Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Låter faktiskt riktigt intressant! men Tondonia rosé går inte få tag på SB?

Den var med i ett tillfälligt släpp förra våren och fanns innan dess i BS. Jag tror att det kan vara så att senaste årgången av rosén är slutsåld nu och att nästa inte är släppt än, men kolla med importören (Mouette Swedish Wine Import).
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Den var med i ett tillfälligt släpp förra våren och fanns innan dess i BS. Jag tror att det kan vara så att senaste årgången av rosén är slutsåld nu och att nästa inte är släppt än, men kolla med importören (Mouette Swedish Wine Import).

Blir nog att leta utomlands eller vänta till 2016. Från Mouettes hemsida:

Viña Tondonia Rosado Gran Reserva 200X (ROSÈ) 750 ml xxx kr Rosandon tyvärr SLUT, nästa årgång ca 2016 då nästa årgång blir 2006.

PS Berry Bros har samt The Sampler
 
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Blir nog att leta utomlands eller vänta till 2016. Från Mouettes hemsida:

PS Berry Bros har samt The Sampler

The Sampler sammanfattade vinet bra tycker jag

Step away from the bottle if you’re looking for a classic style rosé. It’s 12 years old for a start!
It’s a lovely contradiction of fruit and minerals with a sherry quality—definitely not to everyones taste though The Sampler loves it.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:

Hmm, jag ska till London i nästa vecka och kontoret ligger inte långt från Berry Bros... ::)

Gillar för övrigt beskrivningen på Berry Bros hemsida också:
I suppose the only real comparison with this otherwise incomparable wine is that of an old Rosé Champagne, a Dom Ruinart or similar. For many it is axiomatic that Rosé wine should be youthful and refreshing, perhaps with a gentle spritz.

The Tondonia Rosado can not be described thus; instead there is an unusual almost amber colour, a savoury, slightly meaty nose and faint aromatics of mature roses and cloves. With dried strawberry, almonds and even truffle on the palate, this clearly has too much gravitas to serve as an aperitif. Better perhaps with tapas such as Jamon Iberico. The wine is made from Garnacha and Tempranillo grapes, in a 60/40 ratio
 
SV: Idag dricker vi

Det blev ett glas vitt och ett glas rött under ett kort besök på Björns Bar igår.

Började med en Château de Viviers Chablis Grand Cru Blanchots 2004 från Lupé-Cholet. Doftade fat, lime, gula äpplen och en gnutta mineraler. Torrt, fruktigt, med förvånansvärt mjuk och snäll syra (rent ut sagt mesig för att vara Chablis). Läcker fetma och en lång eftersmak med citrus och gröna äpplen. Inget märkvärdigt, men hade jag haft mer tid hade nog ett andra glas kunnat slinka ner det också. Etiketten gjorde mig dock lite förvirrad - det står "Monopole Lupé-Cholet" och jag förstår verkligen inte vad "monopole" syftar på här. Knappast Blanchots i alla fall...

Avslutade med en Joseph Drouhin Sauvigny-lès-Beaune 2007. En enklare röd bourgogne som ändå uppvisade viss struktur. Röda bär (körsbär, lingon), havsbotten och mineralsälta. Frisk syra, knastertorrt, ännu ej helt integrerade fat. Kanske lite kort eftersmak.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade en rätt kul provning ikväll med en polare. Jag hade en Beaucastel 1991 och han hade en Beaucastel 1990.

77 mot 96 Parker poäng...

Om vi börjar med färgen så såg vinerna helt identiska ut i glaset. Ingen av oss kunde skilja 77 mot 96 poängsvinet.

1990:an var mer åt torkad frukt, skitig stallbox och stuvade jordgubbar, med ett litet tanninbett kvar. 1991:an var renare och hade en betydligt intensivare doft som drog mer åt Bourgogne än södra Rhône. Vilket som var bäst är verkligen svårt att säga men 1991:an tog i alla fall slut fortast. Beaucastel 1990 sägs vara det vin som har den högst uppmätta halten av brett i historien, och nog märktes det att vinet var mer "komplext". Jämnt skägg skulle jag vilja säga, och det var verkligen inte Parkers konklusion.

