Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tack alla! Kul med sån variation på champagnen, - personligen var det mycket lärorikt för mig. Fick lite aha-upplevelser och bekräftat vad det är jag vill ha i källaren..

Bäst var Krugen, helt klart. Krugparfymen sköt ut som en kvast och inte en sekunds tvekan om vad som fanns i glaset. Som tvåa höll jag Enchanteleuren, den är grym.

Pegau Laurence var riktigt bra och Dauvissaut fantastisk.


Bourgognen var 2009 Les Cent Vignes 1er Cru från Domaine des Croix.
 

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kurerar mig från en post-semester-förkylning och efterföljande "Open 12.2-wod" med en Ruinart Brut 1996.

Testade denna för sisådär 18 månader sen och den flaskan kändes ganska knuten och allmänt svår.

Den här är raka motsatsen! Jästiga mognadstoner, äpplen, smörig brioche & karamell med fin mousse och en bakomliggande citrus och mineralton. Kanske är sviterna av förkylningen men jag fick nästan lite vaga julmust-toner ibland innan syran och mineralerna sparkar tillbaka i eftersmaken.

Sjukt bra flaska!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Delamotte -02 riktigt härlig ligg på den här ett par år och den kommer utvecklas till ren magi.
Och Meerlust Rubicon -06 väldigt kompakt med lite rökig tobaks smak.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Delamotte -02 riktigt härlig ligg på den här ett par år och den kommer utvecklas till ren magi.
Och Meerlust Rubicon -06 väldigt kompakt med lite rökig tobaks smak.

Avslutat med en Glenlivet Cask 5259 Exclusive riktigt härlig och len som bomull...
 

baum

Medlem
SV: Idag dricker vi

Startade med en QV Discobitch, sen följde 03 Allegrini La Poja, 05 Arnaldo-Caprai Sagrantino di Montefalco Collepiano och till sist en 03 Allegrini Amarone della Valpolicella Classico.

Discobitchen och La Pojan var underbara medans Collepianon kändes som den skulle behöva något år till på rygg och amaronen var sådär, varken wow eller dålig.

För avrundningen stod Zacapa XO för underhållningen och den levererar gång på gång, helt fantastisk rom.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

baum skrev:
Startade med en QV Discobitch, sen följde 03 Allegrini La Poja, 05 Arnaldo-Caprai Sagrantino di Montefalco Collepiano och till sist en 03 Allegrini Amarone della Valpolicella Classico.

Discobitchen och La Pojan var underbara medans Collepianon kändes som den skulle behöva något år till på rygg och amaronen var sådär, varken wow eller dålig.

För avrundningen stod Zacapa XO för underhållningen och den levererar gång på gång, helt fantastisk rom.

Fick en Zacapa på födelsedagen riktigt fin rom lätt uppe på topp.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Hörde förresten att lite folk från Göteborg var upp i Stockholm och besökte ett ställe som jag är till och från på. De läste det här forumet men kände att inte för att skriva då de mest drack tysk riesling, kanske några som var med på er provning? Vore kul om fler riesling , bourgogne och bordeauxfantaster skrev lite på forumet

Det var nog jag och min tjej som åsyftades. Och eftersom jag är österrikare med släktrötter ett stenkast från Wachau måste jag bara få påpeka att det naturligtvis är österrikisk riesling jag dricker. :)

Det var för övrigt som alltid ett trevligt besök på Vinbaren. Jag önskar verkligen att vi hade något liknande ställe i Göteborg med motsvarande utbud på viner på glas och i samma prisklass. Idag är det väl nästan bara Heaven 23 som är i närheten, fast de är ju betydligt mer nischade i sin inriktning.

Synd bara att Stockholm gav mig en dunderinfluensa som jag börjat hämta mig ifrån först nu (därav det något sena svaret).
 
SV: Idag dricker vi

Hagbard C. skrev:
Det var nog jag och min tjej som åsyftades. Och eftersom jag är österrikare med släktrötter ett stenkast från Wachau måste jag bara få påpeka att det naturligtvis är österrikisk riesling jag dricker. :)

Det var för övrigt som alltid ett trevligt besök på Vinbaren. Jag önskar verkligen att vi hade något liknande ställe i Göteborg med motsvarande utbud på viner på glas och i samma prisklass. Idag är det väl nästan bara Heaven 23 som är i närheten, fast de är ju betydligt mer nischade i sin inriktning.

