Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Första kommentaren på det inlägget är högst roande, först trodde jag det var med ironi, med tanke på avslutande meningen 'gärna under 100kr' men näe detta var alltså på fullt allvar :D ?

Det var nog någon ironiker som skrev det; herr Landström här på forumet är huvudmisstänkt. ;)
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Predator, old vine Zinfandel, Lodi, USA, 2010 (burgare med majskolv) Doft av torkade körsbär, bränd ek, rök, rökta charkuterier, kakao. Smak av syltiga körsbär, trä, lite tanniner - bara lite träig strävhet. Eldigt. Viss beska.

Inte någon höjdare alls. Syltig fruktbomb med för mycket bränd ekighet och för mycket alkohol. Överdrivet på alla sätt och vis.

Detta vin kanske inte alls passar på detta forum. Valde ändå att ta med mina noteringar för att det var så speciellt - förvisso på ett negativt sätt men lämnar en åtminstone inte oberörd. Flickvännen klarade inte inte mer än två klunkar pga av den träiga beskan. Jag upplevde förvisso inte beskan lika överdriven men gott var det inte.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

...skyller recensionen av ett sånt här vin på att jag går igenom lite varuprov. Behöver jag säga att detta vin INTE hamnar på vinlistan...
 
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
...skyller recensionen av ett sånt här vin på att jag går igenom lite varuprov. Behöver jag säga att detta vin INTE hamnar på vinlistan...
Du behöver inte ursäkta dig. Alltid kul med lite udda provningar/vin
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Deutz Brut Classic NV på Magnum
Enkel storhus-stil med viss elegans
enkel frukt i bra kostym helt utan att vara tråkig, godkänd

Deutz 2006
Givetvis ung och knuten på doften. Vinet sköljer igenom med varm torkad-frukt som upplevs lite lätt exotisk.
Syran känns igen från årgången då den ännu är tydlig men inte känns 100%..

Maurice Veselle NV
Odlarchampagne från Bouzy.
Enkelstil lite roligare frukt än deutz här med citron, banan, frisk mineral och citronsorbet.

Maurice Veselle Millésime 2004 80%PN 20%CH
Går in med mörk kostym, för att sedan fylla hela gommen med torkad frukt, moussen är livlig. toner av röda äpplen och syran är i god vigör
som är krusbär-driven. Detta är ett helt ok vin som ger gommen en halvfyllig genomsköljning. i min mening överlägset bäst i denna flight.


Flight2

Vouette & Sorbée Fidéle 2009 Deg 2011oktober.
Mitt första intryck på näsan är lätt små "Selossig" men, förlåt ni i Selosse-fanclub, men denna har mycket större personlighet.
Min beskrivning av denna skönhet kommer låta mer som en dessert, Ta och koka en kompott på jordgubbar, smultron&hallon och smöra upp det hela med koncentrerat smör du smaksatt med vanilj - där har du i stortsätt huvudkaraktären allt i en otroligt uttryckfull kropp som jag är fullkomligt förälskad i. Ta på detta och toppa det, hur lustigt det än låter med perfekt mineral, låter som ett konstigt recept men det är helt magiskt.
Finishen är lång lång komplex historia och det är inte förrens här man slutligen känner de fetaste av alla fat-toner.
Jag är förälskad, jag drar mig inte för att säga detta är en av de bästa vinerna jag druckit i år!

Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines 2008
Jag är i stor sorg...då jag känner dirket hur fantastisk stort detta vin är men, efter att ha testat Fidéle känns allt annat bara o-intressant. Därför fick jag jobba mycket mer med detta vin för att det skulle komma till sin rätta.
Doften är stor med bröd, kalksten, vinter-päron, blommor och en egen stil som jag inte kan beskriva bättre än komplexa mineraltoner. Man känner verkligen på doften hur vinrankorna har fått gå djupt djupt ner i den kalkrika marken. Vinet skulle somsagt vart bättre om jag testa denna innan, för jag känner så tydligt hur bra denna är, men kärlek är som vi vet, svårt.

