Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Bryter av det eviga Champagneflödet med att botanisera lite bland SB:s mycket magra (fast ändå världens bästa) Bourgognesortiment.

Ikväll dullerar således följande ungdomar:

Chambolle Musigny 2009 Domaine Comte Georges de Vogüé (nedklassad till 1er Cru pga för unga stockar)
Mazoyères Chambertin 2009 Domaine Taupenot-Merme (Grand Cru)
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Vad var umamikrämen gjord på? Natriumglutamat? ;)

Man fattar ju varför kineserna är galna i skiten... tycker dock cancerrisken är för stor så jag gör min egen oraffinerade.

Olivolja, vitlök, schalottenlök, tomatpuré, colatura di alici, citron, salt och svartpeppar. Stavmixa. Finhackad backtimjan blandas i smeten.

"rullade" ut en kalvfilé genom att skära den utifrån och in samtidigt som du snurrar den i handen... ungefär som japanska kockarna gör med grönsker.

Smörjde hela ytan (ca A4 storlek utrullad) med krämen, toppade med ruccola. Rullade ihop och knöt i hop med steksnöre.

Bryn i panna runt om, se till att kalven är fri från ev krämrester på utsidan då detta gärna bränns för mycket.

Baka klart i ugn till 55grader.

Vit risotto och rödvinsreduktion till kalven.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Mums. Härlig kombo! Undrar bara vad vi skall ta oss till när Apotre 03'orna är slut? *orolig*

ja faaan alltså... så otroligt bra 03:a. Som tur är verkar ju varje år oavsett förutsättning bli magiskt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Precis, CH - möjligen ett litet privat helvete? ;)
Nae. mer än 8 viner testade vi; 9st bubblande följt av en Underbar Chablis 1er Cru, följt av 4st röda.
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Yes! jag blev först med anteckningar från gårdagens-inferno

Fallet-Prévostat
Ganska stikig, mandarin-syra. med luft lite mer fläder. lite åt cider-fläder hållet.

Bollinger Grande Année 1995
Vinet är otroligt rikt, med mörk gyllene färg. Doften är hustypisk men här med skön mognad i oxidativ stil. Faten är helt integrerade på näsan, men i gommen är det som en explosion av röda bär, brioch. Vinet har skön mognad, men ännu finns en liten viss krispig syra, om änn inte mycket integrerad. Men det känns tydligt att vinet har en bra bit till att ge, även om jag fullkomligt älskar vinet redan nu. Eftersmaken är låång o otroligt uttrycksfull med massor av sherryfat.

Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996
Min första, blinda, gissning på en fat-lagrad BdB - kan man ha mer fel?
Vinet öppnar upp, redan som kall. Otroligt uttrycksfull med smältsmör o anklever.
Med luft blir vinet mer och mer rostad. Sen växer doften på ett så omåttligt komplext vis här är det tydlig doft av färsk hyvlad vit Albatryffel.
Det är som att sticka ned näsan i en hel korg med albatryffel helt magiskt!
I gommen smeker texturen på bra smörigt-vis. Ett otroligt komplext vin som precis börjat öppna upp sig. Här är det framförallt bröd och tryffel som dominerar. Där frukten är mycket integrerad. Syran ligger bara där i backrunden, men det känns ändå på typiskt 96-vis dendär skarpheten. Häär med viss frisk krispigt gröna-inslag nästan som gräslök.

Krug 1995
Doften är först otroligt sluten. Som sedan komma att blomma ut med flintarök, barigoule-lik, bourgogne-tryffel.
Vinet har här redan en förförande balans med bra integrerad-frukt av mörka bär. Syran finns ännu här, men den har verkligen börjat tona ned sig. Det är med Krug-charm detta vin omfamnar en, hon låter ingen gå oberörd. Med varmtbakad tropisk frukt med viss fatiga krug-toner, ta på detta o hyvla färsk bourgognetryffel och en skvätt elegans så har du dig vad Krug-95 lämnar…my gosh så bra!

Jacques Selosse Rosé
Degg: November 2010.
Kör ned näsan i glaset och woooh! Det är först som att bli manglad! sällan har ett vin så mycket liv och kraft! Efter en stund doftar jag igen, här är det som att direkt ta ned näsan i ett ny-tömt Montrachet-fat. Vinet är väldigt bångstyrigt, tar lång tid att komma till sin rätta. Vinet har sån otrolig punsch en otrolig personlighet. Det är givetvis mycket komplext med fat-tonerna som far o flyger åt alla håll. Massor med frukt och en finfin syra av blodgrape. För mig är frukten redan bra integrerad det är fantastisk gott. Men det är inte förens vinet verkligen kommer upp i temp man kan njuta fullt ut. För mig är detta det vin som gick överlägset bäst att dricka rumsvarmt denna kväll.

