Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Cederberg, Chenin Blanc, Sydafrika, 2010 (ugsnbakadlax, pressad potatis, haricots verts, vitvinssås). Doft av citron, gröna kartiga äpplen, mineral (krita?) och vegetativt i form av svartvinbärsblad, nässlor och tomatkvist. Med mer luftning blir det vegetativa allt tydligare. Smaken är till en början lite sluten - en kartig beska. Efter en stunds luft mildras detta och en ton av honungsmelon tillkommer. Duktig syra.

Nu visste jag redan från början vad det var jag drack men är ganska säker på att jag blint hade sagt att detta var Sauvignon blanc - kanske från Nya Zeeland. Inte så erfaren av Chenin blanc men vet att jag fått sauvignon blancassociationer av chenin förut. Kan mer erfarna hjälpa mig här - är jag helt ute och cyklar eller kan dessa druvor två producera ganska liknande vin?

Gott vad det hur som helst och passade alldeles utmärkt till maten.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kanske förhastade mig något. Efter ytterligare luftning börjar de vegetativa dofterna försvinna och citron, honungsmelon och mineral dominerar. Får också för mig att de kartiga gröna äpplena i smaken blivit till carambole (stjärnfrukt) och dess beska. Underligt att associera till den frukten. Evigheter sedan jag smakade carambole.

Men kvarstår ändå att i en fas så tyckte jag att det var mycket svartvinbärsblad à la sauvignon. Eftersom jag känner mig lite osäker på min näsa i det här fallet - är det fler som tycker att Chenin kan påminna om sauvignon?
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Vilka tycker du att man kan jämställa med Cathiard?

Äsch, det är mest bara jag som sitter och skuggboxas. :) Märk väl att jag skrev "verkar", för av Cathiard har jag smakat intet, de gör säkert fina viner. Nu kanske man inte ska hänga upp sig för mycket på appellation, men jag ryggar instinktivt tillbaka när ett kommunvin kostar bortåt sexhundringen. Det finns ju såklart kommunviner som kostar ännu mer, men då är det ifrån ikoner som t.ex. Coche-Dury. Jag får intrycket att firman försöker forcera sig in bland den gruppen. För nämnda sexhundring så finns det så mycket annat än en Cathiardsk by-chambolle som jag heller prövar. Och ska man gå efter något slags "allmänt renomé" så kanske de passar bland t.ex. Fourrier, hans by-Gevrey betalade jag 29€ för.
 
SV: Idag dricker vi

Lite högt och lågt från ett besök på Heaven 23 i helgen. Vi började med att beställa in lite viner blint:

Det första vinet var initialt rätt kallt och jag var först tvärsäker på att det rörde sig om en Riesling. Efter en stunds luftning och med lite högre temperatur kom dock den för Grüner Veltliner så typiska vitpeppartonen fram, följt av gråpäron, meloner och lite skumbananer. Frisk syra, och en fräsch fruktighet. Vinet kändes rätt elegant, med en läcker mineralig citruston i avslutet. Gott! Vinet visade sig vara Franz Hirtzberger Grüner Veltliner Federspiel Rotes Tor 2010 från Wachau.

Det andra vinet var också kallt och blygt i början, men uppvisade efter en stund lite blommiga godistoner, mineraler och en lätt anstrykning av vanilj. Vinet hade inte så hög syra, men en rätt läcker oljighet. När det avslöjades som Michael Wenzel Furmint Vogelsang 2009 (Neusiedlersee-Hügelland) visade det sig att jag fått det serverat till en råbiff på hjort på samma restaurang för ett tag sedan, vilket jag uppskattade bättre än att dricka solo.

En doft av mörka röda frukter och bär, lite åt björnbärs- och plommonhållet, samt en mörk vegetativ ton, med en lätt antydan av skogsdofter. Påminde om en lite mer koncentrerad Pinot. Facit: Kurt Angerer St. Laurent 2008 från Kamptal.

Ett djupt mörkrött vin, men en intensiv doft av mörka plommon, körsbär, svarta vinbär och grön paprika. Fin balans. En cuvée på Blaufränkisch, uppstärkt av en skvätt Cabernet Sauvignon och Merlot. Vinet fullkomligen skrek Burgenland. Facit: Johann Heinrich Maestro 2009 (Mittelburgenland).

Vid det här laget hade vår blindprovning resulterat i att vi troligen förlorat allt anseende och all respekt hos sommelieren, varpå vi följaktligen gick över till att beställa viner öppet istället.

