Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Allaboda

Medlem
Idag dricker vi

Diskussionen om fat i A Conternos barolo har pågått ett tag.

De byter ut sina botti ofta (vart 5 e år), och rensar ut dem inuti varje år. Det bör vara förklaringen, eller den enda jag kan hitta, efter att till och med diskuterat den med en av bröderna på plats.
 
SV: Idag dricker vi

Allaboda skrev:
Diskussionen om fat i A Conternos barolo har pågått ett tag.

De byter ut sina botti ofta (vart 5 e år), och rensar ut dem inuti varje år. Det bör vara förklaringen, eller den enda jag kan hitta, efter att till och med diskuterat den med en av bröderna på plats.


KimHartman skrev:
Ja, det skulle ju kunna vara en förklaring. Dock hittade vi denna ton endast i Romirascon.
Vad jag förstår rostar de ju inte bottifaten på något sätt så det är lite konstigt att du känner dessa toner. Däremot lär de ju lagras på olika bottis vilket naturligtvis påverkar om det är helt nytt eller om det är skrapat inuti.

Trevligt provning iallafall. Egna flaskor eller någon tillställning?
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ridgeback, Viognier, Paarl, 2006 (torsk- och laxbiffar med mandelpotatis, sparris och skirat smör) Aromatisk, kvalmig och "artificiell" doft av persika, mogna gula äpplen, blommighet, petroleum/gummi, vingummi, åkerbär, karamellig ek och flintig mineralitet. I munnen tillkommer en rivighet/stickighet. Oljigt fylligt. Finns en del restsötma kvar. Medelhög syra. Mineralrikt avslut.

Återigen ett sånt där vin som är mycket mer intressant än gott. Massor av roliga dofter men de kommer inte till sin rätta. Känner igen vingummi och åkerbär från andra sydafrikanska viognierer (saronsbergs viognier - som är riktigt gott) men här blir det för mycket och känns obalanserat. För mycket gummi och restsötma.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Vad jag förstår rostar de ju inte bottifaten på något sätt så det är lite konstigt att du känner dessa toner. Däremot lär de ju lagras på olika bottis vilket naturligtvis påverkar om det är helt nytt eller om det är skrapat inuti.

Trevligt provning iallafall. Egna flaskor eller någon tillställning?

Egna flaskor här hemma. Den rökiga/rostade/fatkryddiga tonen är något som jag nätt och jämt anade i bakgrunden - alltså inget framträdande - men det fick mig ändå att reagera. Jag har å andra sidan inga problem med detta överhuvudtaget, vinet är fullkomligt strålande. Har ett 6-pack att hämta ut i veckan och det känns som väl spenderade pengar.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

I forrgar blev det en Piper Heidseck 04 och Pichon Baron 06.
Till det at vi crostinis med anklever terrinne, lagrad balsamico och Sauternes gele'. Crostini med kycklinglevermousse. Skagentoast med tillbehor.
Efter det blev det en toast med lojrom fran Bottenviken med tillbehor.
Avslutat med en Bouillabaisse pa blamusslor, white snapper, lax, rakor och pilgrimsmusslor. Vitloksbrod.

Piper vintage 04 ar precis sa bra som jag minns 96:an, skon brodighet, rostade toner, sjukt elegant, citrus dold i bakgrunden.
Det enda som var en liten besvikelse var den lite for hoga dosagen...

Pichon Baron 06 oppnades 3 dygn fore, tryckte bara ner korken i flaskan och stallde tillbaka den i kylen.
Har hort att den ar svar som 06:a, och tankte mice-en placa lite. Funkade alldeles utmarkt!
Blyerts, rokighet, latta ektoner, rod frukt, ceder, elegant och koncentrerad.
Ok kop for 1 lax i HK, mycket nojd.

