Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Rhino69

Medlem
SV: Idag dricker vi

Att skriva om vin är inte min starka sida så ibland blir det inte helt klart.

Hmmm, håller inte med, JAG är novisen!

JAg sökte snabbt.... på SB, fann då en motsvarande för 2,8....


Musigny
Grand Cru (nr 90472)
Rött vin
Årgång 2009
Producent Jacques-Frédéric Mugnier
Ursprung Frankrike, Bourgogne, Côte de Nuits, Chambolle-Musigny, Musigny
Mitt fel....
 
SV: Idag dricker vi

Rhino69 skrev:
Att skriva om vin är inte min starka sida så ibland blir det inte helt klart.

Hmmm, håller inte med, JAG är novisen!

JAg sökte snabbt.... på SB, fann då en motsvarande för 2,8....


Musigny
Grand Cru (nr 90472)
Rött vin
Årgång 2009
Producent Jacques-Frédéric Mugnier
Ursprung Frankrike, Bourgogne, Côte de Nuits, Chambolle-Musigny, Musigny
Mitt fel....
Det är en Grand Cru från vingården Musigny. Den jag drack är (vad jag förstår) ett kommunklassat vin, varken Premier eller Grand Cru. Bourgogne är f-n inte lätt men gott :)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har varit lite torka på goda viner men i helgen så dracks i alla fall en god Spanjor.
Dominio de Tares, Bem di Bre -06
Har nog skrivit tidigare om det här röda från Bierzo i nordvästra Spanien.

bierzo.gif


Druvan man använder heter Mencia och till det här vinet kommer druvorna från +80-åriga rankor med låg avkastning.
Skall man beskriva Mencia (i alla fall det här vinet) så påminner det om både Tempranillo och Cabernet Franc i doftspektrat.
Färgen är fortfarande väldigt ung och har purpur-kant och är riktigt tät.
Doften har inte riktigt än kommit förbi juvenil-stadiet och eken (som är tydlig men ändå känns helt rätt) ligger där ganska tydligt med mycket kaffe och lite tobak.
Förutom eken och kryddigheten så är aromerna väldigt mörkfruktiga och intensiva. Bigarråer och björnbär ligger närmast till hands vad gäller associationer.
I munnen landar ett stadigt vin med inte allför grova tanniner som matchade kvällens smakrika mat väldigt bra (viltfärs med rotfrukter, enbär och svamp till färsk pasta).

Finns i årgång -05 på SS för 299:- (http://www.systembolaget.se/95857 )
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
shorepower skrev:
magnum skrev:
shorepower skrev:
Förstod att en vis man sagt att äldre Pontet-Canet än 2004 inte ska drickas men inget fel på det här vinet. Bör dekanteras då vinet känns otroligt ungt och vinner mycket i glaset. Lite mer jordighet och stall i den här flaskan men i övrigt mycket lik. Inga problem att ligga ett antal år till
Vem är denna så kallade vise man?
Nu är ju detta i andra hand men denna man har stjärnstatus. Så jag är ödmjuk i mina kommentarer och synpunkter.
Ödmjukhet är fint ;) så i ödmjukhetens namn vem är denne stjärnbeklädde man?
Oavsett vem mannen är så är det antagligen någon som missuppfattat något. Pontet Canet ska absolut drickas före 2004 men aningen mer tveksamt före 1994...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Bra helg i Paris med många bra restauranger och en hel del bra viner,
Bistro du Sommerlier, lite svagare än vanligt, bästa vin en gudomlig, rik, mogen, Billecart NFB 1989.

Ilvino rekomenderas starkt, flod av bra viner, bäst Roulot Luchets 2002., samt en Jura Arbois, J. Puffeney med 36 mån Comte ;D

La Tour d'Argent För mig The Restaurant, mat, miljö är bland det bästa möjliga och en service som toppar det!!Guy Charlemagne Mesnillesime 1996 vit i färgen fortfarande ung, hög syra kommer väl mogna tillsig om en sådär 10 år,enorm energi och smakrikedom efter nån timme. Grymt bra Champagne ;D

l'Atelier Joel Robuchon. Ruggiga priser på maten! som dock är helt fantastisk, hyfsad vinlista med ok prisbild, men servisen håller för låg nivå. Calon Segur 1996 wow! helt suverän att dricka nu, tät och fulladdad med frukt. Roulon Charmes 2006 magisk vit Bourgogne, Chapoutier Granits 2001 underbar, satt perfekt med lite Comte 24 mån, Sauzet Combettes 2007 läckert vin men årgången är lite för lätt! drack denna till en pytteliten magisk rätt på potatis, rökt ål och kaviar ;D

Ikväll William Deutz 1995 & Dom Perignon 1995, båda klara att drickas nu, DP den bättre, mera komplex,längre, 95 är en riktigt bra årgång av DP.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jubileum med hustrun firades igår med middag från Stefan Eriksson Matstudio (jag fick värma lite hemma så jag tar åt mig en del av äran för att det var så gott). Jag hade beställt en fyrarätters som skulle fungera bra med champagne och till det drack vi:

Cristal 2002
Krug GC

Cristal var väldigt elegant, blommig, en massa citrus, finns det något som heter blodmandarin?, känns väldigt chardonnaydominerad just nu. Lite kort i eftersmaken kanske, i övrigt väldigt bra.

