Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Det va visst 11 flaskor. ???
Trevligt igår, mindre trevligt idag, ser fram mot lite notiser :)

Själv blev det 2000 Comtes de Champagne , Paul Dethune BdN , 2010 Domaine Chavy Chouet Meursault 1er Cru Les Charmes och 2007 Rudolf Rabl Pinot Noir Vinum Optimum. Kommer lite anteckningar när jag skrivet rent
 
SV: Idag dricker vi

Höll mig till två druvor, Pinot och Chardonnay. Inga blandningar utan bara viner från en druva, unga viner och inte viner som ska spela i den yppersta eliten men en trevligt flight och kväll. Paul Dethune och Chavy Chouet blev kvällens viner.

2000 Taittinger Comtes de Champagne. Inte så¨flintig som förra gången. Mer rostad, chokladig. Tycker inte doften är helt angenäm. Det finns en antydan till orenhet som jag inte känt förut men det kan också vara att eken tar överhand. Vinet är lite platt och något kort eftersmak. Bra syra men det känns som vinet är lite spretigt. Håller 2000 före 1999 och har druckit den ett antal gånger. Denna flaska var klart svagast. Kanske inte helt korrekt flaska eller varför inte ”i en tunnel”

2007 Rudolf Rabl Pinot Noir Vinum Optimum.
. Har alltid varit lite svag för Pinot Noir från Österrike och det här är inget undantag. Visst, det är ingen bourgogne, saknar den koncentration och djup som krävs för att vara ett riktigt stort vin men ger igen med lite charm, bra struktur och ganska bra syra. Får väl mer soltimmar än de mer nordliga pinot men å andra sidan svalt klimat. Bra doft med mycket hallon och körsbär, lite mineraler. Bra fruktig smak med mer bär, enkel men inte tråkig. Lite örter och krita. Hyfsad eftersmak och lätdrucket.

Paul Dethune Blanc de Noirs Grand Andra flaskan på kort tid. degad Jan 2012 Brödig, mineralig och en fin bärig arom. Bra syra tillsammans med en krämig mousse, i jämförelse med Comtes De Champagne 2000 så har det här vinet en större koncentration och vitalitet. För de pengarna som vinet kostar så är det en bra representant för Ambonnay. Inte överekad vilket gör att nyanserna kommer fram på ett bra sätt. Som sagt, kanske något kort eftersmak men ett par månader till kommer göra underverk. Resten får ligga till efter sommaren

2010 Domaine Chavy Chouet Meursault 1er Cru Les Charmes. Ungt , ungt som ändå redan nu är ett charmigt vin. Bra mineral med en smörig chardonnay ton, citrus och mineraler. Lite bråkigt men fungerar att dricka väldigt bra nu. Friskt syrarikt vin som har både ett bra mellansegment och avslut. Kan inte bedömma livslängd på det här vinet och naturligtvis ska det ligga men jag dricker det gärna redan nu
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Finns egentligen ganska mycket att säga om Lördagens "lilla middag" med v_skogh och min bror. Hoppas kunna få ner den i skrift senare idag.
Till dess blir det bara lördagens kompletta lista. v_skogh får gärna fylla på med sina funderingar.

Janasse CdR -09
Domaine de Malandes Chablis Cote de Lechet -10
Legras & Hass Bdb
Ch. Coufran -95
Alain Graillot Crozes Hermitage -07
Pegau Cuvee Reserve -08
Pegau Cuvee Reserve -00
Haag Zinnkoepfle Pinot Gris -08
Dom Perignon -02
Petit Barbaras CdR Selection -07
Petit Barbaras CdR Tradition -07
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Finns egentligen ganska mycket att säga om Lördagens "lilla middag" med v_skogh och min bror. Hoppas kunna få ner den i skrift senare idag.
Då var ni ju fyra stycken! Nåja, det är väl svårt att räkna ibland... ;D
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Då var ni ju fyra stycken! Nåja, det är väl svårt att räkna ibland... ;D

Nog för att vi alla ligger lite över vår tidigare matchvikt men jag får det till 3 deltagare (jag, v_skogh och min bror)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