Allt avnjots pa en terass i Kamala, Phuket. 28 grader ute.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Robert Mondavi winery, Pinot noir private selection, Kalifornien, 2009 (pancettainlindad kycklingfilé med oliv- och tomatsallad) Doft av ljusa körsbär, lite syltade jordgubbar, ekfatsstoner i form av tobak och en aning vanilj, lite gräs. Smakmässigt tillkommer en svag pepprighet. Nästan obefintliga tanniner. Låg fyllighet. Lite beskt avslut med någon mineral på tungan.

En enkel och okoncentrerad pinot som har de typiska pinotdofterna - dock mindre jordgubbar och mindre elegant parfymerad än vad jag brukar uppleva i röd Bourgogne. I sin enkelhet är det trevligt och funkar till maten. Lite mer fyllighet och komplexitet (ingetdera finns i nämnvärd mängd) hade i och för sig inte skadat. Helt ok ändå.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

KimHartman skrev:
Testade tre av Conternos 06:eek:r igår. Riktigt goda grejor rakt igenom!

2006 Poderi Aldo Conterno Barolo Colonnello Citrusfrukter, körsbär, nektarin, blommor, kryddor. Ett friskt, stramt, läskande vin med en relativt lätt och pigg profil. Inget fel att korka upp redan nu.

2006 Poderi Aldo Conterno Barolo Cicala Mint, lakritsrot, nötter, mineral. Kraftfull, mörk, tanninrik, lite sluten. Helt klart i behov av lagring. Rejäl luftning (+6h) hjälper.

2006 Poderi Aldo Conterno Barolo Romirasco Röd frukt, apelsin, polkagris, barr, tjära, rosor, möbelpolish. Mycket fruktigt, intensivt vin med ständigt nya nyanser. Finns en viss rökig/rostad ton också som förvånar i ett bottilagrat vin. Riktigt bra hursomhelst! Känns som ett sånt där vin som kommer vara gott och tillgängligt under alla faser av sitt liv.

7326958358_c58e01ab18_z.jpg
Härliga viner Kim !

Har lite Colonello och Cicala -01 i källaren och dom upplever jag lite omvänt mot hur du beskriver 06:eek:rna. Colonellon är det större och lite kraftigare vinet och behöver mer luft medan Cicalan är mjukare och känns mer utvecklad. Båda är härliga viner dock med mycket personlighet och karaktär.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Doyard-Mahé, Blanc de Blanc Extra Brut -07: Lite panikkylning igår av den här men väldigt trevlig och gräddig karaktär trots sin ungdom.

Mitolo, Jester Shiraz -04: Ganska ung och outvecklad frisk och lite mintig doft. Växer i glasen väldigt mycket men smaken alltför mjuk och saftig och har inget riktigt bett i tanninerna för att funka bra till mat.

Domaine Chante Cigales, Châteauneuf-du-Pape "Vieilles Vignes" -03: Hade allt jag saknade i Mitolon och lite till. Det här har inga gröna toner och heller inte ngn inverkan av hettan från årgången (vilket många andra 03:eek:r har). Superb längd och fint mogna tanniner som dock inte är tunna utan matchar smakrik och lite fetare mat bra. Flaskan tar slut alltför fort tyvärr så fick inte lov att följa vinet i glaset så länge.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tänkte pröva 100 parkerpoäng södra rhone mot 100 parkerpoäng norra och öppnade -09 Les Bessards och -07 Quet.

Quet var riktigt bra med en fin balans och grym komplexitet. Gick från klassisk Grenache till fantastisk pannkakssylt och sen helt ren cassis i doften för att sen fortsätta att visa lager på lager. Otroligt bra vin med det finns många fantastiska viner jag klart hellre dricker som inte har fått 100 poäng så det är ju bara så att smaken är som baken, - och tur är väl det!

Mest nyfiken var jag dock på Les Bessards men den var svagt korkad och vid tillfället kom vi tyvärr inte åt en flaska till så det var sjukt snopet. Korkade upp en Comb des Fous -06 från Clos Saint Jean istället som blev väldigt uppskattad.
 
