Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Håller helt med om Silver Brut. Det ska vara samma druvmaterial men då man diskuterar på plats så är det inte helt övertygande om att det är samma i de båda vinerna.

Med noll gram socker i dosagen så kommer kvalitén på druvorna fram på ett helt annat sätt.
Själv så föredrar jag också mindre dosage, men denna flaska hade fått ligga lite extra och var en av de bättre grande reserve ja druckit senaste åren. Legat något år iaf.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Charles Lafitte "1834" Brut:
Ganska ointressant men korrekt Champagne som snabbt tappar doft i takt med att bubblorna lämnar vinet. Kanske var jag inte i skumpa-mod riktigt eller så är det ngt som inte riktigt funkar med champagne i flygkabiner. Känner ofta inte riktigt igen mig med champagner men dom röda fungerar klart bättre.

Betydligt roligare var däremot Baron de Brane -07 (2:a vin till Brane-Cantenac (Margaux).)
Väldigt trevlig och lättillgänglig Medoc som dricker fint nu. Doften är drar mycket åt lätt rostade toner, ceder, cassis och med stigande temperatur en lätt smörkolatouch och sedan mer och mer Merlot-ton i takt med att vinet får luft. Smaken är klart drickvänlig, mjuk fruktsyra och väldigt behagliga tanniner. Lite kort i svansen kanske men inget som sätter en negativ klang på ngt sätt. Till en svamprisotto med emmenthaler var den ett bra ackompagnemang.

Provade också Joseph Drouhins vita Rully -08 som inte funkade alls lika bra och övergavs snabbt. Platt syra och började närma sig övermogen med en liten sherryflor-känsla.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Veuve Clicquot brut, Bonnaire 2004 och Serbiskt hembrännd plommonsprit... Bonnaire klart bäst sen hembränningen ;D
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Guerrieri Rizzardi, Castello Guerrieri, Bardolino, Verona IGT, 2005 (grillad karré med ugnsrostade grönsaker och pepparemulsionsås) Doftar torkade mörka körsbär, lite russin, rostade fat (vanilj och tobak), gräsigt, örtigt, multna höstlöv. Smaken följer upp med bra kryddighet och en liten russinsötma.

IGT-vin på torkade rondinella, corvina och sangiovese. När det hälldes upp på karaff tyckte jag att doften var långt ifrån lovande - kändes som att det var för spritigt och russinaktigt. En timme senare var balansen mycket bättre och det var ett njutbart vin som var elegantare än vad jag hade trott (pga de torkade druvorna då). Bra grillvin måste jag säga (även om termen grillvin känns/låter lite sisådär).
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sancerre, Domaine de la Villaudière, 2010. Doftar gröna äpplen, citron, gräs, nässlor, svartvinbärsblad och kattpiss. I munnen tillkommer en vegetativ/stjälkig beska.

Jag brukar tycka om sancerre men detta tyckte jag var lite obalanserat. Det har alla de klassiska attributen men det är för mycket vegetativt över det hela. Beskan är också alltför påtaglig för att göra vinet helt njutbart.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Bra grillvin måste jag säga

Vi brände av ett gäng viner ikväll som skulle kunna klassas som grillviner.

2008 Alban Vineyards Syrah Patrina Alban Estate Vineyard
Seriöst koncentrerad juice. Fortfarande rätt ungt, men fruktansvärt smidigt och med enormt ren frukt. Klassvin.

2006 Clarendon Hills Syrah Liandra Komplext vin som behöver flera timmar luft för att riktigt komma ihop. Björnbär, hallon, vit choklad, blommor och grillkol. Strålande elegant nya-världen Syrah!

2007 Ojai Syrah Santa Barbara County Chanslöst mot sina konkurrenter. Bärigt, lagom gott, men klart enklare i jämförelse.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug 2000 kvällen före midsommar. Vilken underbar champagne att dricka nu! Helt öppen och tillgänglig. Enda minuset är att jag snabbt måste köpa fler.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

André Clouet Grande Réserve, champagne (råraka med crème fraîche och rom) Doftar söta mogna vinteräpplen och rostat bröd. Krämig och fyllig i munnen. Relativt mild syra.

Denna flaska har legat hemma i minst ett år (kanske två) och det tror jag gjort en hel del. Moget, fylligt och riktigt gott. Passade fint till rårakorna också.

