Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Några flaskor från i fredags:



Champagne M.Fallet Brut Blanc de Blanc: Avize-producent mer känd under namnet Fallet-Prévostat men buteljerar också under denna etikett liksom även namnet Fallet-Gourron. Det här var en Brut med cuvée från 2001/2002 och deggad sent 2010. Börjar visa lite mognad med mycket mogna höstäpplen och lätt smörig chardonnayton och en hel del brioche. Väldigt livlig mousse, pigg syra och en ren kritig karaktär på det. Några timmer senare när all mousse är borta och vinet varmt så doftar det fortfarande härligt rent.

2004 Seleccíon de Vinedos de la Familia, Felix Callejo, Ribera del Duero: Detta vin görs på druvor från mycket gamla "bush vines". Väldigt tät färg som brukligt med bättre Tempranillo-viner (eller Tinto Fino som den kallas i Ribera del Duero). Som 8-åring börjar vinet nu att komma runt en smula och den där ganska våldsamma attacken det hade i tanninerna som ungt har klingat av en del. Doften är stor och härlig med mycket svarta vinbär i början och frukten kantas av en hel del läder, tobak och krossad sten. Härligt stort vin med kraft men man märker att med stigande ålder så dämpas kraftpaket-känslan och mer eleganta och nyanserade uttryck börjar att dominera.

1998 Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée, Domaine du Pégau: Tegelröd och väldigt mogen i färgen och även med en mogen utvecklad doft. Misstänkte att vinet var ganska mognad så det fick en väldigt kort tid i karaffen innan vi drack det. Doften är undebart mogen med stall, gamla fat, multnad halm, örter, fikon och andra torkade frukter och en touche av stjärnanis uppå det. Det var svårt att släppa glaset faktiskt, så härlig var doften och den visade inga trötthetstecken efter en timma. I smaken finns också en skön harmoni ( i synnerhet till lämplig mat ) och lätt slagsida åt madeira-hållet i syra och smak. Härlig längd i eftersmaken men helt klart ett vin att dricka nu om man gillar moget vin.

1995 Roze's Vintage Port: En lite enklare VP som inte kan mäta sig med de bättre men grundbestånddelarna finns där och det är inte dåligt alls. Lite mognad har börjat komma och de saftiga och spritiga inslag som unga VP har var borta. Har för mig att den här (eller om det var samma VP men från 1997) var just lite så där saftspritig för 3-4 år sedan men har inga anteckningar från det någonstans.
Väldigt mjuk i tanninerna redan nu men balanserad frukt och sötma som stöttade fint mot en ostbricka med lagrade hårdostar från Sverige och Schweiz.

N/V Samos Nectar: En mägnig och mycket rik Muscat gjord på soltorkade druvor som sedan lagrats minst 3 år på fat. Tillverkat av Cooperativet på ön Samos (EOSS). Vinet har en djup tät guldgul färg med en strykning åt brunt. Doften är stor med dom typiska muscatdragen av te, honung och apelsinskal. Godis för sötvinsälskaren men inget under av komplexitet. Jag ratar nog muscaterna från Pantelleria i Italien och de fatlagrade lite äldre varianterna från Setubal i Portugal ett snäpp högre än detta men dom spelar ju också i en annan division rent prismässigt också.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Capalot, Barolo, Alessandria Crissante, 2007 (kantarellrisotto) Doftar körsbär, lite hallon, mycket fat, trä, tobak, lätt av vanilj, lite jordigt, svarta oliver, lakrits, skogigt örtigt, lite rosor och nagellack. Smakmässigt är det syrliga körsbär, ordentliga tanniner (dock inte så mycket som jag trodde), örtigt, pepprigt, en påtaglig beska, lite alkoholeldigt.

Ett ganska gott vin med elegant frukt och kraftiga ektoner. Mycket i doften fick mig att tänka Bourgogne - naturligtvis skvallrar den relativt hårda ekningen och tanninerna om att så inte är fallet. Hur som helst har vinet en del uppenbara brister: beskan är väl påtaglig och alkoholen sticker ut för mycket. Huruvida detta ändrar sig med ålder (är väl medveten om att det dricks väl ungt) vågar jag inte uppskatta. Att tanninerna, syran och eken kommer integreras känns mer naturligt.

Funkade med risotton.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nån som har tips på nån lite mer traditionell Barolo som olikt ovan inte legat på nya franska?
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Blev sugen på att köpa C-M från Drouhin nu och ser att den går att beställa genom SB dock 07an. Beställde du den men fick 08 eller kanske inte alls köpt genom SB?

Flaskan inte inköpt av mej, men jag är rätt säker på att den var köpt i Köpenhamn. Sökte lite och den står på HJ Hansen för runt 500 DKK. Finns även i årgång 2009 (men jag gillar 2008 betydligt mer rent generellt).
 
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Nån som har tips på nån lite mer traditionell Barolo som olikt ovan inte legat på nya franska?

