Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Bar57

Medlem
SV: Idag dricker vi

Faiveley NSG 1er Cru Aux Chaignots 2008.

Riktigt trevlig. Öppen rödbärigfrukt med skön kryddighet och bra använda fat. En vinnare i snökaoset!
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dopff & Irion, Gewurztraminer les Sorcières, 2008

Doftar aromatiskt av honung, torkad aprikos, ingefära, lite druvigt och lätt av fläderblom. I munnen är det halvsött, väldigt visköst med inslag av torkad aprikos, honung och kryddig ingefära. Låg syra.


Ett roligt och rätt gott vin. Inte så där extremblommig som Gewurz kan vara - även om det blir en smula kvalmigt. Men aromatisk och väldigt fet med bra koncentration. Största bristen för Gewurz tycker jag är bristen på syra. Nu har det ju några år på nacken - är det generellt så att det väldigt blommiga lägger sig med åren? Känns också som att det kunde vara lite botrytis men det kanske bara är den relativa mognaden som visar sig?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Bollinger R.D 1996 på operakällaren.

Doftar väldigt moget, första glaset avslutades med mycket citrus. Andra glaset väldigt öppet men oj vad den klarar och ligga mycket längre...
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

En trevlig kväll med bekanta resulterande i följande dryck (och mat):

Bruno Paillard, Brut Assemblage, 2002 (Ulivo - fårost och prosciutto på vildsvin). Doftar härligt av mogna gula äpplen, mandel och briochebrödigt. I munnen: vettig syra och bra koncentration.

En väldigt trevlig champagne! Som sagt väldigt fin koncentration och absolut tillräcklig syra (och då har jag ändå rätt höga krav på att syran ska vara ordentligt märkbar och markerad - som någon annan sa: lite "syrafreak", i mina vita viner generellt och i synnerhet när det bubblar). Passade sjyst till de salta tilltuggen.

Elio Grasso, Casa Maté, Barolo, 2004 (risotto med kastanjechampinjon, renskav och tryffelolja) Klassisk nebbiolodoft av mörka, smått kirschiga, körsbär, tjära, lite multna jordgubbar, skönt kryddig, torkade rosblad. Smakmässigt detsamma med tyngd på de tunga mörka körsbären, tjäran och kryddigheten. Väldigt snälla tanniner men lite lite för mycket alkoholhetta (14%).

Gott, riktigt gott! ...och oväntat tillgänglig för att vara så ung - tanninerna är inte nära på att bita ifrån för mycket. Det enda negativa jag har att säga är att det är något alkoholstarkt, men det stör inte tokmycket. Lysande match till risotton.

Sen avverkades lite fransk likör (underskattat efterdricka) i tre varianter: ros, kastanj och bergamott. Här stack bergamotten ut som den trevligaste och mest nyanserade.

En flaska washington-bubbel (methode classique) gick också åt: Domaine ste Michelle. Doftar friska gula äpplen och grövre brödighet. I munnen lätt, gula äpplen och lite jästigt. (för) låg syra.

Enkelt, lätt och väl syrafattigt.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Krug 1996. Drack hela själv, mestadels utan tilltugg.
Inte så mycket bubblor...men rackarns god. Växlade mellan god och underbar, perfektionen själv.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Krug 1996. Drack hela själv, mestadels utan tilltugg.
Inte så mycket bubblor...men rackarns god. Växlade mellan god och underbar, perfektionen själv.

Lyxigt! Den lär ju vart smarrig!
 
SV: Idag dricker vi

Åt mitt första julbord på många år igår. Efteråt tog vi hissen ner till Eriks Vinbar och drack lite smått och gott. Bland annat

Krug Rosé Korken var märkt 651 så om allt stämmer så är den degad 2006. Exotiska frukter, röda mogna bär , friskt doft, mineralitet, lite pepprig. Smaken är fortsatt friskt och vinet känns yngre än korken meddelar. Mycket bra Krug Rosé.

2006 Joseph Drouhin 1er Cru Les Amoureuses Två flaskor med en väldigt stor variation. Den ena var stängd och saknande den frukt och friskhet som den andra flaskan uppvisade. Ingen defekt men förvånande att det var så stor skillnad. Den bättre flaskan doftade av vilda hallon. Trevligt frisk doft, Mjuk, lite silkig smak men något svag på syran. Saknade lite koncentration. Ett bra vin men inte i klass med vad jag tycker andra Amoureuses har levererat.

