Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Väldigt trevlig kväll. Vi hade tänkt avsluta med en öl på Heaven 23 men när de hade CdG 98 för 1578 kr så kunde vi inte motstå. :D

Kvällens klara vinnare för för mig var RD 96:an. Billecart-Salmon GC 96 måste ha varit en svag flaska - den var bra men inte i närheten av RD:n.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Väldigt trevlig kväll. Vi hade tänkt avsluta med en öl på Heaven 23 men när de hade CdG 98 för 1578 kr så kunde vi inte motstå. :D

Kvällens klara vinnare för för mig var RD 96:an. Billecart-Salmon GC 96 måste ha varit en svag flaska - den var bra men inte i närheten av RD:n.
Jag kan lyfta dina magnum BS GC 96 om du inte vill ha dem
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mouton Rothschild -10
Latour -10
Latour -02
La Mission Haut Brion -07
Haut Brion -07
Les Forts de Latour -06
Les Forts de Latour -10
Pontet Canet -10
Leoville Las Cases -97
Ducru Beaucaillou -99
X antal vit bordeaux som jag inte har namnet på nu men var helt lysande.

Fatproverna kan jag inte säga så mycket om än att Mouton kändes bäst. Pontet var ett monster. Övriga var kanon o särskilt hb 07 och Latour 02
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Mouton Rothschild -10
Latour -10
Latour -02
La Mission Haut Brion -07
Haut Brion -07
Les Forts de Latour -06
Les Forts de Latour -10
Pontet Canet -10
Leoville Las Cases -97
Ducru Beaucaillou -99

Låter som ni har det trevligt där nere.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nu på matorgie i San Sebastian och Flor De Pingus 08 på en magiskt bra tapasbar. Sjukt bra för 660 sek...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Henriot Millésimé 2002

0-mognad.
Trots det fantastisk kraftfull, mycket röda äpplen o brioche toner och mogna päron. smakar väldigt mycket jäst dok.
skulle man ta den blint skulle jag gissat på en Bl de noirs, då Chardonnay känns obefintlig, trots att de tydligen ska va 50/50 PN/CH
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Comtes de Champagne 1999, senast provad för ett halvår sen, denna flaska var betydligt mera utvecklad dock är allt ej helt i balans ännu. Fullt mogen kommer detta nog bli en riktigt bra Comtes ;)


Selosse Rose, (deg. 2010) som vanligt underbar färg , dock kraftfullare och ekigare än vanligt, för mig den bästa av alla NV rose ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Selosse Rose, (deg. 2010) som vanligt underbar färg , dock kraftfullare och ekigare än vanligt, för mig den bästa av alla NV rose ;D

Bättre än Krug Rosé?
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Kvällen har börjat bra, Selosse 1999 och 1996, det går att finna i båda ett lätt inslag av ek ;) 99an Blommor, bakverk, lakrits. Rund med bra balans. I 96an finns liknande inslag men mycket mer av allt samt citrus, otroligt smakrik och med en del syra.
Underbara Champagner

Förra helgen i Champagne, hos Diebolt Vallois, 2008 kommer bli magisk OK att drick nu! efter 2 år på jäst!!! Fleur 1996 här är det bara att njuta ;D 1989 en lätt ton av petroleum fortfarande ung med oändlig längd, en stor favorit. 1953 ;D och den bästa av dom alla 1985 magnum ;D en perfekt Champagne! Exotisk, cacao, tät, kompakt med en fantastisk balans och eftersmak. Enorm komplexitet. MAGIC ;D ;D ;D

Har haft lite problem med nätet hemma så kommentaren kommer sent. Kul kväll hos Diebolt,

Förutom att du druckit en hel del kul (vilket vi alla på forumet naturligtvis unnar dig ::) ) så är det kul att läsa om 89an. Mellanårgången verkar har lyft ordentligt, har druckit ett gäng bra 89or på sistone och om rätt lagrade så dricker alla otroligt bra.
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Elvis är på besök på rätt sida och naturligtvis såg vi till att öppna några flaskor.