Chateau Bouscassé, Madiran, 2007 (helstekt black angus-oxfilé, parmesanpotatiskaka, champinjoner och rödvinsås) Doft av rostade fat, tobak, lite vanilj, mörka väldigt mogna körsbär, svarta vinbär, örter, vitpeppar och kött. I munnen: kraftigt, fylligt och lite kryddigt. Rätt mycket tanniner.

Druvblandning: 50% tannat, 26% cabernet sauvignon, 24% cabernet franc

Riktigt trevligt vin av den kraftigare typen - utan att bli överdrivet på något sätt. Balanserat och riktigt njutbart. Passade utmärkt till maten. 9 flaskor kvar i källaren - riktigt nyfiken på hur det kommer bli om några år.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Krug 2000 kvällen före midsommar. Vilken underbar champagne att dricka nu! Helt öppen och tillgänglig. Enda minuset är att jag snabbt måste köpa fler.

Århundradets bästa champagne? Bara några som jag vet att vi både druckit (av vilket de flesta kommer ut med högre poäng hos personer som Stevenson, Peter Liem, RJ etc)

Jacquesson Avize Champ Caïn 2002
Selosse Les Carelles
Jacquesson Aÿ Vauzelle Terme 2002
Selosse La Côte Faron,
Cristal 2002 (när drack du den senast?)
Dom Perignon 2002
2002 David Leclapart l'Apôtre
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ja exakt. Jacquesson-vinerna har säkert högre potential och kanske även Dom Pérignon 2002. Cristal 2002 drack jag senast i november.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Ja exakt. Jacquesson-vinerna har säkert högre potential och kanske även Dom Pérignon 2002. Cristal 2002 drack jag senast i november.

Tillåt mig tvivla :)

2000 är en årgång som inte producerat så bra viner. Vissa, Krug lyckas ofta men att den ska slå hela det gänget får jag väl bli överbevisad om. Till skillnad mot 1996 där Krug tog slut snabbt så verkar 2000 följa samma trend som 1998, dvs inga problem att få tag i så det verkar inte vara ett stort tryck på köpsidan

Sedan håller jag inte 1998 så svag som dig, bara en annorlunda Krug som kommer växa allt mer med åren
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ugolforte BdM 2005 var aningen för mycket lösningsmedel för min smak men ett ok vin. Larrivet Haut Brion Blanc 2007 var lysande bra på midsommarafton och 2007 Bosquet des Papes à la gloire de mon grand- père var riktigt bra till grillningen. Lagrad Krug GC var riktigt gott som fördrink på midsommar och det blev även lite bubbel på midsommardagen. Andre Clouet standard mot hans 02a. Standarden fick snabbt namnet "..kan du fylla på lite skräpskumpa till mig.." då den var rätt tunn och vattnig även om den tjänade på att bli lite varmare under kvällen. 02an är riktigt trevlig och flera resor bättre om än inte så lång.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateaux Margaux 83 drack vi ikvall pa bryggan tillsammans med en bra kottbit.
Ceder, tobak, sot mork frukt, jord, mineraler och bra syra.
Helt fantastisk att dricka nu!
Tappade lite efter en halvtimme i glaset dock...
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Chateaux Margaux 83 drack vi ikvall pa bryggan tillsammans med en bra kottbit.
Ceder, tobak, sot mork frukt, jord, mineraler och bra syra.
Helt fantastisk att dricka nu!
Tappade lite efter en halvtimme i glaset dock...
Låter riktigt bra.

Får man fråga vilken brygga?
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Bryggan vid Le Meridien, Lamai, Samui, Thailand naturligtvis!
Var inte det sjalvklart?
Du är en sådan globetrotter så man vet aldrig och så lät "bryggan" väldigt svenskt. Trodde eventuellt du smygit in i landet men nu kan jag andas ut igen.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Du är en sådan globetrotter så man vet aldrig och så lät "bryggan" väldigt svenskt. Trodde eventuellt du smygit in i landet men nu kan jag andas ut igen.
Da kan du vara lugn ett litet tag till.
Nasta vecka blir det Saigon, och om 3 veckor Tokyo.
Sen vette fan... :p
 
Toppen