Bartolo Mascarello är ju känd för att ha envisats med botti när "alla andra" bytte över till små barrique. Jag drack hans Barolo från 1971 i vintras och den var något av det bästa jag haft i glaset. Vinmakningsmässigt lär han inte ha ändrat så mycket på stilen sedan dess (i alla fall inte enligt de artiklar som jag läst om honom), så därför vågar jag mig på att rekommendera även hans nyare viner. Eller hans och hans, han gick ju bort för ett antal år sedan...
 
SV: Idag dricker vi

Lite gott och blandat från senaste veckan:

Först korkade jag upp en A. Christmann Riesling Gimmeldinger Biengarten 2008 till en sallad på citrusmarinerad salmalax. Denna flaska upplevde jag som något atypisk, då doften helt dominerades av gummi och mineral, med den sedvanliga Riesling-frukten någonstans långt i bakgrunden. Inte dåligt, men avsaknade av den annars typiska citrusen gjorde vinet till en något sämre matchning med maten.

Korkade även upp en Hautes Côtes de Nuits Cuvée Prestige La Croix 2009 från Domaine Mongeard-Mugneret. Förväntade mig ett enklare och mer fruktigt än komplext vin, men efter att ha sniffat i glaset en stund var jag faktiskt tvungen att kolla på etiketten om jag hade tagit rätt flaska eller råkat plocka fram något bättre av misstag. Vinet var helt lysande och visade upp ett brett doftspektrum med rått kött, tång, havsbotten, mineral och krutrök, choklad, hallon, blåbär samt målarlåda (jag vill också tacka för det ordet). I munnen var syran rätt frisk och vinet var något fylligare än jag kom i ihåg det som. Kul när även ett enklare vin får en att le i flera dagar efteråt!

Fortsatte med ett kort första besök på relativt nyöppnade Dorsia här i Göteborg. Inledde med en Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 1999 som naturligtvis var strålande. Citrus, smör, nötter, kakao och mineral. I munnen en frisk syra och en smak av gula äpplen. Lååång eftersmak. Det här borde jag dricka oftare.

Inspirerad av det lyckade Bourgogne-äventyret beskrivet ovan avslutade jag med ett glas Louis Jadot Beaune 1er Cru Clos des Ursules 2004, serverat från en helt nyöppnad flaska. Vinet var antingen helknutet eller halvdött. Efter någon timme på glas sprattlade det till lite, men inte tillräckligt för att jag skulle vilja ha ett andra glas.

Till den sena söndagsmiddagen med risotto på soltorkade tomater blev det en Gernot Heinrich Pannobile Rot 2009 på halvflaska. Mörka bär, fat, tobak, svart té, jordiga toner (mylla) samt efter lite luftning även choklad. I munnen bra syra, med unga påtagliga tanniner och en rätt lång smak av sura körsbär. Vinet borde helt klart luftas längre än den tid det tar att mycket långsamt sänka en halvflska. Dessutom vill man ha det på helflaska eftersom det är så svårt att låta bli att dricka upp det med en gång.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hagbard C. skrev:
Inledde med en Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 1999 som naturligtvis var strålande. Citrus, smör, nötter, kakao och mineral. I munnen en frisk syra och en smak av gula äpplen. Lååång eftersmak. Det här borde jag dricka oftare.

Jag brukar tänka samma sak varje gång jag dricker Winston Churchill!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Nån som har tips på nån lite mer traditionell Barolo som olikt ovan inte legat på nya franska?

Aldo Conterno använder inga barrique för sina Barolo även om vinerna kan ha en viss fatton från de stora bottis de använder.

Köpte i somras lite 2004 Barolo Prapò, Schiavenza hos Carlo Merolli (Dk). Inga barrique där heller vad jag vet. Ingen Barolo som man behöver ruineras sig på heller (200:- + frakt)

chambertin skrev:
Själv så drack jag en 2004 Barolo Prapò, Schiavenza. Dekanterade 1,5 timma men det var alldeles för kort. Vinet känns först ganska moget men behöver massor med luft för att veckla ut lite mer komplexa aromer. I början är det mest gamla fat och tjära nästan som hos en bättre Islay-whisky. Efter ytterligare en timma så är frukten klart mer komplex med lite kryddor och varma torkade bär, lingon, körsbär och fat. Smaken är i begynnande mognad nu men kommer att bli ännu bättre med några år till på rygg. Köpt hos Carlo Merolli i Dk och det blir nog att lägga en beställning till på några fler.

Cascina Cucco är också en trevlig producent som finns hos Merolli och förr på SB. Deras standard-Barolo ligger heller inte på barrique medan deras "Carrati" och "Vigna Cucco" får en tid i barrique.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Cascina Cucco är också en trevlig producent som finns hos Merolli och förr på SB. Deras standard-Barolo ligger heller inte på barrique medan deras "Carrati" och "Vigna Cucco" får en tid i barrique.
Jag antar att du menar Cerrati, eller?
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tristanqx skrev:
Köpte det av ren nyfikenhet.
Gott?
Finns inget gott med detta vin, total avsaknad av frukt, smaken domineras av dyig sjöbotten. Finns inget i doften som skvallrar om att vinet skulle vara defekt vilket man tror när man smakar på det.
Fryser ner det så får det användas till att bräsera oxkind.

