Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Invigde den nya vinkällaren igår med lite vin.
Gosset 1996
Domaine Zind Humbrecht Clos Saint Urbain Rangen de Thann 2007
Nicolas Feuillatte Cuvée Palmes d'Or Brut 1998
Lynch-Bages Blanc 2006
Domäne Wachau Riesling Smaragd Achleiten 2005
Coulée de Serrant Savennières 2003
Terroir Al Límit Dits del Terra 2004
Krug 1996
Dom Perignon 1988
Billecart-Salmon Brut Blanc de Blancs 1999
Ferdinand Haag-Erben Brauneberger Juffer-Sonnenuhr Haag 1981
Ca´del Bosco Cuvee Prestige
Tignanello 2005
Veuve Clicqout 1999
Billecart-Salmon NV 2000
Bruno Paillard Brut Assemblage 1996

Idiotköp på krogen senare på kvällen
Lanson Black Label
Moët & Chandon Brut Impérial

Många sköna viner CH. Förstår hur söndagen måste ha varit.

Pga av att jag missade den provningen så fick jag trösta mig med lite gott på hemmaplan i stället.

Diebolt-Vallois Bdb -99 Läskande frisk och relativt mogen skumpa med mycket citrus/lime och äpplen samt lätt brödig ton. Blev en slatt över som vi tog igår och då var jästigheten som bortblåst och vinet kändes snarare yngre än på lördagen.

Vergelegen White -08 Haft den här flaskan öppnad i nästan 2 veckor nu. Hittills har Sauvignon-delen dominerat men nu börjar Semillion kännas mer och mer. Fortfarande inte en tillstymmelse till oxidation. Kommer att bli ett riktigt bra vin med minst 5 års lagring till.

Ch. Cos d'Estournel -89 Dekanterad ca 1 tim. Mycket tät röd färg utan tegel skvallrade om ett vin som inte hade nått sin mognadstopp riktigt. Doften var först väldigt Merlot-dominerad med korinter och lite söta mörka plommon och massor med ceder. Senare under middagen så blir frukten mycket mer mogen och en del varma nästan portvinslika dofter dominerar ihop med eleganta fat. Smakmässig otroligt balanserad och perfekt drickmogen nu. Ganska elegant i syrorna och inga bråkiga tanniner alls. Underbar längd.

Ch. Rieussec -99 Riktigt fet och fatig Sauternes (lite budget-Yquem över det hela) som är gott nu om man inte vill ha mer mogen utblommad botrytis och nektar-toner.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH, nu undrar jag hur...

...bra Krug 1996 och Dompa 1988 var?
...Billecart bdb 1999 var?
...dålig Palmes d'Or 1998 var?

Om du kommer ihåg. ;)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
CH, nu undrar jag hur...

...bra Krug 1996 och Dompa 1988 var?
...Billecart bdb 1999 var?
...dålig Palmes d'Or 1998 var?

Om du kommer ihåg. ;)

Krug 1996
Väldigt ung och något sluten. Perfekt balans med en ordentlig potential i bakgrunden. Tog ett tag innan de klassiska Krug tonerna kom fram. Har helt klart ändrat på sig sedan första gången jag provade den men tycker den gott kan ligga kvar i källaren ett tag till.
Den besvikelse jag upplevt tidigare gånger jag druckit 96 fanns inte här utan den har blivit tillgängligare och visar upp en hel del trevliga sidor men om man tvunget måste dricka en Krug från 90-talet skulle jag just nu välja deras 95a alla gånger inom de närmsta åren.

Dompa 1988
Flaskoan kom från Italien och som de flesta flaskor därifrån så var denna tvivelaktig lagrad och hade mognat för snabbt. Riktigt mörk i färgen och med en ganska låg mousse. Bra men inte i närheten av så bra som den kan vara. Försvann tyvärr lite i mängden.

Billecart BdB 1999
Rejält sluten och tråkig. Är inte i närheten av deras 98 som är fantastisk. Lägg undan och hoppas den blir bättre för just nu var det inte bra tyvärr.

Palmes d´Or 1988
En väldigt positiv överraskning. Fick den tidigt på kvällen och jag gillade den starkt. Så starkt så jag hade den bland kvällens bästa viner och faktiskt högre än Krug & Dompan. Skulle däremot aldrig gå och köpa den för det är antagligen den fulaste flaskan som någonsin gjorts.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jaha, då lägger jag mina Billecart bdb 1999:eek:r längst bak i källaren.

