Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Körde en avsmakningsmeny för en viss herre.(där av mina mycket korta notiser om vinerna) Huvudtemat för kvällen var 2002.

Fleury Sonate no9
Enligt uppgift helt biodynamisk, o-svavlad o-filtrerad och helt utan dosagé och 100%Pinot noir, odlare från Aube, en ny bekantskap för min del. Redan från start är doften generös, röda äpplen, mycket autolytisk med bra djup. Ett vin som imponerar på mig relativt mycket faktiskt, då vinet går igenom med medel-fyllig stuns, stor personlighet, mycket ung, krispig samtidigt som frukten bär tung, nästan komplex mognad med relativt riklig och bra ihållande svans.

Francis Boulard Les MurgiersDeg 2012/09
Helt knuten doft. Aningen spretigt och jag upplever det hela väldigt osäkert ihopsatt. Syran (läs år2008) är dock tydligt här och hjälper upp det hela, men det faller ändå platt mot slutet, inget i min stil helt enkelt.

Bollinger Grande Année Rosé 2002
Massvis av champinjoner på nosen allt välpackat i typisk bolly-kostym
Skogsbär, rostatbröd, viss fetma från faten, bra syra. ett bra vin, men är klyven om jag ändå föredrar den vanliga GA02 de levererar alltid riktigt bra.

Comtes de Champange Rosé 2002
Attackerar näsan hårt med enormt komplex flora.
Vinet går in överraskande djupt, första gången jag upplever en Comtes som mörkare än en bolly måste jag säga, då jag upplever frukten med ett otroligt bra fokus, toner av krossad rubin, björnbär, brynt trumpet-kantarell, skogssmultron, rostat bröd, jordgubbskompott, mandelmassa. Allt så otroligt välpackat och brett, Det här är en av de första gångerna (läs Selosse) jag verkligen får burgundiska drag hoss en rosé.
Vinet är öppet samtidigt som den har all fräschör och livlighet påplats. kanske höjer jag den så högt för att dosagén är så fint integrerad här som jag annars stör mig så hårt på hos den vanliga Comtes BdB ?

Nästa flight beståendes av
Pierre Peters Chétillons 2002
De Sousa caudines 2002
Fleur de Passion 2002


Varje gång jag testar chetillons blir jag imponerad hur mycket terroir man verkligen får ned i flaskan, för mig vinner den även denna gång utan minsta eftertanke. FdP är ännu mycket ung, väldigt sparris&minera-dominerad. Skulle tippa på att den kommer bli magiskt om många många år, då PP redan kanske har börjat tappa?

Nästa Flight med lite Deutz Vinothéque, Dompa och Belle Epoque var inga konstigheter, kul dock att jag ännu en gång bekräftar min relation med dompa att vi absolut inte går ihop, om det nu inte är en mogen historia då kan de vara riktigt stora ::)

Vilmart Coeur de Cuvée 2004
Enligt uppgift ännu inte lanserad (men 3 000flaskor ska redan vara buteljerade och redo), färsk-deggad flaska direkt från odlaren.
Doften är stor men extremt ung och tropiskt dominerad.
Vinet bär en lång mantel. Mineralen är det som dominerar första timmen av gråsten och krita.
Vi kör vinet i karaff och blir relativt snabbt belönade med smältsmör, anklever (ja jo visserligen serverade vi ju en sådan rätt till också, men ändå)
Vilmarts komplexa fat-dominans ligger och lurar på ett smörigt vis i bakgrunden. Växer majestätligt och bjussar mig på en historia om smörad persikopaj. Dethär är riktigt bra och jag inbillar mig att endast en Selosse växer så pass bra som denna upp längstmed rum-temp. eller så är det för att natten började bli sen. Om 2004an är bättre än 2002? det vill jag dock inte dementera. Men att jag hade en otroligt uttrycksfull vitbourgogne i mitt sista glas kan jag dementera.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Efter dagens diskussioner med Jos blev jag tvungen att öppna en 1995 Chanoine Brut Millésime.

Dracks till middagen som betod av kalvfilé med Amadinepotatis. Får nog
revidera mitt tidigare omdöme och hålla med jocke att den är på topp nu.
Lite bättre ploppande än tidigare men fortfarande klen mousse. Antingen
var den här flaskan bättre än de tidigare eller också har vi vant oss och tycker
att den skall vara så här. Passade bra till maten, den har både kraft och syra
nog och passar nog bättre till en lätt kötträtt än till hummer eller fisk.
Inget att lagra dock så resterande flaskor kommer nog att drickas till julkalkonen.

Edit: Ändrade länken åt Per
 

tobbe81

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev hela 31 år idag och detta firades med dryck såklart
15rb69g.jpg

20px5z7.jpg

14jlueh.jpg


en helt ok kväll blev det med familjen.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Henrik J skrev:
Ta mina smaknoter med en nypa salt, jag är amatör.