I helgen drack jag skumpa så det sprutade ur öronen, overload faktiskt.
Hela 45 st. gick vi igenom hemma hos RJ med mat signerad Karl Ljung.
Testade en uppsättning Moutard i olika former. "Välgjorda, men tråkiga. Strama."
Moutard Reserve luktade leverpastej. 56/100.
2006 Moutard Arbane. Tydligen står den druvan för 0,01% av produktionen där nere. "Fet, gräddig, polerad"
2005 Moutard 6 Cepages 3+3 druvsorter - korkad. :(
Moutard Rosé - "Förfärlig. Vill inte ha mer." "Stolpskott"
Rapeneau Selection - "snäll, söt"
Clos du Ch. De Bligny 6 cepages - lagrad lukt, tunn och mineralig smak. Konflikt mellan lukt och smak.
2006 Le Noble P Cry BdN. Kajsa Bergkvists vin. Enorm gräs/spenatlukt för mig. Dill. Detta gick även igenom i "hennes" prestigevin.
2002 Gentlihomme "grönt gummi" "hulk" :D (Kajsa Bergkvists vin)

1996 Fourny Grand Millésieme. "syra, sylvass, anar DP96-toner"
1985 Bonaire Clear Bottle. Kostar tydligen omkring 10k, om man kan få tag på den. Fantastisk doft. Min favorit.
Hittar inget på nätet om den, andra får gärna fylla i!
1975 Pipe-Heidsieck. "Krut". Min tvåa.

SKUMPA-1.JPG


SKUMPA-2.JPG




Hittade denna av en slump http://www.cuv.ee/ Kul domännamn.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Återigen, Legras & Haas Bdb är löjligt bra med tanke på den lilla pengen. Äppelpaj på snoken och riktigt hygglig balans i gommen.
Ch. Coufran -95 känns ganska typisk lagrad Bordeaux även om min erfarenhet är lite. Ceder och blyerts är dominerande i doften, dock bär inte smaken upp helt och hållet. Funkade bra till köttet.
Pegau gör bra viner som sagt tidigare, även dåliga år levererar helt ok. Båden -00:an och -08:an var överraskade tillgängliga.
Kvällens vin är dock Dompa -02. Dessvärre är minnesbilderna inte helt tydliga kring detta vin men bra var det och absolut något jag ska handla och lägga i källaren.
 
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
I helgen drack jag skumpa så det sprutade ur öronen, overload faktiskt.
Hela 45 st. gick vi igenom hemma hos RJ med mat signerad Karl Ljung.
Testade en uppsättning Moutard i olika former. "Välgjorda, men tråkiga. Strama."
Moutard Reserve luktade leverpastej. 56/100.
2006 Moutard Arbane. Tydligen står den druvan för 0,01% av produktionen där nere. "Fet, gräddig, polerad"
2005 Moutard 6 Cepages 3+3 druvsorter - korkad. :(
Moutard Rosé - "Förfärlig. Vill inte ha mer." "Stolpskott"
Rapeneau Selection - "snäll, söt"
Clos du Ch. De Bligny 6 cepages - lagrad lukt, tunn och mineralig smak. Konflikt mellan lukt och smak.
2006 Le Noble P Cry BdN. Kajsa Bergkvists vin. Enorm gräs/spenatlukt för mig. Dill. Detta gick även igenom i "hennes" prestigevin.
2002 Gentlihomme "grönt gummi" "hulk" :D (Kajsa Bergkvists vin)

1996 Fourny Grand Millésieme. "syra, sylvass, anar DP96-toner"
1985 Bonaire Clear Bottle. Kostar tydligen omkring 10k, om man kan få tag på den. Fantastisk doft. Min favorit.
Hittar inget på nätet om den, andra får gärna fylla i!
1975 Pipe-Heidsieck. "Krut". Min tvåa.


Hittade denna av en slump http://www.cuv.ee/ Kul domännamn.

Kul provning, var ju en del flaskor där. Inte förvånad att Lenoble inte föll dig i smaken, det är ett vin som enligt min mening inte borde ha tagits in till sverige, inte gott och det finns så mycket i Champagne att välja mellan ändå.

Vad gäller Bonnaire, har druckit deras Special Club 1985 några gånger, Såldes på huset senast jag var där för ca €85. Vet inte vad Clear Bottle är för någon flaska men 10.000 SEK för en odlare i Cramant verkar väldigt mycket. Nu pratar vi ungefär samma pris som en CdM och där finns det ju en stor efterfrågan. Magnum kanske har koll, han har ju sprungit runt i husen i Cramant många år. Vintomas har ju också en del tid där vad jag förstår.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fèvre Chablis 1er Cru Mont de Milieu 2007
Krispig med mineral och syra men lite tunn. Helt OK

Boizel JdF 1996
Mogen med sherrytoner, bröd, hyfsad syra o riktigt bra. Det har varit stora flaskvariationer men den här var bra!
Dethune brut nv
Bröd, päron, bra längd och en trevlig standardchampagne.
Selosse Initial (deg maj -11)
Kraftig, blint hade jag nog trott på en del pinot, gula äpplen, blommor. Bra o betydligt mer ”färdig” än jag trott för en såpass nydeggad flaska.