Förflaska
Paul Goerg Brut 2002

2x Diebolt-Vallois Blanc de Blancs 2004
Bollinger RD 1996
Billecart-Salmon GC 1996
Charles Heidsieck brut 1989

Bonusflaska
Comtes de Champagne 1998

Bonusflaska på heaven 23
Clos des Goisses 1998

Väldigt trevlig kväll där jag på fullt allvar trodde att alla skulle ta med sig enbart en flaska men ack så fel jag hade. Det blev dubbel upp och planerade hemgången ändrades från 21:30 till 00:20 istället vilket jag får lida för idag.
Trevligt att även ni på baksidan får dricka lite gott till och från. Varför du trodde att bara en flaska per person är normen förstår jag dock inte ;D

Förutom att RD 96 var riktigt bra, hur var Comtes, är den fortsatt ett vin som doftar av flinta och annat? Har inte druckit någon på nåt år nu.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
magnum skrev:
Selosse Rose, (deg. 2010) som vanligt underbar färg , dock kraftfullare och ekigare än vanligt, för mig den bästa av alla NV rose ;D

Bättre än Krug Rosé?
Ja, jag tycker nog det. Vi får prova vid tillfälle ;)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Varför du trodde att bara en flaska per person är normen förstår jag dock inte ;D

Absolut ingen norm utan en önskan från min sida då jag skulle vara på jobbet 6:30 dagen efter och är det något jag saknar så är det ju karaktär.

shorepower skrev:
hur var Comtes, är den fortsatt ett vin som doftar av flinta och annat? Har inte druckit någon på nåt år nu.

Har inte hänt så mycket med den faktiskt. Trodde den skulle vara lite mera utvecklad än den var. Bra naturligtvis och absolut inget barnarov men bör lagras ett tag till.

Och som svar på din fråga som du ställde genom Elvis: Nej jag har inte skaffat tjej eller hund.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Har inte hänt så mycket med den faktiskt. Trodde den skulle vara lite mera utvecklad än den var. Bra naturligtvis och absolut inget barnarov men bör lagras ett tag till.

Håller med. Flinta, mineraler, citrus. Det är en väldigt bra årgång av Comtes som har varit god, nästan insmickrande god, ända sedan den släpptes. Jag känner ingen skillnad mot ett år sedan.
 
SV: Idag dricker vi

Direkt från verkligheten. 1999 Vosne-Romanee, Mugneret-Gibourg, ganska mogen men ändå med fruktighet. Lite läder och mylla i doften. Mjuknande tanniner men bra bett
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Några olika Chanblis 1er cru från -07:
Jean-Paul & Benoit Droin "Vaillons"
Bernard Defaix "Vaillons"
William Fèvre "Mont de Milieu"
Alla tre var bra utan men inga stora upplevelser, ska jag välja en favorit är det Droin.

Bonnaire 2004, Pierson-Whitaker nv & Roland Champion 2000 där den sistnämnda var rätt trist men de andra två tycker jag är bra. Har inte särskilt många kvar från mitt inköp av Pierson-Whitaker tyvärr, med sin krämighet har det blivit en favorit till en billig penning

Beaucastel -01, kanon som vanligt
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

KRUG, Grand Cuvée. Lagrad rackare. Lär mig ju aldrig och orkar inte leta nu, men guld+röd etikett.
Korken gnällde till som inget annat tidigare, men puff sa det och gott om bubblor.
Ruskigt bra. Life is good.
 
SV: Idag dricker vi

Har haft nätverksproblem den senaste veckan så legat lite efter i anteckningarna. Kör det i två omgånger med de viner som varit speciella , bra eller dåliga.

