Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pol Roger Winston 96.

Grapefrukt, SYRA, mineraler, fruktpackad.
På näsan en underbar pinotchoklad, skaldjur och päron.

Ung och blyg med redan en sjuk kraft och svulstig elegans.

Till detta italiensk chark och gräddig tryffelpecorino.

Snart en Grande Dame 96 till Spagetti Vongole Veraci.

Andreas
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Pol Roger Winston 96.

Grapefrukt, SYRA, mineraler, fruktpackad.
På näsan en underbar pinotchoklad, skaldjur och päron.

Ung och blyg med redan en sjuk kraft och svulstig elegans.

Till detta italiensk chark och gräddig tryffelpecorino.

Snart en Grande Dame 96 till Spagetti Vongole Veraci.

Andreas
Sjysst. Winston 96 är så gott.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Pol Roger Winston 96.

Grapefrukt, SYRA, mineraler, fruktpackad.
På näsan en underbar pinotchoklad, skaldjur och päron.

Ung och blyg med redan en sjuk kraft och svulstig elegans.

Till detta italiensk chark och gräddig tryffelpecorino.

Snart en Grande Dame 96 till Spagetti Vongole Veraci.

Andreas
Fredagsmys à la finewines !
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag har bara provat Winston 96 2 ggr och det var ett tag sedan sist och då var jag inte imponerad, eller det kanske är fel ordval för den var ganska anonym båda gångerna. Jag jämför med Winston 98 som var väldigt charmig de gånger jag knäckt den och tyvärr är det det bara de 2 årgångar jag haft nöjet att prova så mina åsikter är ganska begränsade. Det har konstigt nog varit Comtes -96 i glaset bredvid båda gånger jag provat Winston -96 och med tanke på att jag är väldigt svag för Comtes så kanske det är en orättvis jämförelse.
Nyfiken på stora damen däremot för Elvis sitter på ända sista flaskan från -96 i sitt fack och jag är väldigt tacksam för att han har karaktär att låta den ligga kvar.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Nyfiken på stora damen däremot för Elvis sitter på ända sista flaskan från -96 i sitt fack och jag är väldigt tacksam för att han har karaktär att låta den ligga kvar.

Jag såg den härom dagen men flaskor har en tendens att försvinna från facket utan att jag märker det. ;)
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Jag har bara provat Winston 96 2 ggr och det var ett tag sedan sist och då var jag inte imponerad, eller det kanske är fel ordval för den var ganska anonym båda gångerna. Jag jämför med Winston 98 som var väldigt charmig de gånger jag knäckt den och tyvärr är det det bara de 2 årgångar jag haft nöjet att prova så mina åsikter är ganska begränsade. Det har konstigt nog varit Comtes -96 i glaset bredvid båda gånger jag provat Winston -96 och med tanke på att jag är väldigt svag för Comtes så kanske det är en orättvis jämförelse.
Den smakar kanske lika bra som den "Selosse" vi knäckte sist vi träffades ::)
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Någon som vet vad detta vin är? Jag dricker ju aldrig rotschaut så jag har jävligt dålig koll.
Mommessin Gevrey Chambertin, Le Clos Saint Jacques 1986.
Kraftig orange färg på rimmen. Underbart stallig och bonnig, läder, hästsadel, plommon marmelad, körsbär och körsbärskärnor som skapar en torr coating i munnen. Frukten är massiv men inte väldigt elegant. Antagligen ett rätt enkelt vin från en enkel årgång som med bra lagring blivit supergott.

Till detta en Svennebanan Biff Rydberg. Jävlar vad gott!!!!!!!

Nu Leclapart Làpotre 2004. Öppnade den vid lunch idag, har stått på balkongen tills nu och andats. Galet mycket körsbär på näsan. Som artificiell smaksättning i hostmedicin... hur kan något som smakar hostmedicin vara så underbart?!!! Varje gång jag dricker detta vin så dyker det upp nya smaker och upplevelser, tror att det kommer gå till vinhistorien. Så vansinnigt bra detta vin är.


