Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Har du börjat arbeta skift CH, eller extraknäcker du som Beiron i ottan?

Inget av dem men tycker bara att sömn är överskattat. Sedan skulle jag själv iväg på kurs på förmiddagen och champagnedagen på eftermiddagen så jag var tvungen att åka lite tidigare till jobbet för att få klart en sak som egentligen skulle vara klart dagen innan.
 
SV: Idag dricker vi

Billecart Salmon cuvee Elisabeth -96. Helt perfekt; underbart fruktig och med rätt syra, smakar och doftar...SOMMAR! :) En av de bästa -96:eek:r jag provat hittills, helt klart.

Nu är det snart dags för en toast skagen därtill, mums!
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Launois BdB - var väl helt ok.

1989 Castello di Ama - väldigt mogen Chianti är det inte varje dag man dricker. Den här var i fin form trots svag årgång och 22 år på nacken. I princip inga tanniner kvar men fortfarande schysst syra, gott och annorlunda vin.

1999 Lambardi Brunello - kanonvin.

2005 Le DAuphin de Guiraud, 375 ml - rekommenderas inte, måste finnas roligare Sauternes på bolaget för typ 160 spänn? Väldigt mycket saffran men i övrigt intet.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi

Efter en trevlig kväll på Stefan Erikssons Matstudio

Jacques Selosse V.O deggad 2006

Ulysse Collin Extra Brut Blanc de Blancs 2006

Jerome Prévost "La Closerie Fac-Simile Rosé , missade årgång

Trevlig pojk den där Stefan
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Knallade bort till Långbro värdshus i fredags och fick ett glas mousserande i baren medan vi väntade på bord. Någon cava som var på tok för söt och vi klarade inte att dricka upp den. Ett sug efter drickbart mousserande resulterade i en flaska Franck Bonville bdb till maten som var vällagad och bra.

En Vaio Armaron 05 var också en trevlig överraskning även om restsötman nog är i högsta laget.
 
SV: Idag dricker vi

Trevlig helg som började med resturang nummer 14 på Stefan Eriksson, primörer och champagne i skön harmoni. Följdes av en trip till Eriks Vinbar där vi tog en 81 för att fira födelsedagsbarnet. Avslutades med en Krug GC klockan 2 på Himlen Därtill (moget och klokt beslut). Dagen efter lite lugnare med lite sköna röda

2005 Larmandier-Bernier Terre de Vertus (magnum)
2006 David Léclapart L'Amateur
2006 Ulysse Collin BdB
2002 Pierre Peter Les Chetillons
1981 Henriot Cuvée des Enchanteleurs
Krug Grande Cuvée
2004 Cos d'Estournel
2008 Domaine Anne Gros Chambolle-Musigny La Combe d'Orveau
2006 Edmond Duclaux Côte-Rôtie La Germine
2000 Gaja Langhe Nebbiolo Conteisa

Höjpunkterna var Ulysse Collin. Hans 06 BdB är ett stort steg framåt från 04an, 1981 Enchanteleurs, mogen kombinerad med bibehållen syra, perfekt mousse samt att se världsmästarens eminenta saberingsteknik ::)

Av de röda stack nog 2000 Gaja ut men även Côte-Rôtien var en väldigt trevlig upplevelse.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fasen vad gott du dricker shorepower. Lär inte bli mindre av den varan med tanke på vart ni ska över påsk.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Trevlig helg som började med resturang nummer 14 på Stefan Eriksson, primörer och champagne i skön harmoni. Följdes av en trip till Eriks Vinbar där vi tog en 81 för att fira födelsedagsbarnet. Avslutades med en Krug GC klockan 2 på Himlen Därtill (moget och klokt beslut). Dagen efter lite lugnare med lite sköna röda

