Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Jean-Marc Brocard, Chablis, 1er Cru, Beauroy ... Tycker att framförallt den lilla karamelltonen och smörigheten pekar på att ek är inblandat men så är tydligen inte fallet. Behövde lite luft och värme för att vakna till men det gick ganska fort. Passade bra till fisksoppan.

Lustigt att du skriver så (provad årgång?), för jag hade exakt samma intryck av 2009:an av samma vin i vintras:
https://www.cellartracker.com/list.asp? ... ne=1028802

Kombination av varm årgång som lockar fram lite smörighet i Chardonnay, och malolaktisk jäsning? Även i någon Brocard 1er cru från 2005 (minns inte exakt vilken) härom veckan tyckte jag det fanns smörton, men det blir jag mindre förvånad över när vinet har lite mognad, och jag gissade just Chablis när det serverades blint.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fick inte länken att funka men var ju lätt att hitta kommentaren genom att söka.

Ja, det var onekligen en väldigt lik recension :) (skulle nog säga 88p för detta vin så likt även där) Har inte provat 2009. 2010 var väl inte alls lika varmt som 2009 så då borde väl den malolaktiska jäsningen bära ansvar för ektonerna. Malolaktisk jäsning har lurat mig att tro att det är ek i chardonnay förut så vore väl inte helt konstigt antar jag.

Edit: Just det, hade visst glömt skriva årgången i min beskrivning ...var alltså 2010
 

perpro

Medlem
Sv: SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Hm, man kanske måste vara inloggad på cellartracker för att den ska funka, länken går till ett specifikt omdöme. Vinsidan som man når via Google borde väl funka även för andra: https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=1028802

2010 också smörig, minsann...

(default söker man bara på ens egna noteringar, men välj notes from everybody, så kommer ditt upp för oss även genom första länken.)

https://www.cellartracker.com/list.asp? ... ne=1028802

Skickat från min GT-P7510 via Tapatalk 2
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Kombination av varm årgång som lockar fram lite smörighet i Chardonnay, och malolaktisk jäsning? Även i någon Brocard 1er cru från 2005 (minns inte exakt vilken) härom veckan tyckte jag det fanns smörton, men det blir jag mindre förvånad över när vinet har lite mognad, och jag gissade just Chablis när det serverades blint.
Jag tycker ofta att Chardonnay gjorda med "batonnage" och från varma årgångar (eller områden) får en karaktär som lätt kan förväxlas med fatighet.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

En smörig ton tyder på förekomst av diacetyl och eventuellt acetoin. Dessa metaboliter bildas vid malolaktisk jäsning med mjölksyrabakterier.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

The Chocolate Block sydafrika va gott men gillade första vinet bättre som var Yacochuya 2004 va lite spritigt ibland med sina 16,5% men till oxfilen funkade det perfekt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Jag tycker ofta att Chardonnay gjorda med "batonnage" och från varma årgångar (eller områden) får en karaktär som lätt kan förväxlas med fatighet.

Förekommer batonnage ("röra upp jästfällningen från botten") annat än vid fatjäsning? Har bara sett det skötas manuellt via hålet i fat.
 

egonx

Medlem
SV: Idag dricker vi

2007 Luigi Pira Barolo
Fruktrik. Bjuder på äkta Baolonyanser men på ett mer tillgängligt vis. Tanninerna är lite snällare än vad kusinerna i regionen erbjuder men ändå tillräckliga för att penetrera en risotto med parmesan. 89.


2011 A. Christmann Riesling
Christmann låter de tidigt skördade druvorna gå till det här basvinet vilket ger tydlig karaktär på gott och ont. Lätt, syrligt, grapefrukt, grönt gräs. Aningen stammigt? Spritsigt mot tungan (lagra / dektantera om man ogillar). Syran tog över något då det dracks till kokt torsk. Dock perfekt till smörstekta kantareller. 83.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Magikern skrev:
Vilken årgång? Jag smakade 2010:an och den var ingen höjdare. Unken ekfatssmak.
Kommer inte ihåg vilken årgång det var men kan hålla med.om.att eksmaken var enorm ingen jättehöjdare men det gick att dricka. Inget vin ja skulle köpa.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Förekommer batonnage ("röra upp jästfällningen från botten") annat än vid fatjäsning? Har bara sett det skötas manuellt via hålet i fat.
Jag tror det. Har läst beskrivningar från producenter som påstår detta i alla fall.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Idag dricker vi

Magikern skrev:
Château Baulos la Vergne-2001

Det bästa fyndet på SB mig veterligen. Ett gott bordeauxvin med mognadstoner för 86 kronor är sanslöst billigt.

Tror faktiskt inte vinet nått sin topp än.

Kan starkt rekomenderas för folk med begränsad budget ;D

Köpte det av ren nyfikenhet.
Gott?
Finns inget gott med detta vin, total avsaknad av frukt, smaken domineras av dyig sjöbotten. Finns inget i doften som skvallrar om att vinet skulle vara defekt vilket man tror när man smakar på det.
Fryser ner det så får det användas till att bräsera oxkind.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Idag dricker vi

Som tur är så hade jag en Flaccianello 2006 på luftning,

Första gången jag dricker detta, köpte 4 flaskor, Varför köpte jag inte mer tänker man nu.

Efter 3 timmar i karaff så har den öppnat upp sig men tanninerna skvallrar om att detta behöver mer tid i källaren.
Ändå känns vinet så överjävligt bra, Koncentrationen är hög av den finaste sangiovesefrukten man kan tänka sig, Tobak,
läder,Vanilj, körsbär i en härlig balans.
När detta fått ligga till sig så är det en Sangiovese i absolut högsta klass.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Fetzer barrel select zinfandel, klart inte värt sina 125 kr och kommer inte köpa det igen. 14 månader på ekfat gör ingen skillnad när man fyller dom med skräp.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Råkade av en slump prova ett par viner från Joseph Drouhin inom bara ett par dagar, och jag har helt ändrat åsikt om denne producent. Var ganska "hatisk" efter att ha köpt de där gamla grand cru vinerna som SB sålde för ett par år sen (det var egentligen bara skit alltihop).

Men utveckligen går framåt. Först en flaska enkel Chorey-les-Beaune 2005 som visade fin balans och ytterlig renhet, sedan en rentutav stor Chambolle Musigny Premier Cru 2008. Den senare låg definitivt i riktigt toppklass, om man undantar DRC och Leroy från jämförelselistan.

Ljusår bättre än Jadots tradiga varianter.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev sugen på att köpa C-M från Drouhin nu och ser att den går att beställa genom SB dock 07an. Beställde du den men fick 08 eller kanske inte alls köpt genom SB?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Montrose -07, riktigt bra Bdx som tjänar på 3 år till.
Moet Rosé -02, kralligt vin med mer power än elegans. Hög andel Pinot.
Fixin -09 från Leroy, grymt gott efter luftning men lite funky doft i början.
 
Toppen