Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vouette et Sorbee, saignee de sorbee. 05, deg 08. Ultra brut.
En av de bästa rose jag någonsin provat.
Blodgrape, mineralpackad, ung. Ostron, tjära och bränt trä.
På en kvinna vore detta en grymt intressant parfym.
Förvånansvärd lång eftersmak trots sin ringa ålder.

Andreas
 

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Vouette et Sorbee, saignee de sorbee. 05, deg 08. Ultra brut.
En av de bästa rose jag någonsin provat.
Blodgrape, mineralpackad, ung. Ostron, tjära och bränt trä.
På en kvinna vore detta en grymt intressant parfym.
Förvånansvärd lång eftersmak trots sin ringa ålder.

Andreas

Andreas - Var fick du tag i den?
Jag är riktigt sugen på både deras rose och standard..
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Padawan skrev:
Andreas skrev:
Vouette et Sorbee, saignee de sorbee. 05, deg 08. Ultra brut.
En av de bästa rose jag någonsin provat.
Blodgrape, mineralpackad, ung. Ostron, tjära och bränt trä.
På en kvinna vore detta en grymt intressant parfym.
Förvånansvärd lång eftersmak trots sin ringa ålder.

Andreas

Andreas - Var fick du tag i den?
Jag är riktigt sugen på både deras rose och standard..

London för 3 år sedan minst. Gillar VeS mycket men måste säga att rosén är den mest intressanta.
Köpte precis rosé 08:an... ska bli spännande att prova om några år.
 
SV: Idag dricker vi

En hel del gott har det varit. Pga problem med datorn så ligger jag efter lite med anteckningar och har tappat en hel del. Så denna gång blir det bara lite korta noteringar. Vad som druckits är bland annat

En kväll i all enkelhet tillsammans med NpU

1981 Henriot Enchanteluers . Första flaskan oxiderad, andra flaskan fantastisk, kanske den bästa CdE 81a jag druckit
2004 David Leclapart l'Artiste Samma flight som CdE 81an. Klar nummer två, Mer tillgänglig än l'Apotre av samma årgång. Verkligen ett vin som visar på styrkan av Leclaparts viner
Selosse V.O degad Februari 2011. Av de tre viner det som kom ut som mest "mainstream". Otroligt bra vin men i sammanhanget lite tråkigt. Vet att den är den yngsta men den kändes väldigt tillrättalagd. Av de 2011 degade jag druckit så förordar jag istället Substance och Initial just nu (förutom Les Carelles och Cote Faron då :) )

Drack tidigare även 2002 Charles Heidsieck Blanc des Millenaires. Tror att en Dom Perignon vilken gjorts som BdB skulle ha smakat så här. Rostad stil men med betydligt mer mineralitet. Kanske lite söt men inte allt för störande. Ger en syn av hur Comtes 2002 kommer att smaka. Gott vin

Sedan har jag druckit ett antal goda Bourgogner som jag får anledning att återkomma om
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provning idag, hade inte en susning om kunskapsnivå så jag körde Franska röda halvblint.


Gevrey-Chambertin Les Crais, Camille Giroud 2009. Jag tyckte den var bra, - 1 röst :-\
Delas Crozes-Hermitage Les Launes, 2010. Helt ok, - 5 röster
Troplong Mondot 2007, - riktigt bra! 11 röster
Guigal CdP 2005. Bra. Kändes som lite Grenache trots uppgivna 80 %, - 11 röster.


I efterhand så tror jag man skulle kört lite mer nya världen....
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har varit slapp med postningar här på sistone men har heller inte druckit så mycket speceillt bra heller.
Lite kul grejer har jag dock hällt i min strupe.

2003, Clos des Papes:
Största behållningen hos det här vinet är doften som är makalöst stor och läcker med massor av hallon och körsbär parat med lite apelsinskal.
Efter en stund i glasen så kommer kommer värmen från året fram och ett drag åt russin och en dos med provencekryddor kompletterar frukten.
Tycker nog att smaken skulle vunnit på lite mer stadga och tanniner. Nu känns det extremt fylligt och långt men mest bara runt och smaskigt.

2007, Pouilly-Fumé, Domaine des Mariniers:
Inte så ofta jag brukar spara Sancerre och Pouilly-Fumé så här länge och i ärlighetens namn så skulle kanske detta ha druckits upp för 6-12 månader sedan.
Det är dock kul att se vad som händer med lite lagring och vissa delar av vinet blir helt klart intressantare.
Doften har ett helt annat djup än bara vinbär och krusbär men syrorna har fått ett lätt oxidativt inslag som inte gynnar smaken helt och hållet.
Till getostsalladen vi hade det till så funkade det dock utmärkt men stand-alone var det inte lika bra.

