Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Kostjan skrev:
Diebolt vallois fleur de passion 2004 till toastskagen .
Efter att ha dömt ut detta vin för två år sen så blev jag väldigt positivt överraskad .
Den där starka flädersmaken har börjats runda av och ersatts med en härlig vaniljton,
Kan bli väldigt bra dom här,glad att man har en låda

FdP 2004 är en av mina favoriter just nu. Mycket mer tillgänglig än 2002. Generellt har alla FdP med ett undantag (2000) blivit bättre med ett par års lagring. 2000 har bara blivit konstig och platt, druckit tre flaskor de senaste året och alla har varit likadana.

Kul att du har en låda :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
FdP 2004 är en av mina favoriter just nu. Mycket mer tillgänglig än 2002. Generellt har alla FdP med ett undantag (2000) blivit bättre med ett par års lagring. 2000 har bara blivit konstig och platt, druckit tre flaskor de senaste året och alla har varit likadana.

Kul att du har en låda :)
Har liknande erfarhenhet av mina FdP 2000, drack en hos Diebolt i veckan (bad att få prova den pga att mina flaskor varit lite underliga) som var helt fantastisk!! 2004 är otroligt bra att dricka nu!
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Har liknande erfarhenhet av mina FdP 2000, drack en hos Diebolt i veckan (bad att få prova den pga att mina flaskor varit lite underliga) som var helt fantastisk!! 2004 är otroligt bra att dricka nu!

Kommer ihåg att vi drack en av dina FdP 2000 på Grappe som var lite konstig. Intressant att de är bra hos Diebolt men verkar "generellt" sett vara dåliga annars
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Tomasi amarone 2008 och serralunga d'alba barolo 2008 till grillad oxfile, potatisgratäng med västerbottenost och trattkantarellsås. Tyckte serralunga.kändes rätt tunn överlag men dom dög gott till maten.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mas de Boislauzon chataneuf du pape Tradition 2009

Öppnade denna igår och dekanterade 2 timmar.
Känns fortfarande ganska sluten med mörka bär och lakrits, Lite kantiga tanniner och alkoholvärme.
På med vacuumkork och sparar resten till dagen efter.

Nu känns vinet mer tillgängligt och tanninerna känns mer rundade, alkoholen mer integrerad i de söta bären som nu kommer fram. (Ingen syltighet här inte)

För mig behöver dessa viner lagring eller lång luftning för att komma till sin rätt, Skall bli spännande att plocka fram deras Quet om sådär 5 år. Kanske ställa 09 mot 07.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

På tal om vakuumkorkar: vad tycker/tror ni om dem? Jag slutade med dem sen en vinkemist hävdade att de försämrar vinet på grund av att undertrycket sänker kokpunkten (inte för att vinet kokar men att det blir samma effekt som att vinet skulle förvarats varmare än det är i rummet).

Jag har dock aldrig paralellprovat två viner (vanlig kork respektive vakuum alltså) men ska nog göra det. Någon som har erfarenheter och/eller åsikter om vakuumkorkens vara eller icke vara?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau Montrose 2006. Mycket trevlig, som vanligt. Hade egentligen tänkt prova en 2007:a men min fru råkade ta fel årgång ur vinkylen. Eller rättare sagt, jag hade glömt bort att jag hade en 2006:a kvar och sa ingenting om årgång. :)
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en liten tripp till stockholm i helgen. Fru har tagit rektorsexamen och då blev det en överraskningstrip till storstaden. Började med en Comtes de champagne 2002 på hotellet. Otroligt härlig champagne. Limedoft och massor med frukt. Comtes är en favorit. Sen blev det Eriks vinbar och Selosse Initial och lite mat. Nu kommer bomben, ingen champagne som tilltallade mig. Dock full med aprikos, persika, blommor. Den förändrades väldigt mycket under tiden i glasset men ingen som kunde rädda champagnen i mitt tycke. Ljusår från Comtes 2002. Är nog en av de få som inte är så förtjust i Initial.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
På tal om vakuumkorkar: vad tycker/tror ni om dem? Jag slutade med dem sen en vinkemist hävdade att de försämrar vinet på grund av att undertrycket sänker kokpunkten (inte för att vinet kokar men att det blir samma effekt som att vinet skulle förvarats varmare än det är i rummet).

