Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Intressant. Som ni säkert förstår så citerar jag. Kan ju (vid det laget) somnat till lite, och har för mig att han nämnde "amerikanska marknaden". 8)
95 p låter rimligt, inte mer i min värld. Priset kan jag inte uttala mig om, men 10k låter "aningen dyrt". :)
 
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Intressant. Som ni säkert förstår så citerar jag. Kan ju (vid det laget) somnat till lite, och har för mig att han nämnde "amerikanska marknaden". 8)

skarv.jpg
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Faustino I Gran Reserva.
Jag har inte druckit det på massor av år. Detta var ju ett prestigevin när man gick i skolan. ;D
Nu tycker jag nog lite annorlunda.
 

sunqan

Vinös
SV: Idag dricker vi

intressant att läsa kommentarerna om faustino I 1999 på cellartracker. https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=1072753 89,4 i snittpoäng men ingen är lyrisk (prisvärt, medelmåttigt osv).
men ett 13 år gammalt rioja gran reserva för 149:- är väl kanske just så :)
frågan är vad du tyckte att de viner du dricker idag var då om faustino I var ett prestigevin ;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Det tjänade på att luftas i vilket fall och funkade perfekt till den tunnskurna kycklingen.
 
Jacques Selosse Initiale . Degorgerad Juli 2010 Av någon anledning har Selosse lyckats extra bra med de 2010 degade. Först något sluten men sedan öppnar en väldigt mineralig Initiale upp sig. Har naturligtvis de typiska tonerna men mer i bakgrunden och mineraliteten i den här är väldigt exceptionell. Vinet är fetare än en V.O men har lite samma krispa ton. Bra mousse och syra som tillsammans skapar en av de bättre yngre Initiale jag druckit.

90420121046145b2a.jpg


Det är alltid bra att ha en skräpflaska liggande i kylen så man kan få lite positiva överraskningar en fredag, eller hur :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Jacques Selosse Initiale . Degorgerad Juli 2010 Av någon anledning har Selosse lyckats extra bra med de 2010 degade. Först något sluten men sedan öppnar en väldigt mineralig Initiale upp sig. Har naturligtvis de typiska tonerna men mer i bakgrunden och mineraliteten i den här är väldigt exceptionell. Vinet är fetare än en V.O men har lite samma krispa ton. Bra mousse och syra som tillsammans skapar en av de bättre yngre Initiale jag druckit.

90420121046145b2a.jpg


Det är alltid bra att ha en skräpflaska liggande i kylen så man kan få lite positiva överraskningar en fredag, eller hur :)
Vilket vin var skräpflaskan denna gång?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Slarvigt skrivet, jag menade naturligtvis "vin som ligger och skräpar". Den har legat i kylen sedan jag köpte den. Så länge brukar de inte överleva :)
Jaha! ja Selosse är ju inget jag själv skulle kalla skräp på något sätt :)
Jämfört med de Initial deg2011 - vilken cuvée upplever du bäst?
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Cristal 2002. En rejäl puff vid öppnandet, korken ser lagrad ut. Lukt av bröd, jäst och vin.
Jag har svårt att hitta smaker i själva vinet, kan inte sätta fingret på det. Kass jag är :-[ men gott är det, njuter, och hela flaskan är min.
...
Hittar äpple, nötter...
 
SV: Idag dricker vi

Bourgogne, Bordeaux, Champagne och Pfalz. Blev inte helt franskt igår utan en liten tyska provades också

2008 Domaine Francois Lamarche Vosne-Romanée 1er Cru La Croix Rameau Väldigt trevlig Bougogne, intensiv med stram fruktigt näsa. Mörka plommon och mycket bär, hallon, körsbär blandat med kryddor. Ekad men inte överekad utan bra integrerad. Stram också i smaken och ett av de bättre balanserade 2008 bourgogner jag druckit. Har en initial mognadston som tillsammans med sin struktur och balans gör vinet väldigt trevligt att dricka. Rekommenderas. (Provade lite 2009 Domaine Anne Gros Chambolle-Musigny La Combe d'Orveau parallellt , STOR skillnad , brukar gilla Anne Gros men i förhållande till detta vin var det bara syltigt och ostrukturerat).

Diebolt-Vallois Champagne 1995 / 1996 Cuvée Prestige. Blandning av 1995 och 1996 årgångar. Flaskan var öppnad dagen innan men inte påbörjad. Mogen på näsan, tydligt chardonnay med fina mineraler, smörighet och honung. Lite off i moussen och den känns lite spretigt. Får lite samma känsla som 1911 från Andre Clouet att 95 och 96 utvecklas så olika att vinet inte riktigt hänger ihop. Här finns de mogna tonerna från 1995 blandat med knivskarp syra från 1996. Drack den här för ett år sedan och då var den bättre. Off flaska, klarade inte ett dygn öppen eller så är vinet i utförsbacke?

