Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Rensade ut en The Foundry Viognier å en Andre clouet 2000 som dracks i trägårn med polare i em. Skumpan mådde bra av att ligga lite, var aningens "harsh" jag prövade en senast (18 mån sedan?). Det stilla vinet var väl lite väl fatat för min smak, men funkade i solen just då, även om druvan inte är någon favvo, so to say.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Hemma igen efter en vecka i Thailand 8) hade med mig 6 flaskor Clouet Silver, annars blev det mest GT och Singha!!

Tidig middag idag, löjrom och sedan lax och en liten bit ost.
Till det dricker vi Bonnaire 1982, ung gulvit färg,helt mogen, diskret rostad doft, krämig, smak av mogna exotiska frukter.Mycket smakrik. Härlig! ;D

Med laxen Deutz 1990 Rose Vinotheque, var inställd på att den kunde vara lite trött, men tvärtom! enormt fräsch, full med bubblor, kopparaktig färg, svårbeskrivlig doft och smak. Citrusdränkta hallon,röda vinbär,maybe!Great Rose! ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

I kväll ska jag prova en flaska Pol Roger Blanc de Blancs 1999 för första gången.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
I kväll ska jag prova en flaska Pol Roger Blanc de Blancs 1999 för första gången.

Gott! Ett jäkligt skönt bubbel!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I lördags var jag ute på inköpsstråt. När kortet ändå var framme så fick det bli en liten gottepåse till far. Petit Village 95 (halvpanna), Planeta Merlot 03, Produttori del Barbaresco 98, Albino Rocca 01 (kommer inte ihåg exakta angivelser på de två sista). Väl i kassan ser jag en Comtes de Champagne och vid påseende visar det sig vara den sista flaskan 96 de hade. Den fick gå med i julklappssäcken också.

När detta är avklarat är det dags för lunch och jag drar mig till minnes att det ligger en restaurang som har rykte om sig att ha bra mat och en bra vinlista i närheten. Väl där avnjuter jag en sparrisessens med ravioli och sedan ett kycklingbröst på risotto med sparrisskum. Därtill en öl.

Medan jag äter noterar jag att en kille kommer in genom dörren och plockar fram en låda med en omisskännlig logga på. En DP. Lådan öppnas och vinet placeras i ishink. Efter kyltiden är avklarad öppnas flaskan och delas mellan servitörerna. Det måste verkligen vara ett vinvänligt ställe man hamnat på om servitörerna sänker en pava DP som uppladdning inför lördagskvällen. Rådig och dådig som man är såg jag till att köpa in mig i flaskan. Och kan man tänka sig. För första gången så levererar inte DP bara en rakbladsvass syra. DP 93 är nog inte det tyngsta huset gjort men trots att frukten långt ifrån är en cocktailbomb så är det behagfullt att dricka och syranivån känns lagom. Elegant och friskt. Undrens tid är inte förbi.

Efter den uppladdningen så gick jag hem och knäckte Petit Village. Halvpannan var fint utvecklad med alla de epitet man tillskriver mogen Pomerol vilket påminner mig om att skriva engelsk fruktkaka på mat som saknar existensberättigande. De hade inte helrör så jag kan inte uttala mig om mognaden där men det skadar inte att kolla läget om någon har flaskor liggandes.

Det visar sig att den här dopningen inte var så listig inför löpbandet. På de fem kilometer som avverkades behövde jag tassa på muggen två gånger. Tag varning alltså. :D

På kvällen smög jag in på haket mitt emot och plockade in en Chassagne-Montrachet Les Vergers 2004 av Pillot. Otroligt sötfruktig historia (för att vara torr Bourgogne alltså), lättdrucket till max. Ett riktigt raggarvin.
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går blev det en Bonnaire -86 som var bra, mogen i smak och doft med en bra syra. En vendage tardive riesling jag tyvärr glömt namnet på, på väg utför men funkade bra till anklever, Banfi -01 som hade behövts dekanteras nu öppnades den och serverades direkt, sista glaset var bäst. Avslutade med en Don PX -71 som väl var ok men det är egentligen ingen typ av vin jag gillar.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det vinprovning på Store Satan. Nån pretentiös titel om franskt rödvin, men det ska bli jävligt spännande. Första provningen för mig =)
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Sådär, hemma igen efter provningen. Som sagt min första riktiga provning, och det var riktigt skoj. Vet inte riktigt vad jag tycker om att sitta och försöka analysera vinerna själv, men det blev bra mycket bättre andra omgången , dvs genomgången. Tycker att jag på nåt sätt tappade "själen" i vinet i början och försökte för mycket att hitta smaker osv. Antagligen en nybörjarmiss. Sen så växte vissa viner markant under tiden också, vilket kan ha bidragit.

