Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Vet inte så mycket om deras vinifiering. Jag var där 1997 och det var väl inte jordens mest välkomnande ställe men inte avigt heller.

Angående hur Joseph Roty tydligen var att ha att göra med så är inledningen på den här lilla artikeln av Clive Coates värd att läsa:

http://www.clive-coates.com/tastings/do ... les-vignes

Bourgogne verkar ha mer än sin beskärda del av udda personer som är besvärliga att ha att göra med, åtminstone i den äldre generationen. :D Jag tänker också på t.ex. Lalou Bize-Leroy och Hubert de Montille (känd från bl.a. Mondovino).

Kul förresten att en Charmes TVV från 1994 var så bra, med tanke på att 1994 nog är den svagaste årgången i Bourgogne under 90-talet. Då kanske det trots allt finns hopp om livet för de två flaskor Charmes TVV 2004 (en synnerligen tveksam och "kantig" årgång för röd Bourgogne) som jag råkade köpa vid tillfälle.
 
SV: Idag dricker vi

Några rader om lördagens middag hemma hos likasinnad Champagnenörd:

Pierre Peters BdB 1990
I glaset är det här vinet mörkt bärnstensfärgat – precis som en äldre Krug GC, ni vet? Ekad och lätt oxiderad på näsan, men i munnen underbart smörig, med utvecklade toner av apelsin och nötter. Svårt att tro att det här är en BdB – men det är mycket gott, och sannolikt en av de bästa PP som jag har druckit.

Léclapart Alchimiste Rosé 2004
Ja, vad säger man - Alchimiste *är* inte för alla, och visst kan man ibland tro att någon har varit framme och blandat i en slatt bättre Bourgogne eller två – men för mig är det här en underbart personlig tolkning av rosé Champagne när den är som allra bäst. Tyvärr blir det inga flera årgångar – David kommer nämligen att göra en ny BdN (Aster) av de här druvorna framöver.

Paul Bara, Comtesse Marie de France 1999
Ja, jag erkänner villigt att jag tidigare har uttryckt vissa tvivel avseende Baras prestige Blanc de Noir - men detta måste vara bland de mest exotiskt laddade skumpor som jag någonsin har druckit - ett fullkomligt fyrverkeri av söt melon, syrlig passionsfrukt och solmogna plommon! Alltihopa med en syra och fräschör som skvallrar om att detta bara är början... ett riktigt bra vin, helt enkelt, och ett bevis för att Bara inte har gått ner sig fullständigt i Special Club-träsket... ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det blev en trevlig lördagskväll med tre bra champagner och en sauternes:

Billecart-Salmon Cuvée NF 2000
Jag har bara druckit den här på halvflaska tidigare och den är klart bättre på helflaska. Väldigt mycket citrusfrukter både på näsan och i munnen, väldigt öppen och trevlig redan även om den inte visar några mognadstendenser alls. En okomplicerad och bra champagne. Den är inte riktigt i klass med de bästa NF 1998:eek:rna jag druckit men kan mycket väl bli så bra.

Krug GC på magnum
Jag köpte en låda Krug GC på magnum förra året och nyfiken som jag är kunde jag inte hålla mig längre. Jag tycker att nyinköpta Krug GC varierar mycket i mognadsgrad så jag ville veta var de här befann sig. Den här behövde 5-10 minuters luft och sedan var den öppen och helt underbar. Krugparfym, krondill och allt som bara Krug har. En av de bästa unga Krug GC jag druckit men jag kommer att (försöka att) låta de andra ligga ett par år.

Château Climens Blanc 2006
Jag inser att jag dricker sauternes alldeles för sällan. Väldigt gott.

Selosse Rosé deg april 2009
Ibland kan Selosse Rosé bli lite för mycket av det goda, med för mycket och kraftiga smaker. Den här var nästan motsatsen; allt fanns där men det var inget knytnävsslag i munnen. Det här blev en perfekt avrundning på kvällen efter en härlig middag.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Förstår om du tycker livet är gott efter dom vinerna. Hur var dom förresten ?
Sent from my BlackBerry 9860 using Tapatalk

Kan säga de var bäst i följande ordning, bäst är överst.
Diebolt Vallois Fleur de Passion 1999 - som om en perfektionist gjort den, perfekt, håller länge till men mkt tillgänglig och fantastisk nu.
Henriot Enchanteleur 1988 - på väg utför, men det är en goding, an gammal favorit.
Philipponnat Clos des Goisses 1992 - lite så där, var dock ganska ofokuserad när jag drack den.
André Clouet 1911 - inget avtryck, de har verkligen tappat, var bättre som unga.
 

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Larmandier-Bernier Terre de Vertus 2007.

Härligt syrlig, autolys. Äpplekart dominerar smaken. Inget stort vin, men en perfekt "Äntligenkommithemfrånjobbetochnujävlarärdetpåskochjagharledigt" skumpa. Det kanske många blask i just den kategorien men smaskigt är det.
 
SV: Idag dricker vi

moos skrev:
Larmandier-Bernier Terre de Vertus 2007.

Härligt syrlig, autolys. Äpplekart dominerar smaken. Inget stort vin, men en perfekt "Äntligenkommithemfrånjobbetochnujävlarärdetpåskochjagharledigt" skumpa. Det kanske många blask i just den kategorien men smaskigt är det.

