Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

moos skrev:
La Grande Dame 2004.

Det är första gången jag dricker LGD.
Den kändes inte sluten men jag kunde inte hitta nån frukt i smaken, nästan inga mineraler. Där var en len nötig ört smak. Saknade syra. Inte obehaglig men för lättdrucken/okomplext.
Jag är besviken... Kanske är det för att jag är inne i en BdB period eller att jag hade hoppats på mer från en "Prestige Cuvée" eller en kombination av de två, men besviken är jag. :'(

Undrar om det där inte var en ovanligt svag flaska - visst vinner Grande Dame mycket på lagring precis som Elvis skriver, men jag drack 2004 för någon månad sedan och den var då långt ifrån något blyg viol utan uppvisade gott gry med rejäl syra och sedvanlig exotisk frukt i munnen... Gissningsvis så kommer den inte att behöva lika långt på sig som 1998:eek:rna - men även dessa har f.ö. börjat öppna upp sig och den jag drack vid samma tillfälle var riktigt bra med både hasselnöt och bränt gummi (båda för mig klassiska GD-attribut) i ohelig allians...

Trist att du blev så besviken, som sagt - men om jag var som dig så skulle jag ge 1998:an en chans vid tillfälle i stället, och se om du måhända inte alls gillar stilen?
 
SV: Idag dricker vi

Kände plötsligt ett behov att spontanfira tillsammans med våra vänner på andra sidan kölen och öppnade därför en Selosse V.O. deg 2010 som bjöd (bjuder, as it happens) på sedvanligt underbar näsa med björnklister och äpple på topp, parat med ovanligt mogna ektoner i munnen trots sina relativa ungdom.

Det behöver inte vara mer komplicerat än så här - magnifique! ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
...öppnade därför en Selosse V.O. deg 2010...
Det behöver inte vara mer komplicerat än så här - magnifique! ;)

Härligt att höra att det fortfarande finns folk som nöjer sig med viner som det produceras hela 3600 flaskor per år av, snarare än som insisterar på det verkligt exklusiva... ;D
 
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Härligt att höra att det fortfarande finns folk som nöjer sig med viner som det produceras hela 3600 flaskor per år av, snarare än som insisterar på det verkligt exklusiva... ;D
NpU är en modest man. Håller med dig Vintomas, man blir alltid glad att se hur även det enkla i livet kan ge tillfredsställelse.
 
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Härligt att höra att det fortfarande finns folk som nöjer sig med viner som det produceras hela 3600 flaskor per år av, snarare än som insisterar på det verkligt exklusiva... ;D

Anders Landström skrev:
NpU är en modest man. Håller med dig Vintomas, man blir alltid glad att se hur även det enkla i livet kan ge tillfredsställelse.

Skönt att se att herrarna till fullo har förstått mitt anspråkslösa väsen... :)

V.O. är på många vis ett okomplicerat vin - vilket naturligtvis inte har med antal flaskor eller prislapp att göra - och det enkla är ju som bekant också ofta det allra bästa... ;)
 
SV: Idag dricker vi

Bel-Air Lagrave 1986
Öppnade en av dessa rackare nu i veckan och måste tillstå att jag blev positivt överraskad - det här var snäppet bättre än förväntat.

Lite matt på näsan och med ett uns källardoft i första sniffen men sedan träder klassiska Bdx-aromer fram med läder på topp. I munnen bjuds på mogna svarta bär och underbart mjuka tanniner - kanske lite kort i slutet, men på det hela taget god gammal Bordeaux av mellanklass.

Fyra solar, allra minst. ;)
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

2006 Foradori Teroldego Rotaliano Drucken över 2 dagar. Mörk frukt, läder, basilika, drag av jord. En del utveckling och en balanserad helhet. I bra drickfas nu men kan säkert utvecklas vidare i några år till.

2009 Domaine de la Janasse Côtes du Rhône Villages Terre d'Argile Denna flaska har varit "igång" några dagar nu. Till att börja med är vinet lite väl kallt och ger ett slutet intryck med liten doft. Med lite värme och luft kommer en lätt bränd Syrah-ton fram tillsammans med en rejäl dos alkohol och lätt aggressiva fattoner. Smakar ungt och bångstyrigt. Något stämmer inte riktigt här men inget känns å andra sidan direkt fel heller. Kanske en svag flaska eller så håller denna 09:a på att stänga ned totalt. Får se vad som händer med det som finns kvar över de kommande dagarna. Väntar nog hursomhelst ett par år med nästa flaska.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Finca el puig, priorat, 2004 (grillad fläskkarré, grillad paprika, sallad med tomat, sparris, vindruvor och bearnaise) Djup och mörk röd färg men antydan till brunt. Riklig och bläckig fällning. Initialt en cassisdoft men efter luftning och lite högre temperatur drunknar den i mörka mogna körsbär - kirschigt - russin, sötlakrits, bränt (både animaliskt och träigt), tobak, läder, något stenigt mineraligt (antar att det är prioratschiffern). I munnen märks relativt mycket syra och strävhet. Viss oxidation.

