Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau l'Angelus 1994!

Holy mother vilket vin. Har druckit detta tidigare med denna flaskan var helt magisk. Flytande silke utan några anmärkningar. Superlängd! Mycket nära 100 poäng i min Bordeauxskala.

Har ni provat några andra St Emillion från 1994 som var bra? (tänker främst på att vinbanken säljer en flaska Ausone 1994 för runt tusenlappen - har aldrig provat Ausone)
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

1994 är en mycket underskattad årgång på högra stranden framförallt för att den inte var toppen på medochalvön, precis som 1996 var en usel årgång på högra stranden men lysande på andra sidan... Jag har utmärkta erfarenheter av Angelus, Trotanoy, Cheval Blanc men även mindre cruer. Ausone blev pånyttfött 1996 så kvaliteten var inte vad den är idag, jag har inte provat 94 nyligen men 95:an är lysande trpts att Delbeck och Madame Dubois Chalon fortfarande var med i spelet.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tackar för svaret!

Det känns som att man skulle kunna göra lite fynd på andrahandsmarknaden om man har koll på vilka årgångar som skiljer sej från vänstra till högra stranden. Mina Angelus 1994 köpte jag på Vinbanken för 375 DKK.... Har bara en flaska kvar nu dock. 1000 DKK för Ausone 1994 är kanske mest ett sätt att dricka etiketten (för nu är det helt olösbart i nyare årgångar).

Mitt drömvin på "banken" just nu är Cheval Blanc 1985. De vill ha 2495 DKK. Kanske ett OK pris med tanke på att primörpriset för 2010:an var närmare 8000...
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Allt är inte bra för att det kommer från Bourgogne och med fin prislapp.

Kvällens vin: Etienne Sauzet Puligny 1:er Cru 2002 smakar ungefär som måsskit i en dyig kommunal-damm. Det är slemmigt och ganska obehagligt. Har provat Sauzet tre gånger nu med samma resultat.

Rotsunda verkar dock gilla Sauzet stenhårt. Smaken är som baken.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Leclapart l'Artiste 2004
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996

Leclapart knastertorr och krispig som vanligt. Lite svag i frukten och kändes rätt platt från början men med luft så började det hända saker. Plötsligt utvecklades vinet både på näsan och i munnen, väldigt burgundisk, ett riktigt bra matvin.

Enchanteleurs 1996:an var den bästa flaskan jag provat hittills. Helt magisk. Skön mognad, en massa knäck, smörkola och vanilj, som balanseras upp fint av en härlig syra. Blint hade jag gissat på en 80-talare (1985 kanske?). En av de allra bästa 1996:eek:r jag provat.

Igår plockade svärfar fram en NV Pierre Peters som säkert legat i tio år i hans källare. Han har mycket enklare champagner som fått ligga i ett antal år och många brukar vara väldigt bra (NV Taittinger, till exempel) men inte den här. Lite unken och platt på näsan, man känner igen Mesnilstilen men det är inte bra, och i munnen finns det nästan ingen frukt kvar.
 

Orpale

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gårdagens skörd

304217_10150325348661994_545896993_8600630_999012921_n.jpg


Chateau Rauzan Gassies 88 var ett riktigt trevligt åttiotalist.
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Selosse, le Bout du Clos & la Cote Faron, bra Champagner :D med luftning tilltar syran och eken framträder mer och mer. Bout de Clos är för mig den som har mest Pinot karraktär och är just nu mera tilltalande, Cote Faron är den "tuffare" av de två.

Comte Lafon Clos de la Barre 1994, näst intill död vid öppning...efter en timme riktigt bra ..men storhetstiden var nog för några år sedan.
Trevligt med Selossen. Har inte druckit någon av dessa , väl Contraste. Hur är de i förhållande till den "gamla Contraste?

Mmm skrev:
Allt är inte bra för att det kommer från Bourgogne och med fin prislapp.

Kvällens vin: Etienne Sauzet Puligny 1:er Cru 2002 smakar ungefär som måsskit i en dyig kommunal-damm. Det är slemmigt och ganska obehagligt. Har provat Sauzet tre gånger nu med samma resultat.

Rotsunda verkar dock gilla Sauzet stenhårt. Smaken är som baken.
Med mitt nyvunna intresse av Bourgogne så måste jag hålla med, en del kostar stoa pengar och smakar inte bra. Sedan är ju allt en fråga om smak. En champagne till exempel jag verkligen inte gillar är De Venoge, säkert bra grejer som många gillar men de har en unken biton som jag bara inte klarar av.

