Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Från helgen i Champagne
Bl a Pierre Peters Demi Sec 1921,Cuvee Speciale 2006, 2002, 1995, Diebolt Vallois 1953, Fleur de Passion 2010 (från fat), 2009 (från tank, kommer ej släppas) 2006, 2004, 2002
Förutom de uppenbara som 21 och 53. Hur var Cuvee Speciale 2006, Fleur de Passion 2010/2006. Som först ut får du ger lite framtidsutsikter så man vet vad som komma skall ;D
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Det är för att ingen vill leka med mig längre. Jag måste ju hålla till någonstans. Kan ju inte driva runt på gatorna.

Och det säger dig inget?
Krug88 flyttade ju till en annan världsdel bara för att slippa dig.
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Och det säger dig inget?
Krug88 flyttade ju till en annan världsdel bara för att slippa dig.
Mycket kan jag ta, att jag får betala för att få umgås och så, men att bli kopplad till Krug88s flykt från demoner, onda andar och delirium tremens där går fanemej gränsen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Inte för att förringa shorepowers del K88s flykt, men en flaska Sambucca hade viss del i det också.

Hemsk vätska, sambucca.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Förutom de uppenbara som 21 och 53. Hur var Cuvee Speciale 2006, Fleur de Passion 2010/2006. Som först ut får du ger lite framtidsutsikter så man vet vad som komma skall ;D
PP 2006 blir riktigt bra, liknande stil som 1990 (dom är också väldigt övertygad att 08,09,10 blir bra årgångar för PP). Vi provade 2010 men det var en specialversion innehållande en rad gamla årgångar!

Fleur 2010 är lite mera tveksamt vad det blir, det finns 3 vinlägen man alltid vill ha med, 2 av dom var riktigt bra den 3e mera tveksam, vi får se... 06 Saknar lite av komplexitet och blir nog mera solid en vanligt. 08 an däremot blir förmodligen den bästa dom gjort.
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
PP 2006 blir riktigt bra, liknande stil som 1990 (dom är också väldigt övertygad att 08,09,10 blir bra årgångar för PP). Vi provade 2010 men det var en specialversion innehållande en rad gamla årgångar!

Fleur 2010 är lite mera tveksamt vad det blir, det finns 3 vinlägen man alltid vill ha med, 2 av dom var riktigt bra den 3e mera tveksam, vi får se... 06 Saknar lite av komplexitet och blir nog mera solid en vanligt. 08 an däremot blir förmodligen den bästa dom gjort.
Tack Magnum. Det blir att lägga undan lite pengar då. Det blir en del kul som kommer ut på marknaden om en 3-4 år låter det som
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Bruno Paillard 1996.

DI sa köp och glöm bort. Jag är inte lika säker, det kan vara dags att börja snylta.

Fast jag kan ju ha fel och håller på nån låda eller två. ;D

God vardagsskumpa i vilket fall.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Äntligen hemma och jag har lovat mig själv en vit helg och inleder den med Pur Sang 04.
 

baum

Medlem
SV: Idag dricker vi

Montrose -06, jag kunde inte hålla mig så jag öppnade en. :D
Ung, men väldigt god och låååång eftersmak.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug Rosé från 80-talet. Årets bästa vin kan ha förtärts redan i februari.
Fullkomligt magisk syra och frukt, en sagolik rostning som endast Krug kan leverera. Spikrak kork komur flaskan med en underbar poff.
Till detta en marulk och risotto med Larmandier Bernier Vielles Vignes 2005 som bas. För ung i glaset men god i riset.

Andreas
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
I helgen drack jag Madeira, något jag aldrig dricker annars. Jag minns knappt om jag någonsin druckit det tidigare faktiskt.
Hursomhelst, St Johns från mitt lokala SS var det och baske mig, det var ju riktigt bra!

Jag ser att utbudet är väldigt begränsat, men det finns några att välja på om man ska stödja monopolet.
Är det något som är värt att titta och smaka närmre på?

Jag säger rakt upp och ner: åk till Madeira!!! Kanon som turistmål och du kan köpa riktigt bra grejer på plats för inga pengar alls. Jag var där för sisådär 13 år sedan och jag bannar mig själv för att inte ha åkt dit mer. Då provade jag ett vin från 1899. Full drickbart, faktiskt riktigt trevligt, men de bästa - som jag också köpte - var från 1958 och 1963. Alltså runt 40 år gamla vilka jag fann jag harmoniska.

chambertin skrev:
Vilken skön beskrivning !
Du har inte funderat på att söka till radiosporten ?

Du menar typ: "Hur känns det?" "Jodå, lite tung i huvudet men det får man räkna med. Det är bara att borra ner huvudet och köra rakt in i väggen."

Jag vet inte, brukar vi inte förvänta oss lite mer här på forumet... :D

shorepower skrev:
Som bästa 2000 håller jag nog dock fortsatt Cristal med Comtes som bra två.


Och när du blandar in 2000 La Grande Annee, hur ser du på listan då?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Krug Rosé från 80-talet. Årets bästa vin kan ha förtärts redan i februari.
Fullkomligt magisk syra och frukt, en sagolik rostning som endast Krug kan leverera. Spikrak kork komur flaskan med en underbar poff.
Till detta en marulk och risotto med Larmandier Bernier Vielles Vignes 2005 som bas. För ung i glaset men god i riset.