1995 Château Lynch-Bages. Det här vinet hade stått öppet ett tag och det vann det mycket på. Mörk , mörk färg. Dofter äv lite multnande trä, skog, tobak och en friska svarta vinbär, Tanninerna mer mjuka än sist och vinet är mer harmoniskt, Ska dekanteras. Även om det kan ligga så dricker jag det gärna nu.

2009 Dr. Bürklin-Wolf Forster Pechstein Riesling GC Tillgänglig för att vara så ung, 2009 var väl en varm årgång och gör vinerna lite mer lättillgängliga., Bra , genomträngande doft med mycket mineralitet och krossade stenar, citrus och initial petroleumdofter. Med lite värme tillkommer en fin sötma.. Kompakt fin smak med trevliga syror och ack så mycket frukt. Mineralitet och kryddor som ligger kvar länge i eftersmaken. En del vill lagra sin riesling länge med det här vinet dricker jag gärna nu.

Fick också prova vin från Tanzania,. De var tre olika sorter av vilket jag bara provade ett, 2010 Dompo från Alko Vintages Ltd, ett sött rödvin. Det var precis så äckligt som det låter. Sur filmjölk, sockrat vin med en kvalmig eftersmak. Varför någon tagit sig besväret att ta in dessa viner till Sverige förtäljer inte historien men jag kan lugnt säga att det var en stor uppoffring från min sida att prova en liten skvätt. Något som nu ingen av forumets medlemmar behöver utsätta sig för. Det är väl i klass med Jimmys månadslånga provning av viner från Malta.

cc5201243208Pb751.jpg
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Jaha! ja Selosse är ju inget jag själv skulle kalla skräp på något sätt :)
Jämfört med de Initial deg2011 - vilken cuvée upplever du bäst?
Svår fråga, 2010 håller jag nog lite bättre. 2011 var lite mer tillgänglig än 2010 men den senare tror jag har ett längre liv och bättre utveckling framför sig. Lite mer struktur och syra. Just Selosse Initale har ju rätt stor flaskvariation.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
2008 Domaine Francois Lamarche Vosne-Romanée 1er Cru La Croix Rameau Väldigt trevlig Bougogne, intensiv med stram fruktigt näsa. Mörka plommon och mycket bär, hallon, körsbär blandat med kryddor. Ekad men inte överekad utan bra integrerad. Stram också i smaken och ett av de bättre balanserade 2008 bourgogner jag druckit. Har en initial mognadston som tillsammans med sin struktur och balans gör vinet väldigt trevligt att dricka. Rekommenderas. (Provade lite 2009 Domaine Anne Gros Chambolle-Musigny La Combe d'Orveau parallellt , STOR skillnad , brukar gilla Anne Gros men i förhållande till detta vin var det bara syltigt och ostrukturerat).

Kul att se en notering om Lamarche, och det är ett intressant läge. Jag tror jag får ta och leta reda på nån flaska att pröva ung.

Joseph Voillot, Volnay VV, 2009 Mogen frukt som senare blir mest nypon och lite kryddor. Fin munkänsla med bra längd, lite mer rödfrukt hade väl kanske inte skadat dock.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Fick också prova vin från Tanzania,. De var tre olika sorter av vilket jag bara provade ett, 2010 Dompo från Alko Vintages Ltd, ett sött rödvin. Det var precis så äckligt som det låter. Sur filmjölk, sockrat vin med en kvalmig eftersmak. Varför någon tagit sig besväret att ta in dessa viner till Sverige förtäljer inte historien men jag kan lugnt säga att det var en stor uppoffring från min sida att prova en liten skvätt. Något som nu ingen av forumets medlemmar behöver utsätta sig för. Det är väl i klass med Jimmys månadslånga provning av viner från Malta.

cc5201243208Pb751.jpg
Ett riktigt ökenvin ser jag. :D
 
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Cristal 2002. En rejäl puff vid öppnandet, korken ser lagrad ut. Lukt av bröd, jäst och vin.
Jag har svårt att hitta smaker i själva vinet, kan inte sätta fingret på det. Kass jag är :-[ men gott är det, njuter, och hela flaskan är min.
...
Hittar äpple, nötter...
Vinunic blev så glada över din post Supra att de gjorde en sk retweet. Cudos nu är du nästan på bloggnivå Supra