1975 Deutz , på magnum. Det här var ett otroligt bra vin , klart en av de bättre champagnerna jag druckit på sistone. Initial mognad med toner av brioche, nötter och lite ungsbakade äpplen. Vinet är fortfarande väldigt ungt och blindat gissade en person som har bra vinprovarerfarenheter på 1995. Lång lång eftersmak. Det var en riktigt trevlig upplevelse

531861_10151175412861188_1715300517_n.jpg


Comtes 2000 Med 2002 och 2004 i färskt minne så är 2000 ett gott vin men ligger i skymundan av dessa två. Kom ju lite sent på kvällen men den imponerade inte så mycket på mig. Känns svagar nu än när det släpptes och kanske är inne i någon fas. Tycker många 2000 är lite fladdriga generellt just nu.

Till lutfisken drack vi för övrigt en 2010 Jean-Michel Guillon Marsannay Clos des Portes Skön Bourgogne med mycket svarta vinbär, kryddor och mogna körsbär i doften. Väldigt fin textur och koncentration med en underliggande mineralitet.
Fungerade väldigt bra till maten och var en riktigt bra överrraskning. Aldrig druckit något från denna odlare förut.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

I fredags blev det findricka av det exklusivare slaget! ;D
En polare som vet att jag gillar både hårdrock och vin tyckte att den perfekta presenten såklart måste vara ett hårdrocksvin.
Så jag fick en flaska Motorhead Shiraz. Jippi!

Jag korkade upp den direkt till hans stora förvåning. -"Va? Ska du inte spara den?"

Maken till otrevligt vin var det länge sen jag drack... Fruktsörja i misslyckad symbios med syntetiska, artificiella toner av aceton och oangenämt metallisk syra. Ett glas fick det bli, resten bidde sås igår.
 
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
I fredags blev det findricka av det exklusivare slaget! ;D
En polare som vet att jag gillar både hårdrock och vin tyckte att den perfekta presenten såklart måste vara ett hårdrocksvin.
Så jag fick en flaska Motorhead Shiraz. Jippi!

Jag korkade upp den direkt till hans stora förvåning. -"Va? Ska du inte spara den?"

Maken till otrevligt vin var det länge sen jag drack... Fruktsörja i misslyckad symbios med syntetiska, artificiella toner av aceton och oangenämt metallisk syra. Ett glas fick det bli, resten bidde sås igår.

Helt i enlighet med imagen. Varför blev du förvånad :)

PS Drack du inget roligare på Djuret och Eriks Vinbar?
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
I fredags blev det findricka av det exklusivare slaget! ;D
En polare som vet att jag gillar både hårdrock och vin tyckte att den perfekta presenten såklart måste vara ett hårdrocksvin.
Så jag fick en flaska Motorhead Shiraz. Jippi!

Jag korkade upp den direkt till hans stora förvåning. -"Va? Ska du inte spara den?"

Maken till otrevligt vin var det länge sen jag drack... Fruktsörja i misslyckad symbios med syntetiska, artificiella toner av aceton och oangenämt metallisk syra. Ett glas fick det bli, resten bidde sås igår.

Jag tror den metalliska syran var noga planerad ;)

När man tänker på Motorhead tänker man inte på drycker med klass direkt. Lemmy själv är ju beroende av en dryck som säkert är ännu värre än Motorhead vinet nämligen Jack och Cola. ;)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Helt i enlighet med imagen. Varför blev du förvånad :)

PS Drack du inget roligare på Djuret och Eriks Vinbar?

Näe, inget att skriva hem till mamma om...
Ett glas Clos du Chateau De Bligny Cuvée 6 cépages på Eriks och något enklare byvin jag inte ens minns namnet på på Djuret. Där blev det mest öl faktiskt.

