Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
chambertin skrev:
Hade en riktig TCA-helg med två bottennapp. :'(
Inga toppviner som tur var men det blev 12-gradigt rödvin till middagen i lördags vilket förtog uppleveslen en del.
Den första TCA'n var Cuvée no. 3 de Castelmaure, Corbières 2001 .
Kände lite av det då jag dekanterade och tog därför upp en Felix Callejo Reserva, Ribera del Duero -05 som backup.
Kloreländet ville inte ge sig på Corbièren så upp åkte Callejon och den var etter värre. Shit !
Ner i källaren igen och upp åker en kall Chateauneuf-du-Pape, Mas de Boislauzon -04 .
Tyvärr var ju maten kall eller slut när vinet började öppna upp sig men den var skönt orientaliskt kryddig nu och väldigt mitt i drickfönstret.

Desto trevligare var några viner tidigare i veckan bl.a:
Fallet-Prévostat Blanc de Blanc Non-Dosé (deg 2010 och cuvée på 2001/2002).
Först är det massor med höstäpplen och tydlig ton av den långa jästlagringen.
Äpplena håller i sig hela tiden men jäst- och brödtonerna klingar av och byter plats med gräddkola och brioche.
Syran är påtagligt markerad i det här vinet fortfarande och vinet levererar ännu bättre till lämplig mat än på egen hand.
Har beställt lite magnum av deras nästa cuvée som är på 2002/2003.

Feudi di San Gregorio, Selve di Luoti Taurasi 1998
I Kampanien strax utanför Neapel görs en hel del riktigt bra lagrindugliga röda viner gjorda på Aglianico-druvan.
Feudi di San Gergorio brukar vara pålitliga leverantörer och jag brukar då och då köpa deras Taurasi och ibland också en del vita (Fiano di Avellino och Greco di Tufo).
Den här flaskan verkar vara på topp nu. Doften var visserligen lite knuten ett bra tag med en lite rustik stil med läder, kryddor och körsbärslik frukt när den vecklade ut sig.
Smakmässigt ganska mjuk med dämpade mogna syror och lätt torra tannier (för att vara Aglianico).
Segt med två korkade... Men appropå Kampanien, - har du öppnat upp några 04or från Mastroberardino? Hörde att det kunde vara hög andel kork på 04orna av Riservan... Har bara öppnat en men den var kanon.
Har inte köpt några av Mastroberardinos röda på rätt länge så jag har ingen aning om korkproblem där tyvärr.
Har druckit några vita däremot (Greco di Tufo och Fiano di Avellino) från Mastroberardino (-04 och -05) och inga hade ngn TCA vad jag kommer ihåg.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Warre's Tercentennary Vintage Port 1970

Helt mogen i färgen. Dekanterade 1 timma innan vi drack den ungefär.
Rejält med fällning men bra samlat i botten så inga problem med dekanteringen.
Doften behövde lite tid att komma runt men vecklade sedan ut en kompott av russin, dadlar, viol och stjärnanis.
Smaken är silkigt mjuk och mer Tawny-rund än Vintage-kraftpaket om ni förstår vad jag menar.
Inte superkoncentrerad och lång men underbart njutbar att omväxlande dricka till dom ostar vi hade eller bara på egen hand som vi gjorde dagen efter.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

En polare var mycket generös och öppnade en J.F. Mugnier Musigny Grand Cru 2009, efter att ha köat på bolaget sen sex på morgonen.

Är så klart oerhört tacksam över att få ha provat denna raritet, men vinet var inte alls i min smak. 14.5% alkohol enligt etiketten, kändes som mer. Påminde ganska mycket om en ung och bråkig Chateauneuf. Har väldigt svårt att tro att lagring kommer att hjälpa detta på rätt köl.

