Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dricker unga skumpor denna helg, ikväll Cristal 2004. Nån som har testat den? 2002 tyckte jag levererade redan nu så jag har höga förväntningar.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vi korkade en La Grave À Pomerol -98 som var lika bra som sist men stora behållningen var en Nuit-Saint-George Les Cras -99 från Louis Jadot som var helt suverän. Bourgogne är sjukt gott! :p
 
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Dricker unga skumpor denna helg, ikväll Cristal 2004. Nån som har testat den? 2002 tyckte jag levererade redan nu så jag har höga förväntningar.

Jo, jag kunde (som vanligt) inte hålla mig från att korka upp första flaskan Cristal 2004 - och jämförelsen med 2002 är förstås oundviklig.

Hur står den sig då? Först några ord om 2002:an - du har definitivt rätt i att det redan nu är ett fullkomligt fantastiskt vin som blir bättre och bättre för varje öppnad flaska. Den för mig så Cristal-typiska honungstonen börjar dominera eftersmaken allt mer, och jag undrar om det just nu finns någon 2002 som är bättre? (Visst är det underbart att jämföra det ojämförbara och unika? ;))

MEN - frågan var ju hur 2004 mår, eller hur... Ja, inte alls illa, även om den naturligtvis känns yngre på alla vis. Den lär nog aldrig konkurrera i samma klass som 2002:an - även om jag inte är någon extrem Cristal-fantast, och saknar förmågan att redan nu staka ut dessa framtida utvecklingsbana, så känns den snäppet mindre i det mesta. En bättre jämförelse är kanske mellanåret 2000 som i mitt minne - har tyvärr bara druckit den en gång - är mycket lik Cristal 2004.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
En bättre jämförelse är kanske mellanåret 2000 som i mitt minne - har tyvärr bara druckit den en gång - är mycket lik Cristal 2004.

Jag håller inte riktigt med. Jag tycker att Cristal 2000 är riktigt bra nu och har en mognad som 2002 och 2004 helt saknar, betydligt mognare än den extra åldern motiverar. På sikt kommer säkert både 2002 och 2004 att bli bättre än 2000 men inte lika snabbt.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag håller inte riktigt med. Jag tycker att Cristal 2000 är riktigt bra nu och har en mognad som 2002 och 2004 helt saknar, betydligt mognare än den extra åldern motiverar. På sikt kommer säkert både 2002 och 2004 att bli bättre än 2000 men inte lika snabbt.

Intressant... Jag har ju som sagt bara druckit 2000 vid ett tillfälle, och då endast ett glas, så det låter som om det är dags för ett återbesök.
 

tobbe81

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blev det en dompa 1993 hemma hos pappa. små bubblor knappt några alls kvar, smaken var mest nougat med en liten eftersmak utav tropiskt frukt lite åt sauternes stuket kan man säga. Men endå väldigt behaglig att dricka gillande den skarpt.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Cloudy Bay Sauvignon Blanc 2009 till lätt smörstekt tonfisk.
Bara lite flingsalt och nymalen peppar på fisken. Ingenting
mer. Fisken fortfarande röd inuti. Enkel mat för oss med
enkel smak.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Inte så mycket gott i helgen men en trevlig Châteauneuf blev det i alla fall:
Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape, 2004
Visar ännu ingen mognad varken i färg eller i doft/smak. Doften har dock öppnat upp sig markant mot senast jag provade den (Maj-09).
Nu bjuder den på mycket mer öppen doft från början och väldigt frisk kirschig frukt med kryddigt anslag.
Den här syrliga lite kärniga fruktkänslan ligger kvar hela tiden vi dricker vinet och det enda som tillkommer under kvällen är lite krossad sten-känsla och mer provencalska kryddor.
Smaken gillar jag skarpt hos den här Châteauneufen eftersom tanniner och fryktsyra är väldigt tydligt markerade och inga russin- eller alkoholtoner suddar till smakbilden.
Vinet dominerar inte alltför mycket mot maten (som en del 07:eek:r gör t.ex) utan spelar snällt sin ackompagnerande roll.