2004, Niederhäauser Hermansberg Riesling Kabinett, Gutswervaltung Niederhausen Schlossböckelhiem: (det är skönt med artiklenummer ibland :) )
Det här halvtorra Nahe-vinet kanske också hade legat ngt för länge men som den Riesling det var så funkade det bra ändå.
Riesling har ju inte egenheten som hos Sauvignon Blanc att falla ihop fullständigt vid 5-6 års ålder utan åldras värdigt med behag i de flesta fall.
Ganska opretentiöst aperitif-vin dock som lever på sin härliga doft med mogna päron, äpplemust och en lätt dos lastbilsdiesel.

2000, Balandra, Rotllan Torra:
Den här Prioraten består av mest Grenache kompletterat med Cinsault och Cabernet Sauvignon. Lagras på både amerikansk och fransk ek under ca 10 månader.
Som ungt vin kommer jag ihåg att bourbon-känslan slog igenom ganska mycket men nu kändes det mycket mer harmoniskt i fatdelen.
Doften har den där härlika kakao-doften ihop med massor med kryddig värme men utan russin.
Börjar bli fint drickmogen nu men kommer att vara njutbar i flera år framöver. Riktigt gott men inte stort.

1995, Jurancon "Ballet d'Octobre", Domaine Cauhapé/Henri Ramonton:
Generellt så får jag erkänna att jag är väldigt förtjust i dom sent skördade Jurancon-vinerna och även i vissa av dom torra.
Dom har en härlig nerv och syra mixat med en bred repertoar av exotisk frukt som aldrig blir klumpig. Ibland har dom en del botrytis och fatbehandling och ibland inte.
Verkar inte spela ngn roll för i båda fallen så är dom ofta väldigt intressanta och komplexa.
Detta vinet görs på 70% Gros Manseng och 30% Petit Manseng. Ibland får sig tydligen den här cuvéen en tids lagring på begagnad ek men jag kunde inte märka av ngt den här gången.
Doften är underbart exotisk fruktrik (papaya och ananas) och väller ur glaset på direkten. En dos honung tar också ordentlig plats.
Trots sina 16 år så är allt helt vitalt och nästan ungdomligt. Syran är fortfarande väldigt frisk men har rundats av en del med tiden och matchar sötman (som i en Auslese ungefär) väldigt fint.
 
SV: Idag dricker vi

champagnelus skrev:
En trevlig middag på Sjögräs igår inleddes med NV André Jacquart Brut Experience BdB. Trevlig på näsan, kanske aningen tunn i smaken. Jag föll inte som en fura, men klart godkänd.

Däremot kan jag helhjärtat rekommendera rom- och chokladpaketet i efterrättsmenyn för er som har vägarna förbi, en provning i miniatyr med tre olika sorters lagrad rom. Intressant om rom, som för mig, inte tillhör ens naturliga diet :)
Andre Jacquart är en trevlig odlare (inte att blanda ihop med co-op Jacquart). Prova deras årgång om du kan få tag i den

Vad gäller Sjögräs samt rom båda är bra och rom är gott ;D
 
SV: Idag dricker vi

Blev en blandad kväll igår, både vad gäller viner och dryckesvänner. Skulle ha provat 2003 Dom Perignon med bland annat NonPlusUltra, Elvis och Mesnil men med svaga ursäkter så hoppade de alla av Det slutade med att jag provade med personer som inte kom från forumet och en kväll på Eriks.

Drack följande viner:

2003 Dom Perignon. En ganska hypad utgåva av Dom Perignon. Tydligt rostad Dompa ton på näsan, lite citrus , mandariner och apelsinskal, en del röda bär, mycker brödighet. Smaken är knuten, återhållsam, sockret är inte integrerat ännu utan flyter lite ovanpå. Syran är låg , smaken är mer viniös, beska som blir mer tydlig med värme (vita i apelsinskal). Tydligt frukt. Känns pinotdriven. Så vad tycker jag om det här. Lite kluven. Tror att det här är ett vin för lagring. Bättre än någon 2003 cuvée jag druckit. De sägs att DP lyckas svaga år och det stämmer här. Vill man ha en 2003 för lagring så är det nog denna. Lägg i källaren och ta upp till 2023, lagom till något 20-års jubileum. Vet inte om jag kommer köpa dock. Finns andra viner från andra årgångar jag hellre lägger pengarna på

2000 Château Pontet-Canet.
Tredje gången på ett par månader jag druckit denna. Dekanterad. Mörk röd,. Lite krossad sten, trä, jordighet. En del stalldoft. Mer mogen I doft än smak som är koncentrerad och bra struktur. Bra eftersmak som hänger kvar länge. Mycket trevligt vin, dock inte en jätte. Lagra eller dekanterar ett längre tag. Bra utveckling I glaset.