Synd bara att Stockholm gav mig en dunderinfluensa som jag börjat hämta mig ifrån först nu (därav det något sena svaret).
Kul, jag ska påpeka att det är Österrikisk riesling som gäller. Wachau dricker jag ju gärna, tyvärr allt för ofta för ungt. Och jag håller med, en bra vinbar är guld värd.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Många kul viner ni hade på vinfernot och bra anteckningar Johan !
Var allt på magnum förresten ?
Champagne verkar dock ge en grav minnesförlust vad gäller vinerna som kommer efter. ;)

johan1279 skrev:
Yes! jag blev först med anteckningar från gårdagens-inferno

Fallet-Prévostat
Ganska stikig, mandarin-syra. med luft lite mer fläder. lite åt cider-fläder hållet.

Bollinger Grande Année 1995
Vinet är otroligt rikt, med mörk gyllene färg. Doften är hustypisk men här med skön mognad i oxidativ stil. Faten är helt integrerade på näsan, men i gommen är det som en explosion av röda bär, brioch. Vinet har skön mognad, men ännu finns en liten viss krispig syra, om änn inte mycket integrerad. Men det känns tydligt att vinet har en bra bit till att ge, även om jag fullkomligt älskar vinet redan nu. Eftersmaken är låång o otroligt uttrycksfull med massor av sherryfat.

Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996
Min första, blinda, gissning på en fat-lagrad BdB - kan man ha mer fel?
Vinet öppnar upp, redan som kall. Otroligt uttrycksfull med smältsmör o anklever.
Med luft blir vinet mer och mer rostad. Sen växer doften på ett så omåttligt komplext vis här är det tydlig doft av färsk hyvlad vit Albatryffel.
Det är som att sticka ned näsan i en hel korg med albatryffel helt magiskt!
I gommen smeker texturen på bra smörigt-vis. Ett otroligt komplext vin som precis börjat öppna upp sig. Här är det framförallt bröd och tryffel som dominerar. Där frukten är mycket integrerad. Syran ligger bara där i backrunden, men det känns ändå på typiskt 96-vis dendär skarpheten. Häär med viss frisk krispigt gröna-inslag nästan som gräslök.

Krug 1995
Doften är först otroligt sluten. Som sedan komma att blomma ut med flintarök, barigoule-lik, bourgogne-tryffel.
Vinet har här redan en förförande balans med bra integrerad-frukt av mörka bär. Syran finns ännu här, men den har verkligen börjat tona ned sig. Det är med Krug-charm detta vin omfamnar en, hon låter ingen gå oberörd. Med varmtbakad tropisk frukt med viss fatiga krug-toner, ta på detta o hyvla färsk bourgognetryffel och en skvätt elegans så har du dig vad Krug-95 lämnar…my gosh så bra!

Jacques Selosse Rosé
Degg: November 2010.
Kör ned näsan i glaset och woooh! Det är först som att bli manglad! sällan har ett vin så mycket liv och kraft! Efter en stund doftar jag igen, här är det som att direkt ta ned näsan i ett ny-tömt Montrachet-fat. Vinet är väldigt bångstyrigt, tar lång tid att komma till sin rätta. Vinet har sån otrolig punsch en otrolig personlighet. Det är givetvis mycket komplext med fat-tonerna som far o flyger åt alla håll. Massor med frukt och en finfin syra av blodgrape. För mig är frukten redan bra integrerad det är fantastisk gott. Men det är inte förens vinet verkligen kommer upp i temp man kan njuta fullt ut. För mig är detta det vin som gick överlägset bäst att dricka rumsvarmt denna kväll.

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002
Öppnar här med massor av tropiska blommor, vitpersika, lite rosor. Men i otroligt knuten stil.
Vinet flödar livligt med bra 02-syra men för mig är det inte mycket mer än så. Jag säger hellre, hands off. Med bra lagrings potential.

David Léclapart L'amateur 2007
För åldern otroligt rik doft. med tydliga inslag av nytömd Calvados-fat. äppelmust o fransk Cidré.
Vinet är mycket livligt med skarp syra o mineral i tydlig "Cidré-stil"
Jag gillar vinet skarpt med en stor personlighet. Men tyvärr var de andra vinerna ikväll ännu bättre.

Deutz Cuvée William Deutz 1998
Min första blinda gissning var på en BdN. så Pinot-dominerad upplever jag denna. Med sin otroligt inbjudande doft med rostade-fat toner och massor av smultron med vissa inslag av hallon, otroligt läcker. Vinet är mycket flörtigt med viss mognadstoner gör detta vin mycket generöst. Med mycket luft kommer mer rödabär på plats vinet är otroligt mjukt, generöst med smultron i mjuka toner mot slutet. Inget vin att spara allt för länge på, riktigt gott nu!

shorepower skrev:
De röda vi drack samt Chablis får någon gärna lista. Vet att vi drack 1997 Château Cos d'Estournel samt 2005 Lillian Winery Syrah. Det var också en CdP samt Bourgogne som jag inte skrev upp. Det var också det mousserande från Loire (vad hette det Johan?)

