Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Ahh, jag minns den första gången jag provade Meerlust Rubicon.... Jag kan inte minnas vilken årgång det var, men det var en klar vinternatt 1999. Tre vansinnigt packade pojkar drog hem och knäckte upp en Rubicon som den ena släpat hem från Sydafrika. Han öppnade flaskan och däckade i en soffa, jag och den andra filuren fyllde var sitt glas och vandrade hem genom natten pratandes och sippandes på vinet. Det var sjukt bra tyckte jag då, ett av mitt livs fram tills dess bästa vinupplevelser.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag provade en vingårdsbetecknad, årgångslös Taittinger igår, visste inte ens om att de hade en sån.
Tyckte den var rätt bra, inte alls så spritsig som den vanliga. Klart mer Pinot i den här.
Svårt att avgöra egentligen, 2 på morgonen på en nattklubb ett par flaskor vin senare...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Igår var det en trevlig liten middag i goda vänners lag,arrangemanget såg ut som följer:

Blomkålspuré med Avrugakaviar.
1990 Pierre Peters Civée Speciale (Magnum)
1986 Jacques Selosse
1990 Bollinger R.D (tyvärr kork)

Gåsleverterrin med karamelliserad surkål och balsamicoreduktion.
1959 Kloster Ebersbach Eltvillet Taubenberg
2003 Haut Lieu Vouvray

Torskfilé med vaniljbuljong och kokta grönsaker
2004 Felton Road Block 3 Pinot Noir (Central Otago, NZ)
2001 Mt Difficulty Pinot Noir (Central Otago, NZ)

1976 Château Latour

Entrécôte Black and White
2000 Gralyns Cabernet Sauvignon
1996 Clarendon Hills Shiraz
2004 Turley Juvenile

Ostar
1993 Virgine de Valandraud
Best's Liqueur Muscat

Hallonpaj med citronmaräng och mjölkchokladglass
1968 Ampelovion Essenzia
2000 Szentkereszti 6 Puttunyos

Det var en väldigt trevlig kväll!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Igår var det en trevlig liten middag i goda vänners lag,arrangemanget såg ut som följer:

Blomkålspuré med Avrugakaviar.
1990 Pierre Peters Civée Speciale (Magnum)
1986 Jacques Selosse
1990 Bollinger R.D (tyvärr kork)

Gåsleverterrin med karamelliserad surkål och balsamicoreduktion.
1959 Kloster Ebersbach Eltvillet Taubenberg
2003 Haut Lieu Vouvray

Torskfilé med vaniljbuljong och kokta grönsaker
2004 Felton Road Block 3 Pinot Noir (Central Otago, NZ)
2001 Mt Difficulty Pinot Noir (Central Otago, NZ)

1976 Château Latour

Entrécôte Black and White
2000 Gralyns Cabernet Sauvignon
1996 Clarendon Hills Shiraz
2004 Turley Juvenile

Ostar
1993 Virgine de Valandraud
Best's Liqueur Muscat

Hallonpaj med citronmaräng och mjölkchokladglass
1968 Ampelovion Essenzia
2000 Szentkereszti 6 Puttunyos

Det var en väldigt trevlig kväll!

Oj, var det ren Essencia?
Har bara druckit en i hela mitt liv. En urgammal pava där årgången var oläslig, men förmodligen från 1920-talet som förvarats i en källare i Prag undan kommunisternas härjningar.

Hur var den?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Bland annat: Cos d'Estournelle 1996 och Lynch Bages 1996, återkommer med en full lista och recensioner senare!

Det bidde in alles:

Pierre Peters Cuvée Speciale 1999
Moulin Touchais 1975
Brander Cuvée Nicolas (Sauvignon Blanc, Semillon) 2005
Cos d'Estournel 1996
Château Lynch Bages 1996
Château Rieussec 1996
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kväll blev det Ducru Beauculieau(eller hur det stavas) 1970 som fortfarande levde en halvtimme i glaset.
Även en Cristal 1974 som vi fick blint och mot förmodan var helt fantastisk. Rostade brända toner, packad med frukt och en levande syra. Mycket, mycket trevlig.
Avslutade med Ch de Fesles 1997, alltid otroligt bra!
Tack för det J.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blir det vit bourgogne. Jag låg och drömde att jag drack god vit bourgogne och vaknade med smak av smörkola i minnet.

Jag vill inte offra den 1990 Montrachet Marquis de Laguiche jag har i källaren, så jag får leta upp någon Puligny, Chassagne eller en Meursault att släcka tösten med.

