis nämnde ju att man blev effektivare på arbetet men en annan sak som tydligen var väldigt uppenbar är att mina kollegor tyckte jag blev överdrivet spydig under tiden sidan låg nere.

De undrade om något traumatiskt hade hänt och om jag ville prata om det. Blev inte speciellt mycket bättre av att jag svarade "nej jag har bara inte druckit något på ett tag"

För att reda ut missförståndet så håller jag en provning för dem ikväll där vi kommer dricka följande:
Camille Saves Prestige
Bernard Hatte Tradition
Domaine des Malandes Petit Chablis -09
Trimbach Riesling -08
Domaine Gille Côte de Nuit Village -04
Domaine de la Janasse Côtes du Rhône -08
Château Brane-Cantenac -07
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade svågern och svägerskan på middag ikväll. Det blev lite skumpa:

Pol Roger Rosé 2002
Billecart-Salmon NV

Pol Roger har verkligen lyckats med den här rosén. Den är väldigt god nu men har definitivt stor lagringspotential också.
 
Toppen