Här finns gott om både mörk väldigt mogen frukt och fat. Angående schiffern så var det väl en doft jag sökte eftersom jag hade de förväntningarna. Någon typ av stenig mineralitet finns men jag har inte luktar på schiffer så pass att jag kan säga att det är just det det luktar. Ett vin som känns mycket mer intressant än verkligt gott. Matchningen med grillat fläskkött känns dock bra - mycket för att de brända tonerna i vinet är mycket lika den från den lätt förkolnade ytan som grillning ger. Snabb efterforskning visar att druvorna är 45% garnacha, 23% carignan, 20% cabernet s, 10% merlot, 2% syrah. På flaskan är dock de två sista inte nämnda.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pierre labet, vielles vignes, bourgogne, 2009 (ost: Saint albray och fröpanerad brie) parfymerad doft av ljusa körsbär, mogna jordgubbar, lätt torkat gräs/örter, försiktig fatton med sötlakritskaraktär. I munnen förnimms en relativt frisk syra och snälla tanniner.



Ett elegant och trevligt vin som definitivt är i min smak. Gillas skarpt. Passar bra till de mildare ostarna. Speciellt albrayen som, trots att den är ganska mild, i alla fall har lite bett i sig.

Andra flaskan jag druckit av detta vin. Har fem till i källaren som jag ska försöka vänta ett par år med att dricka.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau Monbousquet, St Emilion 04 igar och resten idag.

Lite for mycket ek i Monbousquet for mitt gillande...
Minns 05:an som dracks pa Djuret for 2,5 ar sedan, den blev jag lite foralskad i!
Men till det at vi massor av olika vilt de serverade vid tillfallet.
04:an drack vi bara som den ar, inte alls samma gladje :'(

Brakig, overekad, obalanserad och allmant svar att uppleva alls.
Ok till vilt eller rott kott, annars avsta!
Ett dygn oppnad i kylen gjorde nastan ingen skillnad alls.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Femme 1996 i lördags. Serverades aningens för kallt men med värme hände förvånansvärt lite. Inget av alla de toner som jag gillar i Femme fanns där. Mängder av syra och ingen frukt eller arom att tala om. Undra om det var en dålig flaska eller om 96 börjar ramla ihop?
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Femme 1996 i lördags. Serverades aningens för kallt men med värme hände förvånansvärt lite. Inget av alla de toner som jag gillar i Femme fanns där. Mängder av syra och ingen frukt eller arom att tala om. Undra om det var en dålig flaska eller om 96 börjar ramla ihop?

Klassisk svag 1996-flaska låter det som. Vet inte om det gäller Femme generellt men tror det flesta har upplevt de här tendenserna på en del 1996. Allt för mycket syra helt enkelt. Vi får se vad som händer med årgången
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Chateau Monbousquet, St Emilion 04 igar och resten idag.

Lite for mycket ek i Monbousquet for mitt gillande...
Minns 05:an som dracks pa Djuret for 2,5 ar sedan, den blev jag lite foralskad i!
Men till det at vi massor av olika vilt de serverade vid tillfallet.
04:an drack vi bara som den ar, inte alls samma gladje :'(

Brakig, overekad, obalanserad och allmant svar att uppleva alls.
Ok till vilt eller rott kott, annars avsta!
Ett dygn oppnad i kylen gjorde nastan ingen skillnad alls.
Tråkigt. Vad den inköpt i Hong Kong?
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Femme 1996 i lördags. Serverades aningens för kallt men med värme hände förvånansvärt lite. Inget av alla de toner som jag gillar i Femme fanns där. Mängder av syra och ingen frukt eller arom att tala om. Undra om det var en dålig flaska eller om 96 börjar ramla ihop?
Låter som en dålig flaska. Den jag provade för ett år sedan var kanonfin. Det borde inte ha hänt så mycket sedan dess.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Chateau Monbousquet, St Emilion 04 igar och resten idag.

Lite for mycket ek i Monbousquet for mitt gillande...
Minns 05:an som dracks pa Djuret for 2,5 ar sedan, den blev jag lite foralskad i!
Men till det at vi massor av olika vilt de serverade vid tillfallet.
04:an drack vi bara som den ar, inte alls samma gladje :'(

Brakig, overekad, obalanserad och allmant svar att uppleva alls.
Ok till vilt eller rott kott, annars avsta!
Ett dygn oppnad i kylen gjorde nastan ingen skillnad alls.

Trist med ngt som borde varit en bra flaska.

