Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev lite Pinot Noir förra veckan på en vinprovning jag höll för kollegorna på kontoret:

2011 Rua Pinot Noir http://www.systembolaget.se/6265
Ungt vin som är väldigt mycket bär-dricka (hallon smultron) och dessutom ganska snäll och nästan lite saftig. Klingar inte så kraftigt Pinot Noir men är inte alls dålig utan snarare ett enkelt exempel på en drickbar budget-Pinot från NZ. Ganska kort i smaken. Drick gärna lite svalare än vanligt.

2007 Gibbston Valley Pinot Noir
Lite mognad på den här både i färg och doft. Doften breder ut sig fint och bjuder på lingon, björnbär, diskreta fat och lite svart skogsmylla.
Smaken svarar upp bra mot det som doften lockar med och man bjuds på bra kropp, fin fruktsyra och längd. Lite låg i tanninerna redan så det är bara att öppna och konsumera. Gott vin !

2010 Craggy Range Te Muna Road Pinot Noir http://www.systembolaget.se/90183
Stor doft av färska mosade bär (kärsbär, jordgubb) med hög intensitet. Lite lakrits och stall är med ett tag i början men droppar av efter ett tag. Smakpaketet är bra med bra friskhet, en del mjuka tanniner men lite kort i svansen.

2009 Calvert Pinot Noir, Pyramid Valley Vineyards http://www.systembolaget.se/90382
Stor doft med Bourgogne-ambitiösa drag av fat, söt mogen och kryddig Pinot-frukt pch en del animaliska toner som gär det hela väldigt läckert ihop. Skön tät smak också som bär länge i munnen. Bästa NZ-Pinot den här kvällen i min gom.

2009 Gevrey-Chambertin "Ostrea", Louis Trapet http://www.systembolaget.se/95213
Redan färgen skvallrar om att ngt inte står rätt till här. Ljust röd med orangea drag i en 09:a (?)
Oangenäm syrlig doft med flyktiga drag och lätt unken fatton. Smaken är bara kartig och oangenämt syrlig och utan frukt som bär upp. Kort, intetsägande och rent ut sagt dålig.

Får man köpa in sånt här skräp och dessutom ta 400:- för det ? Svaret borde naturligtvis vara nej men ändå vekar det vara just bland SBs Bourgogne-sortiment som man hittar dom här minorna allt som oftast. På 80-talet hade jag och några vänner som provade vin ett skämtsamt uttryck om tunna, snipiga och chaptaliserade röda viner som löd "13% och ingen frukt, det måste vara Bourgogne". Vi hade tre flaskor på den här provningen och alla var likadana så det var ingen dålig flaska i alla fall.

2009 Vosne-Romanée, Camille Giroud http://www.systembolaget.se/99332
Här stämmer färgen lite bättre med vad man kan förvänta sig av en 09:a och det finns t.o.m lite purpur kvar i kanten. Doften börjar inte heller här speceillt bra även om det inte kommer i närheten av skräpet ovan. Som tur var så vädrades en liten spritton och en lätt instängd ton av gamla fat bort efter en kort stund och en skön varm lite mer plommonaktig doft samsas med jordgubbar och lite örter. Inga större besvikelser eller överraskningar i munnen heller utan allt matar på som förväntat men med lite mer tanniner från fat (och stjälkar?) än de andra vinerna.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
2009 Gevrey-Chambertin "Ostrea", Louis Trapet http://www.systembolaget.se/95213
Redan färgen skvallrar om att ngt inte står rätt till här. Ljust röd med orangea drag i en 09:a (?)
Oangenäm syrlig doft med flyktiga drag och lätt unken fatton. Smaken är bara kartig och oangenämt syrlig och utan frukt som bär upp. Kort, intetsägande och rent ut sagt dålig.

Får man köpa in sånt här skräp och dessutom ta 400:- för det ? Svaret borde naturligtvis vara nej men ändå vekar det vara just bland SBs Bourgogne-sortiment som man hittar dom här minorna allt som oftast. På 80-talet hade jag och några vänner som provade vin ett skämtsamt uttryck om tunna, snipiga och chaptaliserade röda viner som löd "13% och ingen frukt, det måste vara Bourgogne". Vi hade tre flaskor på den här provningen och alla var likadana så det var ingen dålig flaska i alla fall.

Oj, att det skulle vara så dåligt hade jag inte trott. Jag har själv inte prövat något från firman, dels därför annat kommit i vägen men mest kanske därför att jag på förhand varit lite tveksam till stilen. Men att det kvalitetmässigt inte skulle hålla, det intrycket har jag inte fått när man läst runt. Producenten åker knappast högre upp i prova-på-högen efter din post.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
2009 Gevrey-Chambertin "Ostrea", Louis Trapet
Redan färgen skvallrar om att ngt inte står rätt till här. Ljust röd med orangea drag i en 09:a (?)
Oangenäm syrlig doft med flyktiga drag och lätt unken fatton. Smaken är bara kartig och oangenämt syrlig och utan frukt som bär upp. Kort, intetsägande och rent ut sagt dålig.

