Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Henrik J

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Sitter på vita 07or, prövat?

Jag vill minnas att Larsson skrev att det var ett av de godaste unga vita Bordeauxvinerna han provat. Har bara nån flaska 2008 Malartic-Lagraviere Blanc hemma som ska få ligga ett tag. Tror jag provade den på nån primörprovning (färdiglagrat referensvin) och det var riktigt bra. De verkar hålla minst lika hög klass på de vita som på de röda.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henrik J skrev:
Jag vill minnas att Larsson skrev att det var ett av de godaste unga vita Bordeauxvinerna han provat. Har bara nån flaska 2008 Malartic-Lagraviere Blanc hemma som ska få ligga ett tag. Tror jag provade den på nån primörprovning (färdiglagrat referensvin) och det var riktigt bra. De verkar hålla minst lika hög klass på de vita som på de röda.

Ah, trevligt! Dock har jag alltid trott att det är just deras röda som inte ligger i samma klass som de vita....
 

perpro

Medlem
SV: Idag dricker vi

Caviste skrev:
Tack för synpunkterna perpro, det uppskattas.

Som Anders mycket riktigt påpekar så är det inte meningen att de skribenter och bloggare som får chansen att prova innan släppet ska hinna skriva innan det är släppt. Jag försöker hålla provningen så nära inpå släppet som möjligt av denna anledning. De flesta som skriver om viner de provat brukar behöva någon dag på sig för att sammanställa sina intryck i text. Jag brukar i förekommande fall be de som provar att vänta med att publicera till efter släppet men det gjorde jag inte igår och det är ju i slutändan helt upp till skribenten/provaren att avgöra om och när man publicerar. Nu var ju Anders väldigt flitig och plitade ner sina intryck relativt snabbt vilket ledde till att, får jag väl hålla med om, det upplevs som lite fånigt. Ingen skugga faller på honom för det.

Fridens,

Absolut ingen skugga på någon av er.

Jag förstår nu att tanken är att vinerna skall finnas för beställning åtminstonde några dagar (men det blev lite speciell hype runt Savart som hade låg tilldelning), så då är det ingen fråga över huvud taget.
 

Henrik J

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Ah, trevligt! Dock har jag alltid trott att det är just deras röda som inte ligger i samma klass som de vita....

Det tror jag också, därför jag skrev "minst lika hög klass på de vita" :D. Har dock för mig att den allmänna uppfattningen är att de röda seglat upp till "best of the rest-klassen" i Pessac de senaste åren. Men jag vet inte, har inte hängt med så länge själv.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Så sant, systembolaget är onekligen sådär lagom intresserade av att infon om årgång stämmer men jag har testat en hel del Droin från olika lägen och årgångar de senaste åren och har egentligen aldrig blivit besviken. Det är riktigt bra viner, dessutom verkar de ligga under Piuze i pris trots att jag tyckte Droin var dyra på bolaget...
Jag ska som sagt inte säga för mycket efter att bara ha testat Piuze en gång men det är sällan man behöver ge uppåt 300kr för en Chablis 1er Cru.


Och när blev priset en avgörande faktor för medlemmarna på det här forumet
vid valet av vin?
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vad får man för 29 kr? Jo en 2006 Kerpen Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese. En bra och rätt tung Auslese med en del botrytistoner som nog inte skall sparas alltför länge. Inte i klass med Prum eller Schaefer dock. 2006 är inte den elegantaste årgången i tyskland men kompenserar med en härlig kraft.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Och när blev priset en avgörande faktor för medlemmarna på det här forumet
vid valet av vin?

Jag antar att det beror på hur mycket pengar man har men det var ju inte bara priset jag hade åsikter om vilket du kanske noterade
 
SV: Idag dricker vi

Håkan skrev:
Vad får man för 29 kr? Jo en 2006 Kerpen Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese. En bra och rätt tung Auslese med en del botrytistoner som nog inte skall sparas alltför länge. Inte i klass med Prum eller Schaefer dock. 2006 är inte den elegantaste årgången i tyskland men kompenserar med en härlig kraft.

29 devalverade svenska kronor? För en flaska?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Jag antar att det beror på hur mycket pengar man har men det var ju inte bara priset jag hade åsikter om vilket du kanske noterade

Här skulle jag kunna skriva något om att när priset är avgörande vid valet av vin så rekommenderar jag BiB.
Men det gör jag inte.
Jag tyckte bara att det blev mer argumentation angående pris- än om smakskillnaderna mellan de olika vinen.
Patrik Puize gör intressanta viner även om jag tycker att hans Premier Cru-viner är lite för ekade för
min smak.
Le Clos drack jag tyvärr för tidigt men där fann jag ingen ek.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Här skulle jag kunna skriva något om att när priset är avgörande vid valet av vin så rekommenderar jag BiB.
Men det gör jag inte.