Gillar nog den här stilen på Châteauneuf bättre än en del av fruktbomberna från 2007 eller "portvinschateauneuferna" från 2003, åtminstone så som dom visar upp sig just nu.
 
SV: Idag dricker vi

Provning på SS
1996 Dom Ruinart Frisk, ren, bra mineraler,bra syra, ungdom.
1996 Winston Churchill Lite mer kraft, inte så bra som den jag drack senast, börjar bli väldigt mogen, kanske inte helt på topp
1998 Paul Bara Comtessa Sherry, lite oxid, honung, tydligt pinot, min favorit för kvöllen
1996 Krug Röda äpplen, nötter, choklad, lång eftersmak, otroligt bra syra. Flest röster, min tvåa
1980 Veuve Clicquot Något fel på flaskan, kanske smygkork. Tidigare flaskor ska ha varit väldigt bra
Selosse Substance deg 08 Sammansatt, kompakt, nötter, blommer, dadlar. Tydligt Selosse. Två år efter deg är dessa så bra. Plockade den direkt. Var inte min stil för kvällen så bara trea :)
1999 Tattinger Comtes Söt, lite kvalmig. Inte alls så mineraldriven som 98an. Väldigt lik de 99or vi drack nere i Champagne. Kanske den här blir bra i framtiden men idag dricker jag hellre 98an 10 gånger av 10.

Avslutade på djuret med bland annat pastej och sida av gris, gott, gott.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Intressant att Paul Bara slog detta tuffa sällskap!
Ja, dels är ju 98an bra, dels var nog inte alla flaskor på topp (Winston 96 är jag inte helt övertygad om) och sedan var jag väl på det humöret. Det stora flertalet hade Krug som vinnare.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Ja, dels är ju 98an bra, dels var nog inte alla flaskor på topp (Winston 96 är jag inte helt övertygad om) och sedan var jag väl på det humöret. Det stora flertalet hade Krug som vinnare.

Skönt att höra att du trots allt är odlarkille innerst inne! ;)
 
SV: Idag dricker vi

Qba Spätburgunder Friedrich Becker 2008
Kalkgestein Spätburgunder Friedrich Becker 2008
St Paul Grand Cru Spätburgunder Friedrich Becker 2007
Tafelwein Spätburgunder Friedrich Becker 2004
Chardonnay "Mineral" 2009
Weissburgunder tafelwein 2009

Det här mina damer och herrar är så sjukt bra.

Flaskorna öppnades halv två på eftermiddagen. Framåt 22 snåret börjar dom öppna upp sig och dom är förmodligen som bäst i morgon och ett par
dagar framöver.

Årets bästa och mest överraskande vinupplevelse. Tårar fälldes när flaskorna tömdes och man önskar att hela källaren och kylarna hemma var fyllda med dessa gudars droppar.
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på en Australien-provning för några veckor sedan som jag har glömt skriva om. Det var Livets Goda som stod som värd och följande serverades:

2003 Wynns Coonawarra John Riddoch Cabernet Sauvignon
2003 Wynns Coonawarra Michael Connawarra Shiraz
2004 Henschke Cyril Henschke Cab Sauv
2007 Penfolds Bin 707
2005 Henschke Mount Edelstone
2006 Torbreck The Pict
2006 Torbreckt Descendent
2006 Penfolds St Henri
1996 Penfolds St Henri
1986 Penfolds St Henri
2007 Kaesler Old Bastard Shiraz
2006 Jim Barry The Armagh Shiraz
2006 Torbreck Run Rig Shiraz
2002 Torbreck Run Rig Shiraz
2005 Penfolds Grange
1995 Penfolds Grange
1985 Penfolds Grange
2008 Penfolds Bin 311 Tumbarumba Chardonnay
2007 Penfolds Yattarna Chardonnay
2008 Yarra Yering Dry Red no 1
2006 The Relic

Bästa vinet tyckte jag var Grange -95 följt av Grange -06. Av Torbrecktarna var mina favoriter Run Rig -06 och -02 följt av The Pict. Tyckte även mycket om The Armagh och Old Bastard.

