Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

JC skrev:
Fantastisk läsning. Snålvattnet rinner till. Måste till kylen för att få i mig något samt något bubbel.
Inser snabbt att jag kan aldrig komma upp i den beskrivna klassen på vare sig mat eller dryck. Bättre njuta av läsningen en gång till.

Det är ju detta som gör just det här Forumet så unikt, så slicka i er alla som regelbundet bidrar.
Och just nu särskilt tack till anders
Håller med, kul att du är åter i god gammal stil Anders
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

I förrgår dök en glad och trött Netterberg upp i kaoset!

Han tog med sig lite flaskor att njuta av de närmsta veckorna.
Igår kväll blev det en flaska Vilmart Grand Cellier dór 05 på balkongen.
Rostad, brödig, lite choklad, massor av citrus men varken besk eller söt, bra mousse och en jäkla syra såklart.
En perfekt flaska att klippa innan man går ut och äter middag!

Till middagen med färska springrolls, biffsallad, lotussallad, fried rice med skaldjur, marinerade spett med kyckling och fläsk, biff pho och lite fried noodles med fläsk så blev det bara ett gäng Heineken.
Vi åt på det alltid fullbokade Quan An Ngon. Vad slutade notan på för 6 pers? Runt 370 kronor...

Avslutade kvällen med en drink på taket av Rex Hotel.
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
I förrgår dök en glad och trött Netterberg upp i kaoset!

Han tog med sig lite flaskor att njuta av de närmsta veckorna.
Igår kväll blev det en flaska Vilmart Grand Cellier dór 05 på balkongen.
Rostad, brödig, lite choklad, massor av citrus men varken besk eller söt, bra mousse och en jäkla syra såklart.
En perfekt flaska att klippa innan man går ut och äter middag!

Till middagen med färska springrolls, biffsallad, lotussallad, fried rice med skaldjur, marinerade spett med kyckling och fläsk, biff pho och lite fried noodles med fläsk så blev det bara ett gäng Heineken.
Vi åt på det alltid fullbokade Quan An Ngon. Vad slutade notan på för 6 pers? Runt 370 kronor...

Avslutade kvällen med en drink på taket av Rex Hotel.
Kul att du återigen börjar få lite trevligt att dricka. Av det som mannen tog med sig finns det ju en del annat kul. Churchill 90an drack jag för ett tag sedan och den var riktigt bra. Se nu bara till att Mesnil inte virrar bort sig i den stora staden, lämna ön var ett stort steg för honom ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nu blir det lite enklare för Krug88 att gissa när han ska prova blint. Hoppas att inte champagnen du avslöjade var julklappsvinet...
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Nu blir det lite enklare för Krug88 att gissa när han ska prova blint. Hoppas att inte champagnen du avslöjade var julklappsvinet...
Nja, jag visste pga att Krug88 mailade mig om vad Mesnil tog med sig, så tror inte jag sabbade någon överraskning (även om det skulle varit ganska kul ;D )
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Billecart-Salmon Cuvée NF 1997
Billecart-Salmon Cuvée NF 1998

Provade båda på Prime Wine Bar i kväll. Intressant att jämföra de två. Båda visade härlig mognad men 1998:an har helt klart utveckling kvar medan 1997:an kanske är på topp nu. Jag drack ett antal halvflaskor av 1998:an förra hösten men den här var flera klasser bättre. Härlig balans. Jag ångrar verkligen att jag inte köpte några helflaskor till källaren. Om vi hade nöjt oss med 1997:an hade vi också varit nöjda - den var riktigt trevlig men ställd mot 1998:a hade den inte en chans.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Billecart-Salmon Cuvée NF 1997
Billecart-Salmon Cuvée NF 1998

Provade båda på Prime Wine Bar i kväll. Intressant att jämföra de två. Båda visade härlig mognad men 1998:an har helt klart utveckling kvar medan 1997:an kanske är på topp nu. Jag drack ett antal halvflaskor av 1998:an förra hösten men den här var flera klasser bättre. Härlig balans. Jag ångrar verkligen att jag inte köpte några helflaskor till källaren. Om vi hade nöjt oss med 1997:an hade vi också varit nöjda - den var riktigt trevlig men ställd mot 1998:a hade den inte en chans.

Jag köpte ett antal halvflaskor årgång 1998 förra hösten efter att ha börjat följa inläggen på forumet lite mer.
Har endast 3 kvar och har varit mycket nöjd med vad de levererat så här långt.
Att jag endast köpte halvflaskor berodde nog på den kolossalt konstiga prissättningen:
1/2 flaska kostade då 299 kr
Hel flaska kostar 919 kr i BS
 
SV: Idag dricker vi

JC skrev:
Jag köpte ett antal halvflaskor årgång 1998 förra hösten efter att ha börjat följa inläggen på forumet lite mer.
Har endast 3 kvar och har varit mycket nöjd med vad de levererat så här långt.
Halvflaskor är farliga. Jag är imponerad att du har tre kvar. Mina gick på en väldigt kort tid.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Billecart-Salmon Cuvée NF 1997
Billecart-Salmon Cuvée NF 1998

Provade båda på Prime Wine Bar i kväll. Intressant att jämföra de två. Båda visade härlig mognad men 1998:an har helt klart utveckling kvar medan 1997:an kanske är på topp nu. Jag drack ett antal halvflaskor av 1998:an förra hösten men den här var flera klasser bättre. Härlig balans. Jag ångrar verkligen att jag inte köpte några helflaskor till källaren. Om vi hade nöjt oss med 1997:an hade vi också varit nöjda - den var riktigt trevlig men ställd mot 1998:a hade den inte en chans.