(provade en del andra Bourgogne 2009 också, och det verkar vara ett årgångsdrag med mycket alkohol och lite finess. 2008 passar mej mycket bättre, både för rött och vitt)
 

Caviste

Leverantör
SV: Idag dricker vi

2000 Raveneau 1er cru Butteaux
Flaska i toppskick med bara ett par mm luft mellan kork och vin. Inte sluten men lite enkel vid öppnandet. Behöver tre timmar för att utveckla Raveneaus komplexa signatur på näsan med krämig lemon/lime och de där jordiga vitlök/nästan vit tryffel aromerna. Inga nyöppnade ostron men en väldigt uppfriskande havsbris. Smaken drivs av en otrolig syra som ger vinet ett intensivt intryck och bra längd. Helt klart en klass under MdT men en av de bättre upplevelserna jag fått av Raveneaus Butteaux.


Caviste
ITB
 
SV: Idag dricker vi

Caviste skrev:
2000 Raveneau 1er cru Butteaux
Flaska i toppskick med bara ett par mm luft mellan kork och vin. Inte sluten men lite enkel vid öppnandet. Behöver tre timmar för att utveckla Raveneaus komplexa signatur på näsan med krämig lemon/lime och de där jordiga vitlök/nästan vit tryffel aromerna. Inga nyöppnade ostron men en väldigt uppfriskande havsbris. Smaken drivs av en otrolig syra som ger vinet ett intensivt intryck och bra längd. Helt klart en klass under MdT men en av de bättre upplevelserna jag fått av Raveneaus Butteaux.


Caviste
ITB
Bra Chablis med lite ålder är en förmån att få dricka. Låter som den lätt skulle kunna ligga ett 10-tal år till? Det mesta från den regionen går tyvärr allt för ungt, 10 år är väl en lagom ålder att börja titta på flaskorna, :)
 
SV: Idag dricker vi

Även DN håller med dig ;D

Du får lite mothugg från "experterna" på SVD. Ingressen gillar jag mest "Vilken glögg ska vi välja i år?" Experterna talar till folket

novis skrev:
Blossa 11 Arabica
...
...
... nä
Tack för att du offrade dig för forumet :) . Nu slipper jag gå i fällan och köpa Blossa i år.
 
SV: Idag dricker vi

2009 Guidalberto.
Ung, egentligen för ung, men ändå riktigt god.
Det är ingen stark påträngande doft, utan mer försiktig av sig. Den är väldigt ungdomlig och signalerar att låta mig vara några år. Lite svarta vinbär, björnbär, lite cederträ och en del kryddiga örter. Trots att det känns lite slutet så är doften tilltalande.
Smaken är en härlig blandning av mörk frukt: svarta vinbär, mörka plommon, mörka körsbär och björnbär. En liten blommighet och en hel del örter. Smakerna är återhållsamma. Det finns så mycket som ligger latent, men som inte vill släppa loss för fullt. Trots allt är eftersmaken ganska lång och där dyker såväl kaffe som choklad upp. Lite fat känns av på slutet. Redan nu är det en fin balans mellan syran och frukten. Tanninerna är allerstädes närvarande, men betydligt beskedligare än vad jag var inställd på. På egen hand känner vi stramheten, men till maten är stramheten som bortblåst.

Det här vinet lovar mycket inför framtiden.
 

Caviste

Leverantör
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Caviste skrev:
2000 Raveneau 1er cru Butteaux
Flaska i toppskick med bara ett par mm luft mellan kork och vin. Inte sluten men lite enkel vid öppnandet. Behöver tre timmar för att utveckla Raveneaus komplexa signatur på näsan med krämig lemon/lime och de där jordiga vitlök/nästan vit tryffel aromerna. Inga nyöppnade ostron men en väldigt uppfriskande havsbris. Smaken drivs av en otrolig syra som ger vinet ett intensivt intryck och bra längd. Helt klart en klass under MdT men en av de bättre upplevelserna jag fått av Raveneaus Butteaux.