Totalt sett så skulle jag nog ge båda vinerna runt 85-86 poäng inklusive etikettstillägg. För mej är inte Beaucastel ett av världens stora viner. Sättet som de kokar ur musten borde förstöra all friskhet från en vintyp som redan från början kan ha problem med friskhet och balans. Och det gör det. Det är för mycket torkad och kokt frukt för att att få mej i någon större spinn. Och jag har provat nu 1990-1991-1998-2000-2001-2004 och 2006. Den totala katastrofen var 1998 som var direkt äcklig.

Skall man vara elak så är det nog brettanomyces och lite halvmogen frukt som ändå räddar upp vinet på banan. Ett nostalgivin i samma grupp som La Simone och Camille Giroud (EDIT: före ägarbytet).
 
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Hade en rätt kul provning ikväll med en polare. Jag hade en Beaucastel 1991 och han hade en Beaucastel 1990.

77 mot 96 Parker poäng...

Om vi börjar med färgen så såg vinerna helt identiska ut i glaset. Ingen av oss kunde skilja 77 mot 96 poängsvinet.

1990:an var mer åt torkad frukt, skitig stallbox och stuvade jordgubbar, med ett litet tanninbett kvar. 1991:an var renare och hade en betydligt intensivare doft som drog mer åt Bourgogne än södra Rhône. Vilket som var bäst är verkligen svårt att säga men 1991:an tog i alla fall slut fortast. Beaucastel 1990 sägs vara det vin som har den högst uppmätta halten av brett i historien, och nog märktes det att vinet var mer "komplext". Jämnt skägg skulle jag vilja säga, och det var verkligen inte Parkers konklusion.

Totalt sett så skulle jag nog ge båda vinerna runt 85-86 poäng inklusive etikettstillägg. För mej är inte Beaucastel ett av världens stora viner. Sättet som de kokar ur musten borde förstöra all friskhet från en vintyp som redan från början kan ha problem med friskhet och balans. Och det gör det. Det är för mycket torkad och kokt frukt för att att få mej i någon större spinn. Och jag har provat nu 1990-1991-1998-2000-2001-2004 och 2006. Den totala katastrofen var 1998 som var direkt äcklig.

Skall man vara elak så är det nog brettanomyces och lite halvmogen frukt som ändå räddar upp vinet på banan. Ett nostalgivin i samma grupp som La Simone och Camille Giroud (EDIT: före ägarbytet).
Kul, jag är ju ingen fantast av Rhone och Beaucastel är ett av de viner som alla rekommenderat men de få gånger jag druckit det så har jag aldrig riktigt uppskattat det och du sätter nog fingret på vad jag inte gillar :)

Vad gäller Parker så har jag slutatr följa hans poäng allt för mycket. Ett av mina "fynd" är exempelvis Latour 1998 som jag tror Parker gav 90 poäng vilket skickade ner priset. Gott kan jag väl bara säga och tack till Parker :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Trevlig kväll på Eriks vinbar med Anders Landström:

Selosse 1998
Krug 1998
Lanson 1988
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Krug 1985, 1988, 1989, 1990, 1995, 1996 och 1998 samt två Grande Cuvée av olika ålder, d.v.s. en typisk lördagskväll. ;D
Bloggande kommer så småningom. Fascinerande att 88:an inte känns fullmogen än.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Krug 1985, 1988, 1989, 1990, 1995, 1996 och 1998 samt två Grande Cuvée av olika ålder, d.v.s. en typisk lördagskväll. ;D
Bloggande kommer så småningom. Fascinerande att 88:an inte känns fullmogen än.

Det låter ju precis som mina måndagskvällar... 8)
Ser fram emot att se lite anteckningar, även på Elvis och Anders till dryckes intressanta kväll.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Vi firar Mors Dag med hustruns favoritchampagne Michel Arnould Memoire de Vignes 2002. Fantastisk doft som tyvärr blir lite sabbad av grannen, som just tänt grillen med tändvätska. Doften av champagne dränks i doften av fotogen.
Smaken är dock som alltid mäktig, jag försöker med bokna röda äpplen men hustrun, som inte är allergisk mot äpplen som jag, propsar på att det smakar som mogna Gravensteiner.
Passar i vilket fall utmärkt att dricka till helstekt oxfilé på altanen en solig majdag.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Fascinerande att 88:an inte känns fullmogen än.

