Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

ae

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Vad jag menade är att det blivit en bra undanflykt för speciellt vinkritiker, man kan ju aldrig ha fel, vinet är i en "tunnel".

frisedel hel enkelt. tror att du kan ha en poäng där.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Modern motsvarighet till R2D2
Gammalt skräp från en tid 'för länge, länge sedan' alltså!
Den har ju inte änns touch-screen ???
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Gammalt skräp från en tid 'för länge, länge sedan' alltså!
Den har ju inte änns touch-screen ???
Uppgraderat sedan dess, nu körs Android, perfekt kamera, koppling till twitter, FB, appar etc. Helt omöjligt att skriva mail på dock.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Cédric Bouchard Inflorescence Côte de Val Vilaine 2009
Deg2011
Är otroligt mineralfrisk och fylld med massor av energi, blommigt. Moussen är bländade krämig, en tydlig karaktär av krossad-sten, flinta, varmsand mycket bio-driven med massor av röksten på slutet. vinet har en hård markerad syra som är mandarin-driven. Varje möte med av Céderics viner är spännande, så högst personliga viner.
Av de tre är detta överlägset bäst att dricka alldeles för varmt, det är en nytt vin som nästan avslagen blir all frukt och den sylvassa syra mer lätthanterlig som helhet otroligt njutbart, de få flaskor som finns ska nu gynnas en längre vila.
Ännu en gång, fantastiskt instegs-vin!

Ulysse Collin Blanc de Blancs 2006
Deg2010
Idag otroligt 'Selossig'. Stor, uttrycksfull av mogna persikor och massor av feta fat på doften. Vinet känns mycket mer öppet jämfört med senaste flaskan jag testa förra året. Idag är också faten mer framträdande, än vad de gjorde senast jag testa denna - de nästan flyter uppe på allt annat. Syran är ytters elegant och sitter precis där man vill ha den, i band med sköna gula frukter. Om jag får säga de själv är Olivier en otroligt bra lärjunge till Selosse som bara gör bättre viner varje år, oavsett årgång!

André Clouet Cuvée 1911
(årgångar: 00, 02 & 05)
Går in med en knuten mörk kostym. Flirtig Pinot på doften. Syran ligger bra, men det är ett otroligt bråkigt vin. antingen är det inte väl sammansatt eller så går inte årgångarna ihop riktigt?. Vinets struktur är väldigt ojämnt tillsammans med lätt fatiga inslag, på det, viss frukt som far runt fram och tillbaks på ett icke angenämt vis.
Det är ett i min smak ett svårt vin, kanske löser sig det med lagring, kanske inte?
Men sida vid sida av de andra två har detta ingen chans. dessutom måste jag säga (och det är sällan jag gör) att jag tycker Clouet's millésime 2002 är mer drickbar jämför med 1911.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Kan bara hålla med i clouet frågan, -02 sopar banan med 1911 iallafall den 1911 jag drack senast.
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Cédric Bouchard Inflorescence Côte de Val Vilaine 2009
Deg2011
Är otroligt mineralfrisk och fylld med massor av energi, blommigt. Moussen är bländade krämig, en tydlig karaktär av krossad-sten, flinta, varmsand mycket bio-driven med massor av röksten på slutet. vinet har en hård markerad syra som är mandarin-driven. Varje möte med av Céderics viner är spännande, så högst personliga viner.
Av de tre är detta överlägset bäst att dricka alldeles för varmt, det är en nytt vin som nästan avslagen blir all frukt och den sylvassa syra mer lätthanterlig som helhet otroligt njutbart, de få flaskor som finns ska nu gynnas en längre vila.
Ännu en gång, fantastiskt instegs-vin!

Ulysse Collin Blanc de Blancs 2006
Deg2010
Idag otroligt 'Selossig'. Stor, uttrycksfull av mogna persikor och massor av feta fat på doften. Vinet känns mycket mer öppet jämfört med senaste flaskan jag testa förra året. Idag är också faten mer framträdande, än vad de gjorde senast jag testa denna - de nästan flyter uppe på allt annat. Syran är ytters elegant och sitter precis där man vill ha den, i band med sköna gula frukter. Om jag får säga de själv är Olivier en otroligt bra lärjunge till Selosse som bara gör bättre viner varje år, oavsett årgång!

André Clouet Cuvée 1911
(årgångar: 00, 02 & 05)
Går in med en knuten mörk kostym. Flirtig Pinot på doften. Syran ligger bra, men det är ett otroligt bråkigt vin. antingen är det inte väl sammansatt eller så går inte årgångarna ihop riktigt?. Vinets struktur är väldigt ojämnt tillsammans med lätt fatiga inslag, på det, viss frukt som far runt fram och tillbaks på ett icke angenämt vis.
Det är ett i min smak ett svårt vin, kanske löser sig det med lagring, kanske inte?
Men sida vid sida av de andra två har detta ingen chans. dessutom måste jag säga (och det är sällan jag gör) att jag tycker Clouet's millésime 2002 är mer drickbar jämför med 1911.
Kul provningsartiklar och bra vin. Cedric Bouchard är helt klart en av de bästa odlarna. Att den enklaste tar de andra två vinerna i provningen säger en hel del.