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002
Öppnar här med massor av tropiska blommor, vitpersika, lite rosor. Men i otroligt knuten stil.
Vinet flödar livligt med bra 02-syra men för mig är det inte mycket mer än så. Jag säger hellre, hands off. Med bra lagrings potential.

David Léclapart L'amateur 2007
För åldern otroligt rik doft. med tydliga inslag av nytömd Calvados-fat. äppelmust o fransk Cidré.
Vinet är mycket livligt med skarp syra o mineral i tydlig "Cidré-stil"
Jag gillar vinet skarpt med en stor personlighet. Men tyvärr var de andra vinerna ikväll ännu bättre.

Deutz Cuvée William Deutz 1998
Min första blinda gissning var på en BdN. så Pinot-dominerad upplever jag denna. Med sin otroligt inbjudande doft med rostade-fat toner och massor av smultron med vissa inslag av hallon, otroligt läcker. Vinet är mycket flörtigt med viss mognadstoner gör detta vin mycket generöst. Med mycket luft kommer mer rödabär på plats vinet är otroligt mjukt, generöst med smultron i mjuka toner mot slutet. Inget vin att spara allt för länge på, riktigt gott nu!

Spot on på det mesta!
Skriver från minnet:

Första gången jag testat Selosse rose och känns inte som min stil. Som du säger, bångstyrigt. Lite love it or hate it. Dock mycket intressant erfarenhet.

David Léclapart L'amateur 2007 var också svår för mig. Kom aldrig bort ifrån JO äppelkoncentrat-stadiet.

Krug-95an var kvällens champagne för mig, följt av GA-95an.
 
SV: Idag dricker vi

De röda vi drack samt Chablis får någon gärna lista. Vet att vi drack 1997 Château Cos d'Estournel samt 2005 Lillian Winery Syrah. Det var också en CdP samt Bourgogne som jag inte skrev upp. Det var också det mousserande från Loire (vad hette det Johan?)

Min favorit av de röda var Cos d'Estournel . De tre bästa var för mig i ordning, 1995 Krug, Chablis och sedan 1995 Bollinger La Grande Année

Bra noteringar, Johan1279, tack för dem. jag ska skriva rent mina men skulle uppskatta namnet på de tre vinerna jag missade skriva upp Tack också för en trevlig kväll. Vi får köra mer av dessa. Tack för att Jos tog kommandot och bokade

PS. De röda vi fick ett litet smakprov av, framförallt 1991 Opus One blåste en ju av banan.
PS2. Tyvärr var också en William Deutz 1999 korkad. Segolas hade lagt upp det bra med en 1998/1999 av William Deutz
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
De röda vi drack samt Chablis får någon gärna lista. Vet att vi drack 1997 Château Cos d'Estournel samt 2005 Lillian Winery Syrah. Det var också en CdP samt Bourgogne som jag inte skrev upp. Det var också det mousserande från Loire (vad hette det Johan?)

Min favorit av de röda var Cos d'Estournel . De tre bästa var för mig i ordning, 1995 Krug, Chablis och sedan 1995 Bollinger La Grande Année

Bra noteringar, Johan1279, tack för dem. jag ska skriva rent mina men skulle uppskatta namnet på de tre vinerna jag missade skriva upp Tack också för en trevlig kväll. Vi får köra mer av dessa. Tack för att Jos tog kommandot och bokade

PS. De röda vi fick ett litet smakprov av, framförallt 1991 Opus One blåste en ju av banan.
PS2. Tyvärr var också en William Deutz 1999 korkad. Segolas hade lagt upp det bra med en 1998/1999 av William Deutz
Yes stort tack till er alla för en fantastisk kväll!
CdP vad Domaine Pegau 1998 (troligtvis den röda jag föredrog)

Det udda bubblet jag tog med, från Vouvray; Domaine Clos Naudin (Philippe Foreau) Methode Traditionnelle 2002 Réserve
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Cablis var en 1er Cru La Forest 2007 från Dauvissat, CdP var Pegau Cuvée Laurence 1998 och sen hade Jos med sig en Bourgogne som var god men mer än så kommer jag inte ihåg...
Mina favoriter var Bollinger GA -95, Cos d'Estournel samt Dauvissat. Har för mig att jag rankade dem i den ordningen också :)
Jag håller med Hampus om Selosse rosé, intressant och väldigt speciellt men inte min stil
Tack allihop för en trevlig kväll o jag är mer än gärna med fler gånger!
Jag kan dock inte ta åt mig äran av att ha tagit med Deutz, det var Sjödin som hade Deutz 1998 och 1999
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Krugen plockade hem kvällen, utan tvekan. På röda sidan tyckte jag Lillian levererade riktigt bra.
Surt bara med korkade Deutzen, det hade varit kul att ställa åren mot varandra.