Det låter ju precis som mina måndagskvällar... 8)
Ser fram emot att se lite anteckningar, även på Elvis och Anders till dryckes intressanta kväll.

Hoppas du inte tog kommentaren personligt med tanke på din bild... det var vinets grad av utveckling jag syftade på och inget annat... ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Det låter ju precis som mina måndagskvällar... 8)
Ser fram emot att se lite anteckningar, även på Elvis och Anders till dryckes intressanta kväll.


Hoppas du inte tog kommentaren personligt med tanke på din bild... det var vinets grad av utveckling jag syftade på och inget annat... ;)

Haha nämen att vinet har mycket kvar att utveckla gör mig jäkligt glad att höra ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite anteckningar från igår:

Selosse 1998
Vi beställde först en Substance men vinkyparen kom tillbaka med en Initial. Han fick gå en ny runda i källaren och kom sedan tillbaka och förklarade att Substance var slut men föreslog Selosse 1998 som alternativ. Det krävdes ingen lång betänketid för mig och Anders att tacka ja till det förslaget. Exotisk frukt på näsan, lite blyg (och lite för kall) men öppnade upp sig med lite värme. Finstämd mousse och väldigt nära vit bourgogne i stilen. Dessutom märkligt lik soleravinet Substance. För mig kvällens klart bästa vin.

Krug 1998
Det kan löna sig att vara generös på vinbaren. Vi bjöd en champagneintresserad bordsgranne på ett glas Selosse 1998 och bjöds sedan på varsitt väl tilltaget glas Krug 1998. Underbar Krugparfym på näsan men spretig i munnen. Jag är fortfarande tveksam till den här årgången av Krug - jag håller annars 1998 väldigt högt.

Lanson 1988 (magnum)
Barnarov. Enorm syra och lite smörig i stilen. Det här kan bli en jättebra champagne om ett antal år men är alldeles för ung fortfarande, åtminstone på magnum (har inte provat den på flaska).
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

2009 Paul Jaboulet Aîné Hermitage Blanc Chevalier de Sterimberg Nya fat, ananas, mogen citron, äpple, aprikos. Avrundad, fet, lätt alkohol, bra intensitet och längd. Detta dricker jättebra nu, så varför spara?

2007 Fontodi Chianti Classico Riserva Vigna del Sorbo Körsbär, apelsin, choklad, torr jord och tobak. Fruktig, kryddig, ngt fatig smak, men med tydliga syror och tanniner som stramar upp. Ge minst 3-4h luft.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Lite anteckningar från igår:

Selosse 1998
Vi beställde först en Substance men vinkyparen kom tillbaka med en Initial. Han fick gå en ny runda i källaren och kom sedan tillbaka och förklarade att Substance var slut men föreslog Selosse 1998 som alternativ. Det krävdes ingen lång betänketid för mig och Anders att tacka ja till det förslaget. Exotisk frukt på näsan, lite blyg (och lite för kall) men öppnade upp sig med lite värme. Finstämd mousse och väldigt nära vit bourgogne i stilen. Dessutom märkligt lik soleravinet Substance. För mig kvällens klart bästa vin.

Krug 1998
Det kan löna sig att vara generös på vinbaren. Vi bjöd en champagneintresserad bordsgranne på ett glas Selosse 1998 och bjöds sedan på varsitt väl tilltaget glas Krug 1998. Underbar Krugparfym på näsan men spretig i munnen. Jag är fortfarande tveksam till den här årgången av Krug - jag håller annars 1998 väldigt högt.

Lanson 1988 (magnum)
Barnarov. Enorm syra och lite smörig i stilen. Det här kan bli en jättebra champagne om ett antal år men är alldeles för ung fortfarande, åtminstone på magnum (har inte provat den på flaska).