2000 Philipponnat 1522 Rosé. Gillade jag . Mycket röda bär., lite torkad svamp, kola och krutrök. Bra mousse som är fin men känns i gommen. Typisk 2000 med lite avaktande stil lite kanderad fruk. Inte alla gillade den här men jag tycker att det är ett väldigt kompetent vin. 2000 är som 1999 en årgång jag kan ha lite svårt för men det här vinet har de lyckats med.

1982 Dr. Loosen Riesling Spätlese. Vet inte detaljerna kring vinläge. Bara ett lite smakprov. Kul med Riesling. 7% alkohol, inte en antydan till oxidation, frisk och ren, sötman har börjat integreras i viner. Kanske något låg syra men den är en 82a. Lite petroleumtoner, inte alla den svampighet som en del riesling kan ha.

1995 Billecart-Salmon Clos Saint-Hilaire.
Vi bestämmer oss för att ta in något som vi inte druckit förut. Har inte provat 1995 av detta vin. Det tar ett tag att hitta flaskan, ligger i en fin trälåda och korken kommer ut med en lätt fin plopp. Väldigt kall flaska men något orent skiner igenom i doften , tydligare i smaken. Med värme blir den lite unkna doften tydligare och tydligare. DEFEKT. Inget man blev glad av direkt

Selosse Substance. Ersättningsflaska för Billecarten. Degad 18 oktober 2006. Mörkt gyllengul, sötma, plommon blommor, SELOSSE. Den är så typisk så svårt att låta bli att le. Har druckit Substance för många gånger för att sitta och räkna upp smaker eller dofter, blir bara löjligt. Den här hade svagare mousse än någon jag kan komma ihåg men hade samtidigt en större kropp som tog ordentligt med plats i munnen. Fortfarande bra syra men nu när den tonats ner något så blir vinet på något sätt mer integrerat och komplett.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

just poppat en Leclapart artiste 04. Satan vad bra. Otroligt torr och fruktmineralig, märkligt kruglik i sin begynnande rostning som sitter kvar som sista smakminne i munnen. Wow.

Andreas
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
just poppat en Leclapart artiste 04. Satan vad bra. Otroligt torr och fruktmineralig, märkligt kruglik i sin begynnande rostning som sitter kvar som sista smakminne i munnen. Wow.

Andreas
Grattis, hade förmånen att dricka en sådan för ett par veckor sedan. Så BRA
 

Caviste

Leverantör
Idag dricker vi

2002 La Chablisienne Chablis Grand Cru Les Preuses

Färgen bådar gott. Doften bekräftar att vinet inte drabbats av pmox. Citrus, grädde och mineral med fänkål och vitlök (på ett bra sätt). En komplex och intressant doft som utvecklas fint i glaset. Smaken är intensiv med bra energi. Inte ett kantigt hörn i texturen men någon antydan till matvänlig grape-beska finns på slutet. Finns nog fem års lagring kvar baserat på denna flaska. Kanske skulle önska något mer mineral i min Preuses men på det hela taget en strålande insats av ett underpresterande co-operativ i ett underpresterande distrikt.


Martin
 
SV: Idag dricker vi

Caviste skrev:
2002 La Chablisienne Chablis Grand Cru Les Preuses

Färgen bådar gott. Doften bekräftar att vinet inte drabbats av pmox. Citrus, grädde och mineral med fänkål och vitlök (på ett bra sätt). En komplex och intressant doft som utvecklas fint i glaset. Smaken är intensiv med bra energi. Inte ett kantigt hörn i texturen men någon antydan till matvänlig grape-beska finns på slutet. Finns nog fem års lagring kvar baserat på denna flaska. Kanske skulle önska något mer mineral i min Preuses men på det hela taget en strålande insats av ett underpresterande co-operativ i ett underpresterande distrikt.


Martin
Det här var en rolig recension.
1. Du hittar vitlök i din Chablis. Spännande, jag anser ju att allt man känner är rätt. Du har en spännande näsa som hittar detta.
2. Du skriver att det enda kooperativet i Chablis som är värt att nämna är underpresterande. Skulle vara kul om du kunde berätta om några andra kooperativ i området du tycker är bättre.
Sedan undrar jag hur ett distrikt kan underprestera. Ett distrikt har sin karaktär baserat på sin terroir, mikroklimat etc. Om du inte gillar just dom förutsättingarna så skriv det. Det du skriver är lika fånigt som att påstå att Barossa valley, Pomerol eller Cote Rotie är underpresterade distrikt. Hör hur fånigt det låter.
 