Drack själv en Monbousquet -98 i helgen som var förträfflig. Nästan mogen men inte helt klar i dofterna som fortfarande kändes lite råfruktiga ibland.
Tanninerna var däremot fint avslipade och vinet var gott både på egen hand och till ankbrösten.
Den bästa Monbousquet jag druckit är nog 2000.
Kanske är det ett vin som inte presterar så bra i mellanår ?

Efter Monbousquet-98:an korkade vi upp en Branaire-Ducru -05 men den var väldigt sluten och gav inte med sig mycket mer än lite ceder och svag ton av svarta-vinbär och plommon. Korkade igen den och tog resten igår vilket var en god idé. Då hade den öppnat upp också i doften och bjöd på lite mer intensitet i frukten och lite kakao-parfym, jordighet och mer rödfrukt. Smaken är väldigt imponerande och ett nummer större än Monbousquet -98:an på alla håll och kanter. Framför allt är tanninerna stadiga, inte bittra alls och fint matchade med faten och en härligt rund syra.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Låter som en dålig flaska. Den jag provade för ett år sedan var kanonfin. Det borde inte ha hänt så mycket sedan dess.

Jag drack också en mycket bra Femme 1996 förra året.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Cave de la Vallis Praenobilis, Riesling, Valle Noble Soultzmatt, Seppi Landmann, Alsace, 2005 (ost: Brie, Saint Albray och Chévre) Mogna, nästan övermogna, gula äpplen dominerar i doften. Finns även lite honung, lite gräs, lite metallisk burkananas, en hint av petroleum och någon blommig doft som jag inte kan definera - vit blomma (ville först säga fläder, men det är inte riktigt den blommigheten). Även i munnen dominerar de mogna söta äpplena. Inte ett helt torrt vin. Här finns lite mineralitet också. Syran är låg.

Ett ok vin. Tror vinet sett sina bästa dagar. Fruktkoncentrationen känns inte tillräckligt hög för att mogna med värdighet - aningen för blaskigt. Tror behållningen av vinet var bättre för några år sedan då syran var högre. Passar OK till ostarna. Även de milda ostarna är dock något för smakrika för vinet.
 

SwedeDane

Comtes
SV: Idag dricker vi

Dom Perignon 2000
Nästan rak kork men fin mousse.
Den klassiska Dompasmaken finns där men det lutar lite väl mycket åt citronvatten spetsat med lite syra. Resten av sällskapet diggade den men jag var mest besviken.

Ser mer fram emot Discobitchen som ligger på kylning.
 
SV: Idag dricker vi

En helg som innehöll en hel del olika drycker i hemmet, på Eriks Vinbar samt på ett 40-års kalas hos en känd vinprofil. Då det blev så pass mycket gott så väljer jag lite tråkigt att lista vad jag drack. Anteckningar är nerkrafsade men måste skrivas rent och det är sällan min styrka. Viner som i detta sällskap stack ut var 2001 DRC Grands-Echezeaux, 1982 Vieux Chateau Certan, 2007 William Fèvre Bougros Cote de Bouguerots, 2003 Roberto Voerzio Barolo, 2003 Château La Tour Seran (kanske pga att vinmakaren var där :) ) och 2001 Château Le Bon Pasteur. Iallafall tror jag det :)

Egentligen inget dåligt vin som serverades under helgen. Även 1986 DRC var väldigt bra men 2001 var snäppet vassare.

1a120121031043981.jpg

Roligt med Leroy märket som i princip är det enda som överlevt tiden i källaren

Svårt att riktigt ta in allt detta då mängden bra vin blir lite överväldigande men kul att får prova.

Halvmagnums
2000 Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon Rosé
2009 Pierre Yves Colin-Morey Chassagne-Montrachet 1er Cru La Maltroie
1982 Vieux Chateau Certan
1979 Château Cheval Blanc
2009 Domaine Anne Gros Savigny-lès-Beaune 1er Cru Les Lavières
1986 Domaine de la Romanée-Conti Echezeaux
2001 Domaine de la Romanée-Conti Grands-Echezeaux
1998 Taittinger Comtes De Champagne

7312012103219193d.jpg


Magnum
2007 Domaine des Lambrays Clos des Lambrays
2002 Moët & Chandon
2002 Moët & Chandon Rosé
2007 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Bougros Cote de Bouguerots
2010 Domaine Chavy-Chouet Puligny-Montrachet 1er Cru Les Folatières
2010 Fritz Haag Brauneberger Riesling trocken
2006 Bernard Ott Rosenberg Reserve
2007 Château Smith Haut Lafitte Blanc
2003 Roberto Voerzio Barolo Riserva Vecchie Viti dei Capalot e delle Brunate
2003 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne
2003 Château La Tour Seran
2001 Le Defi de Fontenil
2001 Château Le Bon Pasteur


Större flaskor

1996 Finca Allende Rioja Aurus
2006 Georg Breuer Rüdesheimer Berg Schloßberg Riesling (
 
Toppen