Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Det har varit en svårt tid för mig dessa fåtalet dagar flaskan legat och flirtat med mig

Jag tycker alltid det är lika spännande att testa på något, för mig, helt nytt
Då jag aldrig druckit en så ung Champagne förut, som är den första (tror jag) Jag testar från Aube, jag har heller aldrig testat en pava som legat så korttid på jästfällningen som denna, endast 16mån.
Jag vet att "barnaråv" är bland det värsta som finns, men mina klåfingriga fingrar gick det inget att göra åt
Céderic Bouchard Inflorescence Côte de Val Vilaine 2009 deggad April2011. Blev nu en kork, kortare.

Doften är först riktigt uttrycksfull med otroligt söta Vaniljtoner som av sötaste pannacotta, en heldel vinteräpplen rymms här tillsammans med aromatiskablommor o kex.
Det första som slår mig efter att ha smakat är; Wow! vilken otrolig drick-vänlig harmoni. Jag hadde förväntat mig som rakblad mot tungan. Här öppnas det istället med mycket sötma först av smultron som går över i friska vinter-äpplen följt av vinbär och blommor. Mineralitén är påtaglig, krita, grå-sten.
Lufta vinet och man har påtagligt mer rödafrukter som dominerar raktigenom. Vinet har trots så extremt ung ålder ändå en viss linjär elegans som dansar helt förföriskt genom hela karaktären.
Finishen är otroligt mineralisk, med massor av kryddor, röksten.
Detta är inte på något sätt komplext, men ändå eget och fyllt med massor av energi. Inte dåligt för att vara Céderics Instegs-vin
 

Anderzz

Medlem
SV: Idag dricker vi

Så, Rotshilden urdrucken,,
Nu är jag jävligt dålig på beskrivningar, även lite ny på det här.
Första smutten.. Stram,, tight,, nötig, inte alls fyllig nästan så vi blev besvikna.
Men den fick stå öppen 1,5h sen drack vi den till en fin bit entrecote.
Vinet hade blivit lite varmare, plötsligt var det fylligt en rundare smak kom fram.
Vinbär, lite jordig, solsken, det var vad som kom.
Så mycket nöjd efter att ha druckit den.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

2006 Campogiovanni Brunello di Montalcino

Mycket tydliga fattoner: choklad, vanilj, aningen bränd. Körsbärsfruktig, coca-cola, te. Viss utveckling. Tyvärr för mycket ny ek som skymmer.

2009 Domaine de Villeneuve Châteauneuf-du-Pape Les Vieilles Vignes

Ung, fruktig, lite CO2 på tungan. Hallon, katrinplommon, apelsin, blodapelsin. Örtkryddor, kryddnejlika, ingefära, viol, lite lakrits. Mycket fräscht vid lite svalare temp och det har faktiskt vissa likheter med Barrals Valinière -08. Växer med lite luft, och dricker jättebra redan nu.
 

baum

Medlem
SV: Idag dricker vi

2003 Fratelli Alessandria Barolo Monvigliero, behövde 1,5 timme innan den började öppna upp sig. Efter det var det ett trevligt vin med bra längd.
 
SV: Idag dricker vi

2002 André Clouet

Initialt en nästan överväldigande doft av persika och tropisk yoghurt. Lät den vila i öppnad flaska och efter ett par timmar kändes den betydligt mer balanserad. Persikan var nu integrerad med toner av bröd och jäst. Toppade tre timmar efter öppnandet så man behöver inte ha så bråttom med den här.
 
SV: Idag dricker vi

Först av allt, kul att börja läsa lite anteckningar från andra på forumet. Gör ju att jag inte är riktigt lika orolig över att jag dricker längre :), så TACK

Själv blev det lite igår, först en flaska Selsosse Substance hemma till bland annat Foie Gras, pocherade vaktelägg med ruccola , lite serranoskinka, torkad fläskfile. Sedan en liten tur till en vinbar på söder :)

1996 Veuve Clicquot Rosé . Serverad på magnum. Rostad , brödig stil. Men mycket söta jordgubbar i doften. Bra syra men kanske lite för grov mousse. VC årgångar är oftast ganska bra och det här är inget undantag även om de kunde tra ner på dosagen något.

2010 Weingut Keller Dalsheimer Hubacker Riesling trocken Lite ovanligt tysk riesling. Tycker ofta det finns en restsötma kvar i många tyska riesling men det här är mer lik en vit bourgogne. Kryddig gula äpplen, mineraler. Bra stam smak med tydligt syra. Markerad eftersmak som sitter kvar ett tag. Ung men kul redan nu

2007 Domaine de Chevalier Lite för robust för min smak. Inget som jag kommer återkomma till

2004 François Parent Volnay 1er Cru Les Fremiets Enkel , lite för grov Bourgogne. Fungerar nog bättre till mat än som ensamt vin

2007 Domaine Fourrier Gevrey-Chambertin 1er Cru Les Goulots Vieille Vigne Dekanterad. Vinet vinner mycket på det. Vet att man inte ska deka Bourgogne men det finns så många måsten i livet. Blev mycket mer öppen med mer av mogna jordgubbar, körsbär och vanlij. Silkigt, balanserat vin med fina tanniner som integreras bra. Fin eftersmak som hänger kvar länge.

