Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade en Ridge Cab 08 på Mäster Anders i onsdags.
Överraskande tillgänglig redan nu (om man ska gå på vad som skrivits) men serverades aningen för varm för min smak. Öppnade upp ytterligare under tiden i karaff.
Nöjd att jag har några flaskor liggande, men jag ska försöka hålla mig några år innan jag tallar på dem.
 

Adde

Medlem
SV: Idag dricker vi

idag blev det Consulat-Palace Champagne Cuve'e Prestige i glaset och jag kan informera direkt om att det inte fans någon som helst prestige i den blandningen.
Nu hade jag iofs inga som helst förväntningar på denna så jag blev inte heller direkt besviken och champagne är alltid champagne (det gör gott)
hur som helst så var mina grillade humrar betydligt roligare :)
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sancerre la cheteau, les Grand chais de france, 2010 (ugnsbakad Torsk med kokt mandelpotatis, smörstekta morötter och vårlök med en ganska citronsyrlig hollandaise). Fräsch, syrlig och gräsig doft av citron, kattpiss, och svartvinbärsblad. Smakerna desamma som doften med en ordentlig syra.

Har en förkärlek för sauvignon blanc - speciellt fransk - så detta föll mig helt i smaken. Hade kvar ett glas som hädiskt dracks till lösgodis. Sötman förstärkte då syran så att hela ansiktet drogs ihop :)
 

Adde

Medlem
SV: Idag dricker vi

haha jag har också en tendes att häda med att kombinera en näve godis och en sipp vin (i alla fall inpå småtimmarna)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Tillbringade 4 timmar på Rossö och städade stranden på Saltpannan från skräptillsammans med 60-70 andra.
Härligt vårväder med lite sol och lite, lite vind. Vansinnigt hungrig när jag kom hem och då höll hustrun på och
lagade stekt marulk på grönsaksbädd med puré på mandelpotatis och jordärtskockor, som hon toppade med
färska räkor (fiskade av vår gamle vän Björn Tobiasson på "Gryning") och med en saffranssås och fond på
räkskalen och vitt vin. Till detta en flaska Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre William Fèvre. Ja, jag
behöll alla 8 flaskorna, som jag hade köpt, trots den diskussion vi hade här på forumet tidigare om att bolaget
först felaktigt hade angivit att det var Domaine William Fèvre. Och som ni ser så verkar det som om någon har
läst vår diskussion eftersom de har ändrat uppgifterna på sin site.
Trots allt ett mycket gott vin, som passade alldeles utmärkt till maten.
Livet kan inte bli så mycket bättre.
 

Adde

Medlem
SV: Idag dricker vi

vilken härlig middag Per.

Hos mig blev det en flaska Le Cigare Volant 2007.
faktiskt bättre än jag trodde, tät mörk frukt och lakrits, rätt komplex med en hel del söta och torkade dofter
stramare och mer bett i tanninerna än vad doften skvallrar om och en lång varm pepprig eftersmak.

funkade ok med min hastigt smörstekta köttbit och hemfriterade pommes, men funkar bättre nu att bara sitta och sippa på när frugan och barn gått och lagt sig :)
 

Jens

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack Louis massing NV. Läste att PB tyckte att de var den bästa champagnen under 200 spänn! Möjligen har hann rätt men 90 poäng tyckte jag var väl generöst. Vinet var helt okej, men jag upplevde sötman/dosagen väl hög. När värmen steg lite kantrade det och blev nästan sötkladdigt. Fler som provat?
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bellingham, pinotage o petite verdot, sydafrika 2009 (varma macor: en med stuvad kassler o en med makrill) Doft av syltade jordgubbar och körsbär med fattoner av vanilj, sötlakrits och tobak. Smakade mkt söta körsbär. Snälla tanniner.

Enkelt vin som var helt ok. Lite spännande de första sipparna sen kändes det lite småtråkigt av någon anledning. Inget man hoppar upp och ner av men helt ok att skölja ner varma mackor med.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau fournas bernadotte, haut-médoc, 2001 (rostas med ugnsrostad sötpotatis, rödlök och paprika därtill en chevrecreme). Doft av mörka mogna körsbär, svarta vinbär, övermogna/syltade jordgubbar samt lite blåbär. Fatdofter i form av tobak (cigarr), sötlakrits och en anstrykning av vanillin. Någon "fuktig" doft typ förmultnade löv eller mossa finns där också.