Totalt 7 viner, 3 från Bordeaux (Pauillac och Pessac Leognan och Pomerol), 1 från Borgougne (Cote Nuits), 1 från Cote Rotie och 1 från Chateauneuf du pape. Det enda jag mer klarhet satte var Cote Rotie-vinet då jag drack Ampuisen i söndags.

Första vinet var bara ett referensvin från Bordeaux, Dourthe för 89kr.
Tänkte inte, eller rättare sagt kan inte ;D sitta och rabbla massa smaker och dofter. Skulle i så fall bara rabblat upp det som sades av de andra där. Skriver lite om de jag känner för :)

Andra vinet, eller det första riktiga vinet, var från Bourgogne. Fick för mig när han gick igenom provningen att de första tre alla kom från Bordeaux annars hade jag nog satt detta också (distrikt dvs). Doftade gott som fan, och smakade väldigt bra initialt. Tappade lite mot slutet.
Vinet var ett Armand Rosseau Chambertin från 2004. Hur som helst mycket gott.

Tredje var gott det också. Om jag visste mer skulle jag nog säga typiskt bordeaux, vilket det också var. La Fleur Petrus 1998.

Fjärde var lite för ungt i min mening, borde kanske kännt igen det då jag drack samma årgång från samma producent, fast annat vin, för ett par veckor sen.
Clos St Jean Le Combe des fous 2004.

Femte var lite knutet i doften i början, doftade iofs mycket och gott redan då, men det blev sjukt mycket bättre. Sanslöst gott var det också. Inte så mycket att orda om. ;D
Chateau Latour 1999

Efter det så trodde man kanske att det skulle lugna sig lite men icke.
Sjätte vinet doftade också det fantastiskt, och smakade sanslöst gott det också med en eftersmak som satt kvar långt av bara helvete. Trist att det skulle behöva slåss med Latourens eftersmak men men :p
Chateau Haut Brion 2001


Sista och sjätte vinet var det jag satte som godast efter första prövningen. Kan hända att de tidigare sprang om lite, eller kanske bara ikapp. Riktigt jävla bra var det iallafall. Klarade iallafall av att pricka in detta som Cote Rotie. Mycket tack vare Chateau Ampuisen jag drack på Krugs inrådan i söndags. Detta var bra mycket godare till och med.
Guigal detta också, La Mouline 2001.


Sammantaget en helt jävla fantastisk samling viner. Riktigt imponerande och en väldigt bra provningsledare imo (Josef Andirik om nån är intresserad).


Nu har jag klämt en massiv mängd kinakäk och blev lite sugen på öl ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Vi började kvällen med lite snittar, gjorda på räkor, kräftskagen med löjrom och rensteksröra.
Till det tog vi Louis Roederer 1982 Rose på Magnum, otroligt blek när jag såg vinet i glaset var min spontanta gissning Cristal rose, FEL!!,underbar doft,efter det gick jag vilse....trodde det var en 85a!!! FEL!!, Hus? YES svårt med vilket..svårt med blint!!!!!!!!!

Sen, anklever och Dom Ruinart 88, sanslöst ung, utvecklades dock i glaset, läcker Champagne, har dock stor flask variation, helt mogen vs. outvecklad - men när den levererar, som i kväll, fantastisk ;D (88 är nog bland det bästa som Dom Ruinart gjort).

Varmrätt,Tigerräkor med ris och saffransås, till det, Henriot Enchanteleurs 1988, WOW, WOW, vilken Champagne, så otroligt läcker. denna flaska var en dröm, helt mogen, obeskrivbar...bara flöt ner.. igen Enchanteleurs 88a är MAGISK ;D

Ost, Dom Ruinart 96, inte bra!, gissade på en dålig flaska 99 Dom Perignon, detta är ingen succe från Ruinart, även när flaskorna är OK är dom chanslösa mot tex Comtes de Champagne!