Skumpan på Eriks, Blignyn, har jag druckit tidigare vill jag minnas. Eller finns det fler Slottsskumpor med fler druvor i än denna?
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Under veckan har det blivit lite nya bekanskaper, Gonet Extra brut. Knastertorr, otroligt lite bubblor, nästa obefintliga, dofter av citrus, vanilj. Smak av mineral, brödig, ung och absolut inget för mig. Sen blev det Geoffroy Expression. deg 2012. Kraftig, röda äpplen Alldeleles för ung och instängd. Återigen en champagne jag undviker. Sen blev det en Geoffray Rosé deg 2012. Väldigt mycket hallon, jordgubbsdoft, fyllig. Återigen en otäck champagne. Usch. Igår öppnade jag en Delamotte, operakällaren, blanc de blancs. Hade inga stora förhoppningar och de uppfylldes inte. Den här champagnen utvecklas nog väldigt mkt genom lagring, men kommer ändå inte bli ngn bra champagne. Rekommenderar ingen av dessa fyra men som ni vet är smaken som baken. Får bli en Comtes de champagne för att återställa balansen av god champagne :)
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Guillame de Vergy, Brut, Crémant de Bourgogne (risotto med kräftor och sparris - blev inspirerad av tråden i "Mat & dryck, restaurangbesök" :) ) Doftar av friska gröna och gula äpplen, citron, lite smörigt, lätt blommigt, jästigt och mineralantydan. Smakar hårda syrliga äpplen, citron, jäst, metallisk mineralitet. Lite beska och viss sötma.

Helt ok bubbel i lätt och enkel stil - påminde lite om en ung enkel chablis fast med bubblor då. Beskan är lite störande och det är lite för sockrigt. Om jag minns rätt köptes detta väldigt billigt på supermarket i Beune bara för att pröva. Levererade ändå ok. Funkade skapligt till maten.
 
SV: Idag dricker vi

Provade fem olika 2011 Patrick Piuze ikväll. Har haft förmånen att dricka och köpa hans produktion under en kort period och han har snabbt blivit en av mina favoriter. Jag kan inte sätta fingret på det men hans stil är inte klassisk Chablis ändå lyckas han fånga områdets unika karaktär. Allt till ett enligt mig mycket rimligt pris.

Terroir de Chablis.Kvällens instegsvin. Mineralig med mycket gröna , friska äpplen och citrus. Bra frisk syra med en ganska tydlig fruktsötma från mogna druvor. Mellanlångt avslut men vinet dör inte på något sätt. Varför kan inte sådant här sälja på Systembolaget istället för de massproducerade leverantörer man väljer. Kan lagras ett par år men om jag får tilldelning dricker jag de nog hyfsat snabbt.

Premier Cru Vaillons "Les Minots Här händer det mer.,komplexare doft med lite honung ovanpå mineraliteten.Krispig lite bitig smak som hänger kvar längre i munnen. Ska definitivt ligga ett par år men med dekantering går det bra att dricka nu

Premier Cru Les Fôrets Aprikos , flinta och lite sälta. Fetare och krämigare än Vaillons men syran finns där. På ett sätt mer tillgänglig nu men det känns också som att den kommer växa mer än Vaillons med lagring

A97wyfBCAAAUlhY.jpg


Fick också förmånen att prova två Grand Cru och min fråga var förstås, kommer dessa på magnum :) . Det här är viner som ska lagras, inte för att de inte går att dricka nu utan på grund av deras kvalité och hur mycket kapacitet det finns

Grand Cru Blanchots. Friska citrusfrukter, grape, söta citroner, krita. Ren frisk smak som är koncentrerad. Lång eftersmak. Absolut ett lagringsvin. Jag skulle låta det ligga åtminstone 5 år innan jag skulle röra det.

Grand Cru Les Clos. Kvällens vin. Trevlig , komplex näsa med förutom frukten och mineralerna också adderar en liten rökighet. Fokus och koncentration sammafattar väl smaken som följde med mig när jag vandrade hem i snöröken. Ser fram emot att få öppna en flaska med Martin om en 10 år eller så. Kan naturligtvis drickas innan dess men tålamod är väl något som alla vi vinnördar har, eller hur :)

Grattis till Caviste som plockat upp denna odlare.

A97xmyECIAEM7O1.jpg
 

perpro

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
...men om jag får tilldelning dricker jag de nog hyfsat snabbt.