René Pöckl Solo Rosso 2008 (Neusiedlersee): Också ett mörkrött vin, med en doft av torkade örter, mörka körsbär och plommon. Fruktigt, runda halvmogna tanniner och en rätt frisk syra. Gott! Även detta en cuvée, men denna gång på Zweigelt, Blaufränkisch och Blauburgunder (d.v.s. Pinot Noir för er frankofiler).

Till slut avslutade vi med det som egentligen var målet med hela besöket, nämligen restaurangens sista flaska av ett av de sista vinerna som gjordes av Gerhard Kracher innan han gick bort:

Kracher Grande Cuvée Trockenbeerenauslese Nummer 6 Nouvelle Vague 2006 (Neusiedlersee): En intensiv och komplex doft av aprikoser, apelsin, honung, hasselnötter, hjortron och nypon, samt en salubrin-liknande stickighet. I gommen fler exotiska frukter (ananas och persika) samt vanilj och en rätt angenäm botrytisbeska. Bra syra, väl integrerade fat och en fantastisk komplexitet. En cuvée på 70% Chardonnay och 30% Welschriesling. Så jävla bra! Förvisso ett barnarov, men vad gör man inte när det bara finns en flaska kvar?
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Vilka tycker du att man kan jämställa med Cathiard?
Svårt att säga, men jag tror nog att Cathiard kan betraktas lite grand som en "rising star". Norman&Taylor skriver t.ex:
With the purchase of a destemmer and a pneumatic press in 1999, this has become one of Vosne's finest domaines. If they can find more vines to utilise the space in the new cellar, the Cathiards will be able to satisfy the growing worldwide demand for their wines.

Hmmm... Emmanuel Rouget kanske?
 
SV: Idag dricker vi

Silenos skrev:
Äsch, det är mest bara jag som sitter och skuggboxas. :) Märk väl att jag skrev "verkar", för av Cathiard har jag smakat intet, de gör säkert fina viner. Nu kanske man inte ska hänga upp sig för mycket på appellation, men jag ryggar instinktivt tillbaka när ett kommunvin kostar bortåt sexhundringen. Det finns ju såklart kommunviner som kostar ännu mer, men då är det ifrån ikoner som t.ex. Coche-Dury. Jag får intrycket att firman försöker forcera sig in bland den gruppen. För nämnda sexhundring så finns det så mycket annat än en Cathiardsk by-chambolle som jag heller prövar. Och ska man gå efter något slags "allmänt renomé" så kanske de passar bland t.ex. Fourrier, hans by-Gevrey betalade jag 29€ för.
Du får gärna skuggboxas med mig kring Bourgogne, blir nog en enkel match för dig. Är i en stark lärofas och suger i mig så mycket som möjligt :) så var nog mest intresserad av andra producenter som du tycker levererar. Fourrier har jag druckit exempelvis 2007 Gevrey-Chambertin Aux Echezeaux Vieille Vigne men jag tyckte inte att den kom upp i riktigt samma klass som 2007 Cathiard Les Clos De L'orme,

Tar gärna emot tips på Bourgogne som sagt.

PS. Clos Des Orme verkar vara delad i två delar en kommunklassad och en premier cru. Någon som provat och sett skillnaden mellan dessa två lägen? (eller blandar jag ihop det nu :) )

kayaker skrev:
Svårt att säga, men jag tror nog att Cathiard kan betraktas lite grand som en "rising star". Norman&Taylor skriver t.ex:
Hmmm... Emmanuel Rouget kanske?

Tack har inte druckit något av denna producent, får kollas upp :)
 
SV: Idag dricker vi

Hagbard C. skrev:
Lite högt och lågt från ett besök på Heaven 23 i helgen. Vi började med att beställa in lite viner blint:

Det första vinet var initialt rätt kallt och jag var först tvärsäker på att det rörde sig om en Riesling. Efter en stunds luftning och med lite högre temperatur kom dock den för Grüner Veltliner så typiska vitpeppartonen fram, följt av gråpäron, meloner och lite skumbananer. Frisk syra, och en fräsch fruktighet. Vinet kändes rätt elegant, med en läcker mineralig citruston i avslutet. Gott! Vinet visade sig vara Franz Hirtzberger Grüner Veltliner Federspiel Rotes Tor 2010 från Wachau.