Le Serre Nuove 2007
Bordeauxblend som känns som klassisk Bordeaux. Svarta vinbär, jord, tobak. Jag gillar den o har ett gäng kvar men på ett sätt känns det som jag lika gärna kan köpa ”riktig” Bordeaux som tex nedanstående när det ändå smakar som det :)
Poujeaux 2006 & 2008
Påminner mycket i smaken om Le Serre Nuove men framför allt 2008 behöver mer tid, jag luftade länge men kommer låta resterande 08-or ligga.
Clos du Caillou Safres 2007
Röda bär, kryddor, ganska sött men blir bättre allt eftersom. Till kraftig mat funkar det men jag hoppas den lugnar ner sig lite med tiden.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Tack shorepower.
Kajsa Bergkvists viner var skoj, för av alla de viner jag testade så är jag rätt säker på att jag skulle nitat båda dessa pga gräset, de hade verkligen en säregen ton.
Sen vet jag inte om gräs är nåt jag egentligen vill ha i glaset ;) Var ett tag inne på att det var lite som när man precis klippt vått gräs på landet, men det innefattade även petroliumlukten som kommer med tvåtaktaren ::)
Däremot inser jag att nöt/hasselnöt inte är en lukt jag kan plocka upp. :-\
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Kul provning, var ju en del flaskor där. Inte förvånad att Lenoble inte föll dig i smaken, det är ett vin som enligt min mening inte borde ha tagits in till sverige, inte gott och det finns så mycket i Champagne att välja mellan ändå.

Vad gäller Bonnaire, har druckit deras Special Club 1985 några gånger, Såldes på huset senast jag var där för ca €85. Vet inte vad Clear Bottle är för någon flaska men 10.000 SEK för en odlare i Cramant verkar väldigt mycket. Nu pratar vi ungefär samma pris som en CdM och där finns det ju en stor efterfrågan. Magnum kanske har koll, han har ju sprungit runt i husen i Cramant många år. Vintomas har ju också en del tid där vad jag förstår.

Åhh, Bonnaire är lite av en favorit. Dock aldrig fått chansen att dricka några äldre årgångar. Är det bara på huset man får tag på dessa flaskor?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Kul provning, var ju en del flaskor där. Inte förvånad att Lenoble inte föll dig i smaken, det är ett vin som enligt min mening inte borde ha tagits in till sverige, inte gott och det finns så mycket i Champagne att välja mellan ändå.

Vad gäller Bonnaire, har druckit deras Special Club 1985 några gånger, Såldes på huset senast jag var där för ca €85. Vet inte vad Clear Bottle är för någon flaska men 10.000 SEK för en odlare i Cramant verkar väldigt mycket. Nu pratar vi ungefär samma pris som en CdM och där finns det ju en stor efterfrågan. Magnum kanske har koll, han har ju sprungit runt i husen i Cramant många år. Vintomas har ju också en del tid där vad jag förstår.
"Clear bottle" är väl bara att flaskan har genomskinligt glas. Har aldrig sett 1985 Clear bottle, men har några 88or och 86or Clear bottle och dom kostade ca €40, för 3-4 år sen!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Åhh, Bonnaire är lite av en favorit. Dock aldrig fått chansen att dricka några äldre årgångar. Är det bara på huset man får tag på dessa flaskor?
Skulle tro det, har aldrig sett några äldre flaskor hos någon handlare.
Drack i helgen Prestige 1998 helt fantastiskt vin, doft av smör och småkakor och exotiska smaker, "krämig".
Även en 1988 Special Club för mig ett av det bästa viner Bonnaire gjort, här har vi en perfekt kandidat för "inne i tunneln" behövde dryga 2 timmar för att öppna upp sig, ändå ingen toppen flaska men med perfekt balans och enorm smakrikedom som avslutas med en ordentlig dos syra. Saknade komplexiteten som dom bästa flaskorna har.
 