Min favorit av de röda var Cos d'Estournel . De tre bästa var för mig i ordning, 1995 Krug, Chablis och sedan 1995 Bollinger La Grande Année

Bra noteringar, Johan1279, tack för dem. jag ska skriva rent mina men skulle uppskatta namnet på de tre vinerna jag missade skriva upp Tack också för en trevlig kväll. Vi får köra mer av dessa. Tack för att Jos tog kommandot och bokade

PS. De röda vi fick ett litet smakprov av, framförallt 1991 Opus One blåste en ju av banan.
PS2. Tyvärr var också en William Deutz 1999 korkad. Segolas hade lagt upp det bra med en 1998/1999 av William Deutz
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Många kul viner ni hade på vinfernot och bra anteckningar Johan !
Var allt på magnum förresten ?
Champagne verkar dock ge en grav minnesförlust vad gäller vinerna som kommer efter. ;)
Nja kan inte påstå att Champagnerna gav någon minnesförlust, varför jag inte skrev något vidare om de röda är för att jag inte anser mig själv tillräckligt duktig på de för att utvärdera. men jag gilla den 1998 CdP vi hadde :)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chambertin, här har du en komplett lista över vinerna vi drack i turordning. Passade på att slänga in en kort kommentar ;)

Fallet-Prévostat Mg - Snudd på oangenäm, stickig doft och inte rolig i munnen heller. Sry bubblaren... :-\

Bollinger Grande Année 1995 - Lite för oxiderad doft för att jag ska gå igång men riktigt bra i munnen. Hög syra.

Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996 - Min typ av skumpa, - men det är väl därför man sitter på några såklart ;)

Krug 1995 -
Sagolikt bra.

Jacques Selosse Rosé - Kom inte överens med denna. Stor kraftig doft som var lite over the top för mig.

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002 - Hmm... inte min typ av Champagne.

Domaine Clos Naudin 2002 Réserve - Helt ok men inget jag gick ingång på

David Léclapart L'amateur 2007 - Galet stark doft av JO äppeljuicekoncentrat, inte min grej.

Deutz Cuvée William Deutz 1997 - Kork

Deutz Cuvée William Deutz 1998 - Mastodontskumpa, gott.

Dauvissaut, La Forest 2007 - Fantastisk Chablis och den bästa jag druckit på länge

Cos Estournel 1997 - inte min kopp, för mycket grön paprika och övriga gröna Cabernet-toner

Pegau Laurence 1998 - Jäkligt bra och... elegant. Tro det eller ej.

Domiane des Croix Les Cent Vignes 2009 - Bra men liiite för modern för min smak

Lillian Syrah 2005 - Elegant fruktbomb med balans. Gött.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Av dina kommentarer så verkar det som att du inte gillade en stor del av vinerna som provades. Kräsen eller gnällig?
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Av dina kommentarer så verkar det som att du inte gillade en stor del av vinerna som provades. Kräsen eller gnällig?
Jos är inte gnällig, Jos är en diva och vi hade inga Snickers :)

Jag tycker att det var nästan genomgående bra, vi hade ett par viner som inte presterade, en korkade William Deutz 1999 (inte 1997)men sedan var det bra.

Selosse och Leclapart är en smaksak, jag tycker framförallt Selossen var bra, lite bråkig men bra. FdP var mer sluten än normalt och kanske skulle haft lite mer värme. Av de röda så höll jag Coz högst följt av Lillian (hör och häpna) men intressant nog så drack jag spontant upp Domiane des Croix. Fallet-Prévostat var inte god, antingen en defekt flaska eller så något annat. Domaine Clos Naudin var helt ok och lite intressant kuriosa, om än inte stort. GA 95 var bra, oxidation försvann snabbt och vinet höll/utvecklades i glaset. Chablisen var riktigt bra. Trevlig kväll, kanske lite obalans med något för mycket skumpa men det går väl att rätta till för nästa gång.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Av dina kommentarer så verkar det som att du inte gillade en stor del av vinerna som provades. Kräsen eller gnällig?
Jag tror inte att jag gnällde speciellt mycket... Det var fantastiskt kul att få pröva dessa viner blint och ett sant nöje. Jo jag gillade vinerna. Ok att jag kanske överdrivit lite i mina korta kommentarer och varit lite väl svart och vit. Det var väl egentligen bara ett vin som jag "inte gillade". Sen är det väl ett par som inte är min grej. Förstår dock att det kan vara ett "stort vin" för det, - men smaken är som baken.