Får man köpa in sånt här skräp och dessutom ta 400:- för det ? Svaret borde naturligtvis vara nej men ändå vekar det vara just bland SBs Bourgogne-sortiment som man hittar dom här minorna allt som oftast. På 80-talet hade jag och några vänner som provade vin ett skämtsamt uttryck om tunna, snipiga och chaptaliserade röda viner som löd "13% och ingen frukt, det måste vara Bourgogne". Vi hade tre flaskor på den här provningen och alla var likadana så det var ingen dålig flaska i alla fall.

Mycket märkligt, låter dessutom inte alls som årgångskaraktäristik för 09. Har provat Ostrea i andra årgångar, och det brukar vara ett mycket seriöst vin för att vara på village-nivån. Jag tycker inte alls att Trapet är dåliga, och satte "87-88 p" deras Marsannay 09 (enklare än Ostrea) och den föll väl inom årgångskaraktären. Deras importör (Tryffelsvinet) har ju flera andra mer eller mindre bra Bourgogne-producenter i sitt stall och brukar absolut veta vad de gör. Något måste ha gått galet här, frågan är bara vad. Om det var tre flaskor som var så här tycker jag du ska höra av dig till importören!
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Mycket märkligt, låter dessutom inte alls som årgångskaraktäristik för 09. Har provat Ostrea i andra årgångar, och det brukar vara ett mycket seriöst vin för att vara på village-nivån. Jag tycker inte alls att Trapet är dåliga, och satte "87-88 p" deras Marsannay 09 (enklare än Ostrea) och den föll väl inom årgångskaraktären. Deras importör (Tryffelsvinet) har ju flera andra mer eller mindre bra Bourgogne-producenter i sitt stall och brukar absolut veta vad de gör. Något måste ha gått galet här, frågan är bara vad. Om det var tre flaskor som var så här tycker jag du ska höra av dig till importören!
Jag tycker också det låter märkligt. De gör två villageviner från Gevrey-Chambertin och Ostrea är det tätare, lite tuffare vinet.
3 defekta flaskor är, tyvärr, ingen omöjlighet så jag tror också på ett snack med Tryffelsvinet.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vi fyller på med lite mer pinnar, av bättre kvalite dessutom...

Den vansinnigt täte Latourmogulen François Pinault kan inte låta bli att böka runt i rivalregionen. Nyligen köpte han några ar Montrachet för fantasipengar. Så små arealer att det spekulerats i om vinet ens kommer att kommersialiseras. Ja varför inte... några hundra flaskor/årgång egenodlad Montrachet vore väl käckt att ha till söndagstorsken. Tidigare har han köpt firman Rene Engel, som stod utan roder efter att sonsonen till Rene, Phillipe, dött i förtid. Relativt, jag tror de har en 4-5 årgångar under bältet nu, nystartade är de alltså, Domaine d'Eugenie, varifrån den av mig uppkorkade Vosne-Romanée, 2008 kom. Det är ett vågspel att öppna 2008:eek:r just nu, långt ifrån mogna, men med en vikande primärfrukt så finns risken att en vägg med syra, och ibland tanniner, är det som möter en; icke här. I huvudsak mörkfruktigt, med en fin syra och en liten trevlig kryddighet. Tillräcklig längd fanns där också. Med en Bordeauxtjomme bakom spakarna kunde man kanske frukta överextraktion och tokfat, men nej då, jag tycker det känns balanserat. Det enda lilla som stör är en liten mjölkton, men det är en bagatell. Vinet var säkert trevligare för 1-2 år sen eller om 6-10. Men trots det var det absolut inte bortkastat att öppna en pava nu. Köpt för en tvåhundring på rea.

Domaine J-F Mugnier är oftast dyrt, mycket så. Därför är det glädjande att han för ett par år sedan fick tillbaka Clos de la Maréchale. Minns jag rätt så var det tidigare Faiveley som brukade vingården via långlån. Nu när den haussade (det är säkert vältjänt, jag har inte prövat något annat) J-F plötsligt har hela nio ha ifrån mindre haussade N-St.-G, så finns det möjlighet att dricka lite ok prissatt dricka ifrån firman. Clos des Fourches är hans andravin ifrån vingården och det gjordes sista gången 2008, en sådan sopade jag i mig nyligen. Inte heller denna var stum och som sig bör för ett vin ifrån kommunen: mörk frukt (och röd, den är det nog J-F själv, och inte plätten, som ligger bakom), jord och typisk Nuits-lakrits (jag vet inte om lakrits är riktigt rätt beskrivning). Hög/lagom syra och finlemmat med medelfyllighet. Även om Nuits inte verkar bli min favoritkommun så var det inget snack om att vinet var klockrent. Köpt på samma rea och för samma pris som ovanstående.