SV: Idag dricker vi

579445_10150869736661188_1814588832_n.jpg


Var på Djuret igår och drack deras sista 2005 Armand Rousseau Charmes-Chambertin. Dekanterad vilket vinet behöver. Ganska blyg på näsan och behöver mycket tid, inte så direkt mineralig och fruktig som jag förväntat mig men det kan ha med åldern att höra. Bra kryddig ton dock. Det finns en del som ligger och lurar och jag tror att det behövs tid för att komma fram. Bra , elegant vin med fin struktur men också i smaken är vinet lite återhållsamt. Kanske saknar lite djup. Eftersmaken är dock bra och hänger kvar länge. Jag har för mig att Chambertin på forumet tyckte att Charmes-Chambertin inte kom upp i full Rousseauklass. Helt klart är att vinet kommer vinna mycket på att få utvecklas ett antal år men jag kan inte säga om det kommer blomma upp till en riktigt stort vin
 
SV: Idag dricker vi

2000 Gosset Millesime Brut Färgen mörk, djup guld, aningen bronsfärgad. På näsan inlagda päron, honung, plommon eller kanske plommonikör, lichee, svag ton av jasmin. Efter ett tag kommer smöriga toner av nybakta scones och croissant. Smaken, djup och ektung med toner av nästan övermogna gula plommon. Moussen väldigt fin, lätt krämig. Gott!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
579445_10150869736661188_1814588832_n.jpg


Var på Djuret igår och drack deras sista 2005 Armand Rousseau Charmes-Chambertin. Dekanterad vilket vinet behöver. Ganska blyg på näsan och behöver mycket tid, inte så direkt mineralig och fruktig som jag förväntat mig men det kan ha med åldern att höra. Bra kryddig ton dock. Det finns en del som ligger och lurar och jag tror att det behövs tid för att komma fram. Bra , elegant vin med fin struktur men också i smaken är vinet lite återhållsamt. Kanske saknar lite djup. Eftersmaken är dock bra och hänger kvar länge. Jag har för mig att Chambertin på forumet tyckte att Charmes-Chambertin inte kom upp i full Rousseauklass. Helt klart är att vinet kommer vinna mycket på att få utvecklas ett antal år men jag kan inte säga om det kommer blomma upp till en riktigt stort vin
Riktigt vackert det där Anders !

Har inte druckit någon buteljerad Charmes-Chambertin från 2000-talet så jag kan inte riktigt uttalat mig om den 2005:a du smakat (den sista jag provat på flaska var -99 och på fat -01)
På 90-talet så tycket jag väl för det mesta att Rousseaus Clos de La Roche och Charmes-Chambertin var härligt eleganta och lite mer finlemmade viner som saknade den storhet man hittar i dom tre toppcuvéerne (Chambertin, Clos de Bèze och Clos St. Jacques). Det sagt utan att nedvärdera dom på ngt sätt. Det är en underbar röd Bourgogne men man tenderar ju ibland att bli lite för jämförande när man smakar många viner på samma gång. Clos des Ruchottes är det vin som jag håller mycket högt och som bara ligger på en smärtsam (men ej outhärdlig) prisnivå.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Riktigt vackert det där Anders !