Mycket trevliga flaskor - och NF är verkligen inte dum till mat, som många pinot-dominerade skumpor.

Lustigt hur olika dessa två år är - hade varit intressant att även ta in 1996:an och jämföra, misstänker att den hade kompletterat bilden ytterligare. 1997:an var underbar på näsan, och som sagt ytterst njutbar även i munnen med generösa vaniljtoner och bra balanserad syra - men 1998 var defintivt strået vassare, och faktiskt på väg att mogna på riktigt. Största skillnaden är kanske den underbara balansen mellan de två druvorna - för mig är CH:n betydligt synligare i 1998:an, och det fungerar fantastiskt bra...

Anar en lysande framtid för mina 1998:eek:r på magnum i källaren - något för nyår 2020, kanske... ;)
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Halvflaskor är farliga. Jag är imponerad att du har tre kvar. Mina gick på en väldigt kort tid.

Jag har ringa erfarenhet av champagner dock har det senaste året mångdubblat mina erfarenheter och vinkällaren innehåller plötsligt många fler champagner än någonsin. Månne har det med mitt ökande läsande av inlägg på detta forum?

Å visst jag är lite imponerad av mig själv att ha disciplinen att avnjuta en Billecart i kvartalet. Den har hittils bara blivit bättre. Borde köpt många fler..........
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Eftersom julafton blir champagnefri korkades en Bollinger Grand Année 1996 upp - och himmelen öppnade sig. Så galet gott och vitalt tillsammans med toastade snittar med rilette och paketinslagande. En bra början på julen.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det Clouet 02, Grands Epenots 1er cru 07 från Jadot och standard 1er cru Beaune 05 från Bouchard(?).
Nu Anaperenna 06 till julklappsinslagningen. Riktigt trevlig CS/Shiraz-Aussie :)
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dryck och mat på julafton:

Amuse Bouche:
Öl.
Julskinka, Gruyere och surdegsbröd Croque Monsieur.
Sillinläggning på Alici-extract, vitlök, chili, persilja, citronskal.
Klappgröt på granatäpple.


Förrätt:
Krug 96.
Musselsoppa, halstrade pilgrimsmusslor och shoe string frites.

Varmrätt:
Bolly R.D. 96
42 gradig torskrygg, jamon belotta chips, blomkålskräm, edamame, violblommor och skott.

Efterrätt:
Selosse liqueur.
Kaffepannacotta, melonshot.

Contemplate:
David Leclapart Lápotre 04.


Andreas
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Dryck och mat på julafton:

Amuse Bouche:
Öl.
Julskinka, Gruyere och surdegsbröd Croque Monsieur.
Sillinläggning på Alici-extract, vitlök, chili, persilja, citronskal.
Klappgröt på granatäpple.


Förrätt:
Krug 96.
Musselsoppa, halstrade pilgrimsmusslor och shoe string frites.

Varmrätt:
Bolly R.D. 96
42 gradig torskrygg, jamon belotta chips, blomkålskräm, edamame, violblommor och skott.

Efterrätt:
Selosse liqueur.
Kaffepannacotta, melonshot.

Contemplate:
David Leclapart Lápotre 04.


Andreas
Grymt och härligt pretto, bortsett från otyget att göra chips på ibericon.
Hur var dryckerna?
Vilken bira inmundigades?
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Dryck och mat på julafton:

Amuse Bouche:
Öl.
Julskinka, Gruyere och surdegsbröd Croque Monsieur.
Sillinläggning på Alici-extract, vitlök, chili, persilja, citronskal.
Klappgröt på granatäpple.


Förrätt:
Krug 96.
Musselsoppa, halstrade pilgrimsmusslor och shoe string frites.

Varmrätt:
Bolly R.D. 96
42 gradig torskrygg, jamon belotta chips, blomkålskräm, edamame, violblommor och skott.

Efterrätt:
Selosse liqueur.
Kaffepannacotta, melonshot.

Contemplate:
David Leclapart Lápotre 04.


Andreas

Klass, trevliga drycker
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Grymt och härligt pretto, bortsett från otyget att göra chips på ibericon.
Hur var dryckerna?
Vilken bira inmundigades?

Öl, Grolsch. Jag hatar julöl.

Krug 96, underbart rostad och syra utan like. KAFFE. Grapefrukt och orientala toner. Magiskt bra.
Bolly R.D. 96, Som en något mer mogen kusin till Krugen, mer citrus än grape och mindre rostad, men något mer mogen utan att vara i närheten av "mogen".
Selosse liqueur är underbart söt och "selossig", man känner klart igen druvmaterialet. Behövs endast 2-3 cl för att bli nöjd.

Leclapart Lápotre 04, väldigt bra men inte den bästa flaskan jag provat... verkar vara en del variation utan att någon sticker ut som dålig... endast en mer eller mindre suverän.


Nu spotify och Prevost 05. SÅ JÄVLA BRA!!! rostad och fruktpackad med lång eftersmak. Kan inte hålla mig att dricka dessa... är helt underbara redan, men jag måste fan tygla mig och spara ett par i åtminstone 5 år till.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Wow vilken meny Andreas, ta mig bort från vanliga julmaten!!!!!

Allt låter helt magiskt, och ibericochips är ju jävligt gott så plats i korgen El Burro Grande ;)

Vet inte vad Prevost är dock??
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Wow vilken meny Andreas, ta mig bort från vanliga julmaten!!!!!

Allt låter helt magiskt, och ibericochips är ju jävligt gott så plats i korgen El Burro Grande ;)

Vet inte vad Prevost är dock??

Champagne Jerome Prevost, La Closerie 05, 100% PM. Ny Kult.
 
Toppen