Jérôme Prévost La Closerie fac-simile 2009
Har en otroligt vacker ljust rubin-röd rosfärg.
Av alla dessa "färsk-viner" som testats under kvällen är denna klart yngst.
Här bjuds det på stor personlighet som är jordmånsbetonad i stor mineralité och smultron på näsan.
Vågor av krossad sten, musselskal som är otroligt nyanserad.
Frukten är lätt läskande och dansar ytters lätt utmed tungspetsen i fascinerande integrerad elegans för sin ålder. Svansen bjussar på en lätt rökig touch, inte alls lika fyllig som Prévosts Béguines men denna Rosé tar istället tag om kvällens elegantaste-titel. Då jag tillbringar mer tid med vinerna och låter tempen gå upp samtidigt som jag testar kvällen tidigare viner inser jag hur exceptionell elegans detta vin verkligen besitter, fantastiskt!
 

sunqan

Vinös
SV: Idag dricker vi

i helgen blev det lite chilenskt
2004 Altaïr från Altaïr Vineyard and Winery, 73% Cab S, 15% syrah 11% Carménère och 1% Cab F som fått ligga 15-18 månader på nya franska fat (Barricas)
2007 Cenit frånViña Caliterra, 41% Cab S, 39% Malbec och 20% Petit verdot som fått ligga 18 månader på 90% franska och 10% amerikanska fat /inget sagt om åldern)
(siffrorna är från deras respektive hemsidor. av nån anledning så tycker alla svenska bloggare att altair ska ha en annan blandning, samma som 2002 med 86% cab s och 7% var av merlot och carmenere)
Det var fascinerande att känna hur lika de två var i stilen, trots att druvblandingen var så pass olika. Hade jag fått gissa skulle jag trott att Ceniten var ett 5-6 år yngre exemplar av samma vin :) , dvs med mer syra och mer strävhet. Altaïr kändes lite sötare, men jag hittar ingen uppgift om restsockernivåerna.
Doften (av båda) var av varm mörk röd frukt (svårbestömt, men inte direkt svarta vinbär), smaken likaså. Altair hade mer av allt, men inte på ett överdrivet sätt. Och framför allt - det inbjöd till att köpa ett par flaskor till. vad gäller lagringsdugligheten så vete 17. Cellartracker tycker att drickfönstret är 2014-2022, jag skulle säga drick nu och inom 5 år. Väntar man i 10 år så känns det som att man riskerar att man har en jolmig soppa i flaskan. Vad gäller Cenit så ska man väl låta det ligga 3-4 år i alla fall och kanske upp till 8-9 år.
Båda var klart drickvärda i alla fall.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Predator, old vine Zinfandel, Lodi, USA, 2010 (burgare med majskolv) Doft av torkade körsbär, bränd ek, rök, rökta charkuterier, kakao. Smak av syltiga körsbär, trä, lite tanniner - bara lite träig strävhet. Eldigt. Viss beska.

Inte någon höjdare alls. Syltig fruktbomb med för mycket bränd ekighet och för mycket alkohol. Överdrivet på alla sätt och vis.

Detta vin kanske inte alls passar på detta forum. Valde ändå att ta med mina noteringar för att det var så speciellt - förvisso på ett negativt sätt men lämnar en åtminstone inte oberörd. Flickvännen klarade inte inte mer än två klunkar pga av den träiga beskan. Jag upplevde förvisso inte beskan lika överdriven men gott var det inte.
Kul med någon mer som testar Zinfandel och bra beskrivning. Tror jag hoppar den om den skulle komma in på SS så tack för din beskrivning !
Mina egna favoriter bland Zin hittar jag mest hos Seghesio, Ridge och Ravenswood även om det blir ngt mer sällan som jag dricker Zin nu än förr.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag är normalt inte någon stor zindrickare men provade faktiskt en annan härom veckan som jag tyckte var sjyst: Murphy-goode, liar's dice. Fruktig (färska körsbär) utan att vara syltig och med en trevlig kryddighet.
 