Caviste

Leverantör
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Caviste skrev:
2002 La Chablisienne Chablis Grand Cru Les Preuses

Färgen bådar gott. Doften bekräftar att vinet inte drabbats av pmox. Citrus, grädde och mineral med fänkål och vitlök (på ett bra sätt). En komplex och intressant doft som utvecklas fint i glaset. Smaken är intensiv med bra energi. Inte ett kantigt hörn i texturen men någon antydan till matvänlig grape-beska finns på slutet. Finns nog fem års lagring kvar baserat på denna flaska. Kanske skulle önska något mer mineral i min Preuses men på det hela taget en strålande insats av ett underpresterande co-operativ i ett underpresterande distrikt.


Martin
Det här var en rolig recension.
1. Du hittar vitlök i din Chablis. Spännande, jag anser ju att allt man känner är rätt. Du har en spännande näsa som hittar detta.
2. Du skriver att det enda kooperativet i Chablis som är värt att nämna är underpresterande. Skulle vara kul om du kunde berätta om några andra kooperativ i området du tycker är bättre.
Sedan undrar jag hur ett distrikt kan underprestera. Ett distrikt har sin karaktär baserat på sin terroir, mikroklimat etc. Om du inte gillar just dom förutsättingarna så skriv det. Det du skriver är lika fånigt som att påstå att Barossa valley, Pomerol eller Cote Rotie är underpresterade distrikt. Hör hur fånigt det låter.

1. Tack!
2. Finns tyvärr inga andra kooperativ i området som jag känner till, därför kan jag inte berätta om några. Det ändrar dock inte min inställning att La Chablisienne är underpresterande.
Jag anser att terroiren i Chablis ger fantastiska förutsättningar för att göra intressanta viner, vilket de bästa producenterna visar med bravur. Det gör naturligtvis inte disktriktet per se (i.e. terroiren) till underpresterande, det är ju per definition omöjligt. Det jag menar är att den kollektiva insatsen som vinproducerande distrikt är underpresterande i förhållande till förutsättningarna. Det bör dock påpekas att jag tycker utvecklingen går åt rätt håll på den punkten.
 
SV: Idag dricker vi

Caviste skrev:
1. Tack!
2. Finns tyvärr inga andra kooperativ i området som jag känner till, därför kan jag inte berätta om några. Det ändrar dock inte min inställning att La Chablisienne är underpresterande.
Jag anser att terroiren i Chablis ger fantastiska förutsättningar för att göra intressanta viner, vilket de bästa producenterna visar med bravur. Det gör naturligtvis inte disktriktet per se (i.e. terroiren) till underpresterande, det är ju per definition omöjligt. Det jag menar är att den kollektiva insatsen som vinproducerande distrikt är underpresterande i förhållande till förutsättningarna. Det bör dock påpekas att jag tycker utvecklingen går åt rätt håll på den punkten.

Kan hålla med om att Chablis som område hamnat lite mellan Champagne och de andra Bourgognedistrikten. Utifrån (och jag är långt ifrån en expert) så verkar det som att det är ett antal större producenter som styr och dikterar.. Det har iofs också gällt Champagne men som större område finns det fler aktörer samt att de senaste 10-20 åren så har det skett en stor förändring med ett antal odlare som sticker upp och utmanar.

Den finns få viner som kan vara så goda som en riktigt vällagrad, välgjord Grand Cru från Chablis så helt klart har området stora förutsättningar.
 
djuret_logo_lit.png


Blev en spontanare igår, först på Djuret, åt en choucroute av nötkött med bringa, tunga och korv på högrev. Himmelskt gott. Bringan var ett av de bättre kött jag ätit på Djuret någonsin, marmorerat, rimmat kött som smälte i munnen. Temavinerna var Cab från USA , så tog istället en Bordeaux. Skulle ha funkat bra med en Riesling men flickvännen åt file så det blev en:

2004 Château Clerc Milon Viet är ganska ungt, svalt och elegant. Trots dekantering lite blyg initalt, behövde en del värme. Fruktigt , körsbär, svarta vinbär, lite rök och lakrits. Torr smak med bra tanniner, elegant bra balans, inget vin som sticker iväg, kanske lite vekt men idag ett gott, direkt vin. En del mylla och mer frukt i smaken. Behöver luft och tid i glaset. Utvecklas nog ett par år(men inte mer) men inget som behöver ligga. Dekantera ett par timmar istället. Vågar man säga prisvärt som konklusion?