Smaken följer upp dofterna och de övermogna/syltade jordgubbarna ligger kvar i eftersmaken. Koncentrerat men mjukt och lent med snälla tanniner.

Jag är långt ifrån Bordeauxvan men det här tyckte jag om. Det passade också bra till maten. Fanns fortfarande en hel del frukt kvar i vinet och det gifte sig fint med de sötare smakerna från de rostade grönsakerna.
 
SV: Idag dricker vi

Anteckningar primärt från förra veckans trip till Djuret och fredagens sejour till Eriks Vinbar. En hel del gott och lite nya erfarenheter. Roligast var kanske 1990 Château Laville Haut-Brion Blanc. Bäst är svårt att välja men 1995 Bollinger R.D och 2010 Weingut Keller Dalsheimer Hubacker Riesling Großes Gewächs ligger bra till även om det är tufft i toppen.

2007 Sylvain Cathiard Chambolle-Musigny Les Clos De L'ormeDenna flaska var lite mer mogen än den jag drack för ett par månader sedan. Inte lite knuten i doften utan mer mogna bär, plommon, undervegetation. Bra smak som är inlindad i silkighet. Lättdrucket men har ändå komplexitet. Faktiskt lite bättre än sist. Förstås inte i klass med en Grand Cru eller en av de absolut bästa Premier Crus men vågar man säga prisvärt.

752201260756Pd09e.jpg


1995 Bollinger R.D. Degad November 2004. Mörkt gyllengul, mogen doft som är fylld till brädden med bland annat äppelpaj, honung och fina sherrytoner. Väldigt viniös i smaken. Bra mousse och fin syra som är bra integerad med resten av vinet. Mognadssötman är väldigt påtaglig. En av de bättre 1995-vinerna jag druckit på sistone. Kanske mer mogen än jag förväntade mig.

062201260916Pe3ee.jpg


1999 Jacques Selosse Degad 2010. Väldigt få vinmakare har lyckats göra ett riktigt stor champagne 1999 men Selosse är ett av undantagen. Väldigt kryddig, blommig doft. Kräver lite värme för att komma helt till sin rätt så servera gärna några grader varmare än normalt. Moussen är som ofta mest kännbar , små fina bubblor som lyfter smakerna. Tropisk frukt, fin sötma från druvorna och vinet fyller munnen. Mycket bra vin och. ett vin att vänta med (även om redan nu är det riktigt bra)
2006 Sylvain Cathiard Vosne-Romanée 1er Cru En Orveaux
. Mörkt rött. Trevlig fräsch , komplex näsa med mycket mylla, lakrits och röda mörka frukter. En viss blommighet. Bra fatighet som också återkommer i smaken. Det här är ett finstämt vin som känns drickfärdigt nu. Fina lager av smaken men kanske inte helt det djup som läget borde ge. Ett vin att dricka nu och njuta av snarare än att lägga undan för långtidslagring

2008 Sassicaia. Som senast, 2008 är inte en årgång som jag är så jätteimponerad av. Behöver mycket tid och ska ni dricka dessa nu så dekantera ett par timmar minst. Bra doft . fullt med mörka körsbär, svarta vinbär , plommon och en ekad ton. Intial attack med bra mellansegment, kraftiga tanniner och en lite bitter avslutning. Tycker doften är bättre än smaken. Upplever vinet som lite obalanserat. Definitvt ett vin som ska lagras men inget jag funderar på att köpa. Andreas L anser ju att att Sassicaia ska lagras minst 10 år så jag kanske får anledning att ångra mig. 2006 Elvio Cogno Barolo Ravera Kraftig näsa med fuktiga löv, ek, jordighet. Mycket kraftiga tanniner som dominerar lite för mycket. Saknar lite frukt. Lång eftersmak som är väldigt jordig och ganska torr. För leverantör och årgång kanske lite av en besvikelse. 1990 Château Laville Haut-Brion Blanc. Serverades blint. Vinet blev snabbt placerat som en 80-tals bourgogne, Mycket toner av mogen chardonnay. Smörighet , honung och vinet börjar få sherrytoner. Smaken var komplex med mer honungstoner, smörkola och ganska krämig. Smakade som en äldre champagne , utan mousse, därav min tro att det var en bourgogne. Vinet har nog passerat sin peak och bör drickas nu. Tackar och bugar till gästen på Eriks vinbar som bjöd på detta vin