Elvis skrev:
Leclapart l'Artiste 2004
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996

Leclapart knastertorr och krispig som vanligt. Lite svag i frukten och kändes rätt platt från början men med luft så började det hända saker. Plötsligt utvecklades vinet både på näsan och i munnen, väldigt burgundisk, ett riktigt bra matvin.
Prova att dekantera. Funkar faktiskt riktigt bra på unga Leclapart. Sedan tycker ju inte alla att man ska göra så utan vänta till vinet är gammalt men har man inte tålamod så :)

Själv blev det bland annat en 2006 Château Rayas Châteauneuf-du-Pape. Var på Djuret och åt lite senare på kvällen och till dovhjortskorven ville jag prova ett lite kraftigare vin. Denna ska vara lite atypisk CdP och mer åt lite nordligare franska viner. Vinet hade betdligt mer struktur, kruddig doft och lite mindre tung alkohol, frukt än jag är van vid så det var en ganska bra upplevelse. Har dock fortsatt det lite för mycket tung röd frukt med en liten bitterhet som jag inte helt uppskattar. Alkoholen finns där men inte så dominerande som i en del andra CdP. Ett bra vin men det ger mig nog vid handen att jag inte uppskattar CdP viner generellt. Mer till er andra helt enkelt.

3516201134040dc5f.jpg


Drack också ett glas 1997 Vilmart Grand Cellier Rubis Mycket smörig, bärig doft med lite nötter. Väldigt trevlig mousse som är fint krämig , högre syra än jag skulle förvänta mig. Frukten som fanns tidigare har börjat omvandlas till lite mer kola och choklad. Trevligt och en bra signal på att Vilmart oftast lyckas de lite mer udda årgångarna.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
magnum skrev:
Selosse, le Bout du Clos & la Cote Faron, bra Champagner :D med luftning tilltar syran och eken framträder mer och mer. Bout de Clos är för mig den som har mest Pinot karraktär och är just nu mera tilltalande, Cote Faron är den "tuffare" av de två.

Comte Lafon Clos de la Barre 1994, näst intill död vid öppning...efter en timme riktigt bra ..men storhetstiden var nog för några år sedan.
Trevligt med Selossen. Har inte druckit någon av dessa , väl Contraste. Hur är de i förhållande till den "gamla Contraste?

Inte för att vara petig, men vi har faktiskt druckit en Cote Faron tillsammans för ett tag sedan - hemma hos Elvis: http://www.finewines.se/vin/idag-dricke ... istad-trad)/msg36706/#msg36706 ;)

Vill dock minnas att ingen tog den blint (lite pinsamt, kan tyckas) och att den var fortfarande var tämligen sluten, men med sedvanlig fantastisk potential.

Magnum - är det första släppet (dvs 2003:eek:rna) eller årets som du prövade?
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
shorepower skrev:
magnum skrev:
Selosse, le Bout du Clos & la Cote Faron, bra Champagner :D med luftning tilltar syran och eken framträder mer och mer. Bout de Clos är för mig den som har mest Pinot karraktär och är just nu mera tilltalande, Cote Faron är den "tuffare" av de två.

Comte Lafon Clos de la Barre 1994, näst intill död vid öppning...efter en timme riktigt bra ..men storhetstiden var nog för några år sedan.
Trevligt med Selossen. Har inte druckit någon av dessa , väl Contraste. Hur är de i förhållande till den "gamla Contraste?

Inte för att vara petig, men vi har faktiskt druckit en Cote Faron tillsammans för ett tag sedan - hemma hos Elvis: http://www.finewines.se/vin/idag-dricke ... istad-trad)/msg36706/#msg36706 ;)

Vill dock minnas att ingen tog den blint (lite pinsamt, kan tyckas) och att den var fortfarande var tämligen sluten, men med sedvanlig fantastisk potential.

Magnum - är det första släppet (dvs 2003:eek:rna) eller årets som du prövade?
korrekt, blandade ihop lite där. Du har som vanligt rätt
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Magnum - är det första släppet (dvs 2003:eek:rna) eller årets som du prövade?
[/quote] den ena var deg. 2011 den andra saknade deg.datum!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Lite från helgen:
Börja med en Mumm NV, som ren päronsplitt, söt som godis och tydliga toner av vingummi, barnslig upplevelse mer roande upplevelse, Det känns att det var ett tag sedan man drack en så väl-sockrad standard-blask!

