Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
André Clouet Cuvée 1911, blandning 95/96/97. Mogna äpplen och lite spritig doft. Smaken var mogen och lite rökig och med en väldigt kraftig syra som kom som ett knytnävsslag i munnen. Första intrycket var att det är väldigt obalanserat vin men lite luft gjorde det gott, och till mat (lax i ugn med fetaost- och rödbetssallad) fungerade det riktigt bra. Jag är ändå inte jätteimponerad.

Hmm, undra just om den är "over the hill" eller bara inne i tunneln. Eller kanske var det flaskvariation. Har ngr kvar av samma cuvée och tänkte mig att inom kort testa en av dem, men kanske ska vänta lite.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite olika viner under veckan och helgen som varit:

Alexandre Bonnet Grand Réerve Brut: Den här hade nog lagrats ett tag tror jag och var helt ok. Lite murrig som av gamla fat initialt men det vädrades bort ganska fort.

Ch. Fourcas-Hosten -89: Imponerande vad ett i grunden ganska enkelt vin från ett bra år kan bli om det lagras till rätt mognad. Det här var kanske något "over the hill" men absolut inte i någon brant utförsbacke. Vital korint-doft initialt och nästan druvigt till en början. När man smakat på det så förstod man varför det klarat tidens tand så bra. Fortfarande tanniner av det lite grövre slaget kvar och finfina syror. Det här vinet kommer nog aldrig att mogna till balans utan väntar man länge till så torkar frukten ut och kvar blir bara grova raspiga tanniner à la 60-tals Barolo. Det här slottet var riktigt bra på 80-talet och jämfördes då och då med Chasse Spleen t.ex. De senare exemplar jag provat från 2000-talet har inte imponerat alls utan det verkar som om man satsat på att prångla ut volym till lågt pris i stället för att höja kvaliteten.

Val di Suga Brunello di Montalcino -96: Härligt mogen både till doft och smak. Omedelbart öppen och tillgänglig med mycket kakao, läder och lite animaliska toner. Överlag väldigt varm och rund i tonen utan att ha drag av torkad frukt och andra "varma år-karaktärer". Trevlig budget-Brunello som med lite tid på rygg får lite mer personlighet.

Rustenberg John X Merriman -08: Detta är ju Rustenbergs enklaste Bordeaux-blend och ett snäpp under Peter Barlow-cuvéen som sig bör (48% Cabernet Sauvignon; 40% Merlot; 6% Petit Verdot; 3% Cabernet Franc; 3% Malbec). Som väldigt ung Cabernet/Merlot så har det en del råa ceder-, paprika- och svarta vinbärs aromer men den är inte alltför grön. Stilen är ganska Bordeuax:ig men med lite mer värme. Kvalitetsmässigt hamnar det nog ganska nära en Cru Bourgeios. Skönt att slippa Pinotagen dessutom som många slänger i en del av i sina Bordeaux-blends.
 
SV: Idag dricker vi

Trevlig måndagskväll ned Elvis, Nonplusultra och Andreas

Selosse La Côte Faron
1989 Henriot Enchanteleurs
1990 Veuve Clicquot La Grande Dame magnum
1976 Libert Fils
1996 Doyard Collection de l'An I Blanc & Noir
2002 Agrapart & Fils Vénus
1988 Bollinger Vieilles Vignes Francaises

Svårt att plocka en vinnare, Doyard var oxiderad, övriga flaskor perfekta. Lite mer anteckningar imorgon men som helhet en bra måndagskväll
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag var med till och med Agrapart 2002. NPU och Shorepower ville sedan gå ut på lokal medan jag föredrog att ställa mig att diska en massa glas. Sedan fick jag sms om att de hade druckit VVF 88 på Djurets bar men jag tvivlar på att det stämmer. ;D

Övriga flaskor stämmer dock. Lilbert 76 var NPU:s flaska - lite svag i moussen men väldigt ung och fräsch. Klart njutbar ändå. Grand Dame 90 på magnum var en upplevelse. Jag har druckit den ett antal gånger på flaska under det senaste året och vilken skillnad det är att få dricka den från magnum. 1990 ett riktigt riktigt bra år för Grand Dame och på flaska har den fått sköna mognadstoner, men på magnum var den hur ung som helst. Vi gissade på en odlarchampagne från 00-talet från början (2001 och 2005 nämndes). Med lite luft blev den lite rundare och lite mer "hus", men den var ung och spänstig hela kvällen. En fantastisk champagne.