Eller förresten..., Cosen var ju faktiskt inte ett stort vin enligt mig och alldeles för gröntråkig för att komma från en så dyr 2a Cru ;)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Jos är inte gnällig, Jos är en diva och vi hade inga Snickers :)

Jag tycker att det var nästan genomgående bra, vi hade ett par viner som inte presterade, en korkade William Deutz 1999 (inte 1997)men sedan var det bra.

Selosse och Leclapart är en smaksak, jag tycker framförallt Selossen var bra, lite bråkig men bra. FdP var mer sluten än normalt och kanske skulle haft lite mer värme. Av de röda så höll jag Coz högst följt av Lillian (hör och häpna) men intressant nog så drack jag spontant upp Domiane des Croix. Fallet-Prévostat var inte god, antingen en defekt flaska eller så något annat. Domaine Clos Naudin var helt ok och lite intressant kuriosa, om än inte stort. GA 95 var bra, oxidation försvann snabbt och vinet höll/utvecklades i glaset. Chablisen var riktigt bra. Trevlig kväll, kanske lite obalans med något för mycket skumpa men det går väl att rätta till för nästa gång.
Personliga påhopp tolereras inte!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Jos är inte gnällig, Jos är en diva och vi hade inga Snickers :)

Jag tycker att det var nästan genomgående bra, vi hade ett par viner som inte presterade, en korkade William Deutz 1999 (inte 1997)men sedan var det bra.

Selosse och Leclapart är en smaksak, jag tycker framförallt Selossen var bra, lite bråkig men bra. FdP var mer sluten än normalt och kanske skulle haft lite mer värme. Av de röda så höll jag Coz högst följt av Lillian (hör och häpna) men intressant nog så drack jag spontant upp Domiane des Croix. Fallet-Prévostat var inte god, antingen en defekt flaska eller så något annat. Domaine Clos Naudin var helt ok och lite intressant kuriosa, om än inte stort. GA 95 var bra, oxidation försvann snabbt och vinet höll/utvecklades i glaset. Chablisen var riktigt bra. Trevlig kväll, kanske lite obalans med något för mycket skumpa men det går väl att rätta till för nästa gång.
Va!? :eek:
Det va ju prefekt, skumpa är ju godast ! :D
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

1982 Henriot Champagne Cuvée des Enchanteleurs Brut

Fin mognad, mjuk mousse, ren syra. Blodapelsin, mogna äpplen, plommon. Nötter, mörkt bröd, lätt ton av sirap och karamell. Helt i harmoni, lång eftersmak. Fantastisk flaska!
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

2007 Elio Altare Barolo Vigneto Arborina dracks också i helgen efter rejäl luftning:

Stram, kryddig, lång. Körsbär, apelsin, nötter, jordmineral, mint, aningen läder, lätt tjära. Vansinnigt gott.

Provades mot 2008 Elio Altare Langhe Nebbiolo Vigna Arborina som är mer rättfram och lite mer fatpräglad. Mycket bra, men inte på samma nivå som Barolon.
 
SV: Idag dricker vi

KimHartman skrev:
1982 Henriot Champagne Cuvée des Enchanteleurs Brut

Fin mognad, mjuk mousse, ren syra. Blodapelsin, mogna äpplen, plommon. Nötter, mörkt bröd, lätt ton av sirap och karamell. Helt i harmoni, lång eftersmak. Fantastisk flaska!

KimHartman skrev:
2007 Elio Altare Barolo Vigneto Arborina dracks också i helgen efter rejäl luftning:

Stram, kryddig, lång. Körsbär, apelsin, nötter, jordmineral, mint, aningen läder, lätt tjära. Vansinnigt gott.

Provades mot 2008 Elio Altare Langhe Nebbiolo Vigna Arborina som är mer rättfram och lite mer fatpräglad. Mycket bra, men inte på samma nivå som Barolon.

Trevliga flaskor och anteckningar. Barolon är ju ett barnarov men ack så svår att låta bli förstår jag.

Har inte druckit 82 av Henrioten ännu. Har du druckit 81an? Den var också väldigt väldigt bra bra. Henriot har verkligen lyckats med sina sendegade viner
 
Toppen