Domaine Digioia-Royer är helt outtalbart, och riktigt bra. Haut Cotes de Nuits, 2010, flaska nr. 2 slinker ner i ett nafs. Precis såhär ska regionsbourgogne bete sig. Ok frukt med en del tanniner och medelsyra, lagom fyllighet och längd, viss kryddighet och komplexitet. Ett basvin som nästan verkar hämtat från Platons idévärld. Alltså: vinet överpresterar inte, utan är just så bra som det är passande för appellation. Det är inte störande gott på så sätt att det pockar på uppmärksamhet eller koketterar. Utan att lägga något nedvärderande i det är nog denna flaska det ultimata picknickvinet. En dryg hundring i pris.

Pris är oftast inte intressant, men med tidigare diskussioner lite här och var på brädan i minne, så tänkte jag att det kanske ändå var relevant info. Står man i startgroparna för att börja botanisera bland regionens viner så kan det vara kul att läsa att allt bra inte behöver vara snordyrt.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Silenos skrev:
Oj, att det skulle vara så dåligt hade jag inte trott. Jag har själv inte prövat något från firman, dels därför annat kommit i vägen men mest kanske därför att jag på förhand varit lite tveksam till stilen. Men att det kvalitetmässigt inte skulle hålla, det intrycket har jag inte fått när man läst runt. Producenten åker knappast högre upp i prova-på-högen efter din post.

Jag har också druckit Louis Trapet men mycket längre tillbaks och inga Village-viner. Dom vinerna var då helt korrekta och t.o.m ganska bra. Vad dom presterade på 80- och 90-talet i Grand Crû-segmentet har dock ingen eller liten bäring nu i ett helt annat segment. Kommer ihåg deras GC Chambertin -85 som ett silkigt, mycket fylligt och harmoniskt vin och ett av de viner som fick igång mig på Bourgogne ordentligt.


vintomas skrev:
Mycket märkligt, låter dessutom inte alls som årgångskaraktäristik för 09. Har provat Ostrea i andra årgångar, och det brukar vara ett mycket seriöst vin för att vara på village-nivån. Jag tycker inte alls att Trapet är dåliga, och satte "87-88 p" deras Marsannay 09 (enklare än Ostrea) och den föll väl inom årgångskaraktären. Deras importör (Tryffelsvinet) har ju flera andra mer eller mindre bra Bourgogne-producenter i sitt stall och brukar absolut veta vad de gör. Något måste ha gått galet här, frågan är bara vad. Om det var tre flaskor som var så här tycker jag du ska höra av dig till importören.

Nej det var definitivt ingen 09-karaktär där utan förde snarare tankarna till en övermogen 80- talare. Håller med dig om att Tryffelsvinet brukar ha många bra producenter i sitt sortiment (även om jag kanske inte räknar Louis Latour till en av dom) så jag var inte med här heller. Hade jag inte haft tre likadana buteljer i samma stil så hade jag nog gått helt på defekt flaska-teorin. Känns dock fel att returnera tre tomma pavor i 400-klassen till en importör. Tyvärr så var karaktären på provningen sådan att det var omöjligt att ta tillbaka vin till flaskorna då vi var 27st på tre flaskor och de flesta hade redan börjat prova av vinet då jag började misstänka att ngt inte stod rätt till.


kayaker skrev:
Jag tycker också det låter märkligt. De gör två villageviner från Gevrey-Chambertin och Ostrea är det tätare, lite tuffare vinet.
3 defekta flaskor är, tyvärr, ingen omöjlighet så jag tror också på ett snack med Tryffelsvinet.

Känns lite märkligt (och oroande) att 3 flaskor på raken kan vara så "off" och det var ju inte TCA här heller. Tyder i så fall på att en hel batch/fat/tank har haft ngn defekt. Får maila dom och höra vad dom säger.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Känns dock fel att returnera tre tomma pavor i 400-klassen till en importör. Tyvärr så var karaktären på provningen sådan att det var omöjligt att ta tillbaka vin till flaskorna då vi var 27st på tre flaskor och de flesta hade redan börjat prova av vinet då jag började misstänka att ngt inte stod rätt till.