2005 Larmandier-Bernier Terre de Vertus (magnum)
2006 David Léclapart L'Amateur
2006 Ulysse Collin BdB
2002 Pierre Peter Les Chetillons
1981 Henriot Cuvée des Enchanteleurs
Krug Grande Cuvée
2004 Cos d'Estournel
2008 Domaine Anne Gros Chambolle-Musigny La Combe d'Orveau
2006 Edmond Duclaux Côte-Rôtie La Germine
2000 Gaja Langhe Nebbiolo Conteisa

Höjpunkterna var Ulysse Collin. Hans 06 BdB är ett stort steg framåt från 04an, 1981 Enchanteleurs, mogen kombinerad med bibehållen syra, perfekt mousse samt att se världsmästarens eminenta saberingsteknik ::)

Av de röda stack nog 2000 Gaja ut men även Côte-Rôtien var en väldigt trevlig upplevelse.

Ja det var en diger och skön lista shorepower.

Själv var jag lite mer modest i helgen och det mest intressanta som slank ner var en Kuentz-Bas Riesling Collection Rare -00 samt en löjligt ungdomligt och fräsch Joseph Roty Gevrey-Chambertin "Cuvée La Brunelle" -93.
Tidigare i veckan provade jag en av Aprilsläppets Pinoter från Nya Zealand (Beetle Juice Pinot Noir -09).
Trevlig klassisk (och syltfri !) ung PN-doft med jordgubbar, lingon och ljusa bär parat med lite rostad ek. Smaken är tyvärr inte i paritet med doften utan är lite för bränd och tam i fruktysran för min smak. Känns som dom försökt att göra ett vin som skall vara mer publikt och drickbart som ungt snarare än vara på topp om 4-5 år. Inte dåligt på ngt sätt men inte min bag riktigt.
Utan att ha provat massor med Nya Zealändska Pinoter så verkar det för mig som om vinerna från Central Otago-området kommer ut som de mest Burgundiska i stilen.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Åt middag med min fru och min svärmor igår och bjöd på:

Mumm de Cramant
Château Montrose 2006

Mumm de Cramant är precis lika bra som vanligt. Château Montrose var en ny bekantskap för mig, inhandlad på tips här i forumet.
 

Allaboda

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Åt middag med min fru och min svärmor igår och bjöd på:

Mumm de Cramant
Château Montrose 2006

Mumm de Cramant är precis lika bra som vanligt. Château Montrose var en ny bekantskap för mig, inhandlad på tips här i forumet.

Och hur var Montrose 06?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ah, glömde jag skriva det? Jag blev riktigt imponerad av Montrose, ett härligt vin! En typisk Bordeaux, mörk i färgen, låååång eftersmak. Jag har en flaska till som jag får svårt att låta bli nu.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Beaucastel -06 och Léoville Poyferré -04. Beaucastel -06 var sådär, kantig på ett sätt som jag tror/hoppas försvinner med lite ålder.

Igår Bollinger GA -99 som var kanon o sen körde vi en halvblind provning med Rayas -00, Beaucastel -01, Mont Redon -01, Pegau -01 och Vieux Télégraphe -05. Alla viner fick röster utom Mont Redon, de flesta hade Pegau som favorit men jag tyckte Beaucastel var bäst.
Det vin som utmärkte sig mest var Rayas o det var också klart enklast att lista ut vilket glas som var Rayas i uppställningen, ljusast färg samt en väldigt egen doft o smak.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

En hel del gott men bäst var inte oväntat DRC Echezeaux 06. Givetvis ung men med luft riktigt skön och en del DRC-punch!
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
En hel del gott men bäst var inte oväntat DRC Echezeaux 06. Givetvis ung men med luft riktigt skön och en del DRC-punch!

Sluta drick så mycket DRC utan mig!
Mvh
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev inte fullt så sköna flaskor som Jos och Segolas satte i sig men några anständiga saker blev det i alla fall:

Diebolt-Vallois Préstige (deg -09). Alltid njutning att dricka det här. Med 1-2 års ålder efter degorgering så är det pefekt.