Låter helt underbart. Jag älskar Krug Rosé men har aldrig smakat någon äldre flaska (visste inte ens om att den fanns på 80-talet).
 

tobbe81

Medlem
SV: Idag dricker vi

I torsdags drack jag en Henriot 1996 för första gången. Gud så underbar den var smörlik mjuk toffe och vilda bubbblor med bra å kraftig syra. Hade nog tur å fick en bra flaska har 5 kvar här hemma som kommer nog att förbrukas innan året är slut.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Korkade upp en Ruinart 02 igår. Mörk i färgen för att vara så ung, mogna röda äpplen i doften, kändes klart Pinotdominerad vilket inte riktigt är Ruinart. Lite kort i smaken och en märklig sötma hängde kvar. Dosagen ska bara vara 8 gram men kändes högre.

Inget jag tänker köpa mer av för lagring.
 
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Och när du blandar in 2000 La Grande Annee, hur ser du på listan då?
Måste med skammens rodnad på mina kinder erkänna att jag nog inte provat GA 2000. Om den är som 1999an så håller jag nog fortsatt Cristal och Comtes före den.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Glaetzer Wines, Anaperenna -06:
Trevlig ung Barossa-blend (75% Shiraz/25% C.S) som levererar nu. Lite mer struktur och bett än Glaetzers billigare variant ("Wallace") som jag inte kan rekommendera pga alltför hög "syltkänsla" men det här är bra.

Quinta Vale do Meão, Meandro do Vale Meão -08, Douro:
Mkt ung nästan rå Portugis med Syrah-lik Côte-du-Rhône känsla. En del lakrits och salmiak också i doften. Smaken ännu allltför kantig men ganska välpackad med fina fruktsyror men ingen stor kropp och längd. Lite lagring gör nog susen.

Morgadio da Calçada Reserva Tinto -07, Douro:
Även här mycket ung men förvånansvärt liten bärig doft (blåbär/björnbär). Efter 45min kommer lite mer men tyvärr smyger sig också en lite störande kärnbitter ton in och stör lite grann. Smaken är klart bätter med fin-fin längd och bra balans mellan frukt och tanniner. Avslutar med bra längd och gediget intryck men vänta 3-5 år.

Herdade dos Grous Reserva -08, Alentejo:
Härligt stor, varm och bärfruktig doft (björnbär) med kanske lite för mycket fat i nuläget (eller så är det den lite kraftiga rostningen som jag stör mig på). Kanske lägger sig detta med tiden. I munnen är det dock "no mercy" med mycket tät och välpackad smak med bra längd och avrundning.
 
SV: Idag dricker vi

Alltså, så här ligger det till.

Det finns onekligen kvällar då endast Bollinger VVF 1990 duger. Eller Krug CdM 1979. Sådana kvällar finns - och oroande ofta dessuom.

Detta är inte en sådan kväll. Idag dricker vi Pierre Peters. Nej, inte Les Chetillons 2002 även om jag precis har stuvat in två lådor i det nerkylda gästrummer som f.tf. tjänstgör som vinkyl. Inte ens Cuvée Speciale - nej, helt "vanliga" NV:n Cuvée de Reserve, för 265 riksdaler, inköpt på SS Vasagatan.

PP NV är förvisso berömd för sin flaskvariation - har ingen större erfarenhet av detta - men just den här flaskan, just ikväll, i just de här glasen var faktiskt ett litet mirakel av underbart Mesnil-frukt och knappt tyglad syra.

Och det är då - dvs nu - jag kommer på mig själv med att tänka att det är ju just därför jag älskar den här drycken så mycket, ja mer än någon annan - för att några fält runt den lilla byn Le Mesnil kan smaka så här underbart gott en helt vanlig onsdag mitt i vardagen.

P.S. Hmm... fast ser inte den där Krug GC:n riktigt, riktigt smarrig ut... det är ju ändå lillelördag? ;)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Alltså, så här ligger det till.

Det finns onekligen kvällar då endast Bollinger VVF 1990 duger. Eller Krug CdM 1979. Sådana kvällar finns - och oroande ofta dessuom.

Detta är inte en sådan kväll. Idag dricker vi Pierre Peters. Nej, inte Les Chetillons 2002 även om jag precis har stuvat in två lådor i det nerkylda gästrummer som f.tf. tjänstgör som vinkyl. Inte ens Cuvée Speciale - nej, helt "vanliga" NV:n Cuvée de Reserve, för 265 riksdaler, inköpt på SS Vasagatan.

PP NV är förvisso berömd för sin flaskvariation - har ingen större erfarenhet av detta - men just den här flaskan, just ikväll, i just de här glasen var faktiskt ett litet mirakel av underbart Mesnil-frukt och knappt tyglad syra.

Och det är då - dvs nu - jag kommer på mig själv med att tänka att det är ju just därför jag älskar den här drycken så mycket, ja mer än någon annan - för att några fält runt den lilla byn Le Mesnil kan smaka så här underbart gott en helt vanlig onsdag mitt i vardagen.

P.S. Hmm... fast ser inte den där Krug GC:n riktigt, riktigt smarrig ut... det är ju ändå lillelördag? ;)


Om du har tvenne penningar
sade Non Plus på en resa,
så köp dig ett bröd och en flaska champagne.
Brödet är för att leva,
champagnen är för att livet är värt att leva.



Fritt efter Harry Martinsson
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Om du har tvenne penningar
sade Non Plus på en resa,
så köp dig ett bröd och en flaska champagne.
Brödet är för att leva,
champagnen är för att livet är värt att leva.

Fritt efter Harry Martinsson

Bugar och tackar genom att - ännu friare - citera Tage Danielssons kommentar till originalet: ”Men Champagne är ett ömtåligt och mångtydigt ord. Det är alla ord som försöker beskriva vad som gör livet värt att leva. Sådana ord lever på sin färg, sin doft och sin skönhet.” :)
 
Toppen