Krug:en var tänkt som back-up utifall vi skulle dricka mer än en flaska eller om Cristal:en inte var på topp. Redan till andra rätten kände jag att det skulle behövas mer och min fru började kommentera att jag inte fick dricka för snabbt för hon ville ha mer Cristal. Korkade sålunda upp Krug:en, inhandlad i mars i år på Heathrow. Vilken underbar flaska. Krugparfym på näsan, låååång eftersmak och snabbt dök choklad och kaffe upp. Andra gången i rad nu jag öppnar en perfekt nyinköpt Krug GC hemma. Skönt att veta att man faktiskt inte behöver vänta i en massa år för att en en Krug GC ska vara fantastisk.

Krug GC var kvällens vinnare för mig, medan min fru föredrog Cristal.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

lite "senast druckit"
Ulysse Collin BdB 2007
(Deg 02/08/2010)
Doften är pärlig, smörig, väldigt ung. Toner av rostat-bröd.
Med mer luft blir doften otroligt mycket mer aromatisk.
Smaken spelar framför allt på något helt eget, med riktigt stor personlighet. Krämig mousse, Ett vin med mycket energi. Härlig frukt, toner av blommig honung. Detta vin viner mycket på luft, o gärna att drickas mer "ljumet" allting blir mycket rikare, frukten o texturen blir fetare. Trots detta blir aldrig syran påtaglig. Det andas väldigt mycket elegans för att va så ung BdB.

Larmandier-Bernier Terre de Vertus 2006
(Deg Mars 2009)
Doften öppnar upp riktigt knuten, med toner av flinta, päron...stram doft massor med små underliggande toner som jag upplever som väldigt unika jordmåns-betonade toner.
Jag tror personligen jag aldrig upplevt ett vin utvecklas så mycket som denna. låt luften få ta all sin rätt. Då doftar vi igen, det är som ett helt annat vin! Nu är spektrat mycket mycket bredare, med härliga söta vaniljtoner, päronsplitt, smör och otroligt aromatiska toner av bourgogne-tryffel. Låter vi vinet andas ytterligare är aromerna som blommar ut bara helt magiska massor och massor av vanilj och tryffel. vilken skillnad!
Munnkänslan är först stram, mycket ung, men med riktigt krämig mousse. ursprung, med massor av krita o mineral i rensande aromatisk stil. Frukten är mycket mycket liten och grön betonad, här är det mer en riktigt frisk citron o mineral som samspelar mot den härliga texturen.. detta förnimmas med en Chablis i min smak....men detta är ändå en upplevelse i egen klass. Vilken grym lagrings-potensial!

Comtes de Champagne 2000
Riktigt ljus färg.
Doften är väldigt aromatisk, och otroligt knuten.
Upplevelse i gommen blir väldigt bitsk ung BdB-stil. massor av krispig mineral som upplevs som saltiga toner.
Knuten, stram, aromatisk Inget i min stil riktigt

Mög & Chandal Grand Vintage 1995 Collection
(Deg 2007)
Doften är bred o öppen. Aromatisk mycket oxidation. Intressant ton som jag inte kan beskriva bättre än; unken källare där röda frukter har boknat på fat.
Munnkänslan öppnar först upp riktigt friskt och livligt. massor med krusbärsskal, mogna röda äpplen. Moussen är bitsk och brödigheten påtaglig o rik. Ett avslut som går i mycket frisk frukt men ändå med mognad o massor av syra.
Med en sån otrolig brist på elegans för åldern, frisk-syra. Håller jag ändå detta vin till att fortfarande ha en plats i källaren.


Det jag framför allt tyckte va godast var utan tvekan Ulysse Collin, där det bjöds på ett väldigt mång-nyanserat spektra, jag har aldrig tidigare heller upplevt ett så njutbart vin (BdB) vid så ung ålder...eller så är det den riktigt korta lagringen som gör det?
Jag har heller aldrig upplevt en sån energi som L-B Vertus innehöll, vinet verkligen blommade ut med tid i glaset. riktigt spännande odlar-champagne jag starkt rekommenderar:)
 

Contraste

Medlem
SV: Idag dricker vi

Senaste två veckorna har det varit högt och lågt, några av höjdpunkterna:

Mouton 82

Sinnessjukt bra, claret på riktigt. Trodde först det var 85 innan den stramade till sig och sa håll käften till övriga vinvärlden.

