Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Dom Perignon -00 drack senast för ca 2 år sedan och kommer precis ihåg hur den var och hur besviken jag var. Två år senare och det är som tiden står still inuti dompas -00. Samma besvikelse, doftar ganska bra men smakar knappt något och den lilla smak som finns dör ut direkt :-\
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Billecart Salmon Cuvée NF 1998
Domaine Leflaive Puligny-Montrachet 2009
Selosse 1999
Château Léoville Barton 1996

De två första drack jag på restaurang Umu i London och de två sista hemma hos en god vän efteråt. Vi öppnade en Léoville Barton 1986 efter Selosse:n men den var tyvärr korkad. Trevliga viner allihop men jag måste säga några ord om Selosse:n. Det här var den bästa 1999:a jag druckit, massor av mognad och helt öppen, mörk i färgen och påminde en hel del om La Côte Faron, lustigt nog.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Camille savès -04 och avslutat med Ron Zacapa.
Båda två goda i gott sällskap avslutat med en god cigarr.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade en fantastiskt bra Deutz bdb -02 igår tillsammans med v_skogh.

Gömde undan ett gäng för några år sedan då de inte riktigt föll mig i smaken som nyinköpta men har på ganska kort tid blivit fenomenala. Har svårt att sätta ord på den eftersom det var så mycket och så oväntat bra. Har 1/3 kvar i kylen som jag ser fram emot att prova ikväll. Återkommer med bättre anteckningar då.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Camille savès -04 och avslutat med Ron Zacapa.

Köpte nyligen en halvflaska vitt på Bolaget, den var vedervärdig!
Avslutat med Ron Zacapa, underbar som vanligt.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Öppnade en fantastiskt bra Deutz bdb -02 igår tillsammans med v_skogh.

Gömde undan ett gäng för några år sedan då de inte riktigt föll mig i smaken som nyinköpta men har på ganska kort tid blivit fenomenala. Har svårt att sätta ord på den eftersom det var så mycket och så oväntat bra. Har 1/3 kvar i kylen som jag ser fram emot att prova ikväll. Återkommer med bättre anteckningar då.

Hygglig överraskning jag fick... Riktigt trevlig mognad.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi

Öppnade precis en Chateau Pichon-Longueville Baron 1995
Helt öppen och perfekt mognad , har alla saker en bra Bordeaux ska ha med blyerts/ceder med en gnutta frukt i bakgrunden.
Pauillac när den är som bäst.
Bra påminnelse varför man köper vin och dricker dom 10-20 år senare
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kostjan skrev:
Öppnade precis en Chateau Pichon-Longueville Baron 1995
Helt öppen och perfekt mognad , har alla saker en bra Bordeaux ska ha med blyerts/ceder med en gnutta frukt i bakgrunden.
Pauillac när den är som bäst.
Bra påminnelse varför man köper vin och dricker dom 10-20 år senare

Kul att höra eftersom att jag har samma vin i min källare (aldrig provat). Och en ren slump eftersom vi öppnade samma vin årgång 2001 íkväll. 2001 är rätt svajigt i Medoc, och Pichon Baron var inte bra ikväll. Rätt smaker och dofter men ett avgrundsdjupt hål i mittsmaken. Kanske att mer lagring kan fylla ut?

Tappade sugen och öppnade en Leoville Poyferré 2001 istället. Så mycket för mina generaliseringar. Detta vinet var på gränsen till perfekt. Tätt och ändå superelegant. Kan vara den bästa Poyferren fram till 2004 (senare har jag inte testat).
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Michel Lenique grand cru 2005 mesnil, till en trevlig laxmiddag fungerade oerhört bra tillsammans.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite skadeglatt men ändå:

En polare ordnade en blindprovning av fem stycken Chateauneuf-du-Papes för några dagar sen. Alla årgång 2005. Ingen förutom provningledaren hade mer vetskap än att det handlade om Chateauneuf.

Barroche Pure, Clos des Papes, Vieux Donjon, Charvin och Deus Ex Machina. Det var tätt om första platsen mellan Clos des Papes och Charvin - men det var faktiskt Charvin som vann. Helt överlägset sist kom Deus Ex Machina med allas sistaplatser. Passar ju min agenda fint. Det är ju inget vin, det är en förolämpning mot alla med någon form av smaksinne.

Men smaken är som baken, och vi var nog alla i den traditionella delen av skalan. Charvin var verkligen riktigt bra (och det håller ju Parker med om).
 
SV: Idag dricker vi

Hemmakväll så passar på att öppna en 1985 Bel-Air Lagrave som inköptes nyligen på monopolet. Många har ju hyllat det här vinet men jag hoppas nog mer på 86an efter kvällens flaska. Nu vet jag att vinet bara kostade 349 SEK och det är ju naturligtvis ett bra pris för den åldern men fynd , nja.