Clouet 1975/76 vanligtvis en strålande Champagne, aprikoser och kaffe, samma ikväll, men ikväll lite trött.....

Pierre Peters 1999, YES, vilken Champagne!! apelsin, mandarin, typiska kännetecken för PP och detta var nog en av dom mest typiska PP nånsin, härlig frukt och syra fullständigt fantastisk ;)
 
SV: Idag dricker vi

Öppnade en flaska Bollinger NV igår, efter att ha köpt på mig ett litet "lager" för några månader sedan. Det var ett tag sedan sedan senast, men som vanligt blir man inte besviken på Bollinger; frågan är om inte detta är den bästa och mest stabila NV av alla?! (Krug GC är ju en annan division så att säga, och ej med i denna jämförelse.)

Drack för övigt "2003 by Bollinger" på Nyårsafton (har sett att vissa diskuterat den) och kan förstå om någon som jämför med RD eller Grand Annee blir besviken, men SÅ dålig var faktiskt inte 2003, snarare ganska god, om än inte "800 kronor god". Visst, kanske inte så hög syra, men torr och fin med ändå bra fruktighet och omisskännligt en Bollinger.

Ser nu fram emot att dricka den Grand Annee -90 som jag ropade in på nätauktion i veckan, till frugans systers jämna födelsedag i juni… (Hon hade beställt RD -90 som jag frågade om här för ett tag sedan - tydligen hade hon "bra minnen" förknippade med den - men jag tror GA blir bättre och en sådan kom i min väg för 90 Euro, så…)
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår var det annandag pingst och denna mycket viktiga helgdag måste ju naturligtvis firas som det anstår en helgdag som jag inte ens vet varför den firas.

I alla fall så packade jag och Vinosapien bilen med godsaker och satte riktning mot PM i Växjö. Väl där mötte vi upp med övriga i botaniseringsgruppen och kom på plats i vinkällaren. Nedan följer en redovisning på godsakerna. Jag har grupperat vinerna logiskt och inte i den (o)ordning som vi provade vinerna.

Weinbach Riesling Schlossberg Grand Cru 06
Weinbach Cuvee St Catherine Riesling Schlossberg l'Enedit 06

Det första vinet visade på hur viktig serveringstemperaturen är. Vinet var fortfarande inte tillräckligt kylt när vi drog ur korken och vinet visade sig på en jolmig och obalanserad sida. Så in med flaskan i kylen igen. När det väl kommer ner till en ca 10 grader så är det ett riktigt bra vin som är lättillgängligt redan nu i sommar. Klassisk Alsaceriesling för 279 pix. Slå till! l'Enedit var å andra sidan allt annat än klassisk Alsaceriesling, tankarna går snarare till östra sidan av Rhen. Gott men för ungt.

Clos de l'Echo Crescendo 03
Raats Cabernet Franc 06

Båda har typiska dofter för CF men där slutar likheterna. Smaken på l'Echo saknar lite syra för att riktigt kunna bära upp bygget. Återigen ser vi 2003 års karaktär gå igen. Raats är oerhört lättdrucket med finfin frukt och bra kropp och balans. Ett tvättäkta raggarvin. PM skulle ha vinet på bistrolistan i sommar så vi väl se om det kommer en liten babyboom i Växjö till nästa vår.

Clos de la Coulee de Serrant 03 och 04

Jolys lilla spektakelvin är då rakt inget raggarvin, det är snarare så att hjärnan aktivt måste tala om för smaklökarna att jo, det här är gott. Vill man ha ett lättillgängligt vin så bör man leta någon annanstans. 04 var i min näsa fullpackad med burkchampinjoner i första sniffen, sedan kom björnklister och mandelmassa. 03 var betydligt mer tillbakadragen i både smak och doft.

Hansel Family Vineyards Chardonnay 05

När vi först öppnade flaskan så var det så att det nästan stod en rökpelare upp ur halsen, så mycket rostad ek fanns det i vinet. Det fanns en maffig frukt också men även denna överskuggades av faten. Drygt sex timmar efter öppnandet så hade vinet lugnat ner sig så pass att en viss balans började inträda. Rejält med tid i karaff eller håll tassarna bort i några år får anses vara slutomdömet.