Bra anteckningar. Håller nog Krug lite högre än dig Elvis men den här var nog svagare än den vi drack på Grappe. Sista dagen för en av sommelierna på Eriks så medan jag väntade på Elvis drack jag

2007 Weingut Knoll Grüner Veltliner Smaragd Ried Schütt Fruktig tropisk näsa , pepprig , bra mineraler. Lite fet , oljig smak. Riktigt bra veltliner samt 2007 Domaine Fourrier Gevrey-Chambertin 1er Cru Combes aux Moines Vieille Vigne Initialt ganska sluten på näsan. Nästan som en dimma som döljer vad som finns bakom i form av röda körsbär, vegitation lite jordighet och en trevligt frisk mineralitet. Bra struktur med en ganska bra fyllighet. Kanske inte så tillgänglig som många 07or har varit men ett bra vin.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Var på barnkalas (typ), och blev bjuden på SQN Midnight Oil (2001) av min kompis far. Togs direkt ur källaren, så initialt lite för sval, och således sluten. Men med luft, tid och värme blev den allt bättre Ganska tydlig nya världen på doften, svår att missta för nåt från norra rhone t.ex.
Till skillnad från unga SQN var färgen närmast bourgognelik, istället för den nästan svart ogenomträngligt. Bra tryck i tanninerna vittnar dock om att den fortfarande har liv i sig. Riktigt bra, men är nog faktiskt benägen att hålla med Jimmy om att SQN är roligare ung. Det där riktiga trycket saknades lite. Men, kul att testa, tror inte jag druckit den tidigare (vad jag minns).
 
SV: Idag dricker vi

Medan resten av landet satt och tittade på något slags musikspektakel på TV i lördags passade jag och mitt sällskap på att traska bort till Heaven 23. Vi gav sommelieren fria händer och det resulterade i följande viner:

René Muré Riesling Signature 2010 (Alsace)
Markus Huber Riesling 2010 (Traisental)
Emrich Schönleber Monzinger Riesling Kabinett 2010 (Nahe)
Birgit Eichinger Chardonnay 2010 (Kamptal)
Heinz Velich Darscho 2008 (Neusiedlersee)
Franz Hirtzberger Grüner Veltliner Federspiel Rotes Tor 2010 (Wachau)
Josef Jamek Grüner Veltliner Federspiel Achleiten 2009 (Wachau)
Geil Rieslaner Beerenauslese 2011 (Rheinhessen)
Pauly Riesling Auslese Lieserer Niederberg-Helden 2010 (Mosel)
István Szepsy Szamorodni 2006 (Tokaj-Hegyalja)
Wenzel Ruster Ausbruch Am Fusse des Berges 2004 (Neusiedlersee-Hügelland)

Av dessa var Hirtzberger och Wenzel helt klart kvällens viner.

Till söndagsmiddagen blev det en Leitner Pannobile Rot 2002 (Neusiedlersee), en cuvée på huvudsakligen Zweigelt och Blaufränkisch med en skvätt Cabernet Sauvignon. En massa körsbär, lite nagellack samt blyertspenna. Tanninerna hade mognat och var nästan helt silkeslena. Vinet var inte lika fruktdrivet som för några år sedan, utan istället mer elegant och med perfekt balans. Riktigt gott, synd att jag bara har någon enstaka flaska kvar.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi

Va på Djurets lamm och Bordeaux i lördags och tog först in en Chateau branaire ducru 2006 som va fantastisk på doften med tung cassis och lite nya fat/vanilj , men va lite sluten och bråkig på smaken så medans vi luftade den tog vi in en Château tayac 1982 som va helt fantastisk, blint hade jag gissa runt 1995.
Branairen tog sej efter 2 tim men rådde aldrig på 82 , nämnas ska att jag tror dom tog 950:- för Tayac . tror inte man hittar en 82 för det priset någonstans i sverige
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

McWilliams, Hanwood estate merlot, Australien, 2008 (korv - santoreggia - med frästa grönsaker och en kall basilikasås) Doft av svarta vinbär, mörka björnbär, rostat kaffe/kakao, sötlakrits, bränt, kryddigt, fet gräsighet/klöver. Smakmässigt dominerar en något syltig fruktighet tillsammans med kryddighet.

Inte speciellt imponerande. För mycket restsötma och rostat/bränt fat. Chilihettan och örterna i maten går väl ihop med vinets kryddighet och gräsighet men vad hjälper det då vinet inte är gott?
 
Toppen