2009 Domaine du Château de Chorey Beaune 1er Cru Les Cras Vieilles Vignes
Tycker det är mer åt Nebbiolohållet än Pinot Noir. Inget vin som föll mig på läppen denna kväll så ingen längre bedömmning. Lite för robust och grovt.

Selosse Substance , degad feb 2011. En av de mörkare Substance jag sett. Mycket blommor, plommon och choklad. Typisk riktig bra Selosse. Min första 2011 degade och som Initalen verkar Selosse ha lyckats ovanligt bra med de vinerna som degades just detta år. Intressant. Kan inte förställa mig att Initial och Substance legat lika länge på deg så något annat är det
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Först av allt, kul att börja läsa lite anteckningar från andra på forumet. Gör ju att jag inte är riktigt lika orolig över att jag dricker längre :), så TACK

Dina skriverier är alltid trevliga att läsa även om mitt vindrickande ligger på en mycket lägre nivå.

Nåväl, efter det att Martin introducerade chablis från Patrick Puize i min lilla värld och Kayaker tipsat om att det fanns Terroirs de Chichée 2008 att beställa så har det blivit ett antal flaskor sedan jul. Enligt min uppfattning är det ett vin, som mår bra av att luftas ordentligt, den svaga tonen av trä i doften, som jag inte är förtjust i, försvinner om en halvfull flaska får stå ett dygn i kylen.
Så när jag tänkte koka lite färska havskräftor imorgon, naturligtvis burfångade och fortfarande fullt vitala, så tyckte jag att det var en god idé att prova morgondagens viner redan i kväll.
Martin hade föreslagit att jag skulle öppna dem en timme innan kräftorna men jag kunde inte hålla mig utan hällde upp några centiliter i ett glas. Först ut blev Chablis Premier Cru Vaucoupin 2009 som trots att jag är tvärförkyld hade en doft av champagne och söta päron. Och smaken var märklig med mycket frukt och en ton av vanilj, vilket gjorde att detta vin upplevdes som det hade mindre syra än Chablis Terroir de Courgis 2010, som jag provade sedan. Denna var mer åt det klassiska oekade chablisstilen, mineral och gröna syrliga äpplen i frukten. Hustrun gillade den bäst men jag tror att det lite mer fruktiga och vaniljaktiga i Vaucoupin kommer att matcha sötman i kräftorna bättre. Ska bli spännande att höra vad våra gäster kommer att tycka i morgon.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

I lördag blev det en Vilmart Grande Reserva Magnum samt en Gosset Rose som jag haft liggandes i 3 år.
Trevliga flaskor som gjorde underverk för mitt golfande, eller de gjorde det de första nio. Därefter så började man känna av alkoholen och mitt spel följde nivån i flaskorna.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Massor med trevliga viner som vanligt shorepower. Kul läsning.

shorepower skrev:
2007 Domaine de Chevalier Lite för robust för min smak. Inget som jag kommer återkomma till

Var det vit eller röd Domaine de Chevalier ? Låter som en röd på din beskrivning men lite osäker.

shorepower skrev:
2004 François Parent Volnay 1er Cru Les Fremiets Enkel , lite för grov Bourgogne. Fungerar nog bättre till mat än som ensamt vin

2009 Domaine du Château de Chorey Beaune 1er Cru Les Cras Vieilles Vignes
Tycker det är mer åt Nebbiolohållet än Pinot Noir. Inget vin som föll mig på läppen denna kväll så ingen längre bedömmning. Lite för robust och grovt.

Tyvärr ganska vanligt att vinerna är grova bland Côte de Baunes mittensegment och därunder.
Nu är ju Francois Parent gift med Anne Francoise Gros hos AF Gros och vinifierar vinerna där också så man kanske inte skall räkna Francois Parent som mittensegmentet.
Att en "Les Cras" Vieilles Vignes (ett av Beaunes bättre lägen) från fina året 2009 är som du beskriver skulle få mig att passa på den producenten vad gäller inköp. Prova kan man ju alltid förstås.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

KimHartman skrev:
2006 Campogiovanni Brunello di Montalcino

Mycket tydliga fattoner: choklad, vanilj, aningen bränd. Körsbärsfruktig, coca-cola, te. Viss utveckling. Tyvärr för mycket ny ek som skymmer.

Drack en sådan jag med i lördags. Precis som du säger mycket ek i nuläget men tror inte att det kommer att märkas om 5-6 år särskilt mycket.
Ganska elegant vin och med lång frisk finish. Kommer inte att röra resten av mina flaskor på minst 2-3 år.

2001 Tokay Pinot Gris GC "Eichberg", Domaine Kuentz-Bas
Tät mogen bronzgul färg. Doften först extremt blygsam och vinet blommar inte ut riktigt i doften förrän efter 2-3 timmar.
Vinet är på gränsen till helt sött men det finns ingen botrytiston i det utan bara druvrent.
Doften domineras av engelsk marmelad och persika. Smaken är söt, fet och rund men med syran åt det låga hållet.