Har inte druckit någon buteljerad Charmes-Chambertin från 2000-talet så jag kan inte riktigt uttalat mig om den 2005:a du smakat (den sista jag provat på flaska var -99 och på fat -01)
På 90-talet så tycket jag väl för det mesta att Rousseaus Clos de La Roche och Charmes-Chambertin var härligt eleganta och lite mer finlemmade viner som saknade den storhet man hittar i dom tre toppcuvéerne (Chambertin, Clos de Bèze och Clos St. Jacques). Det sagt utan att nedvärdera dom på ngt sätt. Det är en underbar röd Bourgogne men man tenderar ju ibland att bli lite för jämförande när man smakar många viner på samma gång. Clos des Ruchottes är det vin som jag håller mycket högt och som bara ligger på en smärtsam (men ej outhärdlig) prisnivå.
Det är väl här min kunskap spricker. Har inte tillräcklig erfarenhet av den här klassen av Bourgogne för att riktigt kunna säga var vinet är på väg. Även Caviste på forumet fick ett litet smakprov så han kanske har några synpunkter också. Tyvärr har ju Rousseauerna dragit i en rasande takt på Djuret och är i princip slut så det blir inga till det priset på ett tag ser det ut som.

Clos des Ruchottes har jag aldrig druckit och ej heller sett någon flaska. Blir väl att jaga lite.

För de av er som inte varit på Djuret på sistone, de har justerat priserna rätt ordentligt på många viner så det finns (och fanns) en hel del godbitar.
 

Caviste

Leverantör
SV: Idag dricker vi

Jag får väl ta på mig en del av skulden till att Rousseau-festen nu är slut på Djuret. De var prissatta på ett mycket sympatiskt sätt i förhållande till dessa flaskors marknadspris. 2005 Chambertin (2750 kr) är ett helt enormt vin som har allt. Trots att det är så ungt känner man direkt att det är något unikt i glaset. Det närmaste jag kommit ett perfekt vin. 2005 Mazis (1500 kr) är två nummer mindre men mycket bra. Den 2005 Charmes (1500 kr) som Anders drack igår tyckte jag var klart "sämre". Aromatiskt lite spretigt och inte alls samma fina harmoni i smaken som de andra två. Charmes och Mazis är prissatta lika hos Rousseau om jag inte missminner mig och för mig är Mazis det bättre köpet.
 
SV: Idag dricker vi

2008 Domaine Vincent Girardin Corton-Charlemagne Såldes ju på halvflaska på värt älskade monopol för ett par månader sedan. Väldigt trevligt. Blev först live fövånad då jag förväntade mig en friskare doft men istället är den mer komplex med en begynnande sötma och lite jordighet. Visst finns mineraliteten där och en del citrus men som sagt, mindre än jag väntade. Bra sötma i smaken som balanseras upp av en riktigt bra syra. Lång avslut. Bra vin som man naturligtvis köpte för få av.

403444_10150958940246450_2068227563_n.jpg
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bosquet des Papes, "Chante Le Merle" Vieilles Vignes -00: Öppande denna igår och möttes av en smått sensuell Grenache-arom och massor av lavendel och garrigue. Smaken var inte lika strålande men klart habil med fin längd och matchande ganska strama tanniner. Det som var kvar idag är lite förvånande "over the hill" så har ni flaskor av detta så rekommendras att dricka dom inom ngt år eller så.

Akarua Pinot Noir -09: Kan ju bara konstatera att väldigt lite av SS-beskrivningen av detta vinet stämmer med verkligheten (Nyanserad, kryddig doft med rostad fatkaraktär, inslag av plommon, choklad, jordgubbar, örter och cola).
Hittar inte speciellt mycket fat, nästan inga plommon eller choklad, jordgubbar ? (ja !) men sen tar det stopp.
Doften börjar väldigt yppigt med tydlig PN-näsa men stänger sen ner en bra stund för att sen igen veckla ut sig med jordgubbar/smultron (!), lingon och en liten liten plommon-sötma. Smaken är ganska rund och mjuk men saknar en del av den nerviga syra och tanniner som de bästa PN från Central Otago brukar ha (i alla fall som unga). Trots detta så är det här nog en av de bättre PN som man kan dricka för strax över 200. Får nog bli en rekommendation i alla fall men kanske bör den ligga ett år till.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Jose Michel BdB 2000, Riktigt fräsch ganska typisk BdB sköna frukt toner och en härlig mousse med lång eftersmak.
 
Toppen