Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Smakat två Bordeauxer i veckan :

2009 Ch. Petit Bocq:
Beställde egentligen in 2008 av det här vinet men protesterade inte när dom presenterade 2009 i stället ;D
Har inte smakat ngt från det här slottet på förut vad jag kommer ihåg så var lite nyfiken.
Frukten var urläcker med både svala toner och fin mognad. Inga excesser av fat-vanilj att störa sig på heller utan allt bara sitter ihop väldigt bra och det skönt silkiga vinet glider ner väldigt lätt.
Det är inte mesigt på något sätt utan tanninerna finns där men är bara så mjuka och frukten år så läcker.
Kul med ett modernt drickbart ungt vin från Bordeaux. Blir nog mer 2009-Bordeaux för min del när dom börjar komma ut snart.
(Crû Bourgeois från St, Esthèphe, ca 50/50 Merlot/CS)

2008 Ch. Phélan Segur:
Även detta en St Esthèphe men kanske lite mer känd än Petit Bocq. Också här blev det imundigat på lokal (dock ej samtidigt så jag kunde inte jämföra).
Doftmässigt var det en klass rikare och intressantare än Petit Bocq men kanske aningen för fatigt i nuläget. Dock fanns det mer klassiska ceder- och svart vinbärs toner här men kanske inte så mycket komplexitet, I munnen bjöd det först på lite riviga tanniner och en lucka i mellanregistret men avslutet och längden var helt ok. Viner behöver några år till för att komme helt till sin rätt men funkade bra nu till måldtiden i alla fall.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bille NF -96 på 1/2. En som man borde köpt riktigt många av men av någon outgrundlig anledning inte gjorde. Klart bättre än -98. Fick den blint och doften är trollbindande. Smaken fyller på nästan lika stort som doften och sedan än härlig utan att bli på trängande 96 syra på det. Riktigt riktigt bra och gjorde min onsdag betydligt roligare.
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Bille NF -96 på 1/2. En som man borde köpt riktigt många av men av någon outgrundlig anledning inte gjorde. Klart bättre än -98. Fick den blint och doften är trollbindande. Smaken fyller på nästan lika stort som doften och sedan än härlig utan att bli på trängande 96 syra på det. Riktigt riktigt bra och gjorde min onsdag betydligt roligare.
Problemet med halvflaskor är att de tar slut så fort. Har länge varit sugen på att köpa en låda Krug GC och låta mogna men de skulle inte räcka länge.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

En låda 1/2-flaskor räcker i ett år i bästa fall. Av just BS NF -96 borde det inhandlats minst 3 lådor och av Krug GC det dubbla. Tyvärr är det ett förbannat stor gap mellan "borde" och "har råd med"
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Så du städar mer än 1ggr/mån CH ? :)

Hahaha

Det finns naturligtvis flera olika 1/2-flaskor hemma. Billen blev jag dock bjuden på igår så den har jag inga av tyvärr :'(
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Hahaha

Det finns naturligtvis flera olika 1/2-flaskor hemma. Billen blev jag dock bjuden på igår så den har jag inga av tyvärr :'(
Bille NF är ju underbar! vart kan man få tag på 1/2-flaskor nu ?
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Bille NF är ju underbar! vart kan man få tag på 1/2-flaskor nu ?
Efter CHs inlägg sökte jag lite på wine-searcher men fick ingen träff överhuvudtaget på någon affär i Europa som säljer Billecart-Salmon NF 1996 på halvflaska

Nästa årgång som blir bra är nog 2002. Speciellt då de lagt ner Grande Cuvée och väl kör in de druvorna i NF (bland annat)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Bille NF är ju underbar! vart kan man få tag på 1/2-flaskor nu ?

Hittar inte shorepower den så vet i tusan vart den finns att få tag i. Jag blev bjuden av en medlem i vinkällaren och konstaterade bara att man borde köpt när den faktiskt fanns. Just NF har de senaste gångerna blivit väldigt konstigt prissatt på 1/2-flaska och blir det samma med 2002 när den kommer så måste jag köpa på mig betydligt fler än 6 st.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Köp -00 på Stora Satan! :)

Frågan var som jag tolkade den vart man kunde få tag på NF -96.
2000 finns som du länkar till via SS och förhoppningsvis kommer 2002 snart för varken 1998 eller 2000 har varit speciellt bra de få gånger jag prova dem på 1/2-flaska.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Frågan var som jag tolkade den vart man kunde få tag på NF -96.
2000 finns som du länkar till via SS och förhoppningsvis kommer 2002 snart för varken 1998 eller 2000 har varit speciellt bra de få gånger jag prova dem på 1/2-flaska.
Jaha ok. Jag svarade bara på frågan BS NF på halvflaska :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Jaha ok. Jag svarade bara på frågan BS NF på halvflaska :)
Hmm. Tack ändå:) men de va dessvärre tvärslut, de som stod i lagersaldo är tyvärr kross.
Jag kommer spänt vänta på '02an
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Selosse Rose, deg feb11. Som vanligt magisk.
Leclapart Aprotre 03. Som vanligt magisk.
Till detta en involtini-ruyllad kalv, umamikräm och ruccola. Vit risotto.
Gott.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Yes! jag blev först med anteckningar från gårdagens-inferno

Fallet-Prévostat
Ganska stikig, mandarin-syra. med luft lite mer fläder. lite åt cider-fläder hållet.