Caviste
ITB
Bra Chablis med lite ålder är en förmån att få dricka. Låter som den lätt skulle kunna ligga ett 10-tal år till? Det mesta från den regionen går tyvärr allt för ungt, 10 år är väl en lagom ålder att börja titta på flaskorna, :)

Just denna flaska hade lätt ett decennium kvar i sig. Men jag tycker det är väldigt årgångs och flaskberoende. Drack 2001 Clos från Raveneau för ett par veckor sedan (best.white.ever.) som definitivt var helt redo och detsamma gällde Raveneaus 1998 MdT i somras. Har fått för mig att luftspalten och färgen genom glaset säger en hel del. När jag granskade flaskan innan korken åkte igår var jag faktiskt väldigt nära att lägga tillbaks den, men vafan det är ju bara vin!


Martin
ITB
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Caviste skrev:
shorepower skrev:
Caviste skrev:
2000 Raveneau 1er cru Butteaux
Flaska i toppskick med bara ett par mm luft mellan kork och vin. Inte sluten men lite enkel vid öppnandet. Behöver tre timmar för att utveckla Raveneaus komplexa signatur på näsan med krämig lemon/lime och de där jordiga vitlök/nästan vit tryffel aromerna. Inga nyöppnade ostron men en väldigt uppfriskande havsbris. Smaken drivs av en otrolig syra som ger vinet ett intensivt intryck och bra längd. Helt klart en klass under MdT men en av de bättre upplevelserna jag fått av Raveneaus Butteaux.


Caviste
ITB
Bra Chablis med lite ålder är en förmån att få dricka. Låter som den lätt skulle kunna ligga ett 10-tal år till? Det mesta från den regionen går tyvärr allt för ungt, 10 år är väl en lagom ålder att börja titta på flaskorna, :)

Just denna flaska hade lätt ett decennium kvar i sig. Men jag tycker det är väldigt årgångs och flaskberoende. Drack 2001 Clos från Raveneau för ett par veckor sedan (best.white.ever.) som definitivt var helt redo och detsamma gällde Raveneaus 1998 MdT i somras. Har fått för mig att luftspalten och färgen genom glaset säger en hel del. När jag granskade flaskan innan korken åkte igår var jag faktiskt väldigt nära att lägga tillbaks den, men vafan det är ju bara vin!


Martin
ITB
Raveneau ar som en vat drom!!!
Det enda besoket jag gjort i Chablis var hos dem, och det ar ett minne for livet...
Vi fick prova b.l.a. Le Clos 96 som var tardrypande bra.
Ravenau ar likvardig en riktigt bra flaska Champagne, bara lite annorlunda.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sista buteljen av Brunello di Montalcino La Fiorita -00 gick i helgen.
Det här är ett väldigt habilt vin på alla håll och kanter om man ger det 2-3 timmars luftning.
När jag köpte 9 flaskor (det var det som fanns kvar) 2005 så var jag lite orolig att jag skulle tröttna på det innan dom blivit övermogna men icke. Färgen är nästan mogen idag och initialt är doften lite stallig och med en del gamla fat men sedan blommar den ut fullständigt. Doften är kryddig, lite tjärig, mörkfruktigt mogen, torkad frukt och med en kant av nypon och ganska intensiv.
Smakmässigt är den helt perfekt nu till mat med mogna tanniner, härlig djup och fyllig kärna och eftersmak som bara hänger kvar väldigt länge. Måste köpa mer Brunello.

Drack även en Domaine Beaurenard Châteauneuf-du-Pape -04 som dock befann sig lite i skymundan efter Brunellon.
Doften var dock härligt kryddig (stjärnanis och kummin mest) och förvånansvärt ungdomlig. I början lite trevligt stjälkig men inte så myckey mer. Saknar lite mer koncentration i smaken och mer uttryck i doften. Det är dock en riktigt billig C9dP så man skall väl inte vara alltför kritisk.
 
SV: Idag dricker vi

Var på Djuret och åt i helgen. Sista dagen för vilt. Åt bland annat slaktarbricka och ryggen och nacken på älgen, som korv. Djuret tillhör enligt min mening en av Stockholms bästa restauranger med en bra hantering av råvaror och mat som jag verkligen gillar. Allt med en personlig och trevlig service. Till fördrink tog vi en 1997 Vilmart & Cie Grand Cellier Rubis Som sist, bra, bärig doft , lite jordgubbar. Tror denna flaska hade varit öppen lite längre. Bra syra som balanserar av frukt och lite mer komplexa smaker. Drick nu och de närmaste 2-3 åren. Gott

Till maten drack vi först en Cornas som var ok. Missade att skriva upp namnet , följdes upp med en 2006 Château Rayas Var tvungen att prova igen. Denna flaska var betydligt mer öppen- Som sist var vinet dekanterat. Samma kryddiga doft, saknade den bittra tonen som fanns i den förra flaskan. Bra vin men Rhone är lite för kraftiga för min smak.