Andreas
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Någon som vet vad detta vin är? Jag dricker ju aldrig rotschaut så jag har jävligt dålig koll.
Mommessin Gevrey Chambertin, Le Clos Saint Jacques 1986.
Kraftig orange färg på rimmen. Underbart stallig och bonnig, läder, hästsadel, plommon marmelad, körsbär och körsbärskärnor som skapar en torr coating i munnen. Frukten är massiv men inte väldigt elegant. Antagligen ett rätt enkelt vin från en enkel årgång som med bra lagring blivit supergott.

Till detta en Svennebanan Biff Rydberg. Jävlar vad gott!!!!!!!

Nu Leclapart Làpotre 2004. Öppnade den vid lunch idag, har stått på balkongen tills nu och andats. Galet mycket körsbär på näsan. Som artificiell smaksättning i hostmedicin... hur kan något som smakar hostmedicin vara så underbart?!!! Varje gång jag dricker detta vin så dyker det upp nya smaker och upplevelser, tror att det kommer gå till vinhistorien. Så vansinnigt bra detta vin är.


Andreas

Enkelt och enkelt – vill minnas att Le Clos Saint Jacques hör till de premier cru-lägena i Gevrey Chambertin som missade grand cru-status bara för att reglerna stipulerar att man måste ligga i direkt anslutning till Chambertin... Skall smaka gott, mao. :)

L’apotre’n – ja, vad säger man – undrar om jag inte har lite, lite ont i halsen och behöver some of that nice medicine tonight! ;)
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Enkelt och enkelt – vill minnas att Le Clos Saint Jacques hör till de premier cru-lägena i Gevrey Chambertin som missade grand cru-status bara för att reglerna stipulerar att man måste ligga i direkt anslutning till Chambertin... Skall smaka gott, mao. :)

L’apotre’n – ja, vad säger man – undrar om jag inte har lite, lite ont i halsen och behöver some of that nice medicine tonight! ;)

vore kul att träffas snart igen och klippa något gott!!

A
 
SV: Idag dricker vi

Pol Roger 99 Rose. Inte imponerad, tror helt enkelt att denna inte ar min stil. Dom Ruinart 1990 och Bouchard la Corton 1998 riktigt bra.

Vi far absolut hitta en tid och plats att dricka snart
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pierson Whitaker 2002, Bernard Defaix Vaillons 2007, Nerthe 2005 och Leoville Poyferré 2004.
Allt var gott men bra Chablis är verkligen bra.
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har provat Nerthe 2004 och 2007 nyligen; båda bra men 2007 vann på friskare hallonfrukt... Léoville-Poyferré 2004 var nästan odrickbar för ett år sedan; söt, kompakt gräddkola - har den lugnat ned sig?

Här blev det klassiskt; Chateau Mouton-Rotschild 1975 i fantastiskt fin form!
 
SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
Har provat Nerthe 2004 och 2007 nyligen; båda bra men 2007 vann på friskare hallonfrukt... Léoville-Poyferré 2004 var nästan odrickbar för ett år sedan; söt, kompakt gräddkola - har den lugnat ned sig?

Här blev det klassiskt; Chateau Mouton-Rotschild 1975 i fantastiskt fin form!

Låter underbart gott, kul att höra att flaskan var i form! Hmm, '75 är väl den med Andy Warhol-etiketten?
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
Har provat Nerthe 2004 och 2007 nyligen; båda bra men 2007 vann på friskare hallonfrukt... Léoville-Poyferré 2004 var nästan odrickbar för ett år sedan; söt, kompakt gräddkola - har den lugnat ned sig?

Här blev det klassiskt; Chateau Mouton-Rotschild 1975 i fantastiskt fin form!

I så fall måste den definitivt ha lugnat ner sig för jag tycker den är utmärkt nu, vi luftade länge o drack till älgstek.

Chateau Mouton-Rotschild 1975 låter inte alls dumt :)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
Här blev det klassiskt; Chateau Mouton-Rotschild 1975 i fantastiskt fin form!
Låter mumma det !

