Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Sommar, sol och rosé. För er som inte gillar saftiga roséviner med skalbeska kan jag
rekommendera det blekt rosa 2011 À Fleur de Pampre Rosé. Mer likt ett vitt vin i
smaken med frisk syra och en liten ton av jordgubbar i doften.

Har också druckit några flaskor2009 Les Obriers de la Pèira. Ett rödvin i
budgetklassen med mjuka tanniner och bra doft och smak.


4647.jpg
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

I kvall blev det en Chateau Montrose 90 pa restaurant Poppies i Chaweng, Samui.

Tillsammans med en Australiensisk tournedos, bakad potatis och pepparsas var den fantastisk!
Massor av ceder, tobak, orter, lader och mork frukt.
Bra bett i tanninerna fortfarande, hog syra, djup koncentrerad rod farg och en enorm kraft.
Fullkomligt lysande till en bra kottbit!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade upp en Robert Moncuit bdb i förrgår för att ta ett glas eller två men framför allt att ha som bas i risotton men matlagningen blev ett fiasko eftersom jag bara hade 1.5dl ris hemma. Kunde inte åka iväg och handla eftersom jag redan fått mig ett glas och orkade inte gå och handla eftersom jag redan börjat fräsa lök när jag upptäckte det. Skippade med andra ord matlagningen, satte korken i flaskan som inte levererade på topp den kvällen och beställde takeout.

Plockade fram den till gårdagens matlagning istället och det var en helt annan skumpa. Ingen 90p men klart bättre än när jag öppnade den och dög mer än väll som krydda till kocken innan och under matlagning. Trevlig som sagt men inte i samma klass som Pierre Moncuit.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Krug Grand Cuvée. Det var ett tag sen sist, men underbart gott till en räkmacka med sjukt mycket majo och räkor på.

Hittade en i källaren som jag markerat 2008...men den sparar jag. Sen har jag mina 70-talare kvar. :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Krug Grand Cuvée. Det var ett tag sen sist, men underbart gott till en räkmacka med sjukt mycket majo och räkor på.

Hittade en i källaren som jag markerat 2008...men den sparar jag. Sen har jag mina 70-talare kvar. :)

70-talarna ser jag fram emot att avnjuta med dig... ::)
 

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

AJ Adams 2010 Dhron Hofberg Riesling Spätlese. En smaskigt vin, ett riktigt dam vin som farsan hadde sagt. En mild syra som leker på tungan, inlagada päron, citron, honningsmelon och Papaya. Inget stort vin men en riktigt vuxen dricka.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Ch Fontenille -07 till moppning av lägenhet. Tobak och mogna plommon ett fint rödvin som blev bättre och bättre för varje glas ::)
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Karafferade en flaska 2007 Fontodi Chianti Classico Riserva Vigna del Sorbo tidigare idag, ett vin som vi redan avverkat över ett 6-pack av och som det finns mer av för lagring på lite halvlång sikt. Tyvärr visar sig en korkdefekt komma smygande allt eftersom i glaset. Lustigt då det fortfarande doftar "som vanligt" i karaffen trots ca 4 timmar luft. Synd, för detta är vanligtvis en riktigt trevlig Chianti av lite modernare snitt.

Gör en tvärvändning och snabbkyler en vit favorit, 2007 Mountford Chardonnay Estate (för övrigt med skruvkapsyl för att vara på säkra sidan). Detta är redo direkt från start, helt öppet! Mogen citron, söta päron, nötter, grillad majs och en lätt ton av kokos. Dessutom finns en antydan till mineraltoner. Ok syror som gör att det inte blir för tungt och klumpigt. Rik, lång smak, riktigt bra! Jag undviker att yttra "det fula ordet", men det är helt klart mycket vin för pengarna..
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Camille saves -04 Pierre Gimonnet special club 2002 och Lanson Black. Gimonnet kom överlägset först följt av Saves, Lanson vet ja inte ens hur den kom hit...
 
SV: Idag dricker vi

c92012110639P8219.jpg


Var på Svinet igår och avnjöt lite gris. Har ju varit en prövande vecka för dem med mycket regn och kvällen var ingen undantag utan en liten skur vid 22:30 tiden bättrade på regnstatistiken. Maten var bra även om någon köttdetalj var lite torr vilket är ovanligt för dem men då jag ändå inte orkade allt så var det inga problem. Vi drack några viner från den stora listan

2004 Giuseppe E Figlio Mascarello Barolo Monprivato. Var lite orolig att vinet skulle vara allt för ungt men det var levererar redan nu. Dekanterades naturligtvis och blev bättre med mer luft och värme under kvällen. Det här är en Barolo som drar åt Bourgognehållet. Körsbär, skogsmylla, blåbär. Initalt väldigt sluten men öppnar upp och mer och mer Barolotoner kommer fram. Väldigt mjuk smak, silkig med lite tjära, mentol och örter i smaken. Bra syra och integrerade tanniner. Komplex, struktur och balans, allt finns där Ett riktigt riktigt bra vin som har en stålande framtid framför sig. Måste försöka hitta viner från den här producenten.