Intressant att Palmes d'Or 1998 var så bra - kanske blir ett spontaninköp på någon flygplats eller så.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Krug 1996
Väldigt ung och något sluten. Perfekt balans med en ordentlig potential i bakgrunden. Tog ett tag innan de klassiska Krug tonerna kom fram. Har helt klart ändrat på sig sedan första gången jag provade den men tycker den gott kan ligga kvar i källaren ett tag till.
Den besvikelse jag upplevt tidigare gånger jag druckit 96 fanns inte här utan den har blivit tillgängligare och visar upp en hel del trevliga sidor men om man tvunget måste dricka en Krug från 90-talet skulle jag just nu välja deras 95a alla gånger inom de närmsta åren.

Dompa 1988
Flaskoan kom från Italien och som de flesta flaskor därifrån så var denna tvivelaktig lagrad och hade mognat för snabbt. Riktigt mörk i färgen och med en ganska låg mousse. Bra men inte i närheten av så bra som den kan vara. Försvann tyvärr lite i mängden.

Billecart BdB 1999
Rejält sluten och tråkig. Är inte i närheten av deras 98 som är fantastisk. Lägg undan och hoppas den blir bättre för just nu var det inte bra tyvärr.

Palmes d´Or 1988
En väldigt positiv överraskning. Fick den tidigt på kvällen och jag gillade den starkt. Så starkt så jag hade den bland kvällens bästa viner och faktiskt högre än Krug & Dompan. Skulle däremot aldrig gå och köpa den för det är antagligen den fulaste flaskan som någonsin gjorts.

Ja har själv en Palmes D 'Or -98 liggandes
men undrar hur öppen/mogen den är för tillfället?, låter som den är riktigt bra om du föredrar den framför krug?
men hur pass mogen är den..? (då jag personligen gillar riktigt mogna pavor)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Ja har själv en Palmes D 'Or -98 liggandes
men undrar hur öppen/mogen den är för tillfället?, låter som den är riktigt bra om du föredrar den framför krug?
men hur pass mogen är den..? (då jag personligen gillar riktigt mogna pavor)

Tycker den är väldigt bra just nu. Finns en väldigt mjuk och rund syra i den med mycket frukt. Finns väll inga överdrivna mognadstecken på den ännu men tror inte den är något vidare att lagra länge. Skulle gissa att dryckesfönstret är 2011-2015.
Orsaken till att jag föredrog Palmes d`Or -98 över Krug -96 på denna provningen var för att jag tyckte Palmes var godare att dricka just nu. Som champagne däremot så är Krugen överlägsen och medans Palmes d`Or antagligen inte kommer bli bättre med lagring så kommer Krug bara bli bättre och bättre.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Tycker den är väldigt bra just nu. Finns en väldigt mjuk och rund syra i den med mycket frukt. Finns väll inga överdrivna mognadstecken på den ännu men tror inte den är något vidare att lagra länge. Skulle gissa att dryckesfönstret är 2011-2015.
Orsaken till att jag föredrog Palmes d`Or -98 över Krug -96 på denna provningen var för att jag tyckte Palmes var godare att dricka just nu. Som champagne däremot så är Krugen överlägsen och medans Palmes d`Or antagligen inte kommer bli bättre med lagring så kommer Krug bara bli bättre och bättre.

Kanon!
då har jag nått att se fram emot helgen! :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kom hem från en jobbresa igår och min fru hade dukat upp en lyxmiddag med löjromstoast till förrätt och piggvar med chablissås till huvudrätt. Jag ombades att plocka fram ett par champagnealternativ ur vinkylen. Tog fram Grande Dame 1990 och Winston Churchill 1996, varav min fru valde den senare.