Jag har dock aldrig paralellprovat två viner (vanlig kork respektive vakuum alltså) men ska nog göra det. Någon som har erfarenheter och/eller åsikter om vakuumkorkens vara eller icke vara?

Det var en dålig kemist, eller så trodde han att "vakuumkorkarna" verkligen ger vakuum, vilket skulle synas som att vinet faktiskt kokar i rumstemperatur. Tror jag har sett att trycket sänks till ungefär hälften i flaskorna.

Försämring av vinet = oönskade kemiska reaktioner, som i likhet med andra kemiska reaktioner i första hand styrs av koncentrationen av reaktanterna och temperaturen. Mindre syre och lägre temperatur = långsammare oxidation. Jag använder vakuumkorkar och förvarar öppnade flaskor i kylen, funkar för det mesta bra. Röda viner tål dock denna behandling kortare än vita, är min erfarenhet. En fördel med vakuumkorkarna är också att de sluter tätt. Någon enorm förlängning av flaskornas livslängd talar vi dock inte om, jämfört med en "vanlig" tättslutande kork och förvaring i kylen.

I princip borde inertgas kunna vara ännu bättre än vakuumkork, eftersom man då ännu bättre kan få bort syret, men då måste man använda förbrukningsmaterial.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

jocke skrev:
Är nog en av de få som inte är så förtjust i Initial.

Alla har sin egna smak och det positiva med att du inte gillar Initial är att det blir mer över till oss som gör det.

Comtes är annars en personlig favorit men har inte fått prova 2002 ännu men det är nog bara en tidsfråga innan den korken ryker.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Hade Mesnil på besök nere på västkusten och stod jämte honom när du ringde och berättade vad som skulle öppnas.
Det ansiktsuttrycket på honom när du bjöd in honom och han insåg att han var fast på västkusten ett bra tag till var priceless!
Så nära man kan få en vuxen människa att börja gråta.
Då blir jag intresserad att veta vad du öppnade upp som tröst ;)
 
SV: Idag dricker vi

En del gott och blandat på Eriks Vinbar igår. Började med en 2001 Château Cos d'Estournel Inte säker på det här flaskan, antingen var det i en extrem tunnel eller inte helt korrekt. Det var lite debatt kring vinet och i slutändan dömdes det som icke-korrekt. Fanns en del Cos-toner i det men vinet var på ett konstigt sätt olinjärt, lite beska toner i smaken och platt. Inte alls som den 2001a jag hade tidigare i år.

Efter ett tag ramlade Sjödin med respektive in. Jag blev presenterad som "finewines du vet" och kan inte riktigt bedömma blicken jag fick, men det var nog inte beundran :)

Forsatte iallafall med en 1996 Bollinger R.D. Som vanligt bra, ett av de stora viner från 1996 och det fortsätter att imponera. Såg inte degdatum på denna flaska men vinet kändes än yngre än några av de jag druckit på sistone. Ligger mer åt BdB-hållet än vad man kan förvänta sig av en sådan blandning. Mycket mineraler som kopplas med en frisk syra. Inte lika brödig som andra årgångar av R.D men komplexiteten finns där. Lång, lång eftersmak. Är ett riktigt "släng dig i väggen-vin" för alla RD-hatare som finns där ute.

Tog sedan in en Red Ale som passade bättre till blodpuddingen med fläsk vilken blev min kvällsmåltid. Båda mycket bra.

Fortsätter på den inslagna champagnelinjen och det är lite kul med debatten på forumet kring Jacques Selosse Initiale då den också debatterades i baren. Flaskan var degad februari 2010 och som med många 2010-degade viner från Selosse så är det riktigt bra. Jag vet faktiskt inte hur många Initiale jag druckit men det är absolut ett vin som oftast är bra. Lite fetare, inte lika krispigt som V.O, lite mer "skitigt" men ett vin som är enkelt, rättframt att dricka, Fin balans, naturligtvis den oxiderade stilen från Selosse (som var det som diskuterades, bra eller dåligt). Den är ju inte lika framträdande i Initiale som exempelvis Substance men den finns där. Tycker att Initale är ett vin som visar på vad Selosse kan, förstår att det inte är hans bästa druvor, från vingårdar längre ner på sluttningen men ändå så har vinet en koncentration som få andra viner i den här klassen kan visa. Prisvärt, kanske inte men det är ju inte därför man dricker hans viner.