Vad gäller 1911, efter 95/96/97 utgåvan har jag varit besviken av alla jag provat, tyvärr, vet inte om AC ändrad på druvurvalet eller gjort något annat
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Cédric Bouchard Inflorescence Côte de Val Vilaine 2009
Deg2011
Är otroligt mineralfrisk och fylld med massor av energi, blommigt. Moussen är bländade krämig, en tydlig karaktär av krossad-sten, flinta, varmsand mycket bio-driven med massor av röksten på slutet. vinet har en hård markerad syra som är mandarin-driven. Varje möte med av Céderics viner är spännande, så högst personliga viner.
Av de tre är detta överlägset bäst att dricka alldeles för varmt, det är en nytt vin som nästan avslagen blir all frukt och den sylvassa syra mer lätthanterlig som helhet otroligt njutbart, de få flaskor som finns ska nu gynnas en längre vila.
Ännu en gång, fantastiskt instegs-vin!

Ulysse Collin Blanc de Blancs 2006
Deg2010
Idag otroligt 'Selossig'. Stor, uttrycksfull av mogna persikor och massor av feta fat på doften. Vinet känns mycket mer öppet jämfört med senaste flaskan jag testa förra året. Idag är också faten mer framträdande, än vad de gjorde senast jag testa denna - de nästan flyter uppe på allt annat. Syran är ytters elegant och sitter precis där man vill ha den, i band med sköna gula frukter. Om jag får säga de själv är Olivier en otroligt bra lärjunge till Selosse som bara gör bättre viner varje år, oavsett årgång!

André Clouet Cuvée 1911
(årgångar: 00, 02 & 05)
Går in med en knuten mörk kostym. Flirtig Pinot på doften. Syran ligger bra, men det är ett otroligt bråkigt vin. antingen är det inte väl sammansatt eller så går inte årgångarna ihop riktigt?. Vinets struktur är väldigt ojämnt tillsammans med lätt fatiga inslag, på det, viss frukt som far runt fram och tillbaks på ett icke angenämt vis.
Det är ett i min smak ett svårt vin, kanske löser sig det med lagring, kanske inte?
Men sida vid sida av de andra två har detta ingen chans. dessutom måste jag säga (och det är sällan jag gör) att jag tycker Clouet's millésime 2002 är mer drickbar jämför med 1911.

Mycket bra noteringar!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

R.H. Coutier Henri III -02 doftar av hasselnötter med en rostad bröd och plommon. Smakar mycket fruktigare med en hel del citrus. Helt ok men inget märkvärdigt...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
R.H. Coutier Henri III -02 doftar av hasselnötter med en rostad bröd och plommon. Smakar mycket fruktigare med en hel del citrus. Helt ok men inget märkvärdigt...
haha vilket sammanträffande! sitter här precis o fundera på att sätta en på kylning, men hur öppen upplevs den?
 

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Ulysse Collin Blanc de Blancs 2006
Deg2010
Idag otroligt 'Selossig'. Stor, uttrycksfull av mogna persikor och massor av feta fat på doften. Vinet känns mycket mer öppet jämfört med senaste flaskan jag testa förra året. Idag är också faten mer framträdande, än vad de gjorde senast jag testa denna - de nästan flyter uppe på allt annat. Syran är ytters elegant och sitter precis där man vill ha den, i band med sköna gula frukter. Om jag får säga de själv är Olivier en otroligt bra lärjunge till Selosse som bara gör bättre viner varje år, oavsett årgång!

Var hittar man årgången på flaskan?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
haha vilket sammanträffande! sitter här precis o fundera på att sätta en på kylning, men hur öppen upplevs den?
Är lite för mycket citrus för min smak, bra med syra. Skulle nog kunna hållas på ett tag.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

N.V. S. Leonardo Porto 30 Year Old Tawny

Mogen doft, med kryddor, torkade örter, viol, ek, rök, nötter och torkad frukt. Intensiv, kryddig, komplex smak med torkad frukt, viol, valnötter, mörk sirap och apelsinskal. Helt harmoniskt, fantastisk längd och perfekt balans mellan sötma och syra.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

moos skrev:
Var hittar man årgången på flaskan?
På baksidan av flaskan står det på årgång 2006 : Lot No 06 F SOL.
Där 06 betyder just 2006.
Har även lite 2007 (som jag ännu inte testat) där står det. Lot No 07 F SOL.

Många små-odlare brukar gömma in årgången i ett nummer. Ofast så enkelt som tex Lecrapart och Cédric bouchard där de bara står V07 tex. Medans Larmandier-bernier har ett mycket längre och svårläst nummer(DV50206 - där sista betyder årgång2006), för att nämna fler!
Hoppas du blev klokare på det?
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
På baksidan av flaskan står det på årgång 2006 : Lot No 06 F SOL.
Där 06 betyder just 2006.
Har även lite 2007 (som jag ännu inte testat) där står det. Lot No 07 F SOL.