Det jag gillat bäst förut från Kuentz-Bas har varit deras Riseling Collection Rare och Riseling GC "Rangen de Thann" som blir strålande efter några års mognad.
Den här Pinot Gris kommer inte riktigt upp till dom tycker jag.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Massor med trevliga viner som vanligt shorepower. Kul läsning.

shorepower skrev:
2007 Domaine de Chevalier Lite för robust för min smak. Inget som jag kommer återkomma till

Var det vit eller röd Domaine de Chevalier ? Låter som en röd på din beskrivning men lite osäker.

Den var röd. Vet inte vad det var men vinet kändes väldigt "kärnig" och "stjälkig". Inte alls min stil.

chambertin skrev:
shorepower skrev:
2004 François Parent Volnay 1er Cru Les Fremiets Enkel , lite för grov Bourgogne. Fungerar nog bättre till mat än som ensamt vin

2009 Domaine du Château de Chorey Beaune 1er Cru Les Cras Vieilles Vignes
Tycker det är mer åt Nebbiolohållet än Pinot Noir. Inget vin som föll mig på läppen denna kväll så ingen längre bedömmning. Lite för robust och grovt.

Tyvärr ganska vanligt att vinerna är grova bland Côte de Baunes mittensegment och därunder.
Nu är ju Francois Parent gift med Anne Francoise Gros hos AF Gros och vinifierar vinerna där också så man kanske inte skall räkna Francois Parent som mittensegmentet.
Att en "Les Cras" Vieilles Vignes (ett av Beaunes bättre lägen) från fina året 2009 är som du beskriver skulle få mig att passa på den producenten vad gäller inköp. Prova kan man ju alltid förstås.
Håller med, nu var jag ju lite "grinig" den kvällen. Det var en hel del som inte föll mig i smaken. Så om jag provar igen kanske tycker annorlunda :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dom Pérignon Rosé 1996. Fin färg, lite ljust orange. Lite svag doft men desto öppnare i munnen, en symfoni av röda bär kombinerat med en skön syra. Inga mognadstoner alls och vinner säkert på lagring.

Det här var första gången jag provade Dom Pérignon Rosé. Den var bra, väldigt bra, men jag undrar om inte vanliga Dom Pérignon 1996 är minst lika bra.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Dom Pérignon Rosé 1996. Fin färg, lite ljust orange. Lite svag doft men desto öppnare i munnen, en symfoni av röda bär kombinerat med en skön syra. Inga mognadstoner alls och vinner säkert på lagring.

Det här var första gången jag provade Dom Pérignon Rosé. Den var bra, väldigt bra, men jag undrar om inte vanliga Dom Pérignon 1996 är minst lika bra.
Trevligt. Ingen stor fantast av DP Rosé men just 96an kan jag tänka mig är bra. DP 96 håller bra klass så det lär rosén göra också
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Elvis skrev:
Dom Pérignon Rosé 1996. Fin färg, lite ljust orange. Lite svag doft men desto öppnare i munnen, en symfoni av röda bär kombinerat med en skön syra. Inga mognadstoner alls och vinner säkert på lagring.

Det här var första gången jag provade Dom Pérignon Rosé. Den var bra, väldigt bra, men jag undrar om inte vanliga Dom Pérignon 1996 är minst lika bra.
Trevligt. Ingen stor fantast av DP Rosé men just 96an kan jag tänka mig är bra. DP 96 håller bra klass så det lär rosén göra också


och med lite mer inflation så kommer den kännas prisvärd om 35 år... har själv en låda eller 2 jag inte vågat prova från ännu.
 
SV: Idag dricker vi

En trevlig middag på Sjögräs igår inleddes med NV André Jacquart Brut Experience BdB. Trevlig på näsan, kanske aningen tunn i smaken. Jag föll inte som en fura, men klart godkänd.

Däremot kan jag helhjärtat rekommendera rom- och chokladpaketet i efterrättsmenyn för er som har vägarna förbi, en provning i miniatyr med tre olika sorters lagrad rom. Intressant om rom, som för mig, inte tillhör ens naturliga diet :)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pichon Comtesse -96, - satan så bra. Dyr tobak, stall, gammalt välanvänt läder och fantastiska rostade fat du bara får i en riktigt bra Bordeaux. Total munutfyllnad och ett lååångt avslut med en frukt du inte ens fattade fanns där efter att du doftat.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Pichon Comtesse -96, - satan så bra. Dyr tobak, stall, gammalt välanvänt läder och fantastiska rostade fat du bara får i en riktigt bra Bordeaux. Total munutfyllnad och ett lååångt avslut med en frukt du inte ens fattade fanns där efter att du doftat.

åter sjukt bra!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Jos skrev:
Pichon Comtesse -96, - satan så bra. Dyr tobak, stall, gammalt välanvänt läder och fantastiska rostade fat du bara får i en riktigt bra Bordeaux. Total munutfyllnad och ett lååångt avslut med en frukt du inte ens fattade fanns där efter att du doftat.

åter sjukt bra!
Det var den!
 
Toppen