Blev en kort ;) sejour på Eriks vinbar efter djuret, drack bland annat 2007 Domaine Fourrier Gevrey-Chambertin 1er Cru Les Goulots Vieille Vigne Efter ett Rhonevin så känns elegansen och strukturen tydligt. Samma noteringar som tidigare
Diebolt-Vallois 1995/1996 Cuvée Prestige Oj vilket bra vin. Mycket brödig, tät doft med fin mognad. Smält smör, lite nötter och sötma. Bra tryck i syran som balanseraras av den lite mogna frukten från 95an. Moussen är som vanligt krämig, och gräddig. Lite choklad och kola kan skönjas. Detta gillade jag mycket Baserat på årgång 95/96

378593_10150398434676188_596746187_8600487_1959722361_n.jpg


2008 Domaine Guy Roulot Meursault Les Tessons Clos de Mon Plaisir Kanske inte så smörig som andra Meursault men visst finns det där. Citrus och lite mineraler. Sval, lite ”enkel” smak, ganska låg syra . Med lite luft blev vinet lite mer complex men inget vin som jag tyckte stack ut 2009 Nicolas Rossignol Pommard 1er Cru Les Rugiens Väldigt bra, Trots sin ungdom så har vinet en del mogna frukter, plommon, svara vinbär och mineraler. Vinet har väldigt många nyanser och små fina detaljer. Fyller munnen och har en lång extremt kraftfullt avslut som gör att smaken hänger kvar länge. Vinet går utmärkt att dricka nu om man gillar lite mer kraftfulla Bourgogner men låt ligga, 10-15 år tror jag tyvärr

Tidigare i veckan drack jag också en 2004 Louis Roederer Gröna äpplen, citrus , brödighet och en lätt parfymerad ton. Serverad blind. Den lite parfymerad tonen gjorde att jag först trodde på en Veuve Clicquot. Har mognat en del men låt ligga om ni har den i källaren. Bra nötig lång smak. Inte helt i balans men med 2-3 års lagring så kommer vinet bli en bra representant för Louis Roederer.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Häromdagen var det traditionell skumpaprovning i fiskhamnen.
Den brukar ibland avslutas med truckkörning, övernattning och drop-in på fiskeauktionen på morgonkvisten men förmodligen börjar vi bli lite gamla för det var väldigt lugnt i år.

På vinfronten blev det lite blandat (inte bara champagne tyvärr):

Langlois Crémant de Loire Brut: (60% Chenin, 20% Chardonnay, 20% Cabernet Franc). Jag var ingen fantast av torra Chenin Blanc från Loire förut och det här ökade inte på suget direkt. Har väldigt svårt för den våta ylle-doften som jag hittar hos många Chenin-viner. Till det kom en lite rökig ton som inte heller den var särskilt trevlig. Syran och moussen var oklanderliga och helt ok. Bollinger har tydligen en majoritetsandel i den här egendomen. Det här klarar jag mig utan dpck.

Graham Beck Blanc de Blanc 2008: 100% Chardonnay varav 50% är barrique-jäst. 40 månader på jästen före deg. Klart trevligare doft än Loiren med stor fin äpplig och citrus-doft. Faten är väldigt diskreta. Efter en stund visar den upp en lätt brödighet och lite varamare aromer av brioche och gula plommon kommer fram. Syran är ung och stabil men moussen falnar ganska snabbt vilket dra ner lite. Av andra smaker kan man hitta lite musselskal och en dirskret rökighet. Inte champagne-klass på det här men klart bättre än cava och annat i 100-klassen.