tobbe81

Medlem
SV: Idag dricker vi

7118019307_654e8d0644.jpg


En gammal bild från februari månad då jag och min flickvän firade ett år. Såklart så skulle våran bebis också vara med och undersöka var det var för något. väluppfostrad liten krabat som har sätt och lärt sig utav mig och min flickvän. Kommer dock inte ihåg mer än att denna var väldigt sprudlande och frisk och bra bett i syran kan drickas nu men spara gärna i 10 år till eller längre..
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Deutz Brut Classic NV på Magnum
Enkel storhus-stil med viss elegans
enkel frukt i bra kostym helt utan att vara tråkig, godkänd

Deutz 2006
Givetvis ung och knuten på doften. Vinet sköljer igenom med varm torkad-frukt som upplevs lite lätt exotisk.
Syran känns igen från årgången då den ännu är tydlig men inte känns 100%..

Maurice Veselle NV
Odlarchampagne från Bouzy.
Enkelstil lite roligare frukt än deutz här med citron, banan, frisk mineral och citronsorbet.

Maurice Veselle Millésime 2004 80%PN 20%CH
Går in med mörk kostym, för att sedan fylla hela gommen med torkad frukt, moussen är livlig. toner av röda äpplen och syran är i god vigör
som är krusbär-driven. Detta är ett helt ok vin som ger gommen en halvfyllig genomsköljning. i min mening överlägset bäst i denna flight.


Flight2

Vouette & Sorbée Fidéle 2009 Deg 2011oktober.
Mitt första intryck på näsan är lätt små "Selossig" men, förlåt ni i Selosse-fanclub, men denna har mycket större personlighet.
Min beskrivning av denna skönhet kommer låta mer som en dessert, Ta och koka en kompott på jordgubbar, smultron&hallon och smöra upp det hela med koncentrerat smör du smaksatt med vanilj - där har du i stortsätt huvudkaraktären allt i en otroligt uttryckfull kropp som jag är fullkomligt förälskad i. Ta på detta och toppa det, hur lustigt det än låter med perfekt mineral, låter som ett konstigt recept men det är helt magiskt.
Finishen är lång lång komplex historia och det är inte förrens här man slutligen känner de fetaste av alla fat-toner.
Jag är förälskad, jag drar mig inte för att säga detta är en av de bästa vinerna jag druckit i år!

Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines 2008
Jag är i stor sorg...då jag känner dirket hur fantastisk stort detta vin är men, efter att ha testat Fidéle känns allt annat bara o-intressant. Därför fick jag jobba mycket mer med detta vin för att det skulle komma till sin rätta.
Doften är stor med bröd, kalksten, vinter-päron, blommor och en egen stil som jag inte kan beskriva bättre än komplexa mineraltoner. Man känner verkligen på doften hur vinrankorna har fått gå djupt djupt ner i den kalkrika marken. Vinet skulle somsagt vart bättre om jag testa denna innan, för jag känner så tydligt hur bra denna är, men kärlek är som vi vet, svårt.