252201261303P9f31.jpg


1996 Château Clinet. Trevlig lite äldre Bordeaux som kommer kunna ligga ett antal år till. Var ej dekanterad vilket rekommenderas. Trä, tobak/tjära och körsbär i doften. Fylligt vin ,tanninrikt med mörk frukt. Förvånande att 96an var så pass pigg. Ingen gigant men ett bra vin. 2010 Weingut Keller Dalsheimer Hubacker Riesling Großes Gewächs. Ett av mina första Kellers och jag kan förstå varför denna leverantör hyllas. Ungt , ungt vin men ändå en skön kryddig näsa med örter och frukt. Ganska tight och behöver tid för att öppna upp. Kristallklart vin med med en söt fruktighet. Naturligtvis ett vin för källaren men inget som skäms att dricka nu. Väldigt bra. Får tacka Tolvan på Eriks som tog in den här flaskan.

1985 Veuve Clicquot Rosé Rare
. Ett vin som varierat mycket mellan flaskorna.. Skimrande röd förg, Enormt friskt bärig doft, smörat bröd, fin sherry doft. Moussen är fortfarande synbar och vinet är krämigt med bra syra och bibehållen frukt som börjat omvandlas till med kola och kaffe. Ångrar bittert att jag inte köpte fler av dessa,
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
2007 Sylvain Cathiard Chambolle-Musigny Les Clos De L'orme//...men vågar man säga prisvärt.
Nej, jag tror inte man gör det va? :) Eller? Cathiard verkar omtyckt, men även jämfört med sina likar tycker jag det mesta därifrån verkar lite väl dyrt. Men det verkar ha varit en trevlig tillställning!

För egen del så har det konsumerats en del blandat. En Barbaresco 2006 ifrån Produttori gjorde sitt jobb till maten, men nog var den förra flaskan som dracks för ett år sedan charmigare än denna, det är kanske dags att glömma bort 06:eek:rna ett tag. Detsamma (middagskompetent) kan sägas om Château faizeau 2005, den var ok, inget mer. Taillepieds 07 ifrån d'Angerville satt däremot perfekt, mycket gott på ett direkt och okomplicerat sätt. Firma J-P Fichet bjöd däremot på en liten besvikelse genom Mersault 'le meix de sous le Château' 2008, 13,7%, och det kändes. Syran var ganska låg och frukten var tropisk, njaa...
 
SV: Idag dricker vi

Blev några viner från källaren igår.

9732012101534e82f.jpg


N.V. Billecart-Salmon Rosé. Från halvflaska som legat uppskattningsvis 15-20 år efter deg. Fantastiskt mogen ton, smörstekt brioche, äppelpaj, kanel, mocca och en helt underbar smörighet. Fortfarande en hel den friska bärtoner som skymtar fram. Antydan till sherry. Vinet är perfekt balanserat med fin , kännbar mousse. Lager på lager med smaker som har en riktigt bra smörighet. Vinet hänger kvar länge i munnen och eftersmaken känns långt efter att det sista glaset är drucket. Otroligt bra vin och absolut den bästa Billecart-Salmon NV rosé jag druckit och en av de bättre äldre NV överhuvudtaget. Ett vin som påminner mig varför jag gillar champagne

2002 Guy Charlemagne Mesnillésime . Legat i min källare i ca 3 år och det är först nu som vinet börjar bli balanserat. Var besviken på detta i början men nu är det ett vin som börjar gå att dricka. Mognaden var rätt tydlig och det kanske är ett varningsteckan på att dessa bör drickas ganska snart och att det inte är ett vin för längre lagring. Mognadstonerna blandas med mineraler, lite kvarvarande frukt och en mycket större söt honungston än tidigare. Bra frisk syra, vinet är inte riktigt lika moget i smaken som i doften. Sötman går igen i smaken och kanske är något överdriven med tanke på ursprunget.Lite lätt beska, kartighet i eftersmaken. Ett trevligt vin men inte i klass med Mesnillésime från 90-talet. För övrigt från champagnes mest otrevliga och ogästvänliga odlare
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Champagne Duval Leroy 1996. Tycker den här känns mogen nu, tror inte den har mycket att vinna på att ligga längre.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har varit slarvig med skrivandet ett tag men hade bl.a en Italien-provning förra veckan som bjöd på både positiva och negativa överraskningar.
Temat var röda från södra Italien.