1b2012111154P9063.jpg


2006 Château Léoville Poyferré. Kommer ihåg att Krug88 introducerade mig till Léoville Poyferré som en bra budgetbordeaux och jag kan väl bara hålla med om det här vinet. Krisp, fruktig näsa med fin örtighet (kryddad earl grey som en i sällskaper säger). Bra , svalt vin med en fin bredd. Vinet är köttigt utan att tappa i elegans. Bra mellansegment och fin eftersmak. Behöver tid för att få lite mer komplexitet . Låt ligga.

ec2012110754Pd73e.jpg

Svensk sommar på Svinet

Förra helgen öppnade jag lite flaskor som jag inte hunnit skriva om.

2007 David Leclapart l'Amateur.
En typisk 07a. Lite äpplig, frisk mineraldriven doft med lite svaga toner av söta inlagda citroner. Torrt, torrt vin vars krispighet och syra nästan är i klass med vissa unga chablis. Det är ett vin som kräver en del att dricka och som väntat är det mer tillgängligt dagen efter . Det här är ingen publikfriare utan att vin som är direkt och krävande. Gott.

1986 Château Bel-Air Lagrave. Förväntade mig mer av detta. 1985an var faktiskt minst en klass bättre. Lite unket och doften av urin fanns även denna flaska. Kräver dekantering och jag är tveksam till om det här vinet kommer att bli mycket bättre. Lite fadd smak och flaskan kändes ”over the top”. Kanske svag flaska eller svagt vin.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Kan inte annat än att hålla med om Bel air -86 speciellt den unkna doften men redan efter 30 minuter i karaff hade den stabiliserat sig. Dåligare flaska mycket möjligt min va iaf njutbar.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ang. Bel-Air 86:an - jag upplevde (som jag skrev i min beskrivning tidigare i denna tråd) också någon stallig urindoft när jag hällde vinet på karaff men, som Skumpagne, upplevde jag att det försvann efter en stund och vinet var sedan riktigt gott.
 
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Kan inte annat än att hålla med om Bel air -86 speciellt den unkna doften men redan efter 30 minuter i karaff hade den stabiliserat sig. Dåligare flaska mycket möjligt min va iaf njutbar.

Gurto skrev:
Ang. Bel-Air 86:an - jag upplevde (som jag skrev i min beskrivning tidigare i denna tråd) också någon stallig urindoft när jag hällde vinet på karaff men, som Skumpagne, upplevde jag att det försvann efter en stund och vinet var sedan riktigt gott.

Lukten försvann ganska snabbt. Den fadda smaken fanns dock kvar hela tiden. Min flaska var säkert over the top.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag tänkte bege mig till Svinet o frossa i veckan, lite oroväckande att du tyckte vissa delar var torra. Jag hoppas det var en engångsföreteelse, de gånger jag varit där har jag alltid varit väldigt nöjd
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Jag tänkte bege mig till Svinet o frossa i veckan, lite oroväckande att du tyckte vissa delar var torra. Jag hoppas det var en engångsföreteelse, de gånger jag varit där har jag alltid varit väldigt nöjd

Upplevede samma sak förra året, men då var jag bara där öppningsdagen eller dagen därpå. Tror det är en barnsjukdom så att säga och att de fixar till det inom kort.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Man får väl hoppas att Anders påpekade lite snällt till servitören att han beställde kött och inte fnöske...
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Upplevede samma sak förra året, men då var jag bara där öppningsdagen eller dagen därpå. Tror det är en barnsjukdom så att säga och att de fixar till det inom kort.
Bra, jag utgår ifrån att du har rätt :)
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
2004 Giuseppe E Figlio Mascarello Barolo Monprivato. Var lite orolig att vinet skulle vara allt för ungt men det var levererar redan nu. Dekanterades naturligtvis och blev bättre med mer luft och värme under kvällen. Det här är en Barolo som drar åt Bourgognehållet. Körsbär, skogsmylla, blåbär. Initalt väldigt sluten men öppnar upp och mer och mer Barolotoner kommer fram. Väldigt mjuk smak, silkig med lite tjära, mentol och örter i smaken. Bra syra och integrerade tanniner. Komplex, struktur och balans, allt finns där Ett riktigt riktigt bra vin som har en stålande framtid framför sig. Måste försöka hitta viner från den här producenten.

Det verkar finnas en del på barolobrunello
http://www.barolobrunello.de/epages/15494374.sf/de_DE/?ViewAction=View&ObjectID=784971

Edit: rättade webbadress
 
Toppen