Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

perpro

Medlem
Sv: Idag dricker vi

Hehe, tänkte skriva samma sak Keen. Men jag känner ju inte Jos.

Kan tycka att Caviste går bort sig lite i marknadsföringen. Varför hålla släppen hemliga? Om så, varför bjuda "löst folk" på provning innan och låta de blogga om det så att alla förstår vad som kommer...? Blir lite fjantigt

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Keen

slan
SV: Sv: Idag dricker vi

perpro skrev:
Hehe, tänkte skriva samma sak Keen. Men jag känner ju inte Jos.

Kan tycka att Caviste går bort sig lite i marknadsföringen. Varför hålla släppen hemliga? Om så, varför bjuda "löst folk" på provning innan och låta de blogga om det så att alla förstår vad som kommer...? Blir lite fjantigt

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Vet inte riktigt svaret på första, men på andra tror jag att folk som har fack på grappe får gå på provning och har förtur att beställa.
 
SV: Sv: Idag dricker vi

Keen skrev:
Inte lika avundsjuk längre!

Du behöver inte vara avundsjuk

Jos skrev:
Delar verkligen inte din uppfattning om Grand Cruerna men kanske drack du från andra flaskor eller prickade in en annan fas i de två spädbarnens första levnadstimmar... ;) Blanchots gav mig noll och ingenting på näsan för att efter envist snurrande ge lite fina, eleganta blommor. Les Clos lite bredare och kralligare men även den nästan helt stängd. Ingen tvekan om att potentialen finns men oj va tight och slutet idag. Lite frustrerande när man känner att det finns där men inte släpper... Blir nog fantastiska efter lite lagring.

Tycker de två 1er cruerna levererade klart bäst. En smakfull, liten aning av ek från de gamla faten som ger en rondör till den fina, krispiga mineraliteten. Gott!

Vet inte om det är så stor skillnad på din och min syn. Jag tycker också att de 1cru leverade bäst för kvällen. Håller inte med om att Grand Cru var så slutna men som jag skrev, ska lagras, vilket väl gäller för många Chablis Grand Cru på marknaden

perpro skrev:
Hehe, tänkte skriva samma sak Keen. Men jag känner ju inte Jos.

Kan tycka att Caviste går bort sig lite i marknadsföringen. Varför hålla släppen hemliga? Om så, varför bjuda "löst folk" på provning innan och låta de blogga om det så att alla förstår vad som kommer...? Blir lite fjantigt

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det var en provning på Grappe som inte bara lösa bloggare var inbjudna till :) (har inte läst några bloggar dock om 2011an, det här är ju ett forum, för dialog :)) Om du jämför med de stora importörerna så är det ju bara vissa skribenter som blir inbjudna. Oftast när det gäller så här små volymer får inte ens de prova. Men Caviste marknadsföring för Martin svara på och han tar nog gärna emot synpunkter
 

Jos

Medlem
SV: Sv: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Vet inte om det är så stor skillnad på din och min syn. Jag tycker också att de 1cru leverade bäst för kvällen. Håller inte med om att Grand Cru var så slutna men som jag skrev, ska lagras, vilket väl gäller för många Chablis Grand Cru på marknaden
Uppfattade som att du hade skrivit Les Clos som kvällens vin, - därför. Men för att ingen ska missuppfatta... Jag köper gärna nån Clos av Caviste om jag skulle få chansen!

Vad gäller provningen så var det ren flax för mig. Skulle hämta och lämna flaskor på Grappe och hade turen att få pröva lite utomordentligt trevlig Chablis :p Såg nu i min "andra" mail att jag även hade fått inbjudan till provningen men den skickades av Grappe, inte Caviste.
 

perpro

Medlem
Sv: Idag dricker vi

Visst. Och jag tycker det är kanon med förhandstips från er. Jag har inget behov av någon inbjudan, missförstå mig inte.

Det är bara lite inkonsekvent att vara hemlig och samtidigt bjuda in på provning innan. Jag hade gärna fått se exakt vad lådan innehåller något dygn innan för att kunna surfa runt lite (och gärna läsa era intryck) innan jag bestämmer mig. Prova på ni.

Så, det enda jag tyckte var "lite fjantigt" är att hemlighålla innehållet från Caviste officiellt och några timmar senare kunna läsa era inlägg. Om det ändå kommer bli offentligt innan kan man ju gott meddela vad som kommer.

Så menade jag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
SV: Sv: Idag dricker vi

Jos skrev:
Uppfattade som att du hade skrivit Les Clos som kvällens vin, - därför. Men för att ingen ska missuppfatta... Jag köper gärna nån Clos av Caviste om jag skulle få chansen!

Det tycker jag fortfarande men jag skulle varit tydligare att det ska ligga. Hur man upplever vin är ju rätt intressant. Det är det som gör det spännande. Det enda "rätta" svaret är väl att det är den egna synpunkten som ska styra vilket vin man dricker :)

perpro skrev:
Visst. Och jag tycker det är kanon med förhandstips från er. Jag har inget behov av någon inbjudan, missförstå mig inte.

