Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Dottern var på besök och bakade surdegsbröd. Och eftersom vi var lite hungriga
drog jag iväg och köpte krabbklor och räkor till brödet. Lillördag är vi värda något
gott så jag tog fram en flaska 2002 Legras & Haas Blanc de Blancs som jag
hade i kylen att dricka till maten. Det här var den tredje gången, som vi drack
2002 Legras & Haas och jag kom ihåg att jag inte har varit riktigt förtjust i den
vid de tidigare tillfällena utan att kunna peka på vad det var, som jag inte gillade.
Nu slog det mig att den smakade lite obalanserat och lite för söt. För hög dosage?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Legras & Haas har inte särskilt hög dosage i någon av sina champagner så det måste vara något annat. Nu kör de 7 g/l i alla champagner utom Extra Brut som har 0 g/l. Jag tror inte att 2002:an hade högre dosage.

Själv tycker jag att 2002:an är bra men 2005:an är lite spretig.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tog en L&H bdb -02 för bara någon vecka sedan men upplevde inte alls att den hade för hög dosage eller var obalanserad. Tyckte snarare den hade väldigt mycket frukt jämfört med när jag köpte dem. I början brukar det vara ganska mycket rostade toner och mineraler med gröna äpplen och en del citrusfrukter. Nu var det betydligt mognare men ändå ganska ungt och med mycket tropiska frukter istället. Den fyllde även på i smaken på ett helt annat sätt mot när den var nyinköpt (ca 2 år sedan).

Tidigare var min personliga favorit av de jag har provat 2004 men denna flaskan av 2002 var väldigt nära. Jag köpte visserligen mina direkt från huset och inte genom SS så det kanske har en lite påverkan men troligtvis så är det en ganska stor flaskvariation på dem.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Legras & Haas har inte särskilt hög dosage i någon av sina champagner så det måste vara något annat. Nu kör de 7 g/l i alla champagner utom Extra Brut som har 0 g/l. Jag tror inte att 2002:an hade högre dosage.

Själv tycker jag att 2002:an är bra men 2005:an är lite spretig.

Håller med om att 7g/l inte är någon hög dosage men i min mun upplevde jag en ton av sötma.
Det kanske istället är syran som inte är tillräcklig, vad vet jag? I vilket fall är detta inte någon
av mina favoriter. Det kan också vara att jag har svårt för BdB. Upplevde något liknande med
Franck Bonnville 2002.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Håller med om att 7g/l inte är någon hög dosage men i min mun upplevde jag en ton av sötma.
Det kanske istället är syran som inte är tillräcklig, vad vet jag? I vilket fall är detta inte någon
av mina favoriter. Det kan också vara att jag har svårt för BdB. Upplevde något liknande med
Franck Bonnville 2002.
Svårt fall det här :). Var det i samband med att du drack Chapel Hill som du upplevde L&H allt för söt :)

Skämt åsido, BdB har generellt sett mer syra än en BdN eller cuvée men smakupplevelser är ett svårt område. Personligen kan jag uppleva vissa L&H som lite åt det söta hållet men kanske inte så det stör. Socker blir bättre med ålder så låt dina 02 ligga, det är väl ett tips :).
 

Rhino69

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sori Paitin Barbaresco 2004. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta, lagra ytterligare 5 år, eller acceptera faktum :eek:
 
SV: Idag dricker vi

Blev en hel del gott igår. Alla vinerna (utom en defekt Krug) levererade och det blev en bra spontankväll. Då nivån var så pass jämn så är det svårt att utse en vinnare direkt utan istället kan man konstatera att när viner leverera på det här sättet behöver man inte bekymra sig om så mycket mer :)

Först en 1996 Henriot Cuvée des Enchanteleurs Som vanligt väldigt bra. Det här vinet var inte så utvecklat som det Elvis drack tidigare utan istället lite mer återhållsamt. Brödig doft med fin smörighet. Fin syra som balanseras av lager av frukt och sötsaker. Behövre inte analyseras så mycket Är konsekvent en av av de bättre 96orna.