b9201214118PM5984.jpg


Sedan blev det en avstickare till Eriks vinbar där temat blev Bourgogne (sniffade lite på en 2000 Comtes som var mineraligare än senast, verkar bli mer och mer 98ig i doften)

2007 Sylvain Cathiard Chambolle-Musigny Les Clos De L'orme Initialt lite knuten doft men sedan kommer det grafit, mogna smultron, plommon och våt mossa. Finns andra dofter där också, en antydan till fat och vanlilj. Ett vin som som gjort att dofta på. Vet inte hur "svalt doftar men det här vinet är det, svalt. Perfekt bas för att hitta nya nyanser. Bra stram smak , lite saltigt. En del fatighet med mer av laktrits. Bra frukt som gör att vinet är ganska så lättdrucket men det saknar inte struktur och komplexitet. Kastar sig inte över den som dricker utan man får jobba lite med att finna nyanserna. Trevligt

2009 Domaine Dujac Morey St. Denis 1er Cru Monts-Luisants Blyg på näsan, krossade stenar, vita päron och lite sommaräng. Smaken är lite mer ojämn, lite låg syra, känns som koncentration i vinet är lågt (kan inte sätta fingret på det men det är lite "urvattnat") Fortsatt en del cutrus och örter i smaken. Kort och lite sluten eftersmak. Sådär är poängen

2008 Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 1er Cru Champ-Canet Öppen fruktigt mineralig doft. Citrus , mogna gula äpplen och lite gräddighet. Bra smak med mycket mineraler och fortsatt samma gräddighet som i doften. I förhållande till 2009 Monts-Luisants så ett mer kraftfullt , öppet vin. 2008 Bourgogne känns också som årgång betydligt mer tillgänglig än 2009 just nu. Kvällens sista vin och ett av de bättre
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

En Discobitch på discofest i lördags. Tyvärr en riktigt dålig flaska, spretig, platt, besk och på gränsen till odrickbar. Konstigt då det inte var något fel på näsan. Nästan tur då någon socialt handikappad individ frågar om han kan ta en skvätt, och efter ett ja fyller tre vinglas till bredden och således klipper 3/4 av flaskan...

Men trist då tidigare flaskor levererat riktigt bra.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
2004 Château Clerc Milon Viet är ganska ungt, svalt och elegant. Trots dekantering lite blyg initalt, behövde en del värme. Fruktigt , körsbär, svarta vinbär, lite rök och lakrits. Torr smak med bra tanniner, elegant bra balans, inget vin som sticker iväg, kanske lite vekt men idag ett gott, direkt vin. En del mylla och mer frukt i smaken. Behöver luft och tid i glaset. Utvecklas nog ett par år(men inte mer) men inget som behöver ligga. Dekantera ett par timmar istället. Vågar man säga prisvärt som konklusion?

P-ordet brukar ju inte användas så ofta för pavor i 400:--klassen så visst vågar du det. :)

shorepower skrev:
Sedan blev det en avstickare till Eriks vinbar där temat blev Bourgogne (sniffade lite på en 2000 Comtes som var mineraligare än senast, verkar bli mer och mer 98ig i doften)

2007 Sylvain Cathiard Chambolle-Musigny Les Clos De L'orme Initialt lite knuten doft men sedan kommer det grafit, mogna smultron, plommon och våt mossa. Finns andra dofter där också, en antydan till fat och vanlilj. Ett vin som som gjort att dofta på. Vet inte hur "svalt doftar men det här vinet är det, svalt. Perfekt bas för att hitta nya nyanser. Bra stram smak , lite saltigt. En del fatighet med mer av laktrits. Bra frukt som gör att vinet är ganska så lättdrucket men det saknar inte struktur och komplexitet. Kastar sig inte över den som dricker utan man får jobba lite med att finna nyanserna. Trevligt

2008 Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 1er Cru Champ-Canet Öppen fruktigt mineralig doft. Citrus , mogna gula äpplen och lite gräddighet. Bra smak med mycket mineraler och fortsatt samma gräddighet som i doften. I förhållande till 2009 Monts-Luisants så ett mer kraftfullt , öppet vin. 2008 Bourgogne känns också som årgång betydligt mer tillgänglig än 2009 just nu. Kvällens sista vin och ett av de bättre

Var du inspirerad av artiklarna om Cathiard och Sauzet i senaste Livets Goda eller bara slump ?
 
Toppen