Bosquet des Papes Chateaueneuf-du-Pape "Tradition" -00. Det här är verkligen traditionell Châteauneuf med massor av garrigues, tall/rosmarin och lite skitiga gamla fat (i positiv bemärkelse). Härlig begynnande mognad nu men vinet klarar galant 5 år till utan tvekan och blir förmodligen än mer elegant och komplext med några år till på rygg.

Felix Callejo "Seleccíon de Vinedos de la Familia" -04 Helgens höjdpunkt och ett av de bättre röda jag druckit det senaste året. Dekanterade ca 2 timmar vilket behövs i nuläget. Fortfarande purpurröd och mkt tät ung färg. Oerhört intensiv viol- och svarta vinbärs dominerad doft och en hel del söt tobak och vanilj som vi satt och drömde oss bort i länge och väl. Smaken var väldigt tät, nästan tuggbar och med runda mjuka tanniner och minutlång eftersmak.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dom Perignon 2000. Fortfarande väldigt ung, en massa citrusfrukter och massor av syra. Intressant att den fortfarande inte visar några mognadstoner överhuvudtaget - jag tycker annars generellt att 2000 är en årgång där vinerna utvecklas tidigt.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Blev inte fullt så sköna flaskor som Jos och Segolas satte i sig men några anständiga saker blev det i alla fall:

Diebolt-Vallois Préstige (deg -09). Alltid njutning att dricka det här. Med 1-2 års ålder efter degorgering så är det pefekt.

Bosquet des Papes Chateaueneuf-du-Pape "Tradition" -00. Det här är verkligen traditionell Châteauneuf med massor av garrigues, tall/rosmarin och lite skitiga gamla fat (i positiv bemärkelse). Härlig begynnande mognad nu men vinet klarar galant 5 år till utan tvekan och blir förmodligen än mer elegant och komplext med några år till på rygg.

Felix Callejo "Seleccíon de Vinedos de la Familia" -04 Helgens höjdpunkt och ett av de bättre röda jag druckit det senaste året. Dekanterade ca 2 timmar vilket behövs i nuläget. Fortfarande purpurröd och mkt tät ung färg. Oerhört intensiv viol- och svarta vinbärs dominerad doft och en hel del söt tobak och vanilj som vi satt och drömde oss bort i länge och väl. Smaken var väldigt tät, nästan tuggbar och med runda mjuka tanniner och minutlång eftersmak.

Härligt med Bosquet, önskar jag hade fler liggandes!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Härligt med Bosquet, önskar jag hade fler liggandes!
Inga problem Jos !
Det här kan min franske langare få fram (priserna utan fransk moms):

Chateauneuf du Pape, Tradition 2009 at € 13.25/bt
Chateauneuf du Pape, Tradition 2009 at € 29/mag
Chateauneuf du Pape, Tradition 2005 at € 14.50/bt
Chateauneuf du Pape, Tradition 2005 at € 31/mag
Chateauneuf du Pape, Tradition 2004 at € 14.50/bt
Chateauneuf du Pape, Tradition 2000 at € 15/bt
Chateauneuf du Pape, Tradition 2000 at € 32.50/mag
Chateauneuf du Pape, Tradition white 2010 at € 13.50/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2009 at € 19/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2003 at € 19.50/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2001 at € 19.50/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2000 at € 20/bt
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2009 at € 41.50/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2009 at € 23/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2009 at € 48/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2006 at € 23/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2006 at € 48.50/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2005 at € 23.50/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2005 at € 49/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2004 at € 23.50/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2004 at € 49.50/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2003 at € 24/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2003 at € 49.50/mag
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2000 and 2001 at € 25/bt
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle, Vieilles Vignes 2000 and 2001 at € 52/mag
Chateauneuf du Pape, La Folie 2007 at € 32.50/bt
Cotes du Rhone red, Domaine Nicolas Boiron 2009 at € 4.70/bt
 
Toppen