Många små-odlare brukar gömma in årgången i ett nummer. Ofast så enkelt som tex Lecrapart och Cédric bouchard där de bara står V07 tex. Medans Larmandier-bernier har ett mycket längre och svårläst nummer(DV50206 - där sista betyder årgång2006), för att nämna fler!
Hoppas du blev klokare på det?

Är inte anledningen att det inte är årgångschampagne? Leclapart ligger bara på sina viner i 15 månader och vinerna ska ligga 36 för att bli klassade som årgångs
 

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
På baksidan av flaskan står det på årgång 2006 : Lot No 06 F SOL.
Där 06 betyder just 2006.
Har även lite 2007 (som jag ännu inte testat) där står det. Lot No 07 F SOL.

Många små-odlare brukar gömma in årgången i ett nummer. Ofast så enkelt som tex Lecrapart och Cédric bouchard där de bara står V07 tex. Medans Larmandier-bernier har ett mycket längre och svårläst nummer(DV50206 - där sista betyder årgång2006), för att nämna fler!
Hoppas du blev klokare på det?
v_skogh skrev:
Är inte anledningen att det inte är årgångschampagne? Leclapart ligger bara på sina viner i 15 månader och vinerna ska ligga 36 för att bli klassade som årgångs

Tackar tackar..
 
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Är inte anledningen att det inte är årgångschampagne? Leclapart ligger bara på sina viner i 15 månader och vinerna ska ligga 36 för att bli klassade som årgångs
Korrekt. Det är flera odlare som använder det här systemet. Så druvorna är från en årgång men får inte årgångsbetecknas pga att det inte legat tillräckligt länge på jäst (Om LVMH vill ha det ändrat blir den regeln säkert ändrad :) )

Leclapart lagrar väl l'Apotre ett år längre , 24-25 månader
 
SV: Idag dricker vi

En helt oplanerad resa över tre distrikt, Champagne, Bourgogne och Bordeaux. Var först idag när jag skulle sammanfatta det jag provade som jag insåg att jag täckte in de tre klassika områderna

420164_10150619021781188_596746187_9357164_1674209266_n.jpg


Krug Rosé. Måste vara en tidigt degad, 6-7 år bakåt (när bytte Krug till denna etikett? Vet någon exakt?) Väldigt rak kork. Såldes på glas från halvflaska (tydligen hade någon annan på forumet sagt att de skulle komma in så de tog fram dessa, men då personen ifråga aldrig dök upp fick jag offra mig :) ). Vi diskuterade lite vad basen i vinet skulle kunna vara och kom fram till 96/97, Bra brödig , mineralig doft som med värme öppnar upp betydligt med bäriga, exotiska dofter. Unga Krug kan vara allt för hårda men den här har precis kommit in i drickfönstret och kommer nu förändras (jag skriver inte till det bättre för det är olika upplevelser) med mer mognad och komplexa toner. Den här har ungdomens fräschör men börjar få den erfarenhet som jag gillar. Syra , mousse balanserar med bra fruktighet och antydan till lite knäck och honung. Flytande guld. Riktigt gott. Bra på halvflaska då vinet mognar lite snabbare för oss otåliga.

2001 Château Cos d'Estournel Har för mig att Andreas L sagt att Bordeaux 2001 är underskattad och kan efter den här flaskan bara hålla med. Mångfacetterad , komplex näsa med svarta vinbär, mörka röda körsbär, tobak. Ekad med vanilj. Mörkt röd, komplex, koncentrerad smak , var inte dekanterad vilket jag skulle rekommendera, Fylligt med mjuknande tanniner och lång eftersmak. Ingen expert på bordeaux men jag skulle säga att det här vinet lätt kan ligga 5-10 år till och växa.

2009 Domaine Anne Gros Savigny-lès-Beaune 1er Cru Les Lavières 2009 från Bourgogne verkar vara ett säkert kort. Blir att köpa på sig det man kan få tag i. Druckit denna förut och den har samma fruktiga, svala doft med mint, körsbär , lite blommor, lakrits. Inte helt i klass med de andra två. Bråkig, ung med tydliga tanniner men ändå för åldern bra balans,

Drack en del annat , Rhone, lite mer Champagne men det var bara småprov så avstår från kommentarer.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Alldeles för mycket är säkert.
Misstänker att CH lär fylla in men Dompa -02 är riktigt bra. När den lägger sig lite och rundas av kommer den bli kanon. Frågan är om 10 år räcker?
Konstaterat är också att Pegau gör riktigt bra viner, likaså Legras & Haas. Kan också konstatera att lagrad Bordeaux kan vara riktigt gott även om vinet inte kommer från största husen.
Tror det blev 8 flaskor på 3 pers :eek:
 
Toppen