Bollinger Grande Année 1995
Vinet är otroligt rikt, med mörk gyllene färg. Doften är hustypisk men här med skön mognad i oxidativ stil. Faten är helt integrerade på näsan, men i gommen är det som en explosion av röda bär, brioch. Vinet har skön mognad, men ännu finns en liten viss krispig syra, om änn inte mycket integrerad. Men det känns tydligt att vinet har en bra bit till att ge, även om jag fullkomligt älskar vinet redan nu. Eftersmaken är låång o otroligt uttrycksfull med massor av sherryfat.

Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996
Min första, blinda, gissning på en fat-lagrad BdB - kan man ha mer fel?
Vinet öppnar upp, redan som kall. Otroligt uttrycksfull med smältsmör o anklever.
Med luft blir vinet mer och mer rostad. Sen växer doften på ett så omåttligt komplext vis här är det tydlig doft av färsk hyvlad vit Albatryffel.
Det är som att sticka ned näsan i en hel korg med albatryffel helt magiskt!
I gommen smeker texturen på bra smörigt-vis. Ett otroligt komplext vin som precis börjat öppna upp sig. Här är det framförallt bröd och tryffel som dominerar. Där frukten är mycket integrerad. Syran ligger bara där i backrunden, men det känns ändå på typiskt 96-vis dendär skarpheten. Häär med viss frisk krispigt gröna-inslag nästan som gräslök.

Krug 1995
Doften är först otroligt sluten. Som sedan komma att blomma ut med flintarök, barigoule-lik, bourgogne-tryffel.
Vinet har här redan en förförande balans med bra integrerad-frukt av mörka bär. Syran finns ännu här, men den har verkligen börjat tona ned sig. Det är med Krug-charm detta vin omfamnar en, hon låter ingen gå oberörd. Med varmtbakad tropisk frukt med viss fatiga krug-toner, ta på detta o hyvla färsk bourgognetryffel och en skvätt elegans så har du dig vad Krug-95 lämnar…my gosh så bra!

Jacques Selosse Rosé
Degg: November 2010.
Kör ned näsan i glaset och woooh! Det är först som att bli manglad! sällan har ett vin så mycket liv och kraft! Efter en stund doftar jag igen, här är det som att direkt ta ned näsan i ett ny-tömt Montrachet-fat. Vinet är väldigt bångstyrigt, tar lång tid att komma till sin rätta. Vinet har sån otrolig punsch en otrolig personlighet. Det är givetvis mycket komplext med fat-tonerna som far o flyger åt alla håll. Massor med frukt och en finfin syra av blodgrape. För mig är frukten redan bra integrerad det är fantastisk gott. Men det är inte förens vinet verkligen kommer upp i temp man kan njuta fullt ut. För mig är detta det vin som gick överlägset bäst att dricka rumsvarmt denna kväll.

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002
Öppnar här med massor av tropiska blommor, vitpersika, lite rosor. Men i otroligt knuten stil.
Vinet flödar livligt med bra 02-syra men för mig är det inte mycket mer än så. Jag säger hellre, hands off. Med bra lagrings potential.

David Léclapart L'amateur 2007
För åldern otroligt rik doft. med tydliga inslag av nytömd Calvados-fat. äppelmust o fransk Cidré.
Vinet är mycket livligt med skarp syra o mineral i tydlig "Cidré-stil"
Jag gillar vinet skarpt med en stor personlighet. Men tyvärr var de andra vinerna ikväll ännu bättre.

Deutz Cuvée William Deutz 1998
Min första blinda gissning var på en BdN. så Pinot-dominerad upplever jag denna. Med sin otroligt inbjudande doft med rostade-fat toner och massor av smultron med vissa inslag av hallon, otroligt läcker. Vinet är mycket flörtigt med viss mognadstoner gör detta vin mycket generöst. Med mycket luft kommer mer rödabär på plats vinet är otroligt mjukt, generöst med smultron i mjuka toner mot slutet. Inget vin att spara allt för länge på, riktigt gott nu!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Grymt kul att läsa såhär på morgonskvisten har suttit hela kvällen igår och bara undrat vad som dracks under infernot. Och bra beskrivet, drack william deutz -98 också för några månader sen och upplevde den på samma sätt den har verkligen mognat på och är fullt drickbar idag. Tack för snabb uppdatering!
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Selosse Rose, deg feb11. Som vanligt magisk.
Leclapart Aprotre 03. Som vanligt magisk.
Till detta en involtini-ruyllad kalv, umamikräm och ruccola. Vit risotto.
Gott.

Mums. Härlig kombo! Undrar bara vad vi skall ta oss till när Apotre 03'orna är slut? *orolig*
 
Toppen