Avslutar med en 2010 Jean-Michel Guillon Bourgogne Vafalls, en simple bonn-bourgogne, var har hänt. Var egentligen sugen på en Barolo men då jag redan provat den som fanns på glas så provade jag denna istället. Ganska rättfram, lite grov Bourgogne, absolut inget dåligt vin men å andra sidan inget finsmakarvin heller. Ska kanske drickas ur vanliga drickglas på en trevlig picknick. Men det är ett av de vinerna man inte behöver fundera så mycket på, inte analysera utan bara dricka. Gör man kanske lite för lite av. Man hamnar ju rätt snabbt i att alltid analysera vinerna man dricker.

jocke skrev:
Blev en liten tripp till stockholm i helgen. Fru har tagit rektorsexamen och då blev det en överraskningstrip till storstaden. Började med en Comtes de champagne 2002 på hotellet. Otroligt härlig champagne. Limedoft och massor med frukt. Comtes är en favorit. Sen blev det Eriks vinbar och Selosse Initial och lite mat. Nu kommer bomben, ingen champagne som tilltallade mig. Dock full med aprikos, persika, blommor. Den förändrades väldigt mycket under tiden i glasset men ingen som kunde rädda champagnen i mitt tycke. Ljusår från Comtes 2002. Är nog en av de få som inte är så förtjust i Initial.

Comtes är riktigt bra och naturligtvis en klass bättre än Initial. Jag gör det enkelt för mig och gillar båda :)

PS. När var du på Eriks Vinbar? Vi bör ha varit där ungefär samtidigt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Kommer ihåg att vi drack en av dina FdP 2000 på Grappe som var lite konstig. Intressant att de är bra hos Diebolt men verkar "generellt" sett vara dåliga annars

Har inte testat 2004 men hoppas få göra det på plats. Tyvärr tycks de bara sälja 2005 f n - ngn som har åsikt om den? Vet vad magnum tycker ;-)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
På tal om vakuumkorkar: vad tycker/tror ni om dem? Jag slutade med dem sen en vinkemist hävdade att de försämrar vinet på grund av att undertrycket sänker kokpunkten (inte för att vinet kokar men att det blir samma effekt som att vinet skulle förvarats varmare än det är i rummet).

Jag har dock aldrig paralellprovat två viner (vanlig kork respektive vakuum alltså) men ska nog göra det. Någon som har erfarenheter och/eller åsikter om vakuumkorkens vara eller icke vara?
Har inte märkt ngn skillnad mellan vacuumkork och vanlig kork. Vill jag dela på en flaska så gör jag det direkt och fyller upp en 1/2-flaska, korkar igen och ställer mörkt och svalt. Sparar ett sådant vin en vecka eller två och aldrig om det har lite ålder.

Hade gärna sett ngn enklare plugg/kork+kvävgas för att kunna dricka bättre viner glasvis hemma. Är det ngn som känner till om det finns ngt sådant på marknaden ?
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders. Var det du som satt i baren under kvällen?. Vi gick vid 21.45
Anders Landström skrev:
En del gott och blandat på Eriks Vinbar igår. Började med en 2001 Château Cos d'Estournel Inte säker på det här flaskan, antingen var det i en extrem tunnel eller inte helt korrekt. Det var lite debatt kring vinet och i slutändan dömdes det som icke-korrekt. Fanns en del Cos-toner i det men vinet var på ett konstigt sätt olinjärt, lite beska toner i smaken och platt. Inte alls som den 2001a jag hade tidigare i år.

Efter ett tag ramlade Sjödin med respektive in. Jag blev presenterad som "finewines du vet" och kan inte riktigt bedömma blicken jag fick, men det var nog inte beundran :)

Forsatte iallafall med en 1996 Bollinger R.D. Som vanligt bra, ett av de stora viner från 1996 och det fortsätter att imponera. Såg inte degdatum på denna flaska men vinet kändes än yngre än några av de jag druckit på sistone. Ligger mer åt BdB-hållet än vad man kan förvänta sig av en sådan blandning. Mycket mineraler som kopplas med en frisk syra. Inte lika brödig som andra årgångar av R.D men komplexiteten finns där. Lång, lång eftersmak. Är ett riktigt "släng dig i väggen-vin" för alla RD-hatare som finns där ute.

Tog sedan in en Red Ale som passade bättre till blodpuddingen med fläsk vilken blev min kvällsmåltid. Båda mycket bra.