Jacquesson Brut Millésimes 2002: 57% Pinot Noir och 43% Chardonnay. Härligt stor vinös och brödig doft med tydlig autolys-karaktär. Nötter, citrus-cest och honung kompletterar efter hand. Underbar doft som man gärna kom tillbaka till senare på kvällen. Smaken var klart i klass med doften och hade härligt djup och bra längd. Trots att den är helt torr med vädligt låg dosage så får man en förnimmelse av sötma och honung.

Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny Premier Cru: 100% Pinot Meunier. Deg. Nov-2009. Första gången jag provar det här vinet från Egly-Ouriet. Utvecklad och maffig doft med mycket fat, vanlij, nötter och rostade toner. Smaken svarar inte riktigt upp mot förväntningarna i doften men är ändå fantastiskt rik och har bra längd. Honung och fat dominerar. Personligen så får jag inte riktigt ihop den lite klena frukten med dom tunga rostade fattonerna riktigt. Det är inte dåligt på ngt sätt utan bara lite fel balans. Ngt mindre fat hade passat i alla fall mig bättre.

Bollinger Grand Année 2002: Tror det är 60% PN 40% Chardonnay ungefär. Extremt Pinotig i början. Väldigt vinös och brödig för att sedan gå över mer i nötter och champinjonkräm och musselskal. Underbart komplex smak med nästan en känsla av druvren syra, nötter, honung och de hela tiden närvarande champinjonerna. Bra tryck hela vägen både i mun och i eftersmak.

För mig vart det ungefär jämt skägg mellan Jacquesson och Bollinger men Bollinger har definitivt mer att ge med ytterligare lagring.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Häromdagen var det traditionell skumpaprovning i fiskhamnen.
Den brukar ibland avslutas med truckkörning, övernattning och drop-in på fiskeauktionen på morgonkvisten men förmodligen börjar vi bli lite gamla för det var väldigt lugnt i år.

Vad i H-E!!!!
Du har ju lovat att säga till när det är så man kan vara med.
 

Caviste

Leverantör
SV: Idag dricker vi

2004 Alain Graillot Crozes Hermitage "La Guiraude"
Öppnar denna fullt beredd på att få stoppa i korken igen och prova imorgon igen. Men nej, denna är inte alls inne i den berömda tunneln. En relativt öppen doft med Graillots patenterade oliv-tapenade. Blyertspenna(!), rått kött, lite körsbär men detta handlar inte om frukt, det står klart direkt. Över allting vilar en lite murken doft, som jag ofta hittar i Graillots viner när dom fått lite ålder.
I smaken har vi Graillots nästa patent, syran. I denna är syran suveränt balanserad och ger vinet en härlig friskhet (till skillnad från nollsjuan som är rent ut sagt sur). Det är inget fel på smaken men jag stör mig på orenheten.
Jag brukar gilla Graillot, men dricker dom helst unga. Det blir helt enkelt för smutsigt för min smak. Men visst är det personligt.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
chambertin skrev:
Häromdagen var det traditionell skumpaprovning i fiskhamnen.
Den brukar ibland avslutas med truckkörning, övernattning och drop-in på fiskeauktionen på morgonkvisten men förmodligen börjar vi bli lite gamla för det var väldigt lugnt i år.

Vad i H-E!!!!
Du har ju lovat att säga till när det är så man kan vara med.

Sorry CH men det var full uppslutning i år och inga tomma stolar.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade en flaska Petition de Barbaras Selection 09 tidigare idag. Har provat den några gånger nu både på vanlig flaska och magnum men tyvärr så var denna flaska ganska trist. Ovanligt mycket russin och blöt tobak. Saknade frukt helt och var väldigt bråkig. Överlag så är 2009 inte i samma nivå som 2007. Hoppas lite lagring gör dem gott för just nu har de jag provat inte varit på topp.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Öppnade en flaska Petition de Barbaras Selection 09 tidigare idag. Har provat den några gånger nu både på vanlig flaska och magnum men tyvärr så var denna flaska ganska trist. Ovanligt mycket russin och blöt tobak. Saknade frukt helt och var väldigt bråkig. Överlag så är 2009 inte i samma nivå som 2007. Hoppas lite lagring gör dem gott för just nu har de jag provat inte varit på topp.
Öppnade en igår, var urtrisst. Den jag drack för ngr veckor sedan var mer åt 07:an. Kan den vara inne i ngn mörk tunnel just nu?
 