Coche-Dury Aligote 08

Bra struktur, mineraldriven med riktigt djup och lite knallpulver (gamla stockar?)

Mugneret-Gibourg 98 -Var inte Grand Cru men kommer heller inte ihåg läget likt förbannat

Klassisk, sval, sjukt snygg frukt och bra längd

Pignan 00

Något sötfruktig men riktigt struktur, bra djup och längd, och det är ju CNDP så sötman är väl förlåten.

Imorgon blir det några påkar Sauzet och Watain!
 

Contraste

Medlem
SV: Idag dricker vi

Contraste skrev:
Senaste två veckorna har det varit högt och lågt, några av höjdpunkterna:

Mugneret-Gibourg 98 -Var inte Grand Cru men kommer heller inte ihåg läget likt förbannat

Klassisk, sval, sjukt snygg frukt och bra längd

Mugneret-Gibourg 99 NSG 1er Cru Vignes Rondes var det, minnet, minnet
 

501

Medlem
SV: Idag dricker vi

Leclapart lAlchimiste 04 riktigt skön doft och god liten beska i smaken och inte minst långt häng i eftersmaken
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Som alla vet så följer det med en flaska Initial på köpet när man köper någon
eller några av Selosses andra champagner. Så det innebär att jag har en hel
del Initial. Igår kväll hade vi besök och jag tyckte att det skulle vara trevligt
med lite champagne.
Initial degorgerad 29 april i år. Ungt men ändå fantastiskt drickbart. Mycket
torrt och oerhört kraftfullt vin med doft och smak av torkad frukt. Mogna, men
absolut inte bokna, äpplen i smaken.
En liten varning dock. Efter Selosse blir de flesta viner helt utraderade. Så också
igår. Samma chablis, som smakade jättegott kvällen innan, blev rent av illa-
smakande igår.
Lösningen måste vara att dricka Selosse som sista vin på kvällen eller genomgående..
 

Maginot

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nån gång om året blir man angenämt överraskad sådär riktigt rejält. Alla förutfattade meningar ifrågasätts och inlärda sanningar förvandlas till sannolikheter.

För andra gången inom loppet av några veckor dracks igår en 21 år gammal St Julien som hade full, lång frukt kvar. Det flöt ut i munnen med den där sammetskänslan som endast balanserade, utmogna viner kan göra. Det blev så tyst runt bordet, som det bara kan bli när tre Cab Sauv- freaks har hittat nåt.

Hade kanske inte blivit chockad om det varit en Las Cases, men det var en Poyferré. Anmärkningsvärt är att Barton nästan är i samma klass. För kvällen fick en -99 därifrån hänga med som rättesnöre.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag tänker jag mig en Diebolt Vallois prestige på magnum till helstekt gös stuffad med svamp och pancetta. Tillbehör i övrigt stekt savoykål och cremefraichegräddsås med pyie (?) linser och lite fransk grovkornig senap. Borde fungera.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Idag tänker jag mig en Diebolt Vallois prestige på magnum till helstekt gös stuffad med svamp och pancetta. Tillbehör i övrigt stekt savoykål och cremefraichegräddsås med pyie (?) linser och lite fransk grovkornig senap. Borde fungera.

puy?
 

Rhino69

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår, på dotterns 7-årsdag, fram med en Chateau Fonroque -01, inköpt för ca 7 år sedan.....

Korkdefekt! Började med att korkens ovansida luktade illa, efter öppnad flaska, nästan OK doft, men vid första klunken.... Korkdefekt, tror jag det var, låg liksom ovanpå andra smaker, kom tidigt och sedan klingade av, men för mig otvetydigt, INGEN annan kunde känna det.....

Det var min enda flaska Bordeaux :eek:


Jag tänkte trösta mig med någon Bordeaux från butiks/nätsläppet.
Rekommendation?
 

pln

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drog en hel del vinare till middag igår. Dom som stack ut var Talbot 89(väldigt balanserad och linjär smak), Lacoste Boire 84 (Borie:n var mycket bättre än senast). beau sejour bécot 05 och 07 . 05:an var det riktigt tryck i .. mycket smak. 07:an kunde lika gärna varit från en annan tillverkare. Den var god men inte i närheten av 05an. Tyckte även att det var lite märkligt att det var olika alkolholhalt i dom... men det kanske varierar?