Helt fantastiska viner och bra ordnad provning. Jag tyckte nog att Torbreckt stod upp mycket bra mot Penfolds bästa. Jag hade väldigt lite erfarenhet av bra Australiensika viner innan provningen och jag hade ganska förutfattade menigar som verkligen inte införlivadet. Överlag var vinerna mycket elegantare än vad jag hade förväntat mig. Tror dock inte att detta är några viner jag kommer att köa för att köp.
 
SV: Idag dricker vi

bmf skrev:
Var på en Australien-provning för några veckor sedan som jag har glömt skriva om. Det var Livets Goda som stod som värd och följande serverades:

...

Helt fantastiska viner och bra ordnad provning. Jag tyckte nog att Torbreckt stod upp mycket bra mot Penfolds bästa. Jag hade väldigt lite erfarenhet av bra Australiensika viner innan provningen och jag hade ganska förutfattade menigar som verkligen inte införlivadet. Överlag var vinerna mycket elegantare än vad jag hade förväntat mig. Tror dock inte att detta är några viner jag kommer att köa för att köp.

Tack, såg detta och undrade lite hur det hade varit...

Av ren nyfikenhet - du verkar trots översvallande ord om "helt fantastiska viner" inte vara vidare köpsugen?
 
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en Jacquesson Blanc de Blancs Avize 2000 - blir mer och mer imponerad av detta vin för varje flaska vi öppnar... Lyfte på ena ögonbrynet när Julle gav det 92/95 i våras, men så här i efterhand kan man konstatera att han var right on the money (som vanligt...)

Riktigt torrt, förstås - 2-3 gr och med en alldeles underbar vinös koncentration... Btw, drack en V.O. i veckan - och kan inte låta bli att jämföra dessa två läckerbitar, som på papperet är tämligen lika (läge, dosage, ek, battonage mm), men där slutresultatet blir så olika (malolaktisk jäsning förklarar naturligtvis en del).

Ikväll väntar en i mitt tycke mycket spännande odlarskumpa från anno 1998 - en av endast 500 flaskor - so stay tuned... :)
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Tack, såg detta och undrade lite hur det hade varit...

Av ren nyfikenhet - du verkar trots översvallande ord om "helt fantastiska viner" inte vara vidare köpsugen?

Den främsta anledningen till att jag inte är köpsugen är priserna, dom jag tyckte var bäst kostar från runt 1600 och upp till 2700 för Grange. De mest "prisvärda" tyckte jag var The Pict (runt 1100 tror jag) och Old Bastard (runt 800 kr), dom skulle jag gärna köpa till min källare men Grange och Run Rig tycker jag är för dyra. Ska jag lägga dom pengarna på ett vin så blir det Armand Rousseau, Selosse eller liknande, det känns roligare och ännu godare.
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Igår blev det en Jacquesson Blanc de Blancs Avize 2000 - blir mer och mer imponerad av detta vin för varje flaska vi öppnar... Lyfte på ena ögonbrynet när Julle gav det 92/95 i våras, men så här i efterhand kan man konstatera att han var right on the money (som vanligt...)

Riktigt torrt, förstås - 2-3 gr och med en alldeles underbar vinös koncentration... Btw, drack en V.O. i veckan - och kan inte låta bli att jämföra dessa två läckerbitar, som på papperet är tämligen lika (läge, dosage, ek, battonage mm), men där slutresultatet blir så olika (malolaktisk jäsning förklarar naturligtvis en del).

Ikväll väntar en i mitt tycke mycket spännande odlarskumpa från anno 1998 - en av endast 500 flaskor - so stay tuned... :)

Kan bara hålla med om Avize 2000. Är den bästa -00 jag provat och är väldigt glad att jag köpte på mig ett gäng när dom var på rea förra hösten. Vad tror du om lagringsduglighet?
 
Toppen