Jag hade inte väntat mig frukt heller snarare stalluktande vatten i princip men det funkade bra till rätt mat faktiskt, det bästa rödvinet jag smakat för under 90 på sb.

Min positiva uppfattning beror nog mycket på mina extremt låga förväntingar och vinets pris skall kanske tilläggas. ;)

Dricker hellre detta vinet än någon av de otaliga småsura viner som finns i denna priskategori.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Idag dricker vi

Magikern skrev:
Jag hade inte väntat mig frukt heller snarare stalluktande vatten i princip men det funkade bra till rätt mat faktiskt, det bästa rödvinet jag smakat för under 90 på sb.

Min positiva uppfattning beror nog mycket på mina extremt låga förväntingar och vinets pris skall kanske tilläggas. ;)

Dricker hellre detta vinet än någon av de otaliga småsura viner som finns i denna priskategori.

Mina förväntningar var inte stora, Var mer av nyfikenhet av att några druckit detta och tyckt det var gott.
Jag har ingen erfarenhet av andra vin för under 90kr på sb, Men för en extra tia så hittar du,
Janasse's och Guigal's Rhone för 99kr som jag tycker är mycket bättre.
För ytterligare några tior finns det mycket annat att hålla utkik efter.

Vill man ha Bordeaux så har jag hittat avsevärt bättre på tilbud i Danmark för samma pengar. Speciellt nu när 2009 säljs.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tristanqx skrev:
Mina förväntningar var inte stora, Var mer av nyfikenhet av att några druckit detta och tyckt det var gott.
Jag har ingen erfarenhet av andra vin för under 90kr på sb, Men för en extra tia så hittar du,
Janasse's och Guigal's Rhone för 99kr som jag tycker är mycket bättre.
För ytterligare några tior finns det mycket annat att hålla utkik efter.

Vill man ha Bordeaux så har jag hittat avsevärt bättre på tilbud i Danmark för samma pengar. Speciellt nu när 2009 säljs.

Något speciellt vin som du kan rekomendera i Danmark? Gärna något som finns på de större varuhusen i Köpenhamn då.

Fick tag i ett rätt prisvärt amaronevin som hette Alkane i Danmark nyligen, visst var det lite för sött för att vara ett torrt vin men det var gott tyckte jag.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Idag dricker vi

Magikern skrev:
Något speciellt vin som du kan rekomendera i Danmark? Gärna något som finns på de större varuhusen i Köpenhamn då.

Fick tag i ett rätt prisvärt amaronevin som hette Alkane i Danmark nyligen, visst var det lite för sött för att vara ett torrt vin men det var gott tyckte jag.

Tyvärr, Kan inte ge något specifikt tips, Men håll utkik efter tilbud och kolla andras omdöme på ex cellartracker.
Amarone är inget för mig, Förkastar det inte helt, Men det som är bra kostar över 500kr/flaska och då finns det annat som är roligare.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tristanqx skrev:
Tyvärr, Kan inte ge något specifikt tips, Men håll utkik efter tilbud och kolla andras omdöme på ex cellartracker.
Amarone är inget för mig, Förkastar det inte helt, Men det som är bra kostar över 500kr/flaska och då finns det annat som är roligare.

Rätt många viner som knappt är recenserade på cellartracker tyvärr.

Angående det billiga bordeauxvinet så åt jag förresten hjort och rödvinssås med rejält med färsk rosmarin och svartpeppar till. Det kan helt klart göra att man höjer även tämligen dåliga viner till skyarna ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Magikern skrev:
Angående det billiga bordeauxvinet så åt jag förresten hjort och rödvinssås med rejält med färsk rosmarin och svartpeppar till. Det kan helt klart göra att man höjer även tämligen dåliga viner till skyarna ;)
Hur då? ;)
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:

Bordeauxvin med 11 år på nacken har en förmåga att komma till sin rätt tillsammans med rätt mat. Viner från t.ex. Napa Valley blir sällan lika klockrena tillsammans med mat
 

Tristanqx

Medlem
SV: Idag dricker vi

Magikern skrev:
Rätt många viner som knappt är recenserade på cellartracker tyvärr.

Angående det billiga bordeauxvinet så åt jag förresten hjort och rödvinssås med rejält med färsk rosmarin och svartpeppar till. Det kan helt klart göra att man höjer även tämligen dåliga viner till skyarna ;)

För mig är det tvärtom, Äter jag gott så vill jag ha ett gott vin som matchar maten.

Det är inte konstigt att i princip allt vin på sb under 100kr är skräp när du tänker på vad som blir kvar för vinbonden efter skatter, mellanhänder, transport, hantering osv tagit sitt.

Dricker du vin för att det är gott och har det som ett intresse så lägg några tior extra så får du så mycket intressantare viner.
 
Toppen