Det andra vinet var också kallt och blygt i början, men uppvisade efter en stund lite blommiga godistoner, mineraler och en lätt anstrykning av vanilj. Vinet hade inte så hög syra, men en rätt läcker oljighet. När det avslöjades som Michael Wenzel Furmint Vogelsang 2009 (Neusiedlersee-Hügelland) visade det sig att jag fått det serverat till en råbiff på hjort på samma restaurang för ett tag sedan, vilket jag uppskattade bättre än att dricka solo.

En doft av mörka röda frukter och bär, lite åt björnbärs- och plommonhållet, samt en mörk vegetativ ton, med en lätt antydan av skogsdofter. Påminde om en lite mer koncentrerad Pinot. Facit: Kurt Angerer St. Laurent 2008 från Kamptal.

Ett djupt mörkrött vin, men en intensiv doft av mörka plommon, körsbär, svarta vinbär och grön paprika. Fin balans. En cuvée på Blaufränkisch, uppstärkt av en skvätt Cabernet Sauvignon och Merlot. Vinet fullkomligen skrek Burgenland. Facit: Johann Heinrich Maestro 2009 (Mittelburgenland).

Vid det här laget hade vår blindprovning resulterat i att vi troligen förlorat allt anseende och all respekt hos sommelieren, varpå vi följaktligen gick över till att beställa viner öppet istället.

René Pöckl Solo Rosso 2008 (Neusiedlersee): Också ett mörkrött vin, med en doft av torkade örter, mörka körsbär och plommon. Fruktigt, runda halvmogna tanniner och en rätt frisk syra. Gott! Även detta en cuvée, men denna gång på Zweigelt, Blaufränkisch och Blauburgunder (d.v.s. Pinot Noir för er frankofiler).

Till slut avslutade vi med det som egentligen var målet med hela besöket, nämligen restaurangens sista flaska av ett av de sista vinerna som gjordes av Gerhard Kracher innan han gick bort:

Kracher Grande Cuvée Trockenbeerenauslese Nummer 6 Nouvelle Vague 2006 (Neusiedlersee): En intensiv och komplex doft av aprikoser, apelsin, honung, hasselnötter, hjortron och nypon, samt en salubrin-liknande stickighet. I gommen fler exotiska frukter (ananas och persika) samt vanilj och en rätt angenäm botrytisbeska. Bra syra, väl integrerade fat och en fantastisk komplexitet. En cuvée på 70% Chardonnay och 30% Welschriesling. Så jävla bra! Förvisso ett barnarov, men vad gör man inte när det bara finns en flaska kvar?
En hel kväll utan franska viner hur går det till ;D

Inser hur mycket vin man har kvar att dricka och hur lite man egentligen kan. Stort tack för anteckningarna. Blir att läsa på lite av det ni drack.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Är i en stark lärofas och suger i mig så mycket som möjligt :) så var nog mest intresserad av andra producenter som du tycker levererar
Då är vi två. Skillnaden kanske främst är att mitt anteckningsblock är proppfullt med viner som jag vill prova, och att jag har en ganska välsorterad bild av regionen och dess producenter (tror jag). Tyvärr så kanske jag inte kan bidra med så mycket tips utifrån egen erfarenhet. Men visst, en del har man ju hunnit sörpla i sig... Om jag, utan att tänka efter allt för hårt, skall nämna några producenter där testflaskorna lämnat tydliga avtryck så kan vi ta Lafarge (Volnay) och Gouges (Nuits). Båda har rykte om sig att göra goda, fast vresig viner. Med Lafarge så har jag stött på både rödlätt elegans och tanninstin kraft, de flaskorna var båda mycket goda fast på helt olika sätt. Gouges har jag bara drukit halvmoget (01:eek:r) ifrån, de var dock fortfarande mycket kraftiga och tanninrika.

PS. Clos Des Orme verkar vara delad i två delar en kommunklassad och en premier cru. Någon som provat och sett skillnaden mellan dessa två lägen? (eller blandar jag ihop det nu :) )

Jo, du blandar ihop det. Hela vingården är kommunklassad. Ovanför ligger 1[sup]er[/sup]-plättarna les Plantes och en liten bit av Les Charmes. Lavalle och Rodier tyckte dock tydligen båda två att marken var fin och värt en 2ème cuvée-stämpel.
 
SV: Idag dricker vi

Silenos skrev:
Jo, du blandar ihop det. Hela vingården är kommunklassad. Ovanför ligger 1[sup]er[/sup]-plättarna les Plantes och en liten bit av Les Charmes. Lavalle och Rodier tyckte dock tydligen båda två att marken var fin och värt en 2ème cuvée-stämpel.
Tack, nu hittade jag den på kartorna.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jens skrev:
Drack Louis massing NV. Läste att PB tyckte att de var den bästa champagnen under 200 spänn! Möjligen har hann rätt men 90 poäng tyckte jag var väl generöst. Vinet var helt okej, men jag upplevde sötman/dosagen väl hög. När värmen steg lite kantrade det och blev nästan sötkladdigt. Fler som provat?