Hade sug i Bordeaux-tarmen själv igår så de blev en Ch. Cos d'Estournel -85. Ljuvligt nästan (!) mogen doft i stram och klassisk Medoc-stil med lite brett och fin ceder-ton. Lång och mycket mjuk smak som ändras från vinbär i början till att sedan slå över mer mot korinter och russin efter en timma ungefär.
Startade annars med lite Voirin-Jumel Cuvée 555 (Cramant, fatjäst och fatlagrad på +3 år, gamla Bourgogne-fat).
Hade också en slurk Condrieu -08 från Domaine Farjon (St.Joseph och Condrieu) som var väldigt tät och nästan lite oljigt kryddig.

Cos var annars bland mina första Bordeaux-primörer som betingade den astronomiska summan 130:-/pavan 1986. Priser som är lätt att skratta åt nu med Cos som kostar >2kSEK en primeur (2009) men som fattig student på den tiden så blev det en tung "grötvår" efter att räkningen på Cos och Pichon-Lalande hade betalats.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Pol Roger 99 Rose. Inte imponerad, tror helt enkelt att denna inte ar min stil. Dom Ruinart 1990 och Bouchard la Corton 1998 riktigt bra.

Vi far absolut hitta en tid och plats att dricka snart

Förstår precis vad du menar vad gäller PR Rosé - är inte heller överdrivet förtjust i dess söta jordgubbsstil.

Dom Ruinart 1990 låter fantastiskt gott - har inte haft nöjet att smaka 1990 men DR 1988 är en av mina större Champagneupplevelser...
 
SV: Idag dricker vi

Var en helg på Skebo Herrgård och drack lite godsaker samt åt en riktigt bra middag. Hit åker man för matens skull. En 6-rätters middag med genomgående fina smaker samt bra behandlade råvaror. Börjar med löjrom/vaktelägg och pepparrot, följs av gädda, sedan en köttmosaik , lammlägg, vildand och avslutas med choklad och röbetssorbet (färgen var helt enkelt underbar) Resturangen kanske saknar finessen som en erfaren stjärnresturangjägare söker, men då har man missat poängen med Skebo, jag gillar den rustika maten som verkligen nyttjar råvarorna på ett riktigt bra sätt. Tips, se till att ni tar med en kylbox i bilen så kan ni också handla i butiken som har bra kött (blev lite bacon och fläskkarre). Som sagt, ni åker hit för maten samt vinerna (lite klent utbud på champagnefronten som undertecknad diskuterade med Niklas på Skebo,snar bättring utlovas).

Vi drack:

Pol Roger 1999 Rosé. Det här är helt enkelt inte min stil. För mycket jordgubbar (spot on NonPlusUltra), bersåstil kombinerat med lite grov struktur (lite som en odlare som gör champagne utan finess). Vet inte vad de gör (och har inte druckit 2002) men jag har svårt att bli imponerad

1990 Dom Ruinart. Lite oxidationstoner som snabbt försvinner. Smörig, brödig , rostad som efter ett tag utvecklas med katrinplommon , smörkola och brioche. Smaken är krämig med honung och en antydan till citrus. Moussen känns på tungan och det är en lång eftersmak som hänger kvar i munnen. Bra syra. Vinet lever länge i glaset och har glasutveckling. Dock så är vinet betydligt mer moget än jag förväntar mig. Tror att det är på topp nu eller till och med passerat toppen. Riktigt bra men inte storslaget.

1998 Bouchard Père et Fils Corton-Le Corton. Komplex doft med frukter, röda bär, rosblad, lite jordighet och kryddor. Ganska bra struktur med tydliga tanniner och markerad syra. Vinet växer hela kvällen i glaset. Var initialt lite ”vattnigt” men det försvinner snabbt och vinet faller på plats. Tror att en dekantering skulle lyft vinet ytterliggare men förstår att då får man onda ögat av den internationellt kände supersommelieren. Min begränsade erfarenhet av bourgogne gör att ni får ta mina synpunker med lite distans men det här vinet tycker jag är väldigt bra, Av kvällens tre så är det här det bästa. Blir imponerad av att vinet är så pass ungt och på det sätt det växer hela tiden i glaset och ger nya upplevelser.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det en J. M. Gobillard & Fils 2002. Klara mognadstoner, den ska nog inte ligga speciellt mycket längre.

Troligen en av de dyraste flaskor jag vet om, då det var den som fick in mig på det här med skumpa för ett gäng år sen...
 
Toppen