2007,Rasciatano Nero di Troia var Apuliens bidrag på den här provningen. Med en druvblandning på 60% Nero di Troia och 30% Cabenet Sauvignon samt 10% Merlot så kunde man kanske räkna med en viss Cabernet-karaktär vilket stämde ganska väl. Tyvärr var doften höljd i en bourbon-liknande ekdimma som inte riktigt ville släppa fram frukten i dagsläget och jag är tveksam till om den kommer att komma i en balans som jag gillar. Även i smaken kunde man känna ganska hårda och grova tanniner från faten. Inget att klaga på i längd dock så med lite annorlunda vinmakning så skulle det här kunna bli ett ganska intressant vin.

2005,Cottanera Etna Rosso. Det här görs på Siciliens båda Nerello-varianter (Mascalese 90% och Capuccio 10%) som var ganska ratade druvor för kvalitetsvin för sisådär 10 år sedan men har kommit till nåder igen. Det här vinet hjälpte dock inte till att övertyga ngn om Nerellos storhet med sin lätt bruna ton, intetsägande lätt bläckiga och butylgummibrända doft. Efter en inledningen så är ju förväntningarna i botten och allt bekräftades med en smak som bara bestod av kantiga och kärva tanniner utan frukt. Det hade kanske ngn gång haft en del att ge men har svårt att se hur det någonsin kan ha haft en anständig balans mellan frukt och tanniner. Funderade ett tag på om det drabbats av ngn sorts premox och det är nog inte helt osannolikt. För övrigt kunde jag inte hitta några andra defekter på det. Trist upplevelse för 300:-

Nästa Sicilianska vin var betydligt trevligare och rankades av några som ett av kvällens bättre viner. 2008,Zisola Doppiozeta har en druvsammansättning som lutar sig på den lokala Nero d'Avola (60%) med understöd av Syrah (30%) och lite Cabernet Franc (10%). Det är ibland lite kul att se hur bra Syrah fungerar som komplement till andra druvor och då framför allt i lite varmare klimat. Den tar inte alls överhanden i doften på samma sätt som Cabernet Sauvignon. Här var doften väldigt rik med stor varm mörkfruktig kärna (plommon, bigarråer och viol) samt kaffe och rostade nötter strax bakom. Smakmässigt var den verkligen i sin linda och det spretar åt alla håll och kanter men paketet av smaker är imponerande och kommer nog att komma ihop med lite lagring. Tanninerna är i Tannat-klass i nuläget så ger man sig på den nu så får man välja mat därefter.

2005, Serpico från Kampanien och kompetenta Feudi di San Gregorio var kvällens representant för Aglianico. Färgen var helt opak och fortfarande väldigt ung. Det här vinet gjorde en rejäl resa i glasen under provningen och började med kryddiga aromer och moreller och gled sedan över mer och mer mot intensiv björnbär och blåbär. Frukten kändes tät och nästan massiv och liknade väldigt mycket de bättre Touriga Nacional-vinerna från Portugal. Oerhört imponerande vin i fruktbombs-klassen men som kanske saknar en del finess och blir lite för syltigt även om det inte är mjukt och runt på ngt sätt. Jag kunde inte riktigt bestämma mig för vad jag tyckte i slutändan. Köper mig nog en flaska eller två och lägger i källaren och väntar och ser.

Avslutningen blev 2005, Turriga från Sardinien. Arvet från Spanien visar sig här med 85% Cannonau (=Grenache) samt lite Carrignan, Malvaisa Nera och Sangiovese. Även här var det tätt och ungdomligt både i färg och i doft. Var väldigt sluten till en början och behövde mer tid än de andra för att öppna upp ordentligt. I början uppförde den sig lite som en lätt åldrad Bordeaux men med mer luft så blev det mer och mer av mynta, garrigue, svamp och asiatiska kryddor. Mognaden hade kommit lite längre här än i det föregående vinet och tanninerna kändes mer sandiga och utanpå frukten på ngt sätt. Utmärkt längd och eftersmak dock som gillades av samtliga när det sedan kom mat på bordet.
 
SV: Idag dricker vi

Adde skrev:
idag blev det Consulat-Palace Champagne Cuve'e Prestige i glaset och jag kan informera direkt om att det inte fans någon som helst prestige i den blandningen.
Nu hade jag iofs inga som helst förväntningar på denna så jag blev inte heller direkt besviken och champagne är alltid champagne (det gör gott)
hur som helst så var mina grillade humrar betydligt roligare :)
Får tacka å forumets vägnar att du offrade dig och provade denna. Den var ju uppe tidigare och för 149 kronor så var det väl ingen som hade gigantiska förväntningar :)

http://www.finewines.se/vin/champagne-c ... -prestige/
 
SV: Idag dricker vi

Silenos skrev:
Nej, jag tror inte man gör det va? :) Eller? Cathiard verkar omtyckt, men även jämfört med sina likar tycker jag det mesta därifrån verkar lite väl dyrt. Men det verkar ha varit en trevlig tillställning!