Fortsätter på den inslagna champagnelinjen och det är lite kul med debatten på forumet kring Jacques Selosse Initiale då den också debatterades i baren. Flaskan var degad februari 2010 och som med många 2010-degade viner från Selosse så är det riktigt bra. Jag vet faktiskt inte hur många Initiale jag druckit men det är absolut ett vin som oftast är bra. Lite fetare, inte lika krispigt som V.O, lite mer "skitigt" men ett vin som är enkelt, rättframt att dricka, Fin balans, naturligtvis den oxiderade stilen från Selosse (som var det som diskuterades, bra eller dåligt). Den är ju inte lika framträdande i Initiale som exempelvis Substance men den finns där. Tycker att Initale är ett vin som visar på vad Selosse kan, förstår att det inte är hans bästa druvor, från vingårdar längre ner på sluttningen men ändå så har vinet en koncentration som få andra viner i den här klassen kan visa. Prisvärt, kanske inte men det är ju inte därför man dricker hans viner.

Avslutar med en 2010 Jean-Michel Guillon Bourgogne Vafalls, en simple bonn-bourgogne, var har hänt. Var egentligen sugen på en Barolo men då jag redan provat den som fanns på glas så provade jag denna istället. Ganska rättfram, lite grov Bourgogne, absolut inget dåligt vin men å andra sidan inget finsmakarvin heller. Ska kanske drickas ur vanliga drickglas på en trevlig picknick. Men det är ett av de vinerna man inte behöver fundera så mycket på, inte analysera utan bara dricka. Gör man kanske lite för lite av. Man hamnar ju rätt snabbt i att alltid analysera vinerna man dricker.

Comtes är riktigt bra och naturligtvis en klass bättre än Initial. Jag gör det enkelt för mig och gillar båda :)

PS. När var du på Eriks Vinbar? Vi bör ha varit där ungefär samtidigt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

jocke skrev:
Är nog en av de få som inte är så förtjust i Initial.

Tom Stevenson, som tillsammans med Michael Edwards nog är världens främsta champagneskribent, brukar heller inte gilla Selosse viner.

Som ett exempel skrev han ca 2003 om Brut Tradition, föregångaren till Initial: Neither this year's nor the last edition's submission survived my blind tastings because of raw, estery, oak aromas, but the last edition's Brut Tradition (the back label of which states that it was disgorged 04/07/2000) was deliciously fresh and clean with intense, crisp fruit 12 months later. However, I have been experimenting with the effect of post-disgorgement ageing on all Selosse cuvées for five years and this was an exception. In most cases, the raw, estery oak does not magically disappear and in a number of instances the wines darken and oxidise quite rapidly.

Han har senare också hävdat att "the wines do not live up to either his abilities or his terroir."
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Då blir jag intresserad att veta vad du öppnade upp som tröst ;)

Det var något av ett arbetsrelaterat besök så det blev inget alls dessvärre.
Han kom däremot upp till Stockholm runt midnatt och skulle enligt egen utsago hjälpa till att dricka upp det som fanns kvar när han var framme, vet dock inte hur det blev med det.
 
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Tom Stevenson, som tillsammans med Michael Edwards nog är världens främsta champagneskribent, brukar heller inte gilla Selosse viner.

Som ett exempel skrev han ca 2003 om Brut Tradition, föregångaren till Initial: Neither this year's nor the last edition's submission survived my blind tastings because of raw, estery, oak aromas, but the last edition's Brut Tradition (the back label of which states that it was disgorged 04/07/2000) was deliciously fresh and clean with intense, crisp fruit 12 months later. However, I have been experimenting with the effect of post-disgorgement ageing on all Selosse cuvées for five years and this was an exception. In most cases, the raw, estery oak does not magically disappear and in a number of instances the wines darken and oxidise quite rapidly.

Han har senare också hävdat att "the wines do not live up to either his abilities or his terroir."

En sak med Selosse Initale/Brut är väl att de kan vara lite ojämna. En av de bästa jag druckit och det var fler erfarna personer med var en degad 1999 som vi drack förra året. Vid samma tillfälle så provade vi en 1998 som inte alls nådde upp till samma klass.

Men generellt tycker jag de är bra. Inget vin för lagring men att dricka direkt så blir jag sällan besviken.

Sedan läser jag väl Stevensons inlägg ovan som tveksamhet kring Initale/Brut snarare än Selosse överlag.
 
Toppen