Selosse La Côte Faron och Enchanteleurs 89:an var också strålande viner. Eftersom klassen var så hög avstod vi från att utse någon vinnare. Vinnare var nog vi som fick dricka allt det här. :)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag var med till och med Agrapart 2002. NPU och Shorepower ville sedan gå ut på lokal medan jag föredrog att ställa mig att diska en massa glas. Sedan fick jag sms om att de hade druckit VVF 88 på Djurets bar men jag tvivlar på att det stämmer. ;D

Övriga flaskor stämmer dock. Lilbert 76 var NPU:s flaska - lite svag i moussen men väldigt ung och fräsch. Klart njutbar ändå. Grand Dame 90 på magnum var en upplevelse. Jag har druckit den ett antal gånger på flaska under det senaste året och vilken skillnad det är att få dricka den från magnum. 1990 ett riktigt riktigt bra år för Grand Dame och på flaska har den fått sköna mognadstoner, men på magnum var den hur ung som helst. Vi gissade på en odlarchampagne från 00-talet från början (2001 och 2005 nämndes). Med lite luft blev den lite rundare och lite mer "hus", men den var ung och spänstig hela kvällen. En fantastisk champagne.

Selosse La Côte Faron och Enchanteleurs 89:an var också strålande viner. Eftersom klassen var så hög avstod vi från att utse någon vinnare. Vinnare var nog vi som fick dricka allt det här. :)

Eh... Ja..., minst sagt!
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag var med till och med Agrapart 2002. NPU och Shorepower ville sedan gå ut på lokal medan jag föredrog att ställa mig att diska en massa glas. Sedan fick jag sms om att de hade druckit VVF 88 på Djurets bar men jag tvivlar på att det stämmer. ;D

Övriga flaskor stämmer dock. Lilbert 76 var NPU:s flaska - lite svag i moussen men väldigt ung och fräsch. Klart njutbar ändå. Grand Dame 90 på magnum var en upplevelse. Jag har druckit den ett antal gånger på flaska under det senaste året och vilken skillnad det är att få dricka den från magnum. 1990 ett riktigt riktigt bra år för Grand Dame och på flaska har den fått sköna mognadstoner, men på magnum var den hur ung som helst. Vi gissade på en odlarchampagne från 00-talet frånbörjan (2001 och 2005 nämndes). Med lite luft blev den lite rundare och lite mer "hus", men den var ung och spänstig hela kvällen. En fantastisk champagne.

Selosse La Côte Faron och Enchanteleurs 89:an var också strålande viner. Eftersom klassen var så hög avstod vi från att utse någon vinnare. Vinnare var nog vi som fick dricka allt det här. :)
Du är en smart kille Elvis, det har jag alltid sagt.

Kvällen är bra sammanfattad. Lite sprida tillägg.

Selosse La Côte Faron. Allt för ung men ändå gammal, stor framtid, Selossig
1989 Henriot Enchanteleurs. Gott och lättdrucken, tog väl snabbast slut i glaset
1990 Veuve Clicquot La Grande Dame magnum. Stor överraskning. Otroligt bra, ung och väldigt god
1976 Libert Fils. Tillsammans med Selosse det mer komplexa vinet. Lite debatt om det var på topp, har varit på topp eller ska ligga
1996 Doyard Collection de l'An I Blanc & Noir. Oxiderad, tråkigt då dessa varit väldigt bra
2002 Agrapart & Fils Vénus . Havssalt, lite grov mousse, bör ligga och med lite sötma kommer det växa
1988 Bollinger Vieilles Vignes Francaises. Vad kan man säga, en Elvis kan man inte lura ;D

För övrigt stort tack till Elvis för hans gästfrihet.

Vad gäller Nettan, har hade fullt upp med att jaga livet ur stackars CH igårkväll
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

CdV Reserve Sixtine -05, fantastiskt bra! Sååååå gött! Undrar om det inte är lite högre andel Syrah..
 
SV: Idag dricker vi

Billecart Salmon BdB -96. I mitt tycke helt perfekt nu och fortfarande en av de bästa champagner jag druckit. (men såklart totalt olik de Krug som också ligger på min "topplista"). Känns som att det inte kan bli "mer" BdB än så här, riktigt "hard core BdB", och för mig slår den t.o.m. Comtes -96 ganska enkelt. :)

Undrar om man kan hitta Billecart's årgångsviner på magnum någonstans, har aldrig sett det tror jag?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag köpte en del magnum 96:eek:r av både BdB och NFB för några år sedan.
Men under ett besök på huset.
Vet att GC 96 såldes på Bolaget för typ 4 år sedan för runt 2100kr.
 