0723201160931e920.jpg


N.V. Krug Grande Cuvée Brut Två flaskor, en 90-talare och en 80-talare Flaska från 90-talet. Vinet doftade inte bra, sunkigt, troligen tca. Vi provade att dekantera vinet men doften försvann inte. Smaken var i linje med doften.
80-talet. Mogen doft med Krugparfymen djupt inbäddad.. lite mörkt gyllengul, orientaliska kryddor, kanel, lite choklad. Smaken är förvånadsvärt ung, kan lätt ligga i 10 år till, vet inte om det blir bättre dock då det är ett underbart vin nu. Lång eftersmak,

03232011611208378.jpg


2002 David Leclapart Cuvée l'Apôtre Alltid svårt att bestämma sig om man ska öppna en av dessa då det finns försvinnade få kvar. Belöningen är dock stor. Nog lite mer utvecklad flaska än den vi drack senast men ingen stor skillnad. Samma vin med bourgogneliknande balans. Kräver sin tid i glaset. Mina sista flaskor kommer få ligga nu.

e323201161228909a.jpg


2002 Louis Roederer Cristal Här har det hänt saker sedan sist. Har inte druckit denna på ett år och senast var det hos Roederer. Här hade det börjat komma lite mognad i vinet och den tidigare lite knytna känslan är borta. Fint krispigt vin med lång eftersmak. Vi avslutar med en 1998 Pol Roger Winston Churchill Jag blir lite förvånad över den smakar som den gör då det ska vara en 96a som öppnas och det känns inte alls som en 96 utan direkt som en 98. Väldigt bra men lite sent på kvällen så ingen längre beskrivning. Kanske skulle ha fått ligga kvar i källaren istället.

Väldigt trevlig kväll som sagt,
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det låter helt fantastisk Shorepower!
Själv är man en simpel man som fick nöja sig med en Krug NV med cirka 6 år på nacken.
Foie Gras tacos till det.
Krugen var helt magisk nu...
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Det låter helt fantastisk Shorepower!
Själv är man en simpel man som fick nöja sig med en Krug NV med cirka 6 år på nacken.
Foie Gras tacos till det.
Krugen var helt magisk nu...
Hur fick man tag i en sådan flaska i Vietnam? Låter kanon för en simpel man som du :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Krug88 skrev:
Det låter helt fantastisk Shorepower!
Själv är man en simpel man som fick nöja sig med en Krug NV med cirka 6 år på nacken.
Foie Gras tacos till det.
Krugen var helt magisk nu...
Hur fick man tag i en sådan flaska i Vietnam? Låter kanon för en simpel man som du :)
Handlade den i Singapore för ett par månader sedan.
Bor för övrigt inte i Vietnam längre, utan Bangkok.
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
shorepower skrev:
Krug88 skrev:
Det låter helt fantastisk Shorepower!
Själv är man en simpel man som fick nöja sig med en Krug NV med cirka 6 år på nacken.
Foie Gras tacos till det.
Krugen var helt magisk nu...
Hur fick man tag i en sådan flaska i Vietnam? Låter kanon för en simpel man som du :)
Handlade den i Singapore för ett par månader sedan.
Bor för övrigt inte i Vietnam längre, utan Bangkok.
Svårt att hänga med i svängarna. Hur är det med översvämmningarna? Verkar inte allt för allvarligt om du sitter och trycker i dig Krug GC eller?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Inga större utsvävningar i helgen men drack i alla fall det här:

Clos de L'Oratoire des Papes -06
Lite gammaldags "skitig" doft i positv bemärkelse.
Mycket garrigue och terpener och lite stjälkighet balanserar mot lite körsbär och hallon.
Ingen storhet men ganska gott till lite pasta, viltfärs och rejält med parmesan.

Peter Lehmann Stonewell Shiraz -04
Fortfarande lite "barnarov" att ge sig på den här men hustrun vill prompt ha det så då får man böja sig.
Dekanterade en timma innan middag men skulle nog ha gett det minst två.
Opak och fortfarande lite purpur i färgen och ganska sluten i doften direkt efter öppnandet.
Doften är inte så mycket Aussie-Shiraz men inte heller Rhônsk.
Mest beror det nog på att doften börjar med mycket svarta vinbär och lite mynta så de försat associationeran går mer åt kalifornisk Cabernet än ngt annat.
Faten är välintegrerarde och känns knappast längre alls.
Efter ytterligare en timma så vecklar doften ut sig mer och blir varmare med mer plommon och björnbär.
Smakmässigt är det nästan tuggbart även om eftersmaken inte riktigt svarar 100% mot munkänslan.
Bra skit om man gillar stilen och inte vill ha för mycket russin och värme men ändå stadig och stor Shiraz med klass.
 