Jag menade mer att du skulle kontakta dem och undra om det är något fundamentalt fel med vinet. Är hela produktionen som du säger borde de fått en massa restaurangreturer...
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på aw i fredags. En kompis bjöd mig på MUMM Cordon Rouge.Definitivt ingen champagne som jag haft ngt intresse av att dricka. Men eftersom jag inte har provat den och kompisen bjöd så ville man inte säga nej. En champagne full med citrus och apelsin och rätt torr. Enkel och alldeles för mycket citrus, apelsin smak för min del. Ungefär som att dricka citrusfrukter med champagne.
Igår blev Vilmart, Grand Cellier d'Or 2006. Väldigt trevlig doft med vanilj, äpple, mandel. En smörig, kryddig, mineralfylld champagne med stort inslag av ek. I min smak kanske lite för mycket. Tror definitivt att den kommer utvecklas mycket i källaren. Kan absolut drickas igen. Idag ger vi den 85 p
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Jag menade mer att du skulle kontakta dem och undra om det är något fundamentalt fel med vinet. Är hela produktionen som du säger borde de fått en massa restaurangreturer...
Gjorde det igår så vi får se vad dom svarar.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade en ung Barolo för några dagar sedan som visase sig förvånansvärt drickbar redan nu.

2007, Barolo Vigna Rocche, Erbaluna:
Erbaluna var en ny bekantskap för mig och jag har bara provat två 07:eek:r från området innan. 2007 verkar vara en årgång som delar många provare i två läger. Den kritiska sidan som inte riktigt gillar årgången brukar racka ner på att den är atypisk med alkoholhetta, russinaktig frukt och låg i syran. Kunde konstatera att det här vinet uppfyller två av de sistnämnda men ngn russinton kunde jag inte förnimma. Det är dock ett kraftpaket av rang för att vara en Barolo.

Dekanterade detta ganska kort innan vi drack den. Omedelbart nästan nockas man av en intensiv Nebbiolo-tjära men i positiva termer. Bakom detta lurar en tät mörk frukt med nyponkrydda och mörka bigarråer.

I munnen uppför sig det här mer åt hållet ung Tempranillo från Ribera del Duero än Piemontesisk Nebbiolo och jag tänker då mest på att tanninerna inte är så där ruffiga som dom brukar i så här unga Barolo. Fruktsyran flödar heller inte över även om den så klart finns där men är i förvånansvärt fin balans för att vara så ungt. Fatbehandlingen är också diskret och ingen ny ek finns där överhuvudtaget. Det känns sammantaget som en bra fusion av modernt och traditionellt.

Summa summarum ett vin jag skulle vilja ha mer av (och dricka de närmaste 5 åren) för att komplettera mot de mer friska syrastinna exemplaren från regionen.

Inhandlades hos Merolli för några månader sedan och verkar finnas kvar. (http://shop.carlomerolli.dk/produkter/1 ... -la-morra/)
 

downtown

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev lite skumpa på Prime winebar igår:
Billecart-Salmon Brut Sous Bois
Billecart-Salmon Grande Cuvée 2004
Diebolt-Vallois Prestige Blanc de blancs
 
SV: Idag dricker vi

downtown skrev:
Blev lite skumpa på Prime winebar igår:
Billecart-Salmon Brut Sous Bois

Hur var den, varit lite sugen på att prova den då Billecart-Salmon nästan gör en 180 graders sväng här? Var eken väldigt tydlig? Speciellt då du drack de andra två vinerna som jämförelse.
 

downtown

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ja, eken var mycket tydlig. Jag gillade den, men skulle nog inte köpa en låda av den. Tror faktiskt att jag skulle tröttna på den. Jag upplevde den lite lik André Jacquart Brut Experience BdB 2005 i stilen, som jag dock tycker är bättre.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

downtown skrev:
Blev lite skumpa på Prime winebar igår:
Billecart-Salmon Brut Sous Bois
Billecart-Salmon Grande Cuvée 2004
Diebolt-Vallois Prestige Blanc de blancs
Drack du verkligen Grande Cuvee 2004?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

downtown skrev:
Ni har så rätt. Självklart ska det vara Vintage 2004. :-[
Spinner vidare på Anders 180 graders kommentar. Sous Bois känns väldigt annorlunda jmf med deras övriga champagner. Tycker den känns väldigt tung och lite klumpig. Dricker mycket hellre deras Blanc de blancs och Rose!
 

downtown

Medlem
SV: Idag dricker vi

BdB:n har jag inte druckit, däremot rosén på halvflaska. Det är nånting som gör att jag har svårt för en del champagne på halvflaska. Tyckte den kändes ganska tung då jämfört med Deutz rosé som jag drack någon dag senare. Samma sak med Bollinger SC på halvflaska. Blir alldeles för tung jämfört med vanlig butelj.
 
Toppen