SV: Idag dricker vi

maxistockholm2 skrev:
Billecart Salmon BdB -96. I mitt tycke helt perfekt nu och fortfarande en av de bästa champagner jag druckit. (men såklart totalt olik de Krug som också ligger på min "topplista"). Känns som att det inte kan bli "mer" BdB än så här, riktigt "hard core BdB", och för mig slår den t.o.m. Comtes -96 ganska enkelt. :)

Undrar om man kan hitta Billecart's årgångsviner på magnum någonstans, har aldrig sett det tror jag?
Billecart-Salmon BdB 96 är ett riktigt bra vin, en av de bättre BdB jag druckit från 96 (dock inte som vin lika bra som GC 96 som får en att gråta av lycka). Tillsammans med GC så står de för Billecarts bästa viner.

Vad gäller magnum, köpte nyligen GC 96 på magnum från Farr Vintners men tror de är slut där. Naturligtvis till ett högre pris än när Krug Hedenhös 88 köpte sina (runt 3100-3200 kronot hemma i Sverige).

Har inte sett Bdb på magnum däremot NF, GC och vanlig årgång på magnum. Sök på wine-searcher.com (finns GC bland annat här och NF här)
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Billecart-Salmon BdB 96 är ett riktigt bra vin, en av de bättre BdB jag druckit från 96 (dock inte som vin lika bra som GC 96 som får en att gråta av lycka). Tillsammans med GC så står de för Billecarts bästa viner.

Vad gäller magnum, köpte nyligen GC 96 på magnum från Farr Vintners men tror de är slut där. Naturligtvis till ett högre pris än när Krug Hedenhös 88 köpte sina (runt 3100-3200 kronot hemma i Sverige).

Har inte sett Bdb på magnum däremot NF, GC och vanlig årgång på magnum. Sök på wine-searcher.com (finns GC bland annat här och NF här)

Tack (även till Krug88!) för tips! Det lutar åt ett besök hos BS om jag lyckas ta mig iväg till Champagne i höst som jag hoppas... Upptäckte förresten att Ryanair's "Disneyland Paris-flygplats" ligger ganska nära Champagne (om man kan stå ut med Ryanair...).

Har inte provat GC:n, men ska göra det även om jag förstått det som att den är en sent degorgerad variant på NFB(?), som jag bara druckit en gång och då märkligt nog inte tyckte var någon riktig höjdare. (Får ta och prova NFB igen, kanske var det är dålig flaska jag drack. 130 Euro för NFB magnum hos weinhalle.de känns ju f.ö. som ett riktigt bra pris, inkl. moms t.o.m.)
 
SV: Idag dricker vi

maxistockholm2 skrev:
Tack (även till Krug88!) för tips! Det lutar åt ett besök hos BS om jag lyckas ta mig iväg till Champagne i höst som jag hoppas... Upptäckte förresten att Ryanair's "Disneyland Paris-flygplats" ligger ganska nära Champagne (om man kan stå ut med Ryanair...).

Har inte provat GC:n, men ska göra det även om jag förstått det som att den är en sent degorgerad variant på NFB(?), som jag bara druckit en gång och då märkligt nog inte tyckte var någon riktig höjdare. (Får ta och prova NFB igen, kanske var det är dålig flaska jag drack. 130 Euro för NFB magnum hos weinhalle.de känns ju f.ö. som ett riktigt bra pris, inkl. moms t.o.m.)
Prova gärna att åka till Billecart. Priserna i deras butik är dock inte extremt bra men ok för att vara ett hus.

Vad gäller Grande Cuvée som tyvärr ska sluta tillverkas (98 är sista årgången) så är det inte bara lagringstid som skiljer utan även druvor samt blandning. BS ser själva det som ett vin för entuiaster och då de har ganska många olika viner så fick det stryka på foten vilket vi alla sörjer. NFB 96 var bra men 98 nådde inte upp till den nivån.
 
SV: Idag dricker vi

Blivit ett par champagner och några röda senast sist.