SV: Idag dricker vi

Krug Grande Cuvée på halvflaska

9226201195708be8d.jpg

Av korken och smaken att döma en flaska som hade ett antal år på nacken. Riktigt bra, fortfarande ungdomlig med bra syra men mognaden hade kommit och levererade choklad, lite kaffe. Smörig smak med perfekt mousse. Helt enkelt ett bra exempel på hur Krug mår bra av lite lagring

2009 Jacques-Frédéric Mugnier Chambolle-Musigny Ung , lite bråkig bourgogne med väldigt trevlig direkt doft. Skön direkt attack med syra och bra frukt, fin mellansegment och för åldern ändå bra balans. Tycker det här dricker så bra nu att jag vet inte om man behöver vänta. 2000 Château Pontet-Canet Drack den för inte så länge sedan. Förstod att en vis man sagt att äldre Pontet-Canet än 2004 inte ska drickas men inget fel på det här vinet. Bör dekanteras då vinet känns otroligt ungt och vinner mycket i glaset. Lite mer jordighet och stall i den här flaskan men i övrigt mycket lik. Inga problem att ligga ett antal år till
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Förstod att en vis man sagt att äldre Pontet-Canet än 2004 inte ska drickas men inget fel på det här vinet. Bör dekanteras då vinet känns otroligt ungt och vinner mycket i glaset. Lite mer jordighet och stall i den här flaskan men i övrigt mycket lik. Inga problem att ligga ett antal år till
Vem är denna så kallade vise man?
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
shorepower skrev:
Förstod att en vis man sagt att äldre Pontet-Canet än 2004 inte ska drickas men inget fel på det här vinet. Bör dekanteras då vinet känns otroligt ungt och vinner mycket i glaset. Lite mer jordighet och stall i den här flaskan men i övrigt mycket lik. Inga problem att ligga ett antal år till
Vem är denna så kallade vise man?
Nu är ju detta i andra hand men denna man har stjärnstatus. Så jag är ödmjuk i mina kommentarer och synpunkter.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
magnum skrev:
shorepower skrev:
Förstod att en vis man sagt att äldre Pontet-Canet än 2004 inte ska drickas men inget fel på det här vinet. Bör dekanteras då vinet känns otroligt ungt och vinner mycket i glaset. Lite mer jordighet och stall i den här flaskan men i övrigt mycket lik. Inga problem att ligga ett antal år till
Vem är denna så kallade vise man?
Nu är ju detta i andra hand men denna man har stjärnstatus. Så jag är ödmjuk i mina kommentarer och synpunkter.
Ödmjukhet är fint ;) så i ödmjukhetens namn vem är denne stjärnbeklädde man?
 

Rhino69

Medlem
SV: Idag dricker vi

2009 Jacques-Frédéric Mugnier Chambolle-Musigny Ung , lite bråkig bourgogne med väldigt trevlig direkt doft. Skön direkt attack med syra och bra frukt, fin mellansegment och för åldern ändå bra balans.

Men vad fan, "mellansegment" :eek:
två & åtta på bolaget...

Fortsätt ert idoga arbete med att göra oss vanliga dödliga avundsjuka.... ;D
 
SV: Idag dricker vi

Rhino69 skrev:
2009 Jacques-Frédéric Mugnier Chambolle-Musigny Ung , lite bråkig bourgogne med väldigt trevlig direkt doft. Skön direkt attack med syra och bra frukt, fin mellansegment och för åldern ändå bra balans.

Men vad fan, "mellansegment" :eek:
två & åtta på bolaget...

Fortsätt ert idoga arbete med att göra oss vanliga dödliga avundsjuka.... ;D
Det hoppas jag verkligen inte. Tror inte att den finns på SB. Kostar för restaurang 429+moms hos Gullberg by Stockwine.
Vad jag menade med mellansegmentet är hur vinet smakar, inte kostar :) Alltså hur vinet kommer igenom efter den initiala uppfattningen. Att skriva om vin är inte min starka sida så ibland blir det inte helt klart.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
magnum skrev:
shorepower skrev:
Förstod att en vis man sagt att äldre Pontet-Canet än 2004 inte ska drickas men inget fel på det här vinet. Bör dekanteras då vinet känns otroligt ungt och vinner mycket i glaset. Lite mer jordighet och stall i den här flaskan men i övrigt mycket lik. Inga problem att ligga ett antal år till
Vem är denna så kallade vise man?
Nu är ju detta i andra hand men denna man har stjärnstatus. Så jag är ödmjuk i mina kommentarer och synpunkter.
Nu har jag förstått att samme man givit 100 poäng till 2003an så givet uttalande kan naturligtvis inte vara korrekt återgivet
:)
 
Toppen