Jag tyckte bara att det blev mer argumentation angående pris- än om smakskillnaderna mellan de olika vinen.
Patrik Puize gör intressanta viner även om jag tycker att hans Premier Cru-viner är lite för ekade för
min smak.
Le Clos drack jag tyvärr för tidigt men där fann jag ingen ek.
Du skulle kunna skriva att du rekommenderar BiB till mig med tanke på mitt inlägg...? Men du skriver ju just det det för att sen ta tillbaka det på raden efter... Jaja...
Att priset är nåt jag tar hänsyn till innebär inte att jag dricker BiB, om din ekonomi är sån att du inte behöver ta hänsyn till priset är det bara att gratulera.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Bulldog pale ale, riktigt smarrig. Sitter samtidigt och beundrar min egly 2002 jag fick i födelsepresent ;D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Du skulle kunna skriva att du rekommenderar BiB till mig med tanke på mitt inlägg...? Men du skriver ju just det det för att sen ta tillbaka det på raden efter... Jaja...
Att priset är nåt jag tar hänsyn till innebär inte att jag dricker BiB, om din ekonomi är sån att du inte behöver ta hänsyn till priset är det bara att gratulera.

Självklart rekommenderar jag ingen att köpa BiB
Men du läser lite slarvigt:

Per Stade skrev:
Här skulle jag kunna skriva något om att när priset är avgörande vid valet av vin så rekommenderar jag BiB.
Men det gör jag inte.
Jag tyckte bara att det blev mer argumentation angående pris- än om smakskillnaderna mellan de olika vinen.

Vilket också var anledningen till mitt första inlägg, som inte handlar om hur mycket en flaska
vin kostar, utan om vilka urvalskriterier medlemmarna på forumet säger sig ha:


Per Stade skrev:
Och när blev priset en avgörande faktor för medlemmarna på det här forumet
vid valet av vin?

Jag hade fått för mig att medlemmarna på det här forumet var intresserade av att
diskutera kvalité och smak. Och att prisvärdshetsdiskussionerna överläts till våra
professionella vinrecensenter och kvällspressen.

Om vi istället för att träta om priser återgår till ämnet som ju handlar om viner, som
vi druckit, så vill jag gärna rekommendera2008 Clotilde Davenne Chablis Grand Cru Les Preuses, som nog är den bästa
Chablis jag druckit. Utmärkt att dricka nu och kan säkert lagras ett par år till. Personligen
är jag inte förtjust i alltför lagrade chabliser, har druckit några 1995 Laroche Chablis
Grand Cru Les Clos
, den senaste tiden, som har varit trötta och tappat stinget mer
eller mindre. Även en 2002 La Chablisienne Chablis Grand Cru Les Preuses var lite
för mogen för min smak även om den hade helt OK syra kvar.
 

baum

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chanoine -95 tillsammans med kalix löjrom och en västerbottenspaj. Champagnen var bra och roligt att få en mogen skumpa till det priset, lite mer syra hade dock varit perfekt för mig.
 

Henrik J

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev lite trerätters här i all enkelhet, och i bästa forumanda valdes vinerna först och maten sedan, mer som ett komplement. Ta mina smaknoter med en nypa salt, jag är amatör.

Chanoine Brut 1995: Gyllne färg med lätt laxrosa hintar. Lätt oxidativ, brödig doft samt lite ängsblommor och citrus. Antydan till rostad ton. Ganska pigg mousse. De lite oxidativa tonerna går igen i smaken (flaskvariation eller stil?). Kraftfull syra, citrustoner, hyfsat lång eftersmak. Serverades till en klassisk toast skagen.

Domaine Latour Corton Grand Cru 2002: Doften är till en början anonym med lätta hintar av jordgubbar. Ganska snart växer det till sig rejält i glaset med en stor, bärig boquet som livas upp av en lätt krydda. Även blåbär och friska örter kan skönjas på doften. Smaken är rund och sammetslen. Lätt tannin- och syrastruktur. Eftersmaken är lång. Efter en timma kommer en oväntad tannintillväxt som hintar om att det kanske finns ett fortsatt liv för denna i källaren. Blev positivt överraskad av denna. Serverades till grillad majskyckling med mandelpotatis, brysselkål och scharlottenlök (saxat från Larssons blogg på Livets Goda, tack för tipset).

Av dessa två drog faktiskt Cortonen längsta strået för mig idag. Lite oväntat. Båda var goda viner, men Cortonen var fantastiskt trevligt.