2007 Domaine Jean Grivot Nuits St. Georges Les Lavières Enkel och trevlig var väl det som flög igenom mitt huvud. Mycket körsbär, bett i syran som dock mjuknar med lite luft, hyfsad balans med kanske lite för mycket attack i början och ett något kort slut men på intet sätt ett tråkigt vin. 2-3 år är nog vad det här vinet behöver men kan drickas nu. Saknar som sagt komplexitet men det behövs ju inte alltid
2007 Roberto Voerzio Langhe Nebbiolo Vigneti S. Francesco Riktigt bra doft, hallon, lakrits, plommon och en förvånande friskhet. Kanske fyllig smak med struktur och fina tanniner, mycket kryddighet. Som ofta med viner från Voerzio så är deras enklare viner väl i klass med många Barolos. Ska naturligtvis ligga ett antal år till men kul att dricka nu. Drick till mat
2003 Guy Charlemagne Mesnillésime Ny årgång av Mesnillésime. Första provet var från en öppnad flaska och det fick vi hälla ut. Säger nog en del om lagringstiden på det här vinet. Andra glaset var som flytande smör, krämig, frisk med fin mousse. Vinet är kanske en av de bättre 03 jag druckit och visar på att även denna årgång kan producera bra viner. Inget att lagra utan ett vin som dricker nu. Betydligt mer tillgänglig än 02an. Ett riktigt sommarvin
2004 André Jacquart Grand Cru Millésimé Mycket mer tillgänglig än 02 av samma vin. Karamell, honung, söt doft, mycket sötma i smaken oclkså men med en bra balanserad syra. Bra mousee och lite rökig karaktär från ekfaten.Tycker om denna leverantör.
1999 Paul Bara Comtesse Marie de France På ett år har detta vin utvecklats mycket. Inte lika bra som 98an men skillnaden har minskar. Mycket brioche, citrus och mineraler tillsammans med torkade röda bär i doften. Fin gyllengul färg med bra mousse. Tydligt päronsmak tillsammans med brödet som kommer fram i smaken. Sötma. Kanske inte så elegant men bra tryck och kraft. Eftersmak som hänger kvar länge i munnen. Min sista flaska får ligga 5 år till innan jag rör den
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Beaucastel -04 igår. Tyvärr väldigt svagt korkskadad men fantastiskt bra mellan varven. Bör vara på topp om ett par, tre år.
 

Contraste

Medlem
SV: Idag dricker vi

Raveneau 98 Montée de Tonnerre (helt jävla magiskt!)
Billaud-Simon 07 Vaudesir (kiddie fiddling, fick på riktigt ont av syran)
DRC 07 Haute Côte de Nuits Cuvée (sjukt dyra fat, väldigt mycket exotisk frukt, svulstigt)
Graillot 96 La Guiraude (trött frukt, syran slog igenom, synd)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Reignac -05. Supergott vin, kanonmerlot! Men vill du ha klassisk Bordeaux får du leta någon annanstans. Kanske även om det ändå skulle duga med icke klassisk Bordeaux.. ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Kvällen har börjat bra, Selosse 1999 och 1996, det går att finna i båda ett lätt inslag av ek ;) 99an Blommor, bakverk, lakrits. Rund med bra balans. I 96an finns liknande inslag men mycket mer av allt samt citrus, otroligt smakrik och med en del syra.
Underbara Champagner

Förra helgen i Champagne, hos Diebolt Vallois, 2008 kommer bli magisk OK att drick nu! efter 2 år på jäst!!! Fleur 1996 här är det bara att njuta ;D 1989 en lätt ton av petroleum fortfarande ung med oändlig längd, en stor favorit. 1953 ;D och den bästa av dom alla 1985 magnum ;D en perfekt Champagne! Exotisk, cacao, tät, kompakt med en fantastisk balans och eftersmak. Enorm komplexitet. MAGIC ;D ;D ;D
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis är på besök på rätt sida och naturligtvis såg vi till att öppna några flaskor.

Förflaska
Paul Goerg Brut 2002

2x Diebolt-Vallois Blanc de Blancs 2004
Bollinger RD 1996
Billecart-Salmon GC 1996
Charles Heidsieck brut 1989

Bonusflaska
Comtes de Champagne 1998

Bonusflaska på heaven 23
Clos des Goisses 1998

Väldigt trevlig kväll där jag på fullt allvar trodde att alla skulle ta med sig enbart en flaska men ack så fel jag hade. Det blev dubbel upp och planerade hemgången ändrades från 21:30 till 00:20 istället vilket jag får lida för idag.
 
Toppen