Re: SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Skulle tro det, har aldrig sett några äldre flaskor hos någon handlare.
Drack i helgen Prestige 1998 helt fantastiskt vin, doft av smör och småkakor och exotiska smaker, "krämig".
Även en 1988 Special Club för mig ett av det bästa viner Bonnaire gjort, här har vi en perfekt kandidat för "inne i tunneln" behövde dryga 2 timmar för att öppna upp sig, ändå ingen toppen flaska men med perfekt balans och enorm smakrikedom som avslutas med en ordentlig dos syra. Saknade komplexiteten som dom bästa flaskorna har.
Även 1985 Special Club var väldigt bra. Härligt mogen chardonnay från Cramant
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
"Clear bottle" är väl bara att flaskan har genomskinligt glas. Har aldrig sett 1985 Clear bottle, men har några 88or och 86or Clear bottle och dom kostade ca €40, för 3-4 år sen!

Hmm, har för mig jag gav 28€ för 88:eek:rna, står så i min notering också. Köpta 2004-2005
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Vad gäller Bonnaire, har druckit deras Special Club 1985 några gånger, Såldes på huset senast jag var där för ca €85. Vet inte vad Clear Bottle är för någon flaska men 10.000 SEK för en odlare i Cramant verkar väldigt mycket. Nu pratar vi ungefär samma pris som en CdM och där finns det ju en stor efterfrågan. Magnum kanske har koll, han har ju sprungit runt i husen i Cramant många år. Vintomas har ju också en del tid där vad jag förstår.

Hoppsan, såg mitt namn nämnas. Har besökt Diebolt-Vallois och Lilbert i Cramant, och klivit ur och tittat på den tramsiga flaskan i jätteformat vid norra byinfarten, men inte varit hos Bonnaire, och har aldrig hört talas om eller druckit "Clear Bottle".

Men ska man se på prismönstret hos de ytterst få småodlare som har gamla årgångar att sälja, så skulle väl en 85:a kosta 2-3 gånger så mycket som aktuell årgång av samma vin. Eftersom Bonnaire räknas som en prisvärd producent skulle jag gissa att deras dyraste skumpa i senaste årgång kostar något i stil med 30 euro på plats, max 40. Jag har därför väldigt svårt att tro att en prestige-85:a kunde kosta mer än ca 100 euro på plats, om den finns att köpa.

Jag kommer på rak arm faktiskt inte på någon annan champagne än Krug Clos de Mesnil som bör kosta över 10 000 kr i årgång 1985 på auktionsmarknaden. Bollinger VVF landar kanske någonstans där i trakten, men kanske aningen under. Krug Clos d'Ambonnay fanns inte då, och det dåliga skämtet Armand de Brignac från Cattier har väl inte börjat med årgångsviner än. (Skulle inte förvåna mig om de köper upp gammal årgångsskumpa, fyller över på sina sprutlackerade vulgoflaskor och börjar sälja dem till de priserna...) Krug Collection, Dom Pérignon Œnothèque, Cristal Rosé o.s.v. bör alla landa på ensiffrigt antal tusenlappar om vi "bara" går tillbaka till 1985. Tro det eller ej gott folk, men dyrare än så är faktisk inte skumpa, trots att bubblorna ingår i priset... :)
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Kul provning, var ju en del flaskor där. Inte förvånad att Lenoble inte föll dig i smaken, det är ett vin som enligt min mening inte borde ha tagits in till sverige, inte gott och det finns så mycket i Champagne att välja mellan ändå.

Vad gäller Bonnaire, har druckit deras Special Club 1985 några gånger, Såldes på huset senast jag var där för ca €85. Vet inte vad Clear Bottle är för någon flaska men 10.000 SEK för en odlare i Cramant verkar väldigt mycket. Nu pratar vi ungefär samma pris som en CdM och där finns det ju en stor efterfrågan. Magnum kanske har koll, han har ju sprungit runt i husen i Cramant många år. Vintomas har ju också en del tid där vad jag förstår.
Misstänker att det är en flaska likt 1985:an i den här vertikalen som Julle fick med sig hem - den är som synes en helt klar flaska direkt från huset. I övrigt verkar det vara vanliga årgången - och priset om 10K är nog mest ett utslag av att den är ovanlig (vilket den förvisso är) och att RJ på sedvanligt vis ville imponera en smula på sällskapet. Han ger den f.ö. 95 poäng.
 
Toppen