Idag dricker jag Coca Cola
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

just det ja, dom röda. Verkar som om jag sumpat anteckningarna.

Har något vagt minne om att bourgognen hette nåt med croix? Riktigt trevlig i vart fall.
 
SV: Idag dricker vi

Sorry Sjödin för att jag mixade upp dig med Segolas, IRL vet jg ju men sen blandade jag ihop forumnamnen. Ska inte ske igen.
Alltid tråkigt med kork, bra viner som blir förstörda är ju borta från världen för alltid.

Vad gäller Selosse rosé, helt tydlig en Selosse, den var lite bråkig i smaken men ge den ett par år så ska ni se. Har inga problem med de som inte gillar Selosse, tvärt om. Mer till mig :)
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Bryter av det eviga Champagneflödet med att botanisera lite bland SB:s mycket magra (fast ändå världens bästa) Bourgognesortiment.

Ikväll dullerar således följande ungdomar:

Chambolle Musigny 2009 Domaine Comte Georges de Vogüé (nedklassad till 1er Cru pga för unga stockar)
Mazoyères Chambertin 2009 Domaine Taupenot-Merme (Grand Cru)

Se fram mot dina anteckningar. För mig blir det nog lite Barolo, Djuret ikväl, serveras vildsvin. Förrätten redan vald:

Halsen, som Rillette Aigre Doux i kroppkaka. Serveras med blodpudding, rökt fläsksida, Karl-Johansvampkräm, lingon och svampbuljong

CH skrev:
Eller en vanlig onsdag på Eriks för shorepower.
Tisdag, onsdag är ju lill-lördag, då blir det lite mer :D
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Vad gäller Selosse rosé, helt tydlig en Selosse, den var lite bråkig i smaken men ge den ett par år så ska ni se. Har inga problem med de som inte gillar Selosse, tvärt om. Mer till mig :)
Och till mig! det är fantastisk gott :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Många fantastiska champagner och andra viner var det. Riktigt skoj att få prova Diebolt, Bollinger, Selosse rosé och Enchanteleur som var av senare årgångar än jag druckit tidigare.

Krug 95 svår att tävla mot, den tar ju andan ur en.
Chablis var den bästa jag smakat, var som en bättre champagne utan bubblor, önskar jag haft den ensam och inte omgiven av "störande" andra viner.
Bollinger La Grande Année 95 kändes mkt äldre, jag hamnade i 70-talet :-o

De röda blev svåra, alla fantastiskt goda. Men svårt (för mig) efter så mycket champagne m syra. De röda fick inte rättvisa i min gom. Men de var så bra. Hade svårt att välja vilken som var bäst av dem.

Ang Selosse rosé är jag förvånad hur mkt den skiljde sig mot de jag haft och druckit senaste åren, men de har också varit inköpta 04 och 05 och därmed deggade många år före uppkorkning. Vilket tycks ha gjort dem gott.

Någon mer Fallet vete tusan om jag köper, om jag inte får tanten att släppa till sina 70-talister :-o
Riktigt besviken på den. Men tufft att stå intill Bollinger 95.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Rätta mig om jag har fel men om Selossen va deggad 2010 så är den ganska nyinköpt va? Jag har en Egly-Ouriet som är deggad -09 hur gammal kan den va då? :eek:
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

hampus86 skrev:
Har något vagt minne om att bourgognen hette nåt med croix? Riktigt trevlig i vart fall.
Något av David Croix alster från Domaine des Croix? Han är duktig.
 
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Rätta mig om jag har fel men om Selossen va deggad 2010 så är den ganska nyinköpt va? Jag har en Egly-Ouriet som är deggad -09 hur gammal kan den va då? :eek:

Hur menar du? Den är degad under 2009, räkna med 3-6 månader innan den hamnar i butik. Hur gammalt vinet är , dvs vilka årgångar går inte att säga om man inte vet vilket vin det är. Minimumtid är ju 1.5 år för NV och 3 år för vintage.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Rätta mig om jag har fel men om Selossen va deggad 2010 så är den ganska nyinköpt va? Jag har en Egly-Ouriet som är deggad -09 hur gammal kan den va då? :eek:
inte nödvändigtvis, man brukar oftast köpa precis nydeggad alt 6mån. De som säljs i december brukar oftast vara deggad i april samma år. men man kan också köpa de som komma att deggas i april detta år, redan i april :) sen finns det alltid äldre att köpa på Internet...så mitt svar kanske är lite luddigt men...
 
Toppen