Trevligt, tack för recensionerna. Undrar var man kan få tilldelning någonstans? Kanske vid två tiden i eftermiddag? :p (Fan, jag som har fullt i källaren...)
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jag som också har "köpstopp" och fullt i vinkylen...


Men ja, blir väl att hänga på låset vid 14. Igen. Fan. Kul för de som får köpa Grand Cru:na också, inte alls avis (även om min plånbok drar en lättnandens suck)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Provade fem olika 2011 Patrick Piuze ikväll. Har haft förmånen att dricka och köpa hans produktion under en kort period och han har snabbt blivit en av mina favoriter. Jag kan inte sätta fingret på det men hans stil är inte klassisk Chablis ändå lyckas han fånga områdets unika karaktär. Allt till ett enligt mig mycket rimligt pris.

Terroir de Chablis.Kvällens instegsvin. Mineralig med mycket gröna , friska äpplen och citrus. Bra frisk syra med en ganska tydlig fruktsötma från mogna druvor. Mellanlångt avslut men vinet dör inte på något sätt. Varför kan inte sådant här sälja på Systembolaget istället för de massproducerade leverantörer man väljer. Kan lagras ett par år men om jag får tilldelning dricker jag de nog hyfsat snabbt.

Premier Cru Vaillons "Les Minots Här händer det mer.,komplexare doft med lite honung ovanpå mineraliteten.Krispig lite bitig smak som hänger kvar längre i munnen. Ska definitivt ligga ett par år men med dekantering går det bra att dricka nu

Premier Cru Les Fôrets Aprikos , flinta och lite sälta. Fetare och krämigare än Vaillons men syran finns där. På ett sätt mer tillgänglig nu men det känns också som att den kommer växa mer än Vaillons med lagring

A97wyfBCAAAUlhY.jpg


Fick också förmånen att prova två Grand Cru och min fråga var förstås, kommer dessa på magnum :) . Det här är viner som ska lagras, inte för att de inte går att dricka nu utan på grund av deras kvalité och hur mycket kapacitet det finns

Grand Cru Blanchots. Friska citrusfrukter, grape, söta citroner, krita. Ren frisk smak som är koncentrerad. Lång eftersmak. Absolut ett lagringsvin. Jag skulle låta det ligga åtminstone 5 år innan jag skulle röra det.

Grand Cru Les Clos. Kvällens vin. Trevlig , komplex näsa med förutom frukten och mineralerna också adderar en liten rökighet. Fokus och koncentration sammafattar väl smaken som följde med mig när jag vandrade hem i snöröken. Ser fram emot att få öppna en flaska med Martin om en 10 år eller så. Kan naturligtvis drickas innan dess men tålamod är väl något som alla vi vinnördar har, eller hur :)

Grattis till Caviste som plockat upp denna odlare.

A97xmyECIAEM7O1.jpg


Delar verkligen inte din uppfattning om Grand Cruerna men kanske drack du från andra flaskor eller prickade in en annan fas i de två spädbarnens första levnadstimmar... ;) Blanchots gav mig noll och ingenting på näsan för att efter envist snurrande ge lite fina, eleganta blommor. Les Clos lite bredare och kralligare men även den nästan helt stängd. Ingen tvekan om att potentialen finns men oj va tight och slutet idag. Lite frustrerande när man känner att det finns där men inte släpper... Blir nog fantastiska efter lite lagring.

Tycker de två 1er cruerna levererade klart bäst. En smakfull, liten aning av ek från de gamla faten som ger en rondör till den fina, krispiga mineraliteten. Gott!
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Delar verkligen inte din uppfattning om Grand Cruerna men kanske drack du från andra flaskor eller prickade in en annan fas i de två spädbarnens första levnadstimmar... ;) Blanchots gav mig noll och ingenting på näsan för att efter envist snurrande ge lite fina, eleganta blommor. Les Clos lite bredare och kralligare men även den nästan helt stängd. Ingen tvekan om att potentialen finns men oj va tight och slutet idag. Lite frustrerande när man känner att det finns där men inte släpper... Blir nog fantastiska efter lite lagring.

Tycker de två 1er cruerna levererade klart bäst. En smakfull, liten aning av ek från de gamla faten som ger en rondör till den fina, krispiga mineraliteten. Gott!


Inte lika avundsjuk längre!
 
Toppen