Clos Naudin/Foreau 2002 réserve brut Som är min andra flaska jag öppnar av favorit bubbel, utanför champagne, färgen har precis börjat "gulna" till sig.
Doften är extremt bred och mäktig. Här känns det verkligen att det öppnats upp mer, trots utan luftning.
Doftar man högt är det massor, massor av jäst och bröd.
Stick ned näsan och dedär typiska lätt druviga lena, runda, vita-tonerna som är så karakteristiska, för mig, för 2002 kommer fram.
I gommen är spektrat mycket brett, upplevelsen är inte lika bitsk-ung längre, dock precis bara början till öppning. Här infinner sig de typiska tonerna; honung, vitablommor, varma äpplen, och självklart massor med bröd.
Finishen som är riktigt kraftig med toner av, brioch, kalk och rök sitter i riktigt riktigt länge.
Syran är fortfarande livligt skarp, men somsagt balansen har äntligen börjat komma till. Långt från mogen dock. Men underbart att den börjar bli njutbar nu och många många år framåt.

Efter varmt prat om Billecart-salmon NF 2000 Var man självklart tvungen att ta sig till passagen och pröva!
Härlig färg! Doften är stor, men känns tydligt att det finns mer att ge. toner av röda äpplen, mandel o bröd i massor.
I munnen är det som silke jämfört med kvällens andra viner. Det är fin harmoni och balans. päron, vinteräpplen, brioch och underbar hassel-nötig-finish.

Avslutar gör vi med en underbar Vouvray Domaine Guertin Brunet 1989 Chenin fick bra mognad just här och blev då precis lagom söt.
Doften är halvbred.
Med lite mer luftning händer det grejer, att andas är bra!
Här rymms det, saffran, gammla äpplen, mogna persikor, rostad mandel, torkade blommor.
Vinet håller en otrolig balans, mycket syra finns ännu kvar, som spelar mot de maffiga exotiska frukterna som ännu upplevs i bakgrunden. Finishen ger mer mogna toner av massor med druvtypiskt ylle och otroligt harmonisk förförisk balans.
Tur att man har mer flaskor liggandes;)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Allt är inte bra för att det kommer från Bourgogne och med fin prislapp.

Kvällens vin: Etienne Sauzet Puligny 1:er Cru 2002 smakar ungefär som måsskit i en dyig kommunal-damm. Det är slemmigt och ganska obehagligt. Har provat Sauzet tre gånger nu med samma resultat.

Rotsunda verkar dock gilla Sauzet stenhårt. Smaken är som baken.

;D ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
magnum skrev:
Selosse, le Bout du Clos & la Cote Faron, bra Champagner :D med luftning tilltar syran och eken framträder mer och mer. Bout de Clos är för mig den som har mest Pinot karraktär och är just nu mera tilltalande, Cote Faron är den "tuffare" av de två.

Comte Lafon Clos de la Barre 1994, näst intill död vid öppning...efter en timme riktigt bra ..men storhetstiden var nog för några år sedan.
Trevligt med Selossen. Har inte druckit någon av dessa

Du glömmer ju bort allt du dricker med mig! Minns du bara det du dricker på Eriks vinbar? ;)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Du glömmer ju bort allt du dricker med mig! Minns du bara det du dricker på Eriks vinbar? ;)

Det är en liten skillnad på glömma och förtränga ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ägnade en del av fredagen och större delan av lördagen åt att förbereda middag för några vin- och matinrtesserade vänner vilket ju alltid är kul.

Efter några inledande champagner och lite tapas gick vi dirket på en huvudrätt bestående av torksrygg med en rödvinreduktion.

Till det drack vi:
Armand Rousseau, Clos St.Jacques -97 .
Kvällens bästa vin utan konkurrens.
Underbart förförisk utvecklad PN-karaktär med smultron, körsbär, läder, lingon och en touche av rotfrukter.
Smaken svarar upp helt och hållet till doften och hänger i +30 sekunder. Jammy, jammy !

Ch l'Arrosée -88
Sista flaskan av 6 som inhandlades som primör 1989.
Senast jag drack det 2009 så kändes alla delar helt mogna och det hade inte hänt ngt positivt seden dess.
Ingen brant utförsbacke direkt men toppen var nog för några år sedan.
Nu var det lätt stalligt med sötaktig koirintton och lite ceder.
Ultramjuk rund smak med medellång finish som inte riktigt fixade matchningen till ankbrösten vi hade.