Det är väl de flesta av oss, och jag har sett flera så kallade proffs vars beskrivningar av de viner de provar är klart torftigare än de du just skrev. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Comtes de Champange Rosé 2002
... Det här är en av de första gångerna (läs Selosse) jag verkligen får burgundiska drag hoss en rosé.

...Nästa Flight med lite Deutz Vinothéque, Dompa och Belle Epoque var inga konstigheter, kul dock att jag ännu en gång bekräftar min relation med dompa att vi absolut inte går ihop, om det nu inte är en mogen historia då kan de vara riktigt stora ::)

Hmm... har du provat Dompa rosé? Jag frågar, eftersom de - åtminstone med lagring - just brukar få burgundiska toner, så det finns risk att du skulle gilla dem. ;) Fast rosén släpps (och degorgeras) senare än den vita, till skillnad mot de flesta andra prestige-roséer, så just nu är t.ex. rosé 2000 mycket yngre i framtoningen än den vita 2000. Vilken årgång av Dompa, förresten?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Hmm... har du provat Dompa rosé? Jag frågar, eftersom de - åtminstone med lagring - just brukar få burgundiska toner, så det finns risk att du skulle gilla dem. ;) Fast rosén släpps (och degorgeras) senare än den vita, till skillnad mot de flesta andra prestige-roséer, så just nu är t.ex. rosé 2000 mycket yngre i framtoningen än den vita 2000. Vilken årgång av Dompa, förresten?
Jo de kan jag tänka mig! Jag har 'tyvärr' bara testat en dompa rosé som var en 1988 enoteque.
Alla prestiger vi testa var 2002 (som var lite utav huvud temat för kvällen)
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau La Garde-2009

Ungt fortfarande men kommer att bli ett riktigt bra vin i sin prisklass när den når sin topp.

Lite fruktigare än årgång 2000 tyckte jag nog. Trevliga tobakstoner också.

Någon som provat 98:an? Lite rädd för att den är ganska past prime annars hade jag köpt den.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Chanoine -95

Behagligt lagom med mousse här.
En ganska väl balanserad flaska. Hade en liten beska i början som försvann till andra glaset.
Helt okej champagne men den lär ju inte hålla länge till.

Någon annan som provat denna? ;D
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Coto de Imaz Gran Reserva 2001

Förvånansvärt bra vin för 170 kr. Mig veterligen det bästa rödvinsfyndet i sin prisklass som man kan hitta i sb-butikerna idag. :)
 

Henrik J

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skönt med julledighet! Drog just korken ur en Chateau Angélus 2006. Funderade på att ta denna till nyår, men vafan. Om nu världen skulle gå under imorgon så hade jag ångrat att jag inte hann prova den :)

Slog just vinet i karaffen. Upp strömmar en vällustig doft av mörka och röda bär, lite mineraler och krut, mycket komplex och energisk redan. Vi får se vad som händer om nån timme.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

maxistockholm2 skrev:
Höll på att stryka med i en bilolycka tidigare i år (undkom frontalkollision i 80km/h med en hårsmån) och minns att - helt ärligt nu! - en av mina tankar en stund efteråt var något i stil med "vad skulle ha hänt med all min champagne där hemma?"... Lika bra att dricka godsakerna medan man kan?! ;)

Så sant, så sant.
När jag flyttade förra året, tömde huset och körde iväg massor av grejor till tippen så började
jag fundera på vad jag hållit på med i alla år. Jobbat för att köpa saker, som jag sedan kastar bort?
Så jag bestämde mig för att i framtiden undvika att köpa något som jag inte kan äta eller dricka.

Henrik J skrev:
Skönt med julledighet! Drog just korken ur en Chateau Angélus 2006. Funderade på att ta denna till nyår, men vafan. Om nu världen skulle gå under imorgon så hade jag ångrat att jag inte hann prova den :)

Nu tror jag inte att världen går under imorgon så jag kan fortfarande köpa vin och champagne för
att lagra några år.
Och sedan dricka upp enligt principen först in - först ut.
 

Henrik J

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Nu tror jag inte att världen går under imorgon så jag kan fortfarande köpa vin och champagne för
att lagra några år.
Och sedan dricka upp enligt principen först in - först ut.

Det tror inte jag heller, men det är en bra ursäkt att knäcka en extra fin panna ikväll ;) Och självklart lagrar jag också, och jag har inte slutat bunkra lagringsviner med hänsyn till mayakalendern.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dom Pérignon 2002 för första gången på minst ett halvår. Det var väldigt "blanc de blanc:ig" som nysläppt men har ändrat karaktär och påminner nu om hur Dom Pérignong 2000 var som ung, lite blommig stil. Jag upplevde också att sötman låg lite ovanpå nu. Jag gillade den bättre för något år sedan men det är en väldigt insmickrande och charmig champagne.
 

Nodwall

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Där såg man bättre. Trevlig flaska?

Ja, en fantastisk doft, mognadstoner, den klassiska bordeaux doften.
Smaken va bra, en del tanniner kvar.. Frukten fanns där, men inte i någon dominans.
Köpte flaskan på aktion, för en bra peng.
Så jätte kul och testa =)
 
Toppen