Det är bara lite inkonsekvent att vara hemlig och samtidigt bjuda in på provning innan. Jag hade gärna fått se exakt vad lådan innehåller något dygn innan för att kunna surfa runt lite (och gärna läsa era intryck) innan jag bestämmer mig. Prova på ni.

Så, det enda jag tyckte var "lite fjantigt" är att hemlighålla innehållet från Caviste officiellt och några timmar senare kunna läsa era inlägg. Om det ändå kommer bli offentligt innan kan man ju gott meddela vad som kommer.

Så menade jag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Var nog inte avsikten att någon skulle skriva men det kliade i fingrarna :) Nu har du ju fått läsa lite ändå men jag lovar att vara hemlig om jag nu får någon mer möjlighet att prova i "förväg" :)
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag har bara druckit Piuze en gång (Vaillons 2011) men var inte särskilt imponerad. En förmildrande omständighet kan vara att den dracks tillsammans med prestigechampagner vilket inte är så smickrande för en väldigt ung Chablis men ändå…
Det finns riktigt bra Premier Cru från Jean-Paul & Benoît Droin i beställningssortimentet, de kostar iofs ”onödigt” mycket med tanke på att samma viner på plats kostar 120-130kr men det är årgång 2008 resp 2009.
Jag vet dock inte priserna på Piuze eftersom jag inte varit med på Caviste maillista tidigare.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
[size=1.35em]Jag har bara druckit Piuze en gång (Vaillons 2011) men var inte särskilt imponerad. En förmildrande omständighet kan vara att den dracks tillsammans med prestigechampagner vilket inte är så smickrande för en väldigt ung Chablis men ändå…
Det finns riktigt bra Premier Cru från Jean-Paul & Benoît Droin i beställningssortimentet, de kostar iofs ”onödigt” mycket med tanke på att samma viner på plats kostar 120-130kr men det är årgång 2008 resp 2009.
Jag vet dock inte priserna på Piuze eftersom jag inte varit med på Caviste maillista tidigare.
[/size]

Kan säga direkt att jag inte trodde att det var samma vin jag provade igår. Fanns inget av det som jag "störde" mig på förra ggn. Var nog bara att det var liiiiite tufft att bli inputtad mellan Comtes -76, -96 och Salon 88 :D

Annars håller jag med dig om Jean-Paul & Benoit Droin, Har ett gäng Monte de Tonnerre -08 liggandes som är sjukt bra för den dryga tvåhundringen eller vad det nu var de kostade.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Kan säga direkt att jag inte trodde att det var samma vin jag provade igår. Fanns inget av det som jag "störde" mig på förra ggn. Var nog bara att det var liiiiite tufft att bli inputtad mellan Comtes -76, -96 och Salon 88 :D

Annars håller jag med dig om Jean-Paul & Benoit Droin, Har ett gäng Monte de Tonnerre -08 liggandes som är sjukt bra för den dryga tvåhundringen eller vad det nu var de kostade.

Det låter rimligt och jag får se till att ge det en ny chans helt enkelt :)
 

Caviste

Leverantör
SV: Idag dricker vi

Tack för synpunkterna perpro, det uppskattas.

Som Anders mycket riktigt påpekar så är det inte meningen att de skribenter och bloggare som får chansen att prova innan släppet ska hinna skriva innan det är släppt. Jag försöker hålla provningen så nära inpå släppet som möjligt av denna anledning. De flesta som skriver om viner de provat brukar behöva någon dag på sig för att sammanställa sina intryck i text. Jag brukar i förekommande fall be de som provar att vänta med att publicera till efter släppet men det gjorde jag inte igår och det är ju i slutändan helt upp till skribenten/provaren att avgöra om och när man publicerar. Nu var ju Anders väldigt flitig och plitade ner sina intryck relativt snabbt vilket ledde till att, får jag väl hålla med om, det upplevs som lite fånigt. Ingen skugga faller på honom för det.

Fridens,
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag skulle hellre se att du släpper tidigt vad som ingår i boxen samt att de som provat får ge sina omdömen innan möjligheten till köp kommer.
Har hänt fler än en gång att jag köpt på någons rekommendation här av något jag tidigare inte kände till och antagligen hade missat helt.
 

TEGE

Medlem
SV: Sv: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Hur man upplever vin är ju rätt intressant. Det är det som gör det spännande. Det enda "rätta" svaret är väl att det är den egna synpunkten som ska styra vilket vin man dricker :)
Amen.!
 
SV: Sv: Idag dricker vi

Jos skrev:
Uppfattade som att du hade skrivit Les Clos som kvällens vin, - därför. Men för att ingen ska missuppfatta... Jag köper gärna nån Clos av Caviste om jag skulle få chansen!

Vad gäller provningen så var det ren flax för mig. Skulle hämta och lämna flaskor på Grappe och hade turen att få pröva lite utomordentligt trevlig Chablis :p Såg nu i min "andra" mail att jag även hade fått inbjudan till provningen men den skickades av Grappe, inte Caviste.