Till detta ska jag servera sjötunga.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det ett par glas La Ina till iberica skinka, efter det en flaska champagne Larmandier-Bernier Blanc de Blancs till stekt fläskfilé med coleslaw och vit sparris. Champagnen hade nog funkat bättre som en aperitif än att dricka till mat.

red: lägger till en länk till champagnen som jag drack http://www.larmandier.com/pages/vins.ph ... us&lang=en
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det:

Taittinger Prélude (Deras NV Grand Cru som, om jag inte missminner mig, är 50 PN% och 50% CH.

Comtes de Champagne Rosé 2003 (Ska bli intressant, jävligt ung men antagligen jävligt gott!)

Moulin Touchais 1975 (igen! Var ju inte så impad förra gången, men det ska bli intressant och se om flaskvariatonen fortsätter!)

Château Palmer 1996 (Gott tror Krug!)

Tompson Family Shiraz 1996 (Ingen aning har Krug om denna, ska bli riktigt intressant)

Château Coutet 1998

Återkommer under morgondagen med recensioner av vinerna!
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Idag blir det vit bourgogne. Jag låg och drömde att jag drack god vit bourgogne och vaknade med smak av smörkola i minnet.

Jag vill inte offra den 1990 Montrachet Marquis de Laguiche jag har i källaren, så jag får leta upp någon Puligny, Chassagne eller en Meursault att släcka tösten med.

Till detta ska jag servera sjötunga.

Vad blev det slutligen för vin till sjötungan?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Mysonoxen skrev:
Idag blir det vit bourgogne. Jag låg och drömde att jag drack god vit bourgogne och vaknade med smak av smörkola i minnet.

Jag vill inte offra den 1990 Montrachet Marquis de Laguiche jag har i källaren, så jag får leta upp någon Puligny, Chassagne eller en Meursault att släcka tösten med.

Till detta ska jag servera sjötunga.

Vad blev det slutligen för vin till sjötungan?

En Chassagne-Montrachet 2004 från Olivier Leflaive som jag "glömt" i källaren.
Hittade den i en kasse "blandat" :)
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
R.P skrev:
Mysonoxen skrev:
Idag blir det vit bourgogne. Jag låg och drömde att jag drack god vit bourgogne och vaknade med smak av smörkola i minnet.

Jag vill inte offra den 1990 Montrachet Marquis de Laguiche jag har i källaren, så jag får leta upp någon Puligny, Chassagne eller en Meursault att släcka tösten med.

Till detta ska jag servera sjötunga.

Vad blev det slutligen för vin till sjötungan?

En Chassagne-Montrachet 2004 från Olivier Leflaive som jag "glömt" i källaren.
Hittade den i en kasse "blandat" :)

Har du "ordnat kaos" i källaren eller? :)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Vad blev det slutligen för vin till sjötungan?


En Chassagne-Montrachet 2004 från Olivier Leflaive som jag "glömt" i källaren.
Hittade den i en kasse "blandat" :)


Har du "ordnat kaos" i källaren eller? :)

Ja, det kan man lugnt påstå. Förutom vin ligger där bara en gammal dammsugare och skräpar + en del kartonger och bråte. Dock är temperaturen stabil året om, vilket ju är en förutsättning.
Jag gillar dock denna lite bohemiska källare. Förut hade jag björnkoll på allt med en bok med detaljerade uppgifter om inköp, inköpspris och tillhörande provningsanteckningar.

Nu skriver jag bara upp de mest minnesvärda vinerna jag dricker, men det är ändå kul att titta i ens gamla böcker från 1980-talet och framåt. Speciellt roligt är det när man ser att man t.ex. handlade en hygglig Barbaresco för 45 spänn och en Barolo från Bersano för 75 kr. Château Latour 1978 för 295:- tycker jag också var ett rimligt pris :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Idag blir det en halvflaska NFB 1996 för att känna på lite. I övrigt lugnt!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Frankofilen skrev:
Krug, hoppas du skriver en rad om NFB. Verkar vara läge att gå på den här halvflaskan/kvartsmagnumen direkt, eller?

Nej, jag tycker faktiskt inte det om jag ska vara helt ärlig. Den var fortfarande vid väldigt god vigör, ung och fräsch syra, bra frukt, skön och lång. Håller utan tvekan både två och säkert fem år (kanske längre). Naturligtvis jäkligt god att dricka nu, och mina kommer definitivt inte att hålla så länge!

Jag är nöjd!
 
Toppen