Joh. Jos. Prüm
Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese 04
Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 04

Mums. Skillnaden mellan de två är att Sonnenuhr är något sötare. Sedan är det en smaksak vilket man tycker bäst om. Båda är bra som uppföljare till Raats men eftersom tyskarna bara packar 8% alkohol så bör de ej brukas ensamma, det riskerar leda till att den romantiska stämningen måste avbrytas titt som tätt för besök på pissoaren.

Till maten dök det upp en riktig godbit. En Muré Pinot Noir Clos Saint Landelin. Jag glömde kolla årgången, är det samma som finns på bolaget så var det 04. En drickmogen alsassare för 258 pengar. Det utfördas köprekommendation på denna.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kan tillägga att jag var mycket trött i morse då jag efter tre hela timmars sömn satte mig på tåget till Kastrup. På Kastrup var jag fortfarande halvgroggy och lyckades skicka in kreditkortet i hålet för pappersbiljetter. Kortet försvann... Det var till att försöka hitta någon vänlig själ som kunde plocka isär apparaten och få ut kortet. :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Pingsten infaller alltid 7 veckor efter påsk (tja, eller 50 dagar efter påsk ska det väl vara) och högtidlighåller det faktum att Den helige ande uppfyllde lärjungarna och gjorde det möjligt för dessa små spridare av den mentala pest vi kallar religion att gå ut och sprida evangeliet för barbarerna. Ni förstår, den helige ande (den tredje av de helt autonoma inkarnationerna av den ende Guden) var nämligen så klipsk att han gav lärjungarna möjlighet att tala med "guds tunga", och därav göra sig förstådda av åhörarna var de än talade.

Det är naturligtvis av den anledningen som frireligösa (väckelsekristna) församlingar har tungmålstalande som en så harfanadheflödderlelulja viktig del av gudstjänsten.

I övrigt lät herrskapets middag fantastiskt trevligt!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Pingsten infaller alltid 7 veckor efter påsk (tja, eller 50 dagar efter påsk ska det väl vara) och högtidlighåller det faktum att Den helige ande uppfyllde lärjungarna och gjorde det möjligt för dessa små spridare av den mentala pest vi kallar religion att gå ut och sprida evangeliet för barbarerna. Ni förstår, den helige ande (den tredje av de helt autonoma inkarnationerna av den ende Guden) var nämligen så klipsk att han gav lärjungarna möjlighet att tala med "guds tunga", och därav göra sig förstådda av åhörarna var de än talade.

Det är naturligtvis av den anledningen som frireligösa (väckelsekristna) församlingar har tungmålstalande som en så harfanadheflödderlelulja viktig del av gudstjänsten.

I övrigt lät herrskapets middag fantastiskt trevligt!

Aha. Jag får väl erkänna att ett visst mått av tungomålstalande infann sig mot slutet av aftonen men jag tror inte att jag hade blivit uppfylld utan snarare fylld. :D
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug>>Dra inte paralleller mellan Pingströrelsen och resten av frireligösa tack. Du har förmodligen aldrig varit i en frikyrka utan har fått info genom att se vad Kuntby och Livets Ord håller på med. Här pratar vi vin och inte en annan massa dynga.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Håkan skrev:
Krug>>Dra inte paralleller mellan Pingströrelsen och resten av frireligösa tack. Du har förmodligen aldrig varit i en frikyrka utan har fått info genom att se vad Kuntby och Livets Ord håller på med. Här pratar vi vin och inte en annan massa dynga.

Jag tycker att vi är väldigt duktiga på att prata dynga rent generellt på det här forumet. Men point taken.

Religösa diskussioner kan vara någonting för en tråd under övrigt, men känner du att du vill komma med en annan förklaring om pingsten så be my guest.

Respekt till stavningen! Jag tycker att den sammanfattar väl vad de sysslar med därute. ;D
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug, lägg ned och sluta sprid desinformation baserat på dina fördomar om frireligiösa.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Håkan skrev:
Krug, lägg ned och sluta sprid desinformation baserat på dina fördomar om frireligiösa.

Va? Jag har ju inte skrivit någonting.

Men det är klart, att läsa in någonting i ingenting är ju naturligtvis själva definitionen av att vara religiös.

Skapa en ny tråd under övrigt om du känner att du vill diskutera ämnet vidare.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Ojdå, verkade visst som du trampade på en öm tå ;D

Detär uppenbarligen en dold talang jag har. I det här fallet faktiskt helt utan uppsåt.
 
Toppen