Ch Raymond Lafon -03
Har inte provat Raymond Lafon på flera år och var lite nyfiken.
Kändes som om stilen hade förändrats från att förr ha varit mer lik Rieussec och de Fargues till mer åt Climens-hållet.
Kanske är det årgången som skiner igenom mer än huset ?
Doften var mer åt det blommiga och nästan lite parfymerade hållet (nästan som det var muscadelle i men jag tror inte dom har ngt av det i cuvéen) men ganska intensiv.
Bra ung men ganska lätt botrytriskaraktär men ingen varm bränd ton som en del andra 2003 från Sauternes har.
Sötman är om inte gigantisk så i alla fall mycket påtaglig och syran är åt det lite låga hållet.
Trots det så känns vinet i sin linda och kommer att vinna mycket på några år på rygg i källaren.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Eftersom shorepower tidigare har skrivit att 1996 Henriot Millésimé den gula etiketten bör konsumeras nu
så korkade jag upp en flaska i lördags.

shorepower skrev:
Till detta drack vi champagne och började med en 1996 Henriot Millésimé Den gula etiketten. Näsan känns mer mogen än på någon annan flaska jag druckti med en fin smörighet, kola, mycket mogna solvarma röda äpplen. Syran från 96 finns där, bra mousse och en hel del frukt, Väldigt bra flaska men som sagt, kanske den mest mogna. De med den gula ettiketten bör nog böjar konsumeras nu.

Jag har ju också själv upplevt att en flaska kändes som att den hade mognat väl mycket och börjat få oxiderade toner:

Per Stade skrev:
Och eftersom shorepower
tidigare har skrivit en del om Henriot -96an här på forumet så tyckte jag att det skulle passa bra.
Mycket riktigt, de har mognat förvånansvärt snabbt, doftade och smakade mycket mer mogna
röda äpplen än vad jag kom ihåg sen senast. Bra mousse och mycket fyllig smak med lång eftersmak.
Som shorepower skrev bör resterande flaskor nog drickas snarast innan de får för mycket oxiderade toner.
Vitt vin som smakar Fino är inte riktigt "My cup of Tea".

De flaskor jag har och den vi drack ikväll hade den "gamla" etiketten enligt tidigare inlägg på
forumet:

Henriot.jpeg

Måste ha varit flaskvariation. Lördagens flaska var precis som jag mindes den här champagnen
sen tidigare. Kraftfull och elegant med perfekt balans och härlig syra. Fantastisk champagne helt
enkelt. Ingen antydan till oxidation. Till en hummersoppa satt den perfekt.
Har som tur är en låda kvar.
Söndagskvällen avslutades blev det en flaska Michel Arnould Memoires de Vignes 2002.
Också den en fantastisk champagne, kraftfull och fyllig som en riktigt bra BdN skall vara.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Till det drack vi:
Armand Rousseau, Clos St.Jacques -97 .
Kvällens bästa vin utan konkurrens.
Underbart förförisk utvecklad PN-karaktär med smultron, körsbär, läder, lingon och en touche av rotfrukter.
Smaken svarar upp helt och hållet till doften och hänger i +30 sekunder. Jammy, jammy !
Varför gör du på detta viset? Nu har jag ju ångest. Satt och sög på en simpel CdP i helgen och du dricker underbar Bourgogne. :'(
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
chambertin skrev:
Till det drack vi:
Armand Rousseau, Clos St.Jacques -97 .
Kvällens bästa vin utan konkurrens.
Underbart förförisk utvecklad PN-karaktär med smultron, körsbär, läder, lingon och en touche av rotfrukter.
Smaken svarar upp helt och hållet till doften och hänger i +30 sekunder. Jammy, jammy !
Varför gör du på detta viset? Nu har jag ju ångest. Satt och sög på en simpel CdP i helgen och du dricker underbar Bourgogne. :'(

Själv blev det bland annat en 2006 Château Rayas Châteauneuf-du-Pape. Var på Djuret och åt lite senare på kvällen och till dovhjortskorven ville jag prova ett lite kraftigare vin. Denna ska vara lite atypisk CdP och mer åt lite nordligare franska viner. Vinet hade betdligt mer struktur, kruddig doft och lite mindre tung alkohol, frukt än jag är van vid så det var en ganska bra upplevelse. Har dock fortsatt det lite för mycket tung röd frukt med en liten bitterhet som jag inte helt uppskattar. Alkoholen finns där men inte så dominerande som i en del andra CdP. Ett bra vin men det ger mig nog vid handen att jag inte uppskattar CdP viner generellt. Mer till er andra helt enkelt.

Jag får väl tycka lite synd om dig då shorepower... ;)

Det finns mer Rousseau i källaren så du får ta och röra dig söder/västerut ngn gång.

Du lärde ju dig stycka vildand och göra korv i alla fall.
Jag var lat och köpte färdigfileat (torskrygg och ankbröst)
 
Toppen