Det vita vouvray 79 (som vi hade till anka,tryffelcreme och kanderade äpplen) var lite sur för min smak. Nästa gång ska jag prova en Gysler och matcha den mot äpplet.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bollinger GA -99, riktigt bra!
Jag har druckit den vid ett antal tillfällen på senare tid och jag tycker den levererar varje gång, ska köpa på mig fler

Pontet Canet -02 och Haut-Bailly -04. PC var bra men HB var klart bättre, ett riktigt trevligt vin.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade en riktig TCA-helg med två bottennapp. :'(
Inga toppviner som tur var men det blev 12-gradigt rödvin till middagen i lördags vilket förtog uppleveslen en del.
Den första TCA'n var Cuvée no. 3 de Castelmaure, Corbières 2001 .
Kände lite av det då jag dekanterade och tog därför upp en Felix Callejo Reserva, Ribera del Duero -05 som backup.
Kloreländet ville inte ge sig på Corbièren så upp åkte Callejon och den var etter värre. Shit !
Ner i källaren igen och upp åker en kall Chateauneuf-du-Pape, Mas de Boislauzon -04 .
Tyvärr var ju maten kall eller slut när vinet började öppna upp sig men den var skönt orientaliskt kryddig nu och väldigt mitt i drickfönstret.

Desto trevligare var några viner tidigare i veckan bl.a:
Fallet-Prévostat Blanc de Blanc Non-Dosé (deg 2010 och cuvée på 2001/2002).
Först är det massor med höstäpplen och tydlig ton av den långa jästlagringen.
Äpplena håller i sig hela tiden men jäst- och brödtonerna klingar av och byter plats med gräddkola och brioche.
Syran är påtagligt markerad i det här vinet fortfarande och vinet levererar ännu bättre till lämplig mat än på egen hand.
Har beställt lite magnum av deras nästa cuvée som är på 2002/2003.

Feudi di San Gregorio, Selve di Luoti Taurasi 1998
I Kampanien strax utanför Neapel görs en hel del riktigt bra lagrindugliga röda viner gjorda på Aglianico-druvan.
Feudi di San Gergorio brukar vara pålitliga leverantörer och jag brukar då och då köpa deras Taurasi och ibland också en del vita (Fiano di Avellino och Greco di Tufo).
Den här flaskan verkar vara på topp nu. Doften var visserligen lite knuten ett bra tag med en lite rustik stil med läder, kryddor och körsbärslik frukt när den vecklade ut sig.
Smakmässigt ganska mjuk med dämpade mogna syror och lätt torra tannier (för att vara Aglianico).
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Hade en riktig TCA-helg med två bottennapp. :'(
Inga toppviner som tur var men det blev 12-gradigt rödvin till middagen i lördags vilket förtog uppleveslen en del.
Den första TCA'n var Cuvée no. 3 de Castelmaure, Corbières 2001 .
Kände lite av det då jag dekanterade och tog därför upp en Felix Callejo Reserva, Ribera del Duero -05 som backup.
Kloreländet ville inte ge sig på Corbièren så upp åkte Callejon och den var etter värre. Shit !
Ner i källaren igen och upp åker en kall Chateauneuf-du-Pape, Mas de Boislauzon -04 .
Tyvärr var ju maten kall eller slut när vinet började öppna upp sig men den var skönt orientaliskt kryddig nu och väldigt mitt i drickfönstret.

Desto trevligare var några viner tidigare i veckan bl.a:
Fallet-Prévostat Blanc de Blanc Non-Dosé (deg 2010 och cuvée på 2001/2002).
Först är det massor med höstäpplen och tydlig ton av den långa jästlagringen.
Äpplena håller i sig hela tiden men jäst- och brödtonerna klingar av och byter plats med gräddkola och brioche.
Syran är påtagligt markerad i det här vinet fortfarande och vinet levererar ännu bättre till lämplig mat än på egen hand.
Har beställt lite magnum av deras nästa cuvée som är på 2002/2003.

Feudi di San Gregorio, Selve di Luoti Taurasi 1998
I Kampanien strax utanför Neapel görs en hel del riktigt bra lagrindugliga röda viner gjorda på Aglianico-druvan.
Feudi di San Gergorio brukar vara pålitliga leverantörer och jag brukar då och då köpa deras Taurasi och ibland också en del vita (Fiano di Avellino och Greco di Tufo).
Den här flaskan verkar vara på topp nu. Doften var visserligen lite knuten ett bra tag med en lite rustik stil med läder, kryddor och körsbärslik frukt när den vecklade ut sig.
Smakmässigt ganska mjuk med dämpade mogna syror och lätt torra tannier (för att vara Aglianico).
Segt med två korkade... Men appropå Kampanien, - har du öppnat upp några 04or från Mastroberardino? Hörde att det kunde vara hög andel kork på 04orna av Riservan... Har bara öppnat en men den var kanon.
 
Toppen