För egen del så har det konsumerats en del blandat. En Barbaresco 2006 ifrån Produttori gjorde sitt jobb till maten, men nog var den förra flaskan som dracks för ett år sedan charmigare än denna, det är kanske dags att glömma bort 06:eek:rna ett tag. Detsamma (middagskompetent) kan sägas om Château faizeau 2005, den var ok, inget mer. Taillepieds 07 ifrån d'Angerville satt däremot perfekt, mycket gott på ett direkt och okomplicerat sätt. Firma J-P Fichet bjöd däremot på en liten besvikelse genom Mersault 'le meix de sous le Château' 2008, 13,7%, och det kändes. Syran var ganska låg och frukten var tropisk, njaa...
Vilka tycker du att man kan jämställa med Cathiard?

Vad gäller 06 från Piemonte så verkar de som du säger vara ämnade för källaren just nu. Blir väl att plocka upp om ett antal år.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Principiano Ferdinando, barbera d' Alba, Laura, 2010 (spagghetti bolognese) initial doft av mogna hallon, röda vinbär, björnbär, lakrits och lite viol. Efter en stunds luftning blir det mer av mörka bär och körsbärstoner. Smaken matchar doften med, till en början, betoning på de röda sötsyrliga bären och med tiden mer körsbär. Relativt lätt med mjuka tanniner och skaplig syra. Ganska kort eftersmak.

Helt ok vin men inte mer. Ganska lätt och okoncentrerat utan någon större finess.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Blev några viner från källaren igår.

9732012101534e82f.jpg


N.V. Billecart-Salmon Rosé. Från halvflaska som legat uppskattningsvis 15-20 år efter deg. Fantastiskt mogen ton, smörstekt brioche, äppelpaj, kanel, mocca och en helt underbar smörighet. Fortfarande en hel den friska bärtoner som skymtar fram. Antydan till sherry. Vinet är perfekt balanserat med fin , kännbar mousse. Lager på lager med smaker som har en riktigt bra smörighet. Vinet hänger kvar länge i munnen och eftersmaken känns långt efter att det sista glaset är drucket. Otroligt bra vin och absolut den bästa Billecart-Salmon NV rosé jag druckit och en av de bättre äldre NV överhuvudtaget. Ett vin som påminner mig varför jag gillar champagne

2002 Guy Charlemagne Mesnillésime . Legat i min källare i ca 3 år och det är först nu som vinet börjar bli balanserat. Var besviken på detta i början men nu är det ett vin som börjar gå att dricka. Mognaden var rätt tydlig och det kanske är ett varningsteckan på att dessa bör drickas ganska snart och att det inte är ett vin för längre lagring. Mognadstonerna blandas med mineraler, lite kvarvarande frukt och en mycket större söt honungston än tidigare. Bra frisk syra, vinet är inte riktigt lika moget i smaken som i doften. Sötman går igen i smaken och kanske är något överdriven med tanke på ursprunget.Lite lätt beska, kartighet i eftersmaken. Ett trevligt vin men inte i klass med Mesnillésime från 90-talet. För övrigt från champagnes mest otrevliga och ogästvänliga odlare

Härliga anteckningar!
Kul att en 'standard' NV-rosé håller så bra, med tanke på flaskstorleken.
Synd bara att jag inte va med o prova ;)
 
SV: Idag dricker vi

Provade min första Chablis från den lansering Caviste hade tidigare

2009 Patrick Piuze Chablis 1er Cru Vaucoupin Det här är en inte en Chablis, det är min första känsla, inget av det lite otillgängliga hårda som ofta kännetecknar en ung Chablis utan mer blommor, lite mogna gula äpplen och en hel del citrus. Smaken är rundare och lite silkig. Det kommer en hel del mineraler i smaken och syran finns där , men mycket mindre än jag förväntat mig. Ett vin som kräver en del eftertanke, mer som en klassisk vit bourgogne. Hyfsad eftersmak. Borde ha följt rådet att dekantera denna. Dagen efter finns lite kvar i flaskan och vinet är betydligt mer utvecklat. Gott
 
Toppen