Förstod att Grand Cruerna slöt sig mer och mer. Jag var där tidigt så fick kanske en annan syn på dem
 

Jos

Medlem
SV: Sv: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Förstod att Grand Cruerna slöt sig mer och mer. Jag var där tidigt så fick kanske en annan syn på dem
Så var det nog. Fick dock inga GC så det kvittar nu ;)

Tröstar mig med Savart Rosé nu, - riktigt bra men uuuung. Vill fylla på...
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Annars håller jag med dig om Jean-Paul & Benoit Droin
Jean-Paul&Benoît Droin är en av de allra bästa producenterna i Chablis sedan ett par år tillbaka. Riktigt fina viner till relativt snälla priser.
Vad gäller årgångarna på de som finns på SB så kan man inte lita på vad som står. Jag har vägrat hämta ut två gånger pga. att jag fått fel när jag beställt.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

2008 Ch. Malartic-Lagraviere:
Väldigt tät och mörk färg med purpur i kanten. Doften väller ur glaset med stor intensitet och domineras av korinter, mörk cassis, vanilj, krossad sten och kaffe. Svårt att ta näsan ifrån faktiskt. I munnen är det ganska rustikt i tanninerna och inte på ngt sätt tillslipat ännu. Munkänslan är dock väldigt bra pga av en djup fin frukt med lite mogen sötma och bra syra och kropp som bär upp tanninerna. Ingen superlängd i eftersmaken men det känns som den har många år på sig att fixa till mer komplexitet. Spontaninköp i går på Carrefour i Paris för 29€. Helt ok. Hade gärna haft en låda av det här i källaren men resväskan sätter stopp för det den här gången.

Helgen som gick så fick en 1993 Marsannay, Jospeh Roty lätta på korken för oss hemma. Hade glömt av den här i källaren och räknade med en "over the hill"-flaska trots årgångens erkända långliggaregenskaper. Ack vad fel jag hade ! Knappt några tecken på mognad i färgen över huvud taget. I början lite instängd och murrig och hade jag luftat som jag brukar (1,5-2 tim) så hade vi haft mer och längre njutning av den här enkla men underbara flaskan. Den öppnade upp helt ljuvligt bra efter en 30-40 minuter och bjöd på en ganska (för Pinot och Côte-de-Nuits) mörkt kirschig frukt ihop med massor av animaliska toner. Kan inte påminna mig att jag njutits så här mycket av ett kommunvin från Bourgogne någonsin. Fortfarande hade den här 19-åriga skönheten bra med nerv och karaktär kvar och det var med en hel del sorgsenhet som jag kramade ur det sista dropparna ur flaskan.

Läs gärna den här sköna berättelsen av Clive Coates om Joseph Roty: http://www.clive-coates.com/tastings/do ... les-vignes
När jag besökte honom första gången 1996 så rökte han inte vad jag kommer ihåg men det satt hårt inne att få ett besök. Många frågor om vem jag var och varför jag ville prova just hans viner osv. Jag svarade bara att jag inte visste varför riktigt för jag hade ju inte smakat dom ännu men att jag sett hans skylt inne i Geverey-Chambertin och blivit nyfiken på att prova.
Tydligen så förväntade sig Mme Roty en ask choklad av besökarna vilket Clive Coates förmodligen missat helt... :)

På senare år verkar domänen ha börjat att buteljera olika lieux-dits från Marsannay också vilket känns spännande.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Jean-Paul&Benoît Droin är en av de allra bästa producenterna i Chablis sedan ett par år tillbaka. Riktigt fina viner till relativt snälla priser.
Vad gäller årgångarna på de som finns på SB så kan man inte lita på vad som står. Jag har vägrat hämta ut två gånger pga. att jag fått fel när jag beställt.
Så sant, systembolaget är onekligen sådär lagom intresserade av att infon om årgång stämmer men jag har testat en hel del Droin från olika lägen och årgångar de senaste åren och har egentligen aldrig blivit besviken. Det är riktigt bra viner, dessutom verkar de ligga under Piuze i pris trots att jag tyckte Droin var dyra på bolaget...
Jag ska som sagt inte säga för mycket efter att bara ha testat Piuze en gång men det är sällan man behöver ge uppåt 300kr för en Chablis 1er Cru.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
2008 Ch. Malartic-Lagraviere:
Väldigt tät och mörk färg med purpur i kanten. Doften väller ur glaset med stor intensitet och domineras av korinter, mörk cassis, vanilj, krossad sten och kaffe. Svårt att ta näsan ifrån faktiskt. I munnen är det ganska rustikt i tanninerna och inte på ngt sätt tillslipat ännu. Munkänslan är dock väldigt bra pga av en djup fin frukt med lite mogen sötma och bra syra och kropp som bär upp tanninerna. Ingen superlängd i eftersmaken men det känns som den har många år på sig att fixa till mer komplexitet. Spontaninköp i går på Carrefour i Paris för 29€. Helt ok. Hade gärna haft en låda av det här i källaren men resväskan sätter stopp för det den här gången.

Det är ett riktigt bra vin och dessutom till ett bra pris, jag förstår att det kändes lite surt att inte kunna handla.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Det är ett riktigt bra vin och dessutom till ett bra pris, jag förstår att det kändes lite surt att inte kunna handla.
Sitter på vita 07or, prövat?
 
Toppen