Jérôme Prévost La Closerie fac-simile 2009
Har en otroligt vacker ljust rubin-röd rosfärg.
Av alla dessa "färsk-viner" som testats under kvällen är denna klart yngst.
Här bjuds det på stor personlighet som är jordmånsbetonad i stor mineralité och smultron på näsan.
Vågor av krossad sten, musselskal som är otroligt nyanserad.
Frukten är lätt läskande och dansar ytters lätt utmed tungspetsen i fascinerande integrerad elegans för sin ålder. Svansen bjussar på en lätt rökig touch, inte alls lika fyllig som Prévosts Béguines men denna Rosé tar istället tag om kvällens elegantaste-titel. Då jag tillbringar mer tid med vinerna och låter tempen gå upp samtidigt som jag testar kvällen tidigare viner inser jag hur exceptionell elegans detta vin verkligen besitter, fantastiskt!
Trevliga provningsanteckningar. Körde du denna i egen regi eller hos någon leverantör? Vouette & Sorbée är en lite okänd leverantör för många men en av de som kanske snabbast klättrar uppåt i Champagne. Riktigt bra viner.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Trevliga provningsanteckningar. Körde du denna i egen regi eller hos någon leverantör? Vouette & Sorbée är en lite okänd leverantör för många men en av de som kanske snabbast klättrar uppåt i Champagne. Riktigt bra viner.
Tack!
Flight1 hölls faktist av Julle himself. och flight2 drog jag ihop själv med en kollega. Jag känner dock inte till någon som importerar vouette&sorbée. Trodde inte de gick o få tag på här uppe?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Vin & Natur importerar Vouette & Sorbée bland annat. De har också tagit över Jerome Prevost och några andra.

http://www.vinnatur.se/
Där ser man, trevligt! få se om man ska lägga ett par beställningar där, jag skulle ha svårt att leva utan vouette&sorbée i källaren..
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Leclerc Briant Divine 2002 jäkligt spännande då jag bara provat hans nv som va fina. Denna överaskade lite, inte så kraftig syra eller mousse men väldigt lagom, väldigt tung smak och lång eftersmak vi tippade båda majoritet pinot noir men visade sig vara 50/50, ja tyckte den va ganska söt någon som vet dosage mängd?
 
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Leclerc Briant Divine 2002 jäkligt spännande då jag bara provat hans nv som va fina. Denna överaskade lite, inte så kraftig syra eller mousse men väldigt lagom, väldigt tung smak och lång eftersmak vi tippade båda majoritet pinot noir men visade sig vara 50/50, ja tyckte den va ganska söt någon som vet dosage mängd?

Divine brukar vara runt 5 gram.

(Vill du veta mer så rekommenderas följande alster som innehåller allt du inte visste att du ville veta om Leclerc Briant... ;) )
 

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Marcus Molitor Zeltinger Sohnenuhr Spätlese 2001. Molitor har blivit en favorit i Vinmonopolets sortiment. Detta är min favorit riesling. Smakar, honungsmelon, passionsfrukt, äpple och nåt lite mer matigt typ carambol/persikoskal lite sötbeskt. Halvtorr med precis så mycket syra som behövs för att balansera upp. Två tummar upp!

Det passade fint till maten som bestod av Ankbröst med confiterad potatis, confiterad lök, chili och vitlökskål, hemmagjord rosépepparsås och äpplegéle.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Divine brukar vara runt 5 gram.

(Vill du veta mer så rekommenderas följande alster som innehåller allt du inte visste att du ville veta om Leclerc Briant... ;) )

Tackar för bra information.
 

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var i kontakt med Vin&Natur häromdagen och all deras tilldelning av Vouette är tyvärr slut men det ska komma mer - i höst.

Fascinerande champagne som jag bara testat en gång men måste se till att få några flaskor av
 

Adde

Medlem
SV: Idag dricker vi

Au Bon Climat Chardonnay 2009 absolut ingen höjdare en del tropisk frukt och kryddor men inget att skriva hem om.
Brancaia 2009 riktigt riktigt bra right from the bat, massa mörk frukt, choklad och bränt socker bättre ju mer luft det fick.
Paolo Scavino Cannubi 2006 nästan barnarov men ett par timmar i karaffen öppnade detta vin otroligt, massa röd frukt och slånbär, sniffade man direkt ur karaffen så var farmors svartvinbärssaft dominerande, men jäklar vilken syra och stramhet, kanske det stramaste vinet jag provat., sjukt bra.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Padawan skrev:
Var i kontakt med Vin&Natur häromdagen och all deras tilldelning av Vouette är tyvärr slut men det ska komma mer - i höst.

Fascinerande champagne som jag bara testat en gång men måste se till att få några flaskor av

Säljer dom till privatpersoner också eller bara restauranger?
 
Toppen