Winston Churchill är verkligen en strålande champagne som alltid levererar och jag håller 1996:an mycket högt. Fullkomlig balans mellan syra och frukt, skönt mineralig med lite stänk av viol och salmiak på näsan. Den var en aning sluten i början men öppnade upp sig snabbt. Det finns säkert mycket utveckling kvar men den är väldigt god redan nu.
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade en Grand Puy lacoste 2002 i går till en stekt köttbit. Klassisk på väg att bli fullt mogen bordeaux, god men jag sörjer inte heller att det var min enda flaska. Desto gladare blev jag av Alexandre Jouveuax "Prety" 2009, från Bourgogne men har inget med vit bourgogne att göra egentligen. Väldigt god, udda och svår att beskriva men den påminde mig faktiskt en del om champagne. Värt att kolla upp!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Härliga underbara Diebolt Vallois prestige, inköpt på plats 2005. Fasiken vad bra!!! Så välgjort och perfekt balanserat med syran.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Palmer & Co. 1996 på Magnum till löjromstoast. Inte alls så brödig som en del andra jag druckit.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jacques Lassaigne Blanc de Blanc Brut Reservé
Härlig Chablis-lik skumpa från Montgueux (Aube) med väldigt liten dosage. Montgueux har kallats "Le Montrachet de la Champagne" vilket kanske är att överdriva en del men jag kan gärna skriva under på att vinerna har en djupare och mer vinösare struktur än många champagner från Côte des Blanc som jag smakat.
Doften smörig, mild citrus, lite äpple och med mycket honugstoner. Fortfarande ungdomlig friskhet i smaken så ingen brådska. Utmärkt att lagra några år till skulle jag tro.
Kommer nog ta en omväg härom vid mitt nästa besök i Champagne.

Clos des Papes -01
Vet inte om detta var en ngt för oxiderad flaska men allt var ganska åldrat och den lite för stalliga doften försvann aldrigt riktigt. Nivån i flaskan var dock bra så ingen konstigt med korken. Senast jag drack den (knappt två år sedan tror jag) så kändes den flaskan som om den var i tunneln och nu detta. Klurig årgång eller stor flaskvariation ? 2000 och 2003 har varit mer intressanta so far. Bakom ålderstecknen så var det trots allt ett ganska njutbart vin att dricka nu men inget som man ramlade av stolen av precis.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Clos des Papes -01
Vet inte om detta var en ngt för oxiderad flaska men allt var ganska åldrat och den lite för stalliga doften försvann aldrigt riktigt. Nivån i flaskan var dock bra så ingen konstigt med korken. Senast jag drack den (knappt två år sedan tror jag) så kändes den flaskan som om den var i tunneln och nu detta. Klurig årgång eller stor flaskvariation ? 2000 och 2003 har varit mer intressanta so far. Bakom ålderstecknen så var det trots allt ett ganska njutbart vin att dricka nu men inget som man ramlade av stolen av precis.
Låter som en udda flaska. De jag druckit senaste tiden har varit fantastiska med en underbart söt men strukturerad frukt och sköna örter. Men viss stallighet finns ju såklart och den kanske du inte gillar..?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Låter som en udda flaska. De jag druckit senaste tiden har varit fantastiska med en underbart söt men strukturerad frukt och sköna örter. Men viss stallighet finns ju såklart och den kanske du inte gillar..?
Det låter ju betryggande !.
Har 4 pavor kvar tror jag så det finns ju lite hopp.
Har inget emot stall annars men här kändes som om frukten hade fallit ihop för mycket och stallkaraktären mixades ihop med lite för oxiderade toner bara.
Får hoppas att nästa flaska är mer åt vad du har upplevt.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Har du börjat arbeta skift CH, eller extraknäcker du som Beiron i ottan?

Jag och Elvis var i alla fall på champagnedagen.
Han får gå upp tidigt för att ta cykeln till Champagnedagarna...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Det låter ju betryggande !.
Har 4 pavor kvar tror jag så det finns ju lite hopp.
Har inget emot stall annars men här kändes som om frukten hade fallit ihop för mycket och stallkaraktären mixades ihop med lite för oxiderade toner bara.
Får hoppas att nästa flaska är mer åt vad du har upplevt.

Har en känsla av att flaskvariation har varit lite av ett problem för Clos Des Papes tidigare. Vet flera årgångar innan 2004 som varierat lite väl mycket.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

En trevlig kväll igår på Eriks vinbar med Shorepower, NonPlusUltra, Andreas och Mesnil.

Comtes 1996
Cédric Bouchard “Le Creux d’Enfer Rosé de Saignée” 2006
Leclapart Apôtre 2005
Bollinger GA 2002
Henriot Enchanteleurs 1985

Fem väldigt olika viner. GA 2002 kommer att bli ett stort vin.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
En trevlig kväll igår på Eriks vinbar med Shorepower, NonPlusUltra, Andreas och Mesnil.

Tack för alla trevliga sms. En kompination av bråkande telefon och att jag inte hörde den gjorde att jag såg dem först vid 23:30. Verkar som ni hade det trevligt och förklarar väll varför Mesnil inte svarar när man ringde honom i morse.
 
Toppen