SV: Idag dricker vi

Trevlig middag igår med en del roliga viner samt väldigt god mat

1976 René Collard : Mogen, PM-dominerad doft. Oxiderad stil men inte inte felaktigt vin.Mycket nötter och mycket monga solvaram äpplen. Initalt lite svag i smaken men efter ett tag så kommer även nötighet , lite knäckig kola. Är inte helt säker på om den är 100% PM eller bara 90% men det är kul att se hur denna druva ändå klarar att leverera , speciellt från ett så varmt år som 76.

2002 Collard-Picard Cuvée Archive Intressant vin, samma familj som den René Collard 1976 vi drack. Köpt på plats i Champagne för ca 400 kronor (Winefinder tar 995 sek, fy på Winefinder, de är ofta duktiga på att ta överpriser på udda viner) Sista årgången av detta vin då det var gjort på väldigt gamla stockar och avkastningen blev för låg i förhållande till det pris familjen kände att de kunde ta ut. 80% Grand Cru Chard och 20% Pinot Noir. Bra mineraligt , doftmässigt citrusdominerat vin som är väldigt vasst idag. Skulle ha varit kul att prova en 2004 av denna då 2002an bör ligga i minst 10 år till. En av de mer koncentrerade 02or jag provat. Värt 995 kronor, nja, kanske kanske. Värt 400 kronor, JA absolut. Lite oxidativ stil vilket jag gillar. Bra, krämig mousse, lång eftersmak.

202919.jpg


2008 Domaine du Chateau de Meursault Corton Användes för matlagning av en Boeuf Bourguignon så provade bara ett glas. Flaskan hade varit öppen sedan dagen innan men vinet är allt för ungt. Typisk ung pinot noir doft med mycket röda bär, lite enkel jordgubbe. Det är en Grand Cru men jag vet inte om det riktigt når upp till den klassen. Känns lite maskinellt och strömlinjeformat. Vinet är som väntat lite spretigt. Bra tanniner som känns långt upp i gommen men något kort eftersmak. men den riktiga storheten finns inte där. Ska nog ligga 5-6 år till så får man se vad som kommer ut. 1999 Franz Künstler Hochheimer Reichestal Pinot Noir Medicinalväxter (kommer inte riktigt på vad det luktar men en ganska dominderade doft, inte obehaglig) mogna röda jordgubbar, en hel del höstskog med lite multnade löv, Mogen även i gommen, inte alls lika struktuerad som en bourgogne, men riktigt fräsch , mogen pinot, en hel del mint.. Kanske det enda mogna Pinot som finns just nu finns på SB (ja lite "panikköp"). Inget för källaren utan drick nu. Funkade perfekt att dricka till grytan (memo till mig själv, köp Bourgogne och lite annan Pinot NU och lägg i källaren)

Avslutningsvis drack vi en 1998 Taittinger Comtes de Champagne Ett tag sedan jag drack denna skönhet, inte alls like intensiv mineralig attack på näsan som senast, nu lite mer mognadtoner, mer naturligt sötma (jag vet att Taitttinger vräker på socker) men sötman i doften kommer från druvorna. Fortfarande citrus men nu mer lime/apelsin än citron. Smaken är fortsatt krämig , bra syra , elegant vin men jag skönjer lite avmattning.Vinet (iallafall denna flaska). Det är ingen negativt men jag tror att den ungdomliga fasen håller på att gå över i nästa mer komplexa , mogna fas. Så låt ligga. Jag kommer inte återvända till detta vin på ett antal år. Under tiden får jag hoppas att 02 kommer att bli så ungdomligt skön som 98an en gång var, 99+00 har varit lite av en besvikelse.
 
Toppen