Chateau Suduiraut 2007: Detta är väl det slottet i Sauternes jag har mest erfarenhet av, och jag har aldrig blivit besviken. Fantastiskt massivt vin med tropisk frukt, tapetklister, acaciahonung, vanilj och apelsinmarmelad. Smaken är mycket väl avvägd med sötma och syra i balans och en lång eftersmak. Serverades till äppelpaj. Då jag inte ville att vinet skulle dränkas i en söt dessert så blev det en rätt torr äppelpaj, dock lite karamelliserat råsocker på vilket funkade mycket bra.

Nu blir det avec med ett par härliga lungos och lite Ron Zacapa 23 Solera i glasen.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Självklart rekommenderar jag ingen att köpa BiB
Men du läser lite slarvigt:

Vilket också var anledningen till mitt första inlägg, som inte handlar om hur mycket en flaska
vin kostar, utan om vilka urvalskriterier medlemmarna på forumet säger sig ha:


Jag hade fått för mig att medlemmarna på det här forumet var intresserade av att
diskutera kvalité och smak. Och att prisvärdshetsdiskussionerna överläts till våra
professionella vinrecensenter och kvällspressen.

Om vi istället för att träta om priser återgår till ämnet som ju handlar om viner, som
vi druckit, så vill jag gärna rekommendera2008 Clotilde Davenne Chablis Grand Cru Les Preuses, som nog är den bästa
Chablis jag druckit. Utmärkt att dricka nu och kan säkert lagras ett par år till. Personligen
är jag inte förtjust i alltför lagrade chabliser, har druckit några 1995 Laroche Chablis
Grand Cru Les Clos
, den senaste tiden, som har varit trötta och tappat stinget mer
eller mindre. Även en 2002 La Chablisienne Chablis Grand Cru Les Preuses var lite
för mogen för min smak även om den hade helt OK syra kvar.

Men jisses... Jag måste vara extremt otydlig.
När jag skrev mitt första inlägg om Piuze hade jag inte en aning om vad den kostade, vilket jag för övrigt också skrev. Jag skrev att jag testat det en gång och tyckte inte om det. Det var min åsikt som då gick tvärs emot diverse andras åsikt här på forumet, Piuze-diskussionen på forumet var i samband med en lansering och jag tyckte det var värt att skriva om det. Istället rekommenderade jag Droin som jag gillar men dock tycker är väl dyrt på bolaget, att jag gillar ett vin innebär inte att rekommenderar någon att köpa det till överpris. Lite samma sak som att jag gillar en del saker från Deutz men priserna på bolaget gör det oftast ointressant att handla där.
Det är efter att jag haft synpunkter på vad Droin kostar på bolaget som jag förvånat upptäcker att Piuze kostar ännu mer, då lägger jag hellre till ca en hundring o köper Dauvissat på nån nätbutik istället.
Tycker du det är ett bra vin trots att du säger att det har för mycket ek för din smak ska du såklart handla och du verkar ju tillhöra majoriteten här på forumet vad gäller Piuze
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chanoine -95. På sin top just nu. Väldigt mogen, öppen och absolut inget att lagra. Väldigt trevlig champagne som jag absolut kan rekommendera. Nu ska man inte tänka pengar men mkt champagne för pengarna. Sen blev det världens bästa champagne genom alla tider, Comtes de champagne 2004. (inte just 2004 men om man tänker en helhet på alla som har släppts) Väldigt ung men den kommer att bli stor med en hel del lagring. Men givetvis går den att dricka nu :)
 
SV: Idag dricker vi

Blev två Bourgogne igår. Först en 2010 Hudelot-Noellat Bourgogne Rouge . Det var ju varit diskussioner om prisnivån på denna och visst kan man hitta den billigare utomlands men i den här prisnivån så äter frakten snabbt upp delar av vinsten.. Nu har jag ju hört från källor som besökt Hudelot-Noellat att vid ett tillfälle så observerade de hur man tillsatte tannin i faten. Känns kanske mindre kul men det här vinet var iallafall gott och lättdrucket. Bärig doft men en underliggande kryddighet samt lite lakrits i slutet på doften. Riktigt bra syra i ett balanserat vin som har mycket frukt och bär i smaken. Enkelt, ja troligen men gott. Hoppas det inte var allt för mycket tillsatser bara :)

2008 Domaine Perrot-Minot Chambolle-Musigny Vieilles Vignes Det här är ett större vin, det känns tydligt. Sval, fin bärig näsa med mineraler och friskt hav. Samma känsla finns i smaken, mycket svarta vinbär och jordgubbar. Medfylligt vin med bra balans och eftersmak. Blint hade jag nog klassat upp det här vinet.
 
Toppen