Doften är det bästa med vinet. mycket bordeaux, stalldoft, läder, mörk tobak och en hel del bär, svarta vinbär och frukt. Smaken följer inte riktigt upp, tanninerna har omvandlats på ett trevligt sätt men vinet saknar koncentration och är lite platt. Ganska kort eftersmak. Skulle nog ha korkats upp för ett antal år sedan. Vi får se hur 1986 är. Kul ändå att man valde att köpa in lite äldre viner, sker ju inte allt för ofta.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Cristal 02 på magnum. Exotiskt kryddiga gummitoner på näsan, på ett trevligt och karaktärsfullt sätt... grapefrukt och omogen citrus tillsammans med en underbar rostning i ryggen. Magiskt god och klunkbar. Kommer bli ett otroligt mycket större vin om ett tag men redan nu fullt njutbar.

A
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Cristal 02 på magnum. Exotiskt kryddiga gummitoner på näsan, på ett trevligt och karaktärsfullt sätt... grapefrukt och omogen citrus tillsammans med en underbar rostning i ryggen. Magiskt god och klunkbar. Kommer bli ett otroligt mycket större vin om ett tag men redan nu fullt njutbar.

A
Cristal 02 har vuxit hela tiden och blivit ett bättre och bättre vin. Kan tänka mig att det på magnum kommer bli extremt bra,. Vi får öppna någon tillsammans om 7-8 år. :)
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau la tour de by, médoc, 2007 (boef bourgignon) Doft av svarta vinbär, mörka körsbär, gräs, lite mynta, söta kolaaktiga rostade fat, tobak, lite blyerts. Medelhöga tanniner, medel i syra. Även viss örtig kryddighet i smaken. Viss knuten beska.

En ok budgetbordeaux. Lite väl fruktig även om det finns en hel del annat intressant i doften också. Vann en hel del på luftning men öppnar sig inte riktigt utan känns alltför knuten. Kombinationsmässigt går den rätt bra till maten.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nu när flaskan är avslutad känner jag en grusig mineralitet som hänger kvar på tungan - något som jag inte uppmärksammade först. Men nu skulle jag tom säga att det är ganska mycket mineralitet i vinet.
 
SV: Idag dricker vi

2002 Guy Charlemagne Mesnillésime Blir lite besviken och förvånad på den här flaskan. Lätt övermogen, lite oxiderad i doften. Mycket smörighet och en citrusdoft som är väldigt söt. Smaken är inte alls lika mogen innehåller mer vass syra som inte balanseras upp av frukt eller mognad. Kanske en flaska som var svag men har tidigare sett tendenser på andra Guy Charlemagne att de inte klarar att ligga så länge. Kommer ju också från en av Champagnes mer ogästvänliga odlare
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
2002 Guy Charlemagne Mesnillésime Blir lite besviken och förvånad på den här flaskan. Lätt övermogen, lite oxiderad i doften. Mycket smörighet och en citrusdoft som är väldigt söt. Smaken är inte alls lika mogen innehåller mer vass syra som inte balanseras upp av frukt eller mognad. Kanske en flaska som var svag men har tidigare sett tendenser på andra Guy Charlemagne att de inte klarar att ligga så länge. Kommer ju också från en av Champagnes mer ogästvänliga odlare

Håller med om anteckningarna till viss del men dom flasker jag druckit några år senare har ändå blivit mycket bättre med åren, men den kanske va extremt dålig första gången ja drack den.
 
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Håller med om anteckningarna till viss del men dom flasker jag druckit några år senare har ändå blivit mycket bättre med åren, men den kanske va extremt dålig första gången ja drack den.
Just denna flaska av 2002 var svagare än någon jag druckit tidigare så kan ha varit flaskvariation. Köpte ett låda i början på 2009 och denna var nummer tre från lådan. Drack en för ett par månader sedan som var mycket bättre.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Just denna flaska av 2002 var svagare än någon jag druckit tidigare så kan ha varit flaskvariation. Köpte ett låda i början på 2009 och denna var nummer tre från lådan. Drack en för ett par månader sedan som var mycket bättre.
Jo men det stämmer nog bra, känns som flaskvariation är ganska vanligt. Vi får hoppas att det var den svagaste flaskan i lådan.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Testade tre av Conternos 06:eek:r igår. Riktigt goda grejor rakt igenom!

2006 Poderi Aldo Conterno Barolo Colonnello Citrusfrukter, körsbär, nektarin, blommor, kryddor. Ett friskt, stramt, läskande vin med en relativt lätt och pigg profil. Inget fel att korka upp redan nu.

2006 Poderi Aldo Conterno Barolo Cicala Mint, lakritsrot, nötter, mineral. Kraftfull, mörk, tanninrik, lite sluten. Helt klart i behov av lagring. Rejäl luftning (+6h) hjälper.

2006 Poderi Aldo Conterno Barolo Romirasco Röd frukt, apelsin, polkagris, barr, tjära, rosor, möbelpolish. Mycket fruktigt, intensivt vin med ständigt nya nyanser. Finns en viss rökig/rostad ton också som förvånar i ett bottilagrat vin. Riktigt bra hursomhelst! Känns som ett sånt där vin som kommer vara gott och tillgängligt under alla faser av sitt liv.

7326958358_c58e01ab18_z.jpg
 
Toppen