Pol Roger Pure Brut Nature: Rak, enkel, krämig. Ingen dosage men ändå viss sötma från vinet. Lite mer balanserad än förra gången. Vet inte hur länge det är sedan detta degades.. Trevligt vin. Vore kul att lagra och prova om en 5-6 år

2004 Jacques Lassaigne Brut Nature Millésimé: Rent, fin attack, elegant med lång eftersmak. Fina mineraler. Saknar lite i mellansegmentet för att vara ett riktigt stort vin

2004 Le Mesnil - Grand Cru Le Mesnil : Är ju ett tydligt vin från Mesnil men inget som kan rekommenderas. Undrar om detta är endast förstapress’? Hyfsad doft men grov mousse tillsammans med en liten besk bismak. Detta år borde man kunna göra bättre.

2005 A. R. Lenoble Brut Rosé Bra,doft fruktpackad med lite mineraler. Smaken följer inte upp. Helt enkelt ett vin som inte är gott. Orkar inte att analysera vinet. Funkar nog i en buck's fizz

2009 David Duband Nuits St. Georges 1er Cru Aux ThoreyNaturligtvis allt för ung men ett bra vin att dricka redan nu. Mörk frukt med mycket intensitet. Lång, lång eftersmak med bra attityd. Men som sagt, lagras. Rekommenderas

2006 Azienda Agricola Elvio Cogno Barolo Bricco Pernice Violer, jordighet, mogen röd frukt och örter. Silkesmjukt men ändå tydliga tanniner . Bra längd. Lagras men förföriskt redan nu

2008 Clos Henri Pinot Noir Clos Henri Tydllig pinot, röda bär och vanilj, Lättdrucken men kanske lite för ekad. Bra frisk syra och hyfsad eftersmak. Inte stort men ett ok vin. Blir nog inte mycket bättre med lagring.

Jacques Selosse Rosé Deg 2010 . Världens bästa NV rosé? kanske, kanske inte? Denna degorgering är dock riktigt riktigt bra, lite kraftigare än tidigare, borde vara en del 2002 och 2004 som kanske förklarar. Typisk selossig med lång eftersmak och sanslösa dofter. Ger nog Krus rosé en match men de spelar inte riktigt i samma liga så jag vet inte om jag vill jämföra. Dricker hellre båda två

Krug Grande Cuvée På halvflaska.. lite mer kraft än senast, kändes mer mogen. Det är en Krug med alla de saker vi vänttar oss. Behövs inte så mycket mer för att livet ska vara ganska bra.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Jacques Selosse Rosé Deg 2010 . Världens bästa NV rosé? kanske, kanske inte? Denna degorgering är dock riktigt riktigt bra, lite kraftigare än tidigare, borde vara en del 2002 och 2004 som kanske förklarar. Typisk selossig med lång eftersmak och sanslösa dofter. Ger nog Krus rosé en match men de spelar inte riktigt i samma liga så jag vet inte om jag vill jämföra. Dricker hellre båda två
Vi får väl prova Selosse och Krug vid tillfälle unga och lagrade, vore spännande ;D

I helgen blev det Belle Epoque 1996 och 1990. Köpte 96 an när jag var i Champagne senast, vi drack en på plats, som var helt mogen, stor, rund, nötig, riktigt, riktigt bra. Så när jag i lördags öppnade och smuttade på 90an och fick liknade intryck pirrade det till lite i gomen, vilken match det kommer bli! öppnar 96! måste varit den absolut yngsta 96a jag provat, sluten, kartig och tuff syra. Nåja efter några timmar var den klart bättre (men skillnaden mot den vi drack 2 veckor tidigare var milsvid. :eek:)
1990 Inslag av skog, lakrits, lite kryddig och bra syra.Mineral och grape i avslutning.
1996 med luftning, exotisk frukt,mycket citrus och klart mer syra än 90an Även här mineral och grape i avslutningen.
96 var nog den vassare iaf efter lång luftning. Belle Epoque när den är på topp har en stor känsla av KLASS ;D
Sen kvällens vin, Domaine de Chevalier 2005 Blanc. Stor rund doft, mineral, fänkål, vit persika, nässlor. Komplex och mycket lång smak. Magiskt vin ;D
 
Toppen