Konservativ var ordet :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Några rader om lördagens middag hemma hos likasinnad Champagnenörd:

Pierre Peters BdB 1990
I glaset är det här vinet mörkt bärnstensfärgat – precis som en äldre Krug GC, ni vet? Ekad och lätt oxiderad på näsan, men i munnen underbart smörig, med utvecklade toner av apelsin och nötter. Svårt att tro att det här är en BdB – men det är mycket gott, och sannolikt en av de bästa PP som jag har druckit.

Léclapart Alchimiste Rosé 2004
Ja, vad säger man - Alchimiste *är* inte för alla, och visst kan man ibland tro att någon har varit framme och blandat i en slatt bättre Bourgogne eller två – men för mig är det här en underbart personlig tolkning av rosé Champagne när den är som allra bäst. Tyvärr blir det inga flera årgångar – David kommer nämligen att göra en ny BdN (Aster) av de här druvorna framöver.

Paul Bara, Comtesse Marie de France 1999
Ja, jag erkänner villigt att jag tidigare har uttryckt vissa tvivel avseende Baras prestige Blanc de Noir - men detta måste vara bland de mest exotiskt laddade skumpor som jag någonsin har druckit - ett fullkomligt fyrverkeri av söt melon, syrlig passionsfrukt och solmogna plommon! Alltihopa med en syra och fräschör som skvallrar om att detta bara är början... ett riktigt bra vin, helt enkelt, och ett bevis för att Bara inte har gått ner sig fullständigt i Special Club-träsket... ;)
Later som en middag hemma hos Mesnil pa Lidingo...
Kan det stamma tro?
Alltid trevliga viner, synd att inga av dem kan laga mat bara ;)
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Later som en middag hemma hos Mesnil pa Lidingo...
Kan det stamma tro?
Alltid trevliga viner, synd att inga av dem kan laga mat bara ;)

:) Ingen dålig gissning, men det handlade faktiskt om en vän till Mesnil - och forna arbetskamrat - vilket kanske förklarar likheten i vinurvalet.

Jag åt å andra sidan med Mesnil dagen efter, men då en burgare på PA, och den var inte dum... ;)
 

Adde

Medlem
SV: Idag dricker vi

jahap
då sitter man här med carbonaran sen länge slukad, vinet skar som en kniv med sin strama kropp och vassa syra genom ost, fläskflott och krämiga äggulor.

frukt, gräs, alkohol och kakao mixas i en inte helt harmonisk balans

nu när flaskan börjar sina känns dess sträva tanniner som ett minne blott..

vinet : Barolo Dagromis 2006
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug 88. Syra och fruktpackad. Mognaden inte i närheten av "mogen". Kanske den godaste K88 jag någonsin öppnat.
Traditionsbundet äter vi alltid ägg runt påsk. Denna gång störägg.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Drack en Michel Lenique mesnil -06 till en härlig fisk middag jag komponerat till gott sällskap. Inget att tävla mot en.K88 men en utmärkt smakupplevelse med gott sällskap.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Krug 88. Syra och fruktpackad. Mognaden inte i närheten av "mogen". Kanske den godaste K88 jag någonsin öppnat.
Traditionsbundet äter vi alltid ägg runt påsk. Denna gång störägg.
Kanske tur att den levererade då, med tanke på vår diskussion härom kvällen... :)

Pluspoäng för kaviaren - ett underskattat tillbehör till påskbordet! Beluga, Osetra eller Sevruga?
 

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tarlant – La Vigna d´Antan non greffée 2000.
Blanc de Blancs från les Sables, Oeuilly, Marne Valley. Skördad september 2000. Deggad mars 2010. Dosage 2gr/l.

05-04-2012.

Första intrycket, direkt efter upphälning. Skarpa toner av ek i doften. Skarp syra, sluten, krusbär, fläderblomst avkok, tydlig ek.

Det andra glaset fick lufta en stund och komma upp i temperatur. Doften är fortfarande full av ek men en doft av blommor börjar titta fram. Eken är mer integrerad i smaken, mycket mer fruktsmak, syrlig fruktsallad, kiwi, gröntäpple, limecest, sitron. Fortfarande en härligt skarp syra.

I med en kork och in i vinkylen.
06-04-2012.

Tredje glaset. Doften är inte lika skarp som igår, ekdoften stick inte ut så mycket men finns där. En renare smak av klassiska BdB smaker, sitron, grönt äpple, eken sticker inte ut men finns där. En lång eftersmak av citroncest. Den är lite för kall just nu.

Fjärde glaset.som tredje men med en svag eftersmak av citron och karamell.

Sista glaset. Smör, kola, frukt, vanilj och en härlig syra som balanserar
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Trodde aldrig jag skulle säga att ett Argentinskt vin har Bordeauxkvalitet men måste erkänna att Jorge Miralles 2008 från Trapiche är riktigt bra efter lååång luftning.
 

Adde

Medlem
SV: Idag dricker vi

jag var på väg att toksåga Saint Romain 2009
det ända som var positivt vid första sniffen och sippen var att det hade en bra balans i syran men för övrigt så saknade kropp, frukt och allt egentligen, om jag skall vara riktigt krass så kändes det riktigt blaskigt och tråkigt.

Men för en gång skull så var jag smart, i stället för att bara svepa i mig flaskan och få ett behagligt rus så hällde jag över det på en karaff och lät det som var i glaset stå.
jäklar vilken skillnad efter ett par timmar, nu har det öppnat sig rejält och blommat ut.

härliga mjuka chokladtoner nästan lite godisaktiga, kanske lite viol blandas med en stram kryddighet och den fina syran är kvar och ger det hela en skön friskhet.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Andre Clouet magnum har tappat lite på sistone, kanske för att man börjat.vänja sig vid lite finare viner.
 
Toppen