Jag har provat den också och tyckte inte att den var särskilt kul. "Ingen höjdare" står det i mina anteckningar. :)

I den absoluta budgetklassen på Systembolaget tycker jag att Lansons andravin Massé är OK. Precis som Lanson görs det utan malolaktisk jäsning vilket ger en syra som få budgetchampagner kan konkurrera med, och dosagen är bara 8 g (också lågt för den här prisklassen).
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag har provat den också och tyckte inte att den var särskilt kul. "Ingen höjdare" står det i mina anteckningar. :)

I den absoluta budgetklassen på Systembolaget tycker jag att Lansons andravin Massé är OK. Precis som Lanson görs det utan malolaktisk jäsning vilket ger en syra som få budgetchampagner kan konkurrera med, och dosagen är bara 8 g (också lågt för den här prisklassen).

Ja... Vet inte riktigt hur detta kan sägas utan att verka odrägligt snobbig, men behöver man gå ner på Lansons andravin så kanske man skall välja att dricka mera sällan istället? ::)
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Ja... Vet inte riktigt hur detta kan sägas utan att verka odrägligt snobbig, men behöver man gå ner på Lansons andravin så kanske man skall välja att dricka mera sällan istället? ::)
Jag tycker inte alls du är snobbig NpU utan att du uttrycker vad vi andra gick och funderade på :) Som vanligt är råden drick mer sällan eller byt till andra viner. Finns ju gott om bättre viner i den prisklassen, även om de inte bubblar
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Absolut, men ibland blir man bjuden på budgetchampagne och då är det skönt om den är drickbar.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Man behöver ju egentligen bara gå upp 50 - 100 kr för att få en så mycket bättre skumpa.
 
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Man behöver ju egentligen bara gå upp 50 - 100 kr för att få en så mycket bättre skumpa.
Tror Elvis försökte förmedla sin förståelse även för enklare varor, allt i en sann vinskribentsanda. Ett vin som nog skulle få +0,5 eller så för kvalitén men med epitetet "Mycket prisvärt".
 

sunqan

Vinös
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Absolut, men ibland blir man bjuden på budgetchampagne och då är det skönt om den är drickbar.
Skumpagne skrev:
Man behöver ju egentligen bara gå upp 50 - 100 kr för att få en så mycket bättre skumpa.

Finns det champagne som kostar 50-100:- och som är bättre än gratis? :eek:
 
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Tror Elvis försökte förmedla sin förståelse även för enklare varor, allt i en sann vinskribentsanda. Ett vin som nog skulle få +0,5 eller så för kvalitén men med epitetet "Mycket prisvärt".

Inte så lätt att ha folkbildarambitioner i det här sällskapet... ;)
 
SV: Idag dricker vi

Jens skrev:
Drack Louis massing NV. Läste att PB tyckte att de var den bästa champagnen under 200 spänn! Möjligen har hann rätt men 90 poäng tyckte jag var väl generöst. Vinet var helt okej, men jag upplevde sötman/dosagen väl hög. När värmen steg lite kantrade det och blev nästan sötkladdigt. Fler som provat?
Som jag skrev till Elvis, tror att det är bättre att inte gå på Champagne i den här prisklassen, speciellt från Systembolaget.Med skatt, påslag från systembolaget, moms, distributörernas marginal , transport etc så blir det ett rätt lågt inpris. Distributören köper nog vinet för runt 80-90 kronor. För en champagne är det lågt.

För 200 kronor kan du dricka ett godare rött eller vitt, icke mousserande. Om du har möjlighet att besöka champagne går det att plocka upp viner i den prisklassen som fungerar.

PS. Sedan ger väl Per Bill aldrig under 90-poäng för något vin :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Kan också konstatera att på min blogg är inlägget Finns det någon bra champagne under 300 kr? från november det näst mest lästa inlägget hitills. Och nej, Massé finns inte med i den genomgången. :)
Första kommentaren på det inlägget är högst roande, först trodde jag det var med ironi, med tanke på avslutande meningen 'gärna under 100kr' men näe detta var alltså på fullt allvar :D ?
Mycket underhållande!
 
Toppen