6962012113454b6fc.jpg
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

2005 Domaine de la Solitude Châteauneauf-du-Pape
Domainedelasolitude.jpg


Drack den här över två dagar i helgen och den var som allra bäst dag två.
Färgen börjar se ganska mogen ut och doften var initialt lite charmigt brettig (jag gillar måttliga nivåer av stall i mogna viner) parat med lite gamla fat och näst intill parfymerade körsbär.
Dag två var doften mer "klar" i sin frukt och stalltonen helt borta. I stället fanns en härlig kryddton som dominerades av sandelträ och stjärnanis och lite provencalsk varm kryddbukett bakom det. Smakmässigt hade den här tagit sig ganska långt på sin mognadsresa kändes det som och tanninerna (som brukar vara lite bråkiga och torra i 05:eek:rna) var förvånansvärt sandiga och mjuka. Fruktsyrorna finns fortfarande på plats och längden är det inget fel på heller så det är nog dags att dricka dom här nu och 3-5 år framåt.
 

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi

Inte idag men för två veckor sen så hamnade jag (med hjälp av jämna år och en generös far) på MFW's Latour-provning. Har sen dess legat i influensa och sannolikt inte kunnat skilja Bdx från lingondricka...

Vi var 10 himla intresserade som samlats på MFW så det blev en ansenlig skvätt per glas. Allt från proffs som Johan, Johan och Johan till glada amatörer som undertecknad.
Vinerna provades halvblint och jag får väl erkänna att fokus var mer på upplevelse än notiser.

Jag har väldigt begränsad erfarenhet av att prova vertikaler så det var minst sagt utmanande att få beskrivningarna av vinerna att stå på egna ben. Sen blir ju omdömena aningen skeva om man tar dem ur sitt sammanhang - det ställs ju trots allt mot varandra och inte mot övriga röda jag minns.

Vin 1
Framstår som ung och lite oslipad. "Kärnig" smak av ceder, körsbär och nån vag ingefärsliknande ton långt bak i spektrat.
Känns som om den behöver ett antal år i garderoben innan den når sin potential.
Årgång 1999
Parker 94p

Vin 2
Stramt, ungt och knutet med kort grön smak och instängt frukt och vek doft. Kvällens jumboplats utan konkurrens.
Årgång 1998
Parker 90p

Vin 3
Stor doft av stall, rostat kaffe, rått kött och kirsch.
Kraftfull smak, cigarrlåda med tydlig rostning, läderartade tanniner, örter och järn. Sjukt gott och väldigt "publikt" jämfört med de övriga
Årgång 2003
Parker 100p

Vin 4
Doft av "färgaffär" och ladugård.
Smakar ganska ungt med rödfruktiga lingon, eneträ, grus och grön paprika. Ett elegant vin!
Årgång 1996
Parker 99p

Vin 5
Doft av mörka bär, hallon/lakrits, järn, gödsel och grus
Välintegrerat moget med mjuka sandiga tanniner bakom hallon och örter. Riktigt gott. En andraplats i min bok!
Årgång 1985
Parker 88p

Vin 6
Doftar av gamla skinnmöbler och fernissa (in a good way), röda bär och tjärpastiller.
Smaken domineras av stenkross, körsbär med en hint av jordgubb och en ordentlig dos ceder och fernissa. Stiligt och efter lite rannsakande en värdig tredjeplats
Årgång 1990
Parker 95p

Vin 7
Väldigt svag återhållen doft.
Reagerar över ganska torra tanniner, grön paprika och lite återhållen frukt och en lite söt rostning. Näst "sämst".
Årgång 1995
Parker 96p

Vin 8
Ren doft av stenkross, eneträ, lingon och gödsel
Spänstig integrerad smak av svarta bär/frukt, terpentin, läder, humidor- ett helt engelst bibliotek!
Klassade detta som kvällens bästa vin, med reservation för att jag tyckte att det tappade efter ett par timmar i glaset.
Årgång 1986
Parker 90p

Om jag nu minns rätt hade -85 - 86 och -90 dekanterats en timme innan och de övriga 2 timmar innan.
Efter provningen bjöds det dessutom på lammlägg med puylinser och selleripure från Chef Grossman till de skvättar vi hade kvar.

En fantastisk provning även om jag är rädd att jag kanske hade aningen nedsatt smaksinne. Och jag är ganska "nöjd" över att jag inte ligger helt i